Lange lijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-01 00:38

Dus niet longeren, maar echt dressuur aan de lange lijnen.
Hoe vervang je je beenhulpen? (heel zwart wit gevraagd, maar goed)

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 01:33

door je stem (of evt. zweep. Ook heel zwart/wit geantwoord, grinnik!) en door de positie van de lijnen over de acherhand van je paard. Anders moet je Cody even pb'en, haar zus heeft er les in gehad.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 09:48

Jeetje da's inderdaad wel simpel gevraagd *LOL*
Da's hetzelfde als je vraagt: hoe rijdt ik mijn groene pony naar de Z ongeveer Haha!
Werken aan de lange lijnen is niet iets wat je zomaar even doet.
Kun je iets specifieker zijn, dan kunnen we er wat meer mee, welke oefeningen bedoel je bijvoorbeeld?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 10:06

Boek van Loriston Clarke,
"werken aan de lange lijnen" daar staan ook dressuurmatige oefeningen in etc.
Of de titel letterlijk zo is weet ik niet, in die trant.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 10:18

nou cody, bijv met wijken.
Onder het zadel kan hon (voor een shet) redelijk wijken, maar hoe krijg ik dit dan met lange lijnen voor elkaar?
Ik probeer haar (als we bijv naar links gaan) goed te begrenzen met mijn rechterteugel, maar we gaan gewoon schuin naar de hoefslag, en wijken niet

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 10:22

Mijn paard is een tijdje aan de lange lijnen getraind door een vriendin die zelf ook ment. Dan loop je er inderdaad achter, maar soms longeer je weer, maar je kan je paard dus sturen alsof ie voor de kar loopt. Zij liet mijn paard ook wijken en alles doen, en dat deed ze inderdaad met een zweepje, en met de lijnen zelf. Ik weet niet helemaal precies hoe, ik weet wel dat mijn paard er ontzettend fijn van ging lopen!! Soms zit ik er aan te denken om dat zelf ook te proberen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 10:36

Ze moet leren dat de lijnen de druk van je been betekenen, ook kan je zweepje helpen om duidelijk te maken dat ze moet wijken.
Probeer anders eerst een grondwerk te doen, de games van Parelli, dan moet ze ook leren wijken voor druk, en als je dan een stapje verder gaat is het dus wijken voor de lijnen.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 10:43

als je naar wijkt voor je linkerbeen, dan moet je de rechterlijn niet aan de rechterkant langs laten lopen, maar over haar rug heen laten gaan, zodat ze druk voelt van de rechterlijn langs haar achterhand en dan gaat ze daarvoor wijken als het ware.......

(goed uitgelegd Marije?)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 12:55

Zo deed mijn vriendin het inderdaad ook!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 17:10

Ook jouw eigen positie kan (vooral in het begin) een grote rol spelen. Als je naar links wil wijken kun je het beste een stapje verder naar rechts doen zodat de pony jou duidelijk als een begrenzing aan de rechterkant zien. Hij kan niet vooruit door de teugels en niet naar rechts doordat jij daar begrenst. de enige mogelijkheid is dan naar links. Ik zou trouwens de teugels zo veel mogelijk met rust laten omdat je in het begin vaak geneigd bent om daar flink mee te corrigeren.

Ik heb het onze shetten aan het halster geleerd zodat ze het basisprincipe begrepen en het ook op stem konden. Daarna ben ik datzelfde aan de lange teugel gan vragen waarbij ik alleen corrigeerde met de teugels en niet alles daarmee probeerde te regelen.