help mijn pony laat steeds het bid los??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jotje
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: zoetermeer

help mijn pony laat steeds het bid los??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 11:25

hallo

mijn pony laat steeds het bid heele maal los dan kan ik niks meer doen
wie weet er iets voor dat ik haar weer in de hand heb.

bedankt voor het mee denken.

doei

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:24

Ik weet niet waardoor hij/zij het bit loslaat maar als een pony lekker loopt betekent overigens niet dat je met je hand stil moet blijven zitten, je moet je pony wel steeds uit blijven nodigen , zodat hij/zij steeds weer je hand op blijft zoeken .
je kunt misschien een allertje geven met 1 van je handen zodat je ff zijn mond opzoekt ipv hij jouw hand .

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:15

Probeer meer met je benen naar je hand toe te rijden, zodat je hem naar het bit toe rijdt.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:18

doet die ze mond daar ver bij open??om aan het bit te ontkomen?
ga dan eens rijden met een gecombineerde neusriem en doe vooral de sperriem strak vast!(of deed je dit al?)

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:32

Princess Ben je bang dat het bit eruit valt of dat haar pony een kunstgebit heeft.
Mag de pony niet op het bit kauwen.
Als je het sperriempje zo strak doet dat hij/zij haar mond niet kan "openen" hoe moet hij/zij het bit dan aannemen??????

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:41

Princess schreef:
doet die ze mond daar ver bij open??om aan het bit te ontkomen?
ga dan eens rijden met een gecombineerde neusriem en doe vooral de sperriem strak vast!(of deed je dit al?)


'Symptoombestrijding' wordt dat genoemd. Scheve mond

Je kunt IMO beter eerst nagaan waarom een paard het bit niet wil aannemen en daar aan gaan werken. Dat is een veel vriendelijker benadering. Met dichtsnoeren stuit je vaak alleen maar op nog meer verzet, maar het oorspronkelijke probleem los je er niet mee op.

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:44

idd.karin

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:51

DePaardeMan schreef:
Princess Ben je bang dat het bit eruit valt of dat haar pony een kunstgebit heeft.
Mag de pony niet op het bit kauwen.
Als je het sperriempje zo strak doet dat hij/zij haar mond niet kan "openen" hoe moet hij/zij het bit dan aannemen??????


Haha!

Nou lach ik wel (kunstgebit, whoehaahahahahaaa!) Maar eerlijkheidshalve gebied me wel te zeggen dat ik, toen ik nog klein en lief was, destijds van mijn instructeur te horen had gekregen DAT een sperriempje ook heel erg strak moet, want "dan had je beter controle". En ik geloofde dat ook heilig. Wil er nu niet meer aan denken hoe erg ik mijn verzorgshet heb mishandeld Bloos! want ik weet nu beter.

Nu hangt die sperriem bij mij zo los dat ik me afvraag waarom ik hem er niet gelijk afhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:45

Princess schreef:
doet die ze mond daar ver bij open??om aan het bit te ontkomen?
ga dan eens rijden met een gecombineerde neusriem en doe vooral de sperriem strak vast!(of deed je dit al?)

Wist niet dat ze dat op Deurne weg leerde.
Heb toch andere dingen geleerd van Deurne instructeurs.
Hoop niet dat je zo les gaat geven Verdrietig
En mag dus hopen dat je dit cynisch bedoelde

De enige manier van het paard om aan de pijn te proberen te ontkomen is de mond openen.
Voor de ruiter dus een signaal dat je iets fout doet en moet oplossen.
En oplossen betekend niet zijn mond dicht snoeren, zodat je als ruiter het dan niet meer ziet, het is er dan echt nog wel.

Verder als je wilt dat je paard het bit aanneemt, moet je er zelf voor zorgen dat je een vriendelijke hand hebt.
Maar ook dat je paard goed voor je been reageerd.
Van achter naar voor ga je hem dan rijden en probeer zo wat gewicht in je handen te rijden.
Probeer ook vwnw te rijden, zodat je paard leert je hand te volgen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:21

Princess schreef:
doet die ze mond daar ver bij open??om aan het bit te ontkomen?
ga dan eens rijden met een gecombineerde neusriem en doe vooral de sperriem strak vast!(of deed je dit al?)


dit is toch niet serieus. nee toch? Scheve mond

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:27

DePaardeMan schreef:
Princess Ben je bang dat het bit eruit valt of dat haar pony een kunstgebit heeft.
Mag de pony niet op het bit kauwen.
Als je het sperriempje zo strak doet dat hij/zij haar mond niet kan "openen" hoe moet hij/zij het bit dan aannemen??????


idd............! En dat gaat nog naar deurne ook ,
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 30-01-04 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:29

DePennyBitch"]
[quote="DePaardeMan schreef:
Princess Ben je bang dat het bit eruit valt of dat haar pony een kunstgebit heeft.
Mag de pony niet op het bit kauwen.
Als je het sperriempje zo strak doet dat hij/zij haar mond niet kan "openen" hoe moet hij/zij het bit dan aannemen??????


Haha!

Nou lach ik wel (kunstgebit, whoehaahahahahaaa!) Maar eerlijkheidshalve gebied me wel te zeggen dat ik, toen ik nog klein en lief was, destijds van mijn instructeur te horen had gekregen DAT een sperriempje ook heel erg strak moet, want "dan had je beter controle". En ik geloofde dat ook heilig. Wil er nu niet meer aan denken hoe erg ik mijn verzorgshet heb mishandeld Bloos! want ik weet nu beter.

Nu hangt die sperriem bij mij zo los dat ik me afvraag waarom ik hem er niet gelijk afhaal.
[/quote]

Ik heb hem er pas ook afgehaald. Ze loopt nu veel lekkerder. Zo'n flubberding om dr neus zat denk ik ook niet zo lekker Haha!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:44

Je moet um natuurlijk WEL vastmaken verootjoo!! Haha!

Maar ik snap wat je bedoelt hoor....

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:57

Het klinkt alsof de pony achter de teugel gaat, lijkt mij.

easter schreef:
Probeer meer met je benen naar je hand toe te rijden, zodat je hem naar het bit toe rijdt.


dat is dan een goede oplossing, probeer de neus van je pony naar voren te krijgen, rij voorwaarts neerwaarts en let erop dat je zelf niet teveel druk vraagt. Veel overgangen en erop letten dat je handen goed 'meegaan' in de overgang (voor je gevoel: handen naar voren). Net zolang totdat je pony het bit weer aanneemt. suc6! OK dan!