De STAP, waarom is dat zo moeilyk by myn paard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 14:27

Ik zit al een tydje te vogelen met mijn stap, vaak als ik een overgang maak naar de stap wordt ie meteen onregelmatig en gaat ie zo'n beetje in telgang stappen. Als ik hem aan de lange teugel stap is ie wel regelmatig dus probeer ik hem wel (op aanraden van myn instructeur) te ontspannen in die stap (tussendoor zegmaar) maar dan gaat ie 9 van de 10 x weer onregelmatig.
Kent iemand dit probleem en wie heeft er een oplossing voor my????

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 15:58

hoi, dit probleem had en heb ik soms nog ook met bles.
Zodra ik m oppak gaat ie inhouden, onregelmatig stappen....komt door ons ben ik bang.
in de les is mij uitgelegd dat je moet proberen niet te lang in stap problemen op te lossen...
omdat het vaak de moeilijkste gang is. dus...stap..en ga snel over in draf, maak veel overgang van draf naar stap en omgekeerd. als je stapt en hij loopt die paar passen onregelmatig, ontspan en drijf en geef m ruimte van voren dus niet inhouden, maar wel aan de teugel...en als ie dat al is het maar paar passen goed oet, meteen aandraven...hij hoeft niet snel te stappen maar wel regelmarig...dus veel overgangen en niet telang pielen in die stapgang...bij mij werkt het..succes...

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 17:17

niet alleen bij jou is dat een probleem bij heel veel ruiters de stap ik misschien ook een van de moeilijkste gangen ik heb er ook heel veel moeite mee en op de coupon staat altijd onregelmatig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 19:42

Probeer in de stap zoveel mogelijk ruimte met de hand te geven, hier ligt namelijk bij een groot deel het probleem van de stap. Lachen

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 20:32

troost je, Bonfire kan ook niet stappen!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 20:42

Citaat:
Op 2001-11-18 18:42, schreef runningkawa:
Probeer in de stap zoveel mogelijk ruimte met de hand te geven, hier ligt namelijk bij een groot deel het probleem van de stap. Lachen


Jep, niet teveel willen regelen. Dat een paard van nature niet zo'n goede stap heeft kan heel goed (zie Bonfire), daar kun je niet zo heel veel aan doen (wel iets), maar onregelmatig komt meestal voort uit de hand van de ruiter, in dit geval ook denk ik, omdat hij aan de lange teugel wel goed stapt. Als jij je bijvoorbeeld aan een kant sterker inwerkt, dan zet hij dat been minder ver naar voren:onregelmatig.

Niet teveel willen regelen, gewoon je hand stil houden en laten stappen, niet gaan wriemelen. Probeer dezelfde ontspanning te krijgen (vast te houden) als bij stappen aan de lange teugel.

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 20:47

ook een tijdlang in stap over een rij balkjes stappen schijnt te helpen...


Kent iemand dit probleem en wie heeft er een oplossing voor my????
[/quote]

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 21:11

In stap kan je zien waar het paard problemen heeft goed stappen is helaas heel moeilijk.

Mijn middenstap is gelukkig goed 1x een 7 en 1x een 8 in de laatste 4 proeven die ik heb gereden hihi Maar de gewone stap was bagger helaas Frusty .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 00:53

Het is heel moeilijk te zeggen van achter de computer. Zuiver stappen is verschrikkelijk moeilijk. Ik vind het een beetje klinken alsof je teveel impuls verliest in/na je overgang. Denk voor jezelf dat je niet langer moet stappen, maar korter en actiever, hij moet zijn benen duidelijker met een korte, felle pas omhoog halen en wegzetten.

Goed stappen kan alleen met een paard dat volledig loslaat in de bovenlijn.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 23:29

Hand vóór......al is dat soms heel moeilijk.
En inderdaad een impulsprobleem, al lijkt het me eerder komen door te veel impuls...tenminste zo voetl het bij mij. Zij wil dan harder dan ik, dat vang ik op met m'n hand en daar is de telgang weer.....Niet opvangen met de hand dus! Maar dat is makkelijk gezegd...
sinds vorige week heb ik de tip gekregen: niet prutsen maar iets doen, dus ik zet haar even een stukje schouderbinnenwaarts en dan is het goed.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 10:25

De stap is inderdaad de moeilijkste gang. Ik ken paarden die geweldig lopen (NVDR) maar die stap is echt om van te huilen. Het ergste is dat je dat er ook heel slecht weer uit krijgt, vooral als ze telgangen. Mijn paard gaat weleens dribbelen in de stap als ze nerveus is, maar stapt gelukkig wel regelmatig. Probeer niet te veel hand eraan te houden en afwisselend het paard de hals te laten strekken en de teugels op maat te maken. Drijf hem naar je hand toe.