wat te doen met stresmerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flanelle
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: den bosch

wat te doen met stresmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 13:17

hallo

mijn vriendin heeft een paardje van 1.60 hoog een merrie van 7 jaar .
we hebben haar op de hedelse markt gekocht afgelopen jaar. haar vader is notaris.

het is een erg gestreste merrie zodra ze aleen is begint ze heel hoog met haar hoofd te gooien en rondjes te lopen in haar stal. ze gooit zo eng hard en hoog met dat hoofd dat je het idee krijgt dat ze nog eens een nek of rug fractuur krijgt.

het rijden is ook een groot probleem zodra je gewoon nix aan haar vraagt gaat het redelijk maar wil je haar wat meer voorwaarts hebben en beetje losrijden begint ze met alles te gooien en te steigeren net zolang tot je eraf ligt.ze loopt voor ook erg kort en stijf in dr gangen in tegenstelling tot haar achterhand.

we hebben al gemerkt dat ze bij de vorrige eigenaar superverwend is .
maar begin tog te twijfelen of ze geen pijn heeft met het rijden we kennen het paard nog niet zo lang nu ongeveer 3 maanden .

ik vraag me af of er mensen zijn die zoiets ook hebben met hun paard (voornamelijk met dat hoofd gooien) en of iemand weet of ze daardoor mischien iets aan dr rug heeft .

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 14:32

Dat gevaar loop je dus als je een paard op een paardenmarkt koopt, je weet niet hoe ze zijn.
Ik weet zelf niet hoe je dit zou moeten oplossen en of het iets medisch is, dus kan je niet helpen.
Misschien moet je beginnen met bij het rijden trug van start te beginnen en alles rustig opbouwen.
Ook longeren en grondwerk kan wel helpen voor het vertrouwen een beetje te versterken,
als er een band ontstaat zal het rijden ook wel beter gaan als er geen medisch probleem is.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:03

Omdat je nog niet hebt achterhaald of het iets medisch is, zou ik er allereerst een DA bij halen en haar grondig laten onderzoeken. Dan heb je er in ieder geval zekerheid over of er iets fout zit of niet. Dan kan je daarna een oplossing voor het probleem gaan zoeken.

Als het niks medisch is, zou je inderdaad kunnen beginnen met grondwerk en zo d'r vertrouwen winnen en opbouwen.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:24

Mijn paardje gooide ook altijd zijn hoofd naar achteren als hij (naar zijn mening) te lang in de wei stond (en er dus weer uit wilde). Dit had bij hem geen medische oorzaak en heeft er ook geen medische klachten aan over gehouden.

Ik zou het dier voor de zekerheid geheel laten nakijken door een DA (liefst met foto's) en van daaruit verder gaan.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:58

Dit paard moet wel ergens last van hebben! De omschrijving die je geeft, kan bijna niet duidelijker zijn: stijgeren, verzet (met name als je bepaalde spieren gaat aanspreken), korte passen maken, met het hoofdgooien dat is heel herkenbaar voor paarden met rugproblemen.

Mijn merrie (waar toevallig ook Notaris bloed inzit) heeft ook rugproblemen gehad, dus daar heb ik helaas ervaring mee.

Je vriendin zou er heel verstandig aan doen om eerst haar merrie grondig te laten onderzoeken door een deskundige paardenarts. Het heeft absoluut geen zin en is ook niet eerlijk tegenover het paard, om ermee door te rijden terwijl ze pijn heeft. Daar maak je het alleen maar erger mee.
Wat betreft haar gedrag op stal, dat zou natuurlijk met een medisch probleem te maken kunnen hebben. Maar ga ook eens goed na of ze het wel naar haar zin heeft op de plek waar ze nu staat. Misschien staat er een paard naast, waar ze het totaal niet mee kan vinden, is er iets in de stal wat haar bang / nerveus maakt (bepaalde geluiden) enz. enz.
Of was ze bij haar vorige eigenaar gewend om veel buiten te staan en komt ze nu te weinig uit haar stal.

Mijn merrie heeft van de zomer, toen haar medische problemen verholpen waren en ze goed in haar vel zat, op een stal gestaan waar ze totaal niet kon aarden. Van een gezonde, vrolijke merrie, verandere mijn paard in een paar weken tijd in een shagerijnige neuroot. Toen ik haar op een nieuwe stal gezet had, waar ze het wel naar haar zin had, werd ze steeds meer de oude en nu is ze weer heel relaxed in omgang. Verandering van stal kan heel stressvol zijn voor een paard.

In elk geval moet je vriendin zien te achterhalen wat er aan de hand is, is ze medisch in orde, waar wordt ze nerveus van enz. Want zoals je het gedrag van het paard omschrijft, los je dat niet op d.m.v. een een of andere hilpteugel of iets dergelijks.

flanelle
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 22:59

dank je wel allemaal voor jullie reactie er was al een terapeut geweest om te kijken naar zijn rug maar kon nixvinden . maar denk tog dat er verder gekeken moet worden want word steeds erger .
maar omdat ze zo gruwelijk verwend was ga je tog ook denken aan spatjes. we begonnen juist met basis met haar omdat we niet wisten wat ze wel en niet kon.

ik heb nu al zoveel dingen geprobeert maar ze moet er tog nog maar een keer iemand bijhalen voor de zeker heid.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:21

Misschien moet jue een tijdje longer en met een slog of bijzet zodat ze leert te onspannen?
Verder zou ik veel poetsen en wandelen met haar zodat ze vertrouwn in je krijgt.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:24

Neurotische paardjes (en Notaris staat er bekend om!) doen eht goed op een aanvulling Vitamine E door het voer....
Is het proberen waard.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:51

Ik heb ook zo'n ruin gehad, van Notaris (zie profiel, Justin). Overigens niet gewend, maar hypergevoelig. Continu willen vluchten bij het rijden, etc.
En nu heb ik een merrie die ook zo is. (zie paddy, in mijn profiel). Het is iets wat je ook rijtechnisch op moet bouwen. Je moet heel rustig met die dieren omgaan, geen conflicten opzoeken maar via omwegen proberen te krijgen wat je van ze gedaan wilt hebben.
Wat bij het rijden heel belangrijk is, is in je eigen lichaam heel rustig te blijven, hun hectiek in jouw rustige meeverende bewegingen te absorberen. En nee, dat valt niet mee! Knipoog Blijf oefenen!

Als het rijden erg moeilijk gaat, probeer het dan eens aan de longeerlijn, dus dat iemand hem vasthoudt terwijl jij er op rijdt? werkte bij Justin ook.

Kan het zijn dat ze een magnesium gebrek heeft? GA eens kijken bij www.paardendrogist.nl.

zoek daar eens op wat magnesium doet bij paarden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:56

Ik zou trouwens beginnen met dit paard los te werken d.m.v. longeren. Het liefst met dubbele longeerlijn,maar als je daar nog niet zo handig in bent, dan pessoa. Het lijkt erop dat het paard zich ook niet DURFT los te laten. Je moet hem stapje voor stapje er toe bewegen, dus effe niet op rijden. Begeleiding van een goede fysio is ook nooit weg. Ooit gehoord van Guy Blom? Dat is een hele goeie, zit hier ergens in Brabant ook.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:48

sowieso even stoppen met rijden eerst grondwerk doen... zodat je ook een vertrouwens band opbouwt...
ook even helemaal binnenste buiten laten keren door een Dierenarts ...
longeren is inderdaad een goed idee
en mischien wat Dees zegt vitamine E door het voer (baat het niet dan schaad het niet)
en toch nog even een keer helemaal binnenste buiten laten keren door een dierenarts hoor dat kan geen kwaad je weet niet wat er mis is wat misschien wel gemist is door de terapeut ...
misschien een kraker erbij ?!
tanden al eens na laten kijken ?!

maak een lijstje en ga alles af...
het kost je vriendin misschien wat geld maar dat moet ze er voor over hebben om het probleem te vinden....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:58

Klinkt bekend (sommige aspecten) heb ook zo'n vreselijke stresskip gereden. Bij dit beestje ben ik langzaam ook achter de oorzaak gekomen.... ze was gewoon vreselijk eenkennig en totaal niets gewend. Daarbij heel eigenwijs maar toch ook nerveus en ze had behoefte aan een heel duidelijke leider.
Maar sluit alsjeblieft eerst alle medische oorzaken uit!
Mocht er medisch niets te ontdekken zijn, neem dan iig goed les van iemand die ervaring heeft met dit soort paarden.
Mijn merrie moest ik heel consequent en duidelijk voor zijn, niet teveel straffen maar vervelend gedrag negeren. Werd ik boos op haar, dan werd zij ook boos en tegelijkertijd bang voor mij en kon ik er helemaal niets meer mee beginnen.
Het is nu (na 1,5 jaar) een stuk beter, maar nog steeds loop ik af en toe tegen dit soort problemen aan.
Succes!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:50

Als je weg gaat laat dan bijv een radio aan kijken of dat helpt..

Idd haal er een DA..

En met het rijden laat haar voor helemaal vrij en gewoon eerst vertrouwen geven, lekker voorwaarts rijden en rustig elke keer iets de teugels oppakken. Als ze weer begint met het gooien van het hoofd weer iets losser laten zo heeft het tenminste bij mij wel geholpen..
Hou er rekening mee het is een merrie wel belonen maar niet te veel en met het afstraffen let op dat je haar niet krengt, als dat gebeurt is het helemaal mis zoek de gouden middenweg
Rustig aan en heb geduld suc6

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:33

Ik denk dat je dit paard moet laten revalideren door een deskundige voordat er ongelukken van komen. Wees in ieder geval voorzichtig.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:19

hebben jullie haar laten keuren nadat jullie haar gekocht hadden?
Misschien dat ze zere voorbenen heeft en daardoor zo kort loopt (er van uitgaande dat haar rug dus inderdaad bekeken is en ze achter wel ruime passen maakt) misschien heeft ze wel artrose of hoefkatrol in de voorbenen...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:19

hebben jullie haar laten keuren nadat jullie haar gekocht hadden?
Misschien dat ze zere voorbenen heeft en daardoor zo kort loopt (er van uitgaande dat haar rug dus inderdaad bekeken is en ze achter wel ruime passen maakt) misschien heeft ze wel artrose of hoefkatrol in de voorbenen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:27

Ik zou der eerst laten keuren. Misschien kan je voor het rijden eerst een tijdje gaan longeren en der een beetje rustig krijgen. Misschien kan je les nemen van een echt goede instructrice die weet wat ze eraan moet doen. Probeer haar met rijden zich eerst helemaal te laten ontspannen voordat je echt iets gaat vragen. Als ze eenmaal ontspannend loopt kan je rustig kleine dingetjes gaan vragen en niet gelijk alles in 1 keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:37

Citaat:
vitamine E door het voer (baat het niet dan schaad het niet)

Te veel kan wel degelijk schade geven.

Ik zou bij zo'n paard toch eens een DA en fisio laten komen.
En dan pas verder gaan met rijden.

irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:16

misschien iets van ttouch proberen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:42

joyce B schreef:
hebben jullie haar laten keuren nadat jullie haar gekocht hadden?

Op de paardenmarkt? DAar lopen geen veeartsen rond om te keuren hoor.