Hallo! Aandacht bij mij!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maruschja
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-03-03

Hallo! Aandacht bij mij!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 12:56

Hallo ik heb een probleempje!

Rinse, mijn 6 jarige Friesch wil in het begin van het rijden overal op letten behalve op mij! Hoe kan ik direct zijn aandacht krijgen Verward Nu ga ik gelijk maar aan het werk met hem, kleine voltes, wijken etc. Maar zijn daar andere methodes voor?

Tevens reageert hij enorm om alles, als er een paard in de paddock aan het rennen is, als er een paard niest zelfs als er een paard in de blubber loopt schrikt ie! Hoe kan ik dit oplossen?

Groetjes Chantal & Rinse Lovers

ps: Rinse is er pas een maandje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 15:00

Wat je al doet, aan het werk zetten.
Dus idd veel figuren en (schijn)overgangen
Zodat ze steeds op jpu moet blijven letten.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 15:47

Maar je kan haar moeilijk al aan het werk zetten terwijl je nog aan het instappen bent. Dan kun je zacht je been eraan leggen, zodat ze sneller zou gaan, als ze op zou letten. Daar reageerd ze dan natuurlijk niet op, want zo'n subtiele hulp heeft ze dan nog niet eens door. Maar dat ze niet reageerd, meteen afstraffen, dmv bijvoorbeeld een tikje, of een hardere beenhulp.

Verder moet hij denk ik nog wennen aan zijn nieuwe stal, en schrikt hij daarom zoveel. Dan kun je hem het beste opsluiten (twee benen, twee teugels) en verder zijn schrikreactie negeren. Dan zal dat vrij snel overgaan.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 16:13

Precies wat runningkawa al zegt. Veel figuren en schijnovergangen rijden.
Wat je al deed dus. Onder het instappen zou je opzich ook wel wat figuurtjes kunnen rijden. Dan hoeft dat natuurlijk nog niet met stelling e.d. maar je moet hem wel bezig houden.

Verder zal hij indd nog moeten wennen aan zijn nieuwe stal.
In ieder geval, veel succes ermee!

obiwan
Berichten: 281
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 11:41

ik weet niet hoe je instapt, maar mijn paard is ook erg snel afgeleid en ik rijdt haar altijd een kwartier met lange teugel in (eerst stappen dan draf en galop) en dan echt heeeel veel figuren rijden aan de lange teugel. Zorgen dat je bijna geen 1 keer de hoefslag raakt, maar gewoon alleen maar figuren rijdt. Wijken kan je ook al aan de lange teugel oefenen, maar dan geen hele baan, maar gewoon 5m en weer afwenden voor een nieuwe oefening. Zorg er wel voor dat het geen losse teugel word, maar gewoon aangespannen laag. Bij friezen is dit volgens mij wel moeilijker, maar ik hoop dat het lukt.
En wat betreft het schrikken, volgens mij moet je gewoon net doen alsof je gek bent en een kleine volte rijden en er weer langs, net zo lang totdat het goed gaat. Als ze daarna weer schrikt kan je haar afstraffen omdat ze er al een keer goed langs is gegaan en je wet dat het geen angst is. Als je haar echt op gaat sluiten word ze lijkt mij alleen maar drukker als ze al wat heet is, en dat is juist wat je niet wilt. Vooral heel veel geduld, ze is nog maar net bij jou en je moet wel leuk blijven voor haar.
veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 11:43

OOk met stappen hun je ze aan het werk houden.
Voltes en wendingen.
Pasje wijken.
Halthouden, achterwaarts.
Genoeg te doen in stap Lachen

Maruschja
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 13:26

Dank jullie wel allemaal! Ik ga gewoon alles proberen, nog meer figuren rijden tijdens het inrijden! Nogmaals ThanX!

ps: Rinse is wel een stoere vent hoor, geen zij, hi hi!!!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:21

Ik heb dat ook altijd en irriteerde me er mateloos aan, want ik vond ook dat mijn knollie vanaf het moment dat ik op zijn rug ging zitten, hij zijn onverdeelde aandacht bij mij moet houden.

Nu zei mijn instructeur dus laatst dat hij tijdens het losrijden (lees: lekker voorwaarts aan een lange teugel stap draf en galop) best mocht kijken, het is niet voor niets LOSrijden!
Eerlijk is eerlijk, het heeft mij wel geholpen.

Na het loswerken aan de lange(re) teugel pak ik hem op en moet hij ook naar mij luisteren. Dan pik ik het ook niet (meer) als hij dan nog loopt te kloten. Aan het werk zetten (en houden) doet dan de rest.

Tis maar een tip, misschien hebbie er iets aan. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:48

praat tijden het rijden tegen je paard. Dat kan heel zachtjes hoor, anders verklaren ze je voor gek. Maar op die manier eis je ook al een stukje aandacht en kun je makkelijk belonen met je stem.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:05

Jippie schreef:
praat tijden het rijden tegen je paard. Dat kan heel zachtjes hoor, anders verklaren ze je voor gek. Maar op die manier eis je ook al een stukje aandacht en kun je makkelijk belonen met je stem.



ik praat altijd tegen mijn pony tijdens het werk,en niemand verklaart mij voor gek.
is heel normaal!

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:13

jah ik praat ook... maar soms heb je weleens mensen die gaan zeuren dat ze afgeleid worden... maahjah als mijn paardje weereens last heeft van bak-kabouters wil ik hem tog even gerust stellen

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:38

ik wrk zelf met friezen en ik er heb er al veel gereden. er zijn veel van die gevallen die dat doen nu ry ik een merrie die dat ook doet! ik doe zelf altyd als ze veel ergens naar kijkt buig ik d'r altyd in naar de anderte kant toe dan kan ze er juist niet naar kijken ( behalve als ze nog nooit op een plek is geweest dan laat ik d'r eerst ff overal naar kijken) maar op een gegeven moment moet als ze alles gezien heeft moet ze niet meer aanstellen en gewoon aan het werk!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:33

Ik heb hetzelfde probleem. Ze doet het alleen 's avonds in de bak, dan gaat ze in alle hoeken kijken waar de spoken liggen. Ik doe m'n best met overgangen rijden, voltes verkleinen, vergtoen, figuren, maar als ze die bokkenpruik op heeft is het zo moeilijk haar volledige aandacht te krijgen..grrrr!!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:56

Jippie schreef:
praat tijden het rijden tegen je paard. Dat kan heel zachtjes hoor, anders verklaren ze je voor gek. Maar op die manier eis je ook al een stukje aandacht en kun je makkelijk belonen met je stem.

haha ik ben toch meestal alleen dus als hij niet op mij let roep ik altijd zo van joehoe! of ey pietje! en dan doet hij zo van ohja pardon. Anders idd zorgen dat hij geen tijd heeft om op andere dingen te letten.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:53

Die van mij is ook om het minst geringste erg afgeleid. Ik laat hem eerst gwoon met instappen lekkr rond koekeloeren en daarna pak ik hem op en probeer hem lekkr aan het werk te zetten maar ook met veel ontspanning want van zichzelf is het namelijk een beetje een stresser dus af en toe lange teugel en weer oppakken veel tempowisselingen.

Succes met je stoer man!

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:09

ik doe het ook zoals Lenn... mijn merrie is ook supersnel afgeleidy (we stan op een melkerij dus tis er altijd wel druk) en ik rij ook heel veel fig maar als ze écht écht niet meer op me let gil ik ook wel eens: "joehoe!!! attentieeee", of fluit ik en keertje, metteen herinnert ze zich weer naar wie ze moet luisteren Knipoog

breezerlover

Berichten: 303
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:53

je moet elke keer als ze ergens naartoe kijkt met je tong klikken

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:57

Mijn paard is precies zo. Ik houd hem inderdaad ook heel erg bezig met overgangen (ja ook uitgestrekte stap etc, halthouden) en figuren. Als hij zijn aandacht bij iets anders heeft onder het rijden zeg ik tegen hem: "aandacht!" en geef een kneepje in de teugels. Verder altijd goed bezig houden en veel afwisseling.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:01

breezerlover schreef:
je moet elke keer als ze ergens naartoe kijkt met je tong klikken


Dat zal leuk worden. Als k ga klikken zit k dus de hele tijd in draf... Denkt ze dat ze sneller moet, ook niet handig. Tong uitsteken

Als madam ff overal mee bezig is behalve met mij dan zeg k ook gewoon zoiets van: dame we zijn bezig, of hoehoi ben er ook nog. Haha!

En idd gewoon druk bezig blijven.