hoe maak je nou ookalweer een ophouding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

hoe maak je nou ookalweer een ophouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 21:43

hoe zit dat nou.
mijn instructirce zegt steeds ophouding maken met je buitenteugel-binnenteugel, wil het wel doen, maar ben even kwijt wat het is Verward

wie kan mij het eventjes uitleggen Lachen

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:20

je hebt je teugels altijd ontspannen in je hand vast,wel contact met de mond houden,als je een ophouding maakt,sluit je je vuist en leg je er een beetje druk op de teugel,wel voorwaarts houden.
je kunt het beste je instructrice even vragen om het voor te doen,zodat het ook juist gebeurt,het is een beetje moeilijk uit te leggen op de computer Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 02-02-04 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:31

Mij werd ook altijd geleerd niet te vergeten je ophouding te ondersteunen met je been!

Maar als je iets niet begrijpt, mag je het dan tijdens je les niet vragen aan je instructrice? Want dat is het eerste wat ik zou doen als ze iets zegt dat ik niet ken of niet begrijp. Het is toch de bedoeling te leren? Ik zou het gewoon vragen zodat zij het ook goed kan uitleggen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:56

Ik zou even aan je instructrice vragen wat ze ermee bedoelt... Overigens krijg ik bij de opmerking 'ophouding aan de buitenteugel-binnenteugel' een beetje een zaag idee Verward

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:05

Jacksel schreef:
Ik zou even aan je instructrice vragen wat ze ermee bedoelt... Overigens krijg ik bij de opmerking 'ophouding aan de buitenteugel-binnenteugel' een beetje een zaag idee Verward


Dat idee kreeg ik nou ook. Maar idd gewoon vragen aan je instructrice, daar zit ze voor. De bedoeling is dat ze jou alles leert over paardrijden. Maar een ophouding is bij mij geleerd als iets meer druk op je teugel, ondersteunend door je benen.

In ieder geval veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:59

Een ophouding is een van de moeilijkste dingen om te beschrijven, omdat het niet alleen een kneepje in je teugel is, maar tegelijkertijd ook een heel klein dingetje met je zit, waarvan ik niet precies weet hoe ik het kan beschrijven. Heel even "je kruis aantrekken", beetje vergelijkbaar met als je je plas ophoudt. Hmmm klinkt erg vaag Verward maar komt dicht bij wat ik doe.
En idd niet vergeten om je been klaar te hebben voor aanvulling.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:54

Toen ik klein was is mij een keer verteld dat een ophouding ongeveer hetzelfde is dat je in een spons knijpt. Als het ware 'knijp' je even in je teugel en vervolgens ontspan je weer.
Natuurlijk heb je ook verschillen in een ophouding, soms moet het wel eens een iets duidelijkere zijn dan andere keren.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 18:22

bedankt!! nu snap ik het wel zo ong.
ik zal het ook even vragen aan tjits ja!

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:35

Een ophouding maak je door zwaar te gaan zitten en iets in je teugel te knijpen.
En bij het zwaar meken moet je denken dat je je door het zadel heen wil boren!!! *LOL*

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:34

Maken jullie ooit een ophouding met de binnenteugel? Waarvoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:13

Voor het vragen van stelling en het even attent maken op iets. Ook wel als waarschuwing dat ik voel dat ze de kaak spant.

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:31

Volgens de heer Nijskens (heb gister weer bijscholing gehad voor de juryleden) heb je wel degelijk ophoudingen nodig, en deze maak je door je handen even iets naar binnen te draaien, daarna weer terug te draaien naar de normale positie.

Ik bedoel natuurlijk dat je je handen naar je buik toe draait, en je polsen op de normale plek houd Knipoog

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:09

Lianne007 schreef:
je hebt je teugels altijd ontspannen in je hand vast,wel contact met de mond houden,als je een ophouding maakt,sluit je je vuist en leg je er een beetje druk op de teugel,wel voorwaarts houden.
je kunt het beste je instructrice even vragen om het voor te doen,zodat het ook juist gebeurt,het is een beetje moeilijk uit te leggen op de computer Knipoog



ik kan het niet beter uitleggen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:31

Sonja schreef:
Voor het vragen van stelling en het even attent maken op iets. Ook wel als waarschuwing dat ik voel dat ze de kaak spant.

Dat doe ik allemaal met de buitenteugel:s

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:50

Een ophouding maken doe ik door een kneepje in de buitenteugel te geven. En als je doorzit goed zwaar zitten en even je kruis aantrekken zoals sonja al zegt. Denk er wel een dat als je een ophoudin maakt dat je wel je binnenbeen erbij houd anders krijg je een onbedoelde stelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:55

Lenn"]
[quote="Sonja schreef:
Voor het vragen van stelling en het even attent maken op iets. Ook wel als waarschuwing dat ik voel dat ze de kaak spant.

Dat doe ik allemaal met de buitenteugel:s
[/quote]

Stel: ik rij op de rechterhand, en ik voel dat ze in de rechterkaak spant, dan geef ik een ophouding met rechts, niet met links. (niet te verwarren met paard pakt rechts vast en accepteert links niet).
De buitenteugel is je bijna-alles; bepaald tempo, richting en instelling hoofd/hals. Maar de binnenteugel zit er niet alleen voor de sier en heeft wel degelijk z'n nut.

Mag ik vragen hoe jij stelling naar binnen vraagt op je buitenteugel?
(ik doe dat wel, maar ik rij western. Neckreining in combi met lichte bump aan binnenkant)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:40

euhm dan duw ik zn hals met mn buitenteugel naar binnen en zeg ik met mijn binnenbeen wat hij met de rest van z'n lijf doet, in dit geval niks, dus duw ik mn knie ertegen dat hij hetzelfde blijft. Niet mn onderbeen, want dat doe ik voor de achterhand te besturen.
Ofzoiets. Ik weet nooit precies wat ik doe, ik denk het altijd en dan gebeurt het ofzo.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:47

En waar is dan de stelling? Ik denk dat dit voor stelling niet gaat werken... correct me if I'm wrong... Maar voor stelling zal ik die binnenteugel toch wel eens echt moeten aanraken denk ik zo. Jou hulpen doen me al iets meer aan buiging denken in plaats van stelling, maar zelfs dat niet helemaal... maar bon, het is moeilijk om zo maar even neer te typen wat je juist doet, vind ik toch... zien, voelen, allemaal belangrijke factoren die meespelen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:50

Ja hmm nou zit ik te denken, en ik neem idd bijna nooit stelling, ik zet hem dan meteen schoudervoor, met stelling moet je ook binnenteugel gebruiken ja. OKe I was wrong Cool

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:02

blijft lastig, paardrijden Tong uitsteken

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:05

haha Rolleyes

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:15

Dit heeft opzich niet super veel met de ophouding opzich te maken maar ons werdt altijd verteld dat je teugel net een vogeltje is die je vast hebt. Je mag dus niet te hard knijpen want dan is die dood.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:12

Een ophouding rij je wel niet alleen met je handen... Je zit-, been- en gewichtshulpen zijn ook van belang bij een ophouding.