Wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 22:02

he hallo
goed je best doen en niet zenuwachtig worden
en natuurlijk niet vergeten alles mee te nemen (zadel enz)
veel succes
groetjes

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 22:11

Ja, het is heel handig als je niet zenuwachtig bent! Denk gewoon dat je even lekker gaat rijden en wel ziet hoe het gaat. Ik rijd zelf trouwens ook wedstrijden! Lachen Ohja, ben met het losrijden niet te voorzichtig. Niet voor iedereen aan de kant gaan die geen voorrang heeft. Als ze dan gewoon doorrijden, zeg er dan wat van. Want als jij voor iedereen aan de kant gaat waarvoor je helemaal niet aan de kant hoefde te gaan en een keertje in de weg rijdt, gaan ze je helemaal afsnauwen! Frusty Succes met je wedstrijden! Party!!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 23:36

even een tip zodat je minder snel dingen vergeet:

je moet jezelf in gedachten "aankleden". dus hoe je de proef in gaat, hoe hij de wagen op gaat enz. zo leer je al snel welke dingen je mee moet neme

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 23:43

Loop voordat je je paard uitlaadt zelf even een rondje over het terrein, zodat je weet waar alles (secretariaat, losrijterrein, ring) is.

Wees aardig tegen de mensen die mee zijn om jou te helpen, ook als er iets misgaat of als je een slechte proef hebt gereden. Zij doen ook hun best en straks zit je de volgende keer zonder hulp.

Doe alle papieren (startkaart, inentingsbewijs etc.) overzichtelijk bij elkaar in een mapje, scheelt een hoop gezoek.

Bij veel dressuurjuryleden kun je na afloop van je proef even langs gaan voor commentaar. Maak hier gebruik van en doe er je voordeel mee voor de volgende wedstrijd. Blijf altijd beleefd, ook al zegt de jury dingen waar je het niet mee eens bent.

Neem reservespullen mee. Dingen gaan altijd kapot op het moment dat je het niet kunt gebruiken. Vooral teugels zijn hier gevoelig voor. Kalkoenen hebben de vreemde gewoonte om te verdwijnen op het moment dat je ze nodig hebt, neem hier dus ook een paar extra van mee.

Maak thuis je eventuele stiftgaten alvast schoon en prop er wat vette watten in. Er zijn ook speciale propjes van rubber te koop, maar vette watten werkt beter.

Neem naald, draad en veiligheidsspelden mee. Altijd handig, al is het maar om je startnummer vast te zetten op je sjabrakje.

Neem EHBO-spullen mee, zowel voor jou als voor je paard. Er is meestal wel EHBO aanwezig, maar een schaafwondje o.i.d. kun je best zelf behandelen.

Stap, nadat je je paard uit de trailer hebt gehaald, een paar rondjes aan de hand over het terrein. Goed tegen de trailerstijfheid/stress en hij heeft gelijk alles al een keer gezien. Laat hem als daar de mogelijkheid toe is even grazen, dit werkt ontspannend voor zowel jou als je paard. Controleer hem ook gelijk even op wondjes en behandel deze.

Controleer van tevoren in het wedstrijdreglement of het harnachement (bit!) waarmee je rijdt toegestaan is, dit voorkomt teleurstellingen en woede achteraf.

Zorg dat je, ruim voordat je de ring in moet, iemand hebt geregeld om je voor te lezen. Als je dit 5 minuten voor je proef nog moet gaan regelen levert dat een hoop stress op.

Leer je proef een beetje uit je hoofd. Je hoeft hem niet straal van buiten te kennen, maar het is handig om te weten of je na het halthouden en groeten bij C nou op de linker- of op de rechterhand moet. En of je bij die eerste keer van hand veranderen nou hals moet laten strekken of moet verruimen.

Oefen thuis enge situaties. Laat iemand met een paraplu langs de rand van de bak staan (vooral met regenachtig weer heb je er veel plezier van als je paard niet bang is voor paraplus) en hijs eens een vlag (liefst als het flink waait).

Oefen je proef thuis niet te vaak, je zult versteld staan hoe snel je paard zoiets uit z'n hoofd weet en je voor is. Als je per se wilt oefenen, oefen dan de onderdelen los, dus niet in de volgorde waarin ze in de proef voor komen en doe ze ook eens op een andere plek.

Kijk vriendelijk (lach!) bij het groeten. Veel ruiters kijken (onbewust) heel erg boos bij het groeten. Bedank de jury nadat je je proef hebt gereden, ook al ging het waardeloos.

Maak na thuiskomst gelijk alles schoon, sjabrak in de was etc. is dat maar vast gebeurd voor de volgende keer.

Maak een lijst van de dingen die je nodig hebt. Kom je er achter dat je iets vergeten bent schrijf je het erbij op de lijst voor de volgende keer. Ook handig om te controleren of je alles nog hebt als je naar huis gaat.

Genoeg zo? *LOL*
_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-11-19 22:49 ]</font>

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 00:10

jaaaaaaa dat denk ik wel ja!!!! daarmee moet het lukken!!!
iemand ook nog tips over de rijverenoiging????

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 09:58

hai,

je wilt wat dingen weten over rijvereningingen.

zelf woon ik ook in noord holland en niet al te ver uit de buurt.
er zijn diverse gezellige rijverenigingen bij jou in de buurt.
die van castricum vind ik onwijs gezellig en die in wormer.

voor leuke wedstrijden in de buurt moet je maar pben.

succes,

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:34

hai, opzich is die lijst van margreet wel oke
maar er is 1 maar:

tegenwoordig komt alle commentaar op je coupon te staan. Dus niet om extra commentaar vragen, want meestal geven ze het toch niet. dus dat niet doen.

dat bedanken Verward Verward Verward Verward

je groet toch af?????

vroeger was dat wel gewoonte of bij de NKB is het normaal om als je de proef uit bent, je bij de uitgang om te draaien en nog een keer te groeten.

maar dit is eigenlijk over bodig.

ook die wondjes controleren enz. is meestal overbodig. je kan het wel doen,. maar ik zet me paarden gweoon op de wagen, en laat ze lekker met rust. sze hebben hun rust wel verdient lijkt me. en de schokkende wondjes zie je toch wel tijdens het op/af zadelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:21

Margreet heeft al een schitterende lijst voor je gemaakt.

Het belangrijkste wat ik je wil vertellen is:
Blijf onthouden dat je wedstrijden rijdt voor je eigen plezier.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132054
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 20:08

Vergeet vooral Margreet niet mee te nemen *LOL* *LOL*
Ik denk dat alle belangrijke dingen genoemd zijn, dus rest mij niets anders dan je heel veel succes te wensen !

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 00:46

er is maar 1 ding wat je goed moet onthouden:

gaat het goed, wees trots op je paard en jezelf,

gaat het niet, VOLGENDE KEER WEER EEN KANS

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 15:48

Citaat:
Op 2001-11-20 13:34, schreef Merel Blom:

tegenwoordig komt alle commentaar op je coupon te staan. Dus niet om extra commentaar vragen, want meestal geven ze het toch niet. dus dat niet doen.


Niet mee eens. De jury heeft de verplichting om te blijven tot na de prijsuitreiking. Dit is gedaan zodat een ieder nog verhaal kan gaan halen bij de jury. De meeste zijn niet te beroerd om je dingen te vertellen, de vraag is alleen wel of ze nog precies weten welke combinatie jij vormde. Ze zien er soms zo verschrikkelijk veel. Maar ik raad je aan om hier echt gebruik van te maken.

Verder zijn alle tips zo'n beetje genoemd.

Vooral de tip dat je wedstrijden voor jezelf rijdt en niet voor een ander is belangrijk. Je moet er plezier in hebben, anders kan je beter stoppen met wedstrijd rijden.

Verwacht geen wonderen op een wedstrijd. Een oefening die thuis niet lukt, die zal ook zeer zeker niet op een wedstrijd lukken. Op het wedstrijdterrein zet je tijdens het losrijden de puntjes op de i, maar grote fouten verbeter je niet in een paar minuten voor de proef. Dus zorg dat je thuis al klaar bent voor de wedstrijd. Wat thuis een 8 kan zijn zal op een wedstrijd door de stress en vreemde omgeving kunnen dalen tot maar een 6je. Hou hier rekening mee.

Succes en veel plezier

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 15:59

Maak een lijstje van dingen die je absoluut niet mag vergeten:
Zadel
Hoofdstel
Peesbeschermers
Halster + reservehalster
Touw + reservetouw
Dekje
Zweetdeken
Zweetmes
Handdoek
Jerrycan met water
Paardensnoepjes
Hoofdstel
Zadel
Rijjasje + plastron
Handschoentjes
Cap en Laarzen
PROEVENBOEKJE
Startcoupon en startkaart
KWPN-papieren
Centjes voor warme chocomel
Transportbeschermers
Snoetenpoetsers van Zwitsal
(om de laatste vlekjes mee weg te werken)


Zo, da ist zo'n beetje wel.
Ik draai altijd dit lijstje uit en vink dan af wat ik in de auto heb liggen.
Misschien heb je er iets aan.

Succes met je wedstrijden!!!!!!!!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 21:58

imker dat is best een goed idee!! We zijn beide vrij vergeetachtig dus dit kunnen we best gebruiken!!!