Verandert een paard wanneer soms een beginner op rijdt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-01 23:15

Als je paard goed doorgereden is en je zelf geen grote problemen (meer) met hem hebt, maakt het dan voor het paard wat uit als er een beginner opstapt? Voor een uurtje in de week bv? Verandert een paard daarvan als je er zelf de volgende keer weer opstapt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 23:20

ik denk juist dat de "gevorderden" problemen op je paard veroorzaken. Die denken dan je paard effies stevig aan te pakken en lekker in de krul te laten lopen! Beginnertjes trekken (meestal) niet aan de teugels en hobbelen er juist lief op rond!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 10:23

Ben het eigenlijk wel grotendeels met Akke eens....
Een 'gevorderde' heeft de trucjes om een paard in de poeier te rijden. Dat doen ze natuurlijk niet allemaal, maar er zitten er bij.....zucht.....

Een beginner is niet in staat om je paard naar de knoppen te rijden. Daarvoor mist een beginner gewoon de vaardigheid. Wat je wel krijgt, is dat een beginner minder kleine hulpen geeft. Een ongeco-ordineerde kuit hier, een uit-balans-rukje in de mond daar...Zo gaat dat gewoon en jouw paard zal daar dus een beetje ongevoeliger van worden. Het kan dus zijn dat als jij na dat uur beginner-gebruik weer wilt rijden, je even weer met je paard de onderlinge afspraken opnieuw moet bevestigen (lees, beetje bij-corrigeren).
Of je dat wilt, dat is jouw persoonlijke keuze. Gun je het die beginner om het te leren op een gevoelig en goed doorgereden paard, dan is dat echt een kas voor diegene.
Denk wel goed om je paard, niet elk paard reageert even goedmoedig op onervaren ruiters......

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 10:28

Dennis veranderd alleen als de beginner er op zit. En als ik er weer opstap is d'r niets aan de hand. Hij is veel liever voor beginners dan voor mij Haha! . Gemenerik.
Maar het verschilt per paard denk ik.
XXX
Ciska

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 10:44

hon verandert ook als er een beginner op zit, dan is ze veeeeelllll braver Haha!
Verder heb ik er nooit wat van gemerkt. Er vanuitgaand dat je dus echt een volledig beleert paard hebt, en niet een groen ding

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 12:38

Een uurtje per week lijkt me niet kwaad kunnen.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:11

Suleika is ook liever als er een beginner opzit (mijn broertje bijvoorbeeld). Als ik mijn broertje er eerst op laat rijden, komt suleika daarna wel ff tegen de hand in, maar daarna gaat het wel weer goed. Ik denk ook dat het per paard verschild.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:34

Imker is ook veel liever met beginners. Als die scheef gaan hangen, stopt hij tot ze weer recht zitten en dan sjokt 'ie weer door. Bij mij probeert hij van alles uit en loopt af en toe te klieren.
Het scheelt echt van paard tot paard.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:50

als paul mijn vriend (rijd 4 mnd) op pendro gaat zitten loopt hij bijna meteen aan de teugel.
Hij loopt lekker door etc.
Als ik hem rijd dan moet ik best wel moeite doen om hem lekker te laten lopen.
Ik denk dat het inderdaad zo is dat wij van alles aan de paarden vragen en de beginners zijn veel makkelijker daarin.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 15:16

Ik vroeg het me af omdat mijn moeder vanaf volgende week les op Pjelk gaat rijden. Vanochtend heeft ze voor het eerst even met hem gereden terwijl ik les gaf. Ze kan stappen en draven en lichtrijden ( ploft ze nog wel een beetje in het zadel dus erg voorwaarts is Pjelk dan niet Haha! ) en sturen een beetje. Ik denk niet dat het voor Pjelk kwaad kan want het is echt een lieverdje. Bij haar sjokt ie zijn rondjes en komt als zij even niet oplet bij mij een knuffel halen Lovers en bij mij loopt hij weer lekker door. Ja, ik denk echt dat die ene les in de week geen probleem zal zijn.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 18:11

Volgens mij heeft een goed ingereden daar paard daar echt geen problemen mee (maar dat ligt ook aan het karakter). Ik heb ook een tijdje les gehad op een goed ingereden paard, terwijl ik zelf nog een halve beginner was. Denk maar niet dat dat paard luisterde als ik iets niet goed deed hoor, en als het paard zich ging irriteren werd mijn voet in het hek geplaatst.....
Een goede ruiter heeft een goed ingereden paard trouwens zo weer in het gareel.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 20:31

Ik heb liever een beginner die wat rond stapt en draaft aan een los teugeltje, dan van die "gevorderden" die mijn pony "aan de teugel rijden", laten wijken en schouderbinnenwaarts oefenen, terwijl ik zelf nog dagelijks bezig ben met de basis: luisteren naar been, nagevelijk lopen, rechtuit en niet over de schouder wegvallen, etc!!!
Tja, meestal moet ik even laten weten dat been naar voren betekent, maar zolang ze niet hebben zitten trekken heb k er verder geen last van.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 00:14

Een paard heeft echt heel goed door wie er op zijn rug zit, hoor! En zeker als je hem normaalgesproken goed rijdt zal je er verder weinig of geen last van hebben als er af en toe een beginner op zit.
Mijn vorige (verzorg)pony, een Haflinger, was zelfs alleen maar echt lastig als er een meer gevorderde op ging zitten die wat van hem vroeg. Met iemand die niks van hem wilde sjouwde hij gewoon rustig door bak of bos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 02:51

Als het weinig is zul je niet zo veel van merken denk ik. Het verschilt een beetje per paard denk ik. Als ik het met die van mij één dag niet zo nou neem met onvoorwaardelijke reacties e.d., heb ik mezelf weer een halve week werk op de hals gehaald omdat meneer dan de dag erna het allemaal wel best vind. Andere paarden zullen weer anders reageren. Kwestie van uitproberen.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 21:52

als een paard een goede basis africhting heeft gehad. kan een uurtje met een beginner geen kwaad.

Gucci
Berichten: 182
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 13:00

dat verschilt per paard bvij mijn paard is dat wel heel erg als ik er een beginner op zet dan mag ik weer een stap terug met hem das echt K*T

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 20:36

hoi
zelf ben ik een beginner. ik was bang dat mijn paard die heel netjes was ingereden (en jong)
door mijn onkundigheid zou worden verknalt. gelukkig is dat tot op heden niet gebeurt, als ik les heb en ik doe het goed dan laat mijn paard meteen zien dat ik het goed doe. ben er mee eens, juist omdat je als beginner nog niet veel kan kun je ook niet veel verknallen.het ligt misschien ook wel aan het paard. in mijn geval is het in ieder geval niet gebeurt. wel loop ik nu tegen grenzen aan die ik moet verleggen omdat ik nu veeeeel meer vraag van mijn paard dan anderhalf jaar geleden, maar dat hoort erbij zeggen ze. Lachen