Verkeerde galop, hoe leer je dit af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Verkeerde galop, hoe leer je dit af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 13:35

Hej mijn pony springt steeds in contragalop aan (verkeerde galop) als ik linker galop neem, dit heb ik al geprobeert:

Veel stelling naar binnen
Veel binnenbeen en buitenbeen
tikje op de hals
enzzz
kus aniek

[Edit Apple: titel aangepast]

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:49

het kan zijn dat ze een probleem heeft met haar rug. dat ze erg scheef is. spring je in de hoek aan? laat haar misschien een tijd in galop vallen op een kleinere cirkel, zodat ze wel moet juist galoperen.
doet ze het aan beide zijden of zit ze telkens in de rechter (of linker) galop, op beide zijden dezelfde?

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:58

Probeer maar eens in de eerste hoek aan te springen ipv. de tweede hoek.
Want als je de eerste pakt dan blijf je je pony in de juiste stelling houden. Als je de tweede pakt dan moet je je pony meteen weer recht/naar buiten stellen om over de lange zijde te gaan en dan heb je eerder kans dat hij/zij verkeert aanspringt . S6 verder

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:27

doordat jij veel stelling naar binnen hebt is de binnenschouder niet vrij genoeg om in de goede galop aan te springen.
Probeer maar eens stelling naar buiten te vragen, zodat je het buitenbeentje tegenhoudt met de buitenteugel én je hebt zo de binnenschouder van je pony helemaal vrij zodat hij kan aangalopperen.

Succes ermee!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:28

Kleine toevoeging: je buitenhand laten zakken terwijl je aanspringt.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:34


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 01:03

springt ze bij het longeren juist aan? Zo niet, dan moet je haar net zo lang laten aanspringen tot ze die ene keer goed aanspringt. En dan laat je haar even doorgalopperen, zodat ze het door krijgt. Zelfde bij het rijden, niet laten doorgalopperen tot ze in de juiste galop zit.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:37

Nistria schreef:
doordat jij veel stelling naar binnen hebt is de binnenschouder niet vrij genoeg om in de goede galop aan te springen.
Probeer maar eens stelling naar buiten te vragen, zodat je het buitenbeentje tegenhoudt met de buitenteugel én je hebt zo de binnenschouder van je pony helemaal vrij zodat hij kan aangalopperen.

Succes ermee!!


Dat heeft mijn instructeur ook al gezegd. Ik heb een jong paardje dat nog niet helemaal snapt dat er 2 soorten galop bestaan. Haha! In een hoek aanspringen in rechtergalop gaat al aardig, maar op de volte is het best moeilijk.
Je moet proberen ervoor te zorgen dat het paard "vanzelf" de juiste galop kiest. Dus door meer schoudervrijheid aan de binnenkant zal hij zijn 'binnenbeen' het verst naar voren laten gaan.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:18

in travers aan laten springen wil ook nog wel eens helpen, dan kunnen ze niet anders dan in de goede galop aanspringen (meestal). het hielp bij mijn paardje wel Lachen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 01:30

Lichtrijden op het verkeerde been en dan aanspringen (zit je gewichtshulp iig niet in de weg) Stelling naar buiten of iig redelijk recht. Opletten dat je zelf niet gaat duiken met aanspringen, dan blokkeer je het binnenvoorbeen ook alleen maar... Buitenteugel erbij, binnenhand ontspannen, buitenbeen achter de singel, aanspringen op binnenbeen en binnenheup... Als ie echt lastig is kun je eventueel nog een balkje op de grond leggen en daarop het aanspringen gaan oefenen.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:36

Verkeerde galop leer je niet af, je leert de goede galop aan.
Probeer met behulp van een goede instructeur de voorwaarden te scheppen voor de goede galop, o.a. door de juiste en duidelijke hulpen te geven.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 09:37


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:59

Niekoezz ik s-m-e-e-k je, zeg me asjeblieft dat dit een andere pony is dan diegene waar je het over hebt in het topic waar gk naar verwijst, anders

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:57

zij heeft gewoon redelijk veel problemen met haar verzorgpony's,gok ik zo. het zal de 21-jarige zijn?

visje"]
[quote="Nistria schreef:
doordat jij veel stelling naar binnen hebt is de binnenschouder niet vrij genoeg om in de goede galop aan te springen.
Probeer maar eens stelling naar buiten te vragen, zodat je het buitenbeentje tegenhoudt met de buitenteugel én je hebt zo de binnenschouder van je pony helemaal vrij zodat hij kan aangalopperen.

Succes ermee!!


Dat heeft mijn instructeur ook al gezegd. Ik heb een jong paardje dat nog niet helemaal snapt dat er 2 soorten galop bestaan. Haha! In een hoek aanspringen in rechtergalop gaat al aardig, maar op de volte is het best moeilijk.
Je moet proberen ervoor te zorgen dat het paard "vanzelf" de juiste galop kiest. Dus door meer schoudervrijheid aan de binnenkant zal hij zijn 'binnenbeen' het verst naar voren laten gaan.
[/quote]

same here!! toen ik een jong paard (ok dit is wel een oud, maargoed), moest leren galoperen moest ik haar met veel buitenstelling een hoe inrijden, en toen omtrekken zegmaar, eerder laten omvallen. toen zat ze op den duur ook juist (ze heeft nooit verkeerd gezeten, maar draafde altijd Haha! ). dat werkt heel goed.
succes!

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 14:41

Nee, deze topic gaat over mijn eigen pony, ja die heb ik ook, die word heel goed verzorgt, ik rijd hier wedstrijden mee, maar hij heeft vaak de neiging om in de verkeerde galop aan te springen. Die andere topic gaat over verzorgponys van mijn vriendin, deze gaat over mijn eigen pony!!
groetjes aniek

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:05

ahzo, ja dan kan je mijn tip wel gebruiken. dus met buiten- ipv binnenstelling. de zijde openlaten waar het binnenvoorbeen moet grijpen.
heb je les? je instructrice kan dat wrs beter beoordelen. succes!

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:18

wat voor ras is je pony of paard ???of hebk erover heel geleze Bloos
het shijnt dat sommige rassen soms gevoelig zijn voor in de verkeerde galop aan te springen ( onderandere haflingers en fjorden ,...)heb dit namelijk ook voorgehad met m'n haffie maar het heel veel gedult springt ze nu terug juist aan Pling en dat net voor een wedstrijd *LOL*
gewoon is de hoek aanspringen,stelling naar binnen vragen,been achter de singen binnebeen op de singel en veel voltes rijden
zo is het bij mij goed gekomen

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 15:25

Het is een New Forest. Un schat van een pony *LOL*

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:59

Volgens mij hebben veel jonge pony's en paarden allemaal een tijdje waarin ze verkeerd aanspringen. (bij mij tenminste) In het begin springen ze altijd goed. Dat een tijdje tobben en na veel oefenen heb ik er eigenlijk later nooit meer last van. Het is wel erg frusterend.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:08

Niekoezz schreef:
Het is een New Forest. Un schat van een pony *LOL*

Wat toevallig, mijn new forester probeerd ook altijd rechts verkeerd aan te springen. Dit komt omdat hij aan de rechterkant vastzit en daardoor het makkelijker vind om links aan te springen.
Hij heeft een grote truckendoos om hieronderuit te komen.
Eerst heb ik meerdere truckjes geprobeerd om hem goed aan te laten springen, zoals een paar passen wijken en dan aanspringen, zodat het heel moeilijk wordt om verkeerd aan te springen.
Nadat dit vrijwel altijd goed ging ben ik het gaan proberen om weer op een normale manier aan te springen.
Hierbij moet ik goed opletten wat ik doe, eerst zorg ik dat ik genoeg druk heb op mijn buitenteugel en op mijn binnenteugel minder, op het moment dat ik hem voel ontspannen spring ik aan. Gelijk reactie eisen anders heeft hij tijd om te twijfelen en toch in de verkeerde galop aan te springen.
Maar het slimst blijft toch wel goede instructie zoeken, zonder hulp is het eigenlijk ook erg moeilijk.

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 20:26

ik heb goede hulp bij de hand, 2 x in de week les van een instructrice, en dan 3x les van de eigenares, en 2x perweek rijd ik zelf vrij op 1 andere pony. Op zondag heb ik concours met mijn eigenpony.

daantje666

Berichten: 35
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:33

We hebben met onze shet precies zon probleem gehad. Hij ging gewoon niet in de rechtergalop. Ik was toen nog heel jong en weet niet precies meer hoe we het oplosten. Maar we lesten met hem op de manege. Daar reden we dan met halsverlenger (in het begin was zijn hoofd altijd in de hemel Schijnheilig )

We hebben heel veel geoefend. Op rondjes, achtjes en aan de longe en kort galloperen zodat hij niet changeerde. En dan steeds belonen.

Ik denk dat dit probleem bij oudere pony's (onze shet was toen al 12) wat moeilijker op te lossen is omdat ze helemaal vast komt te zitten omdat ze altijd scheef hebben gelopen. Maar het kan dus veranderen. Duurt alleen ff *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:37

Marliesje schreef:
Volgens mij hebben veel jonge pony's en paarden allemaal een tijdje waarin ze verkeerd aanspringen. (bij mij tenminste) In het begin springen ze altijd goed. Dat een tijdje tobben en na veel oefenen heb ik er eigenlijk later nooit meer last van. Het is wel erg frusterend.

Dan doe je zelf toch iets fout.
Om eerlijk te zijn heb ik er nooit last van.
Want bijna elk paard galopeert gemakkelijker in de goede galop en zullen dat ook doen als dat kan.
Maar zoals gezegd hierboven, zorg juist dat die binnenschoudervrij is.
Zowel met je lichaam als met je handen niet naar binnen vallen.
Dan word het te moeilijk voor een paard om dan nog dat binnenbeen goed naar voren te kunnen plaatsen.
Dan kiezen ze de makkelijke weg en dat is het buitenbeen naar voren gooien Lachen

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 21:08

Oke hartstikke bedankt ik ga het morgen meteen proberen!

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:26

als het een new forest is gaat dit waaschijnlijk wel weer over m'n verzorgony is ook een new forest zij sprong ook vaak verkeert aan maar door altijd de juiste stelling te vragen gaat dit weer over