is dit een rijtrechnisch oplosbaar probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

is dit een rijtrechnisch oplosbaar probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 19:42

[VvdD] eigelijk

naar aanleiding van dit topic, en de wetenschap dat mijn paard volgens van muiswinkel dus zn rug helemaal vast houdt en absolut niet los wil laten en links niet in kan buigen met zn hals op de rontgefoto's is niks te zien maar is zo iets nou rijtechnisch op te lossen als de ze weer helemaal over een operatie heen is? graag meningen

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:01

Mhh.. een paard bij ons op stal had last van zijn rug en om hem een beetje te laten ontspannen kreeg hij elke dag 2 flesjes bier door zijn slobber. Misschien ook een optie om hem en beetje meer te kunnen ontspannen. Verder is er een rijtechnische manier om het beter te krijgen. Misschien kan je iets meer vinden op die hoefkatrolsite. Zowiezo niet teveel dresuurmatig rijden. Helemaal nooit meer springen en lekker het bos in als je de mogelijkheid hebt.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:00

maar word ze dus geopereerd in de rug?
ik neem aan dat je daarvoor naar de kliniek moet he?
ik zou daar even met die artsen praten hoe je dat het beste kunt doen met rijden.

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 21:42

nee aan dr eierstokken de rechter gaat eruit .
ze wordt dus niet aan dr rug geholpen maar ze denken dta de pijn van de buik uitstraalt naar de rug

maar het is DUS neit rijtechnisch op te lossen, Verward
allen buitenrijden en geen dressuuur maar met dressuur maak je je paard toch los Verward Verward Verward

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:03

Misschien dat Fysiotheraphie, laten kraken o.i.d. wel kan helpen? Heb je het daar al over gehad?

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:22

Denk er goed overna wat je ook mocht beslissen (fysio,kraker,rijden ,magnetiseur etc)...paardenrug is een kostbaar bezit..

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:01

Verantwoord dressuur helpt per definitie, doel van de dresuur is juist het verbeteren van je paard en daarmee sparen van de rug. Natuurlijk rustig aan beginnen, veel in stap links en rechts buigen (schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren) op je zit en benen. Hand alleen om het paard voorwaarts/neerwaarts te krijgen, niet om links/rechts te buigen. Zo geleidelijk gymnastisen en losser maken. Niet forceren. Paard wordt dan, ook met alleen stapoefeningen, vanzelf sterker. Als dit lukt doe je hetzelfde in draf en galop. Daarna ook tempo-wisselingen en overgangen eraan toevoegen.

Je kunt het natuurlijk ook aan de hand doen in plaats van erop, maar kijk daarvoor bij UZ!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 08:38

Don_Marcello schreef:
Verantwoord dressuur helpt per definitie, doel van de dresuur is juist het verbeteren van je paard en daarmee sparen van de rug. Natuurlijk rustig aan beginnen, veel in stap links en rechts buigen (schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren) op je zit en benen. Hand alleen om het paard voorwaarts/neerwaarts te krijgen, niet om links/rechts te buigen. Zo geleidelijk gymnastisen en losser maken. Niet forceren. Paard wordt dan, ook met alleen stapoefeningen, vanzelf sterker. Als dit lukt doe je hetzelfde in draf en galop. Daarna ook tempo-wisselingen en overgangen eraan toevoegen.

Je kunt het natuurlijk ook aan de hand doen in plaats van erop, maar kijk daarvoor bij UZ!


wat is uz?
het paard houdt al jaar(jaren) dr rug vast dus moet ook door uit zeer heen na de operatie hoe denken jullie hier dan verder over?
en kraken tja heb dr een keer laten kraken maar dat hielp dus niet maar dat was november en die kanker zit er natuulijk nog in dus ze heeft ook pijn denk ik
dierenarts dacht geloof ik van niet maar dat maakt niet uit , dat zal alleen betekenen dat ze die rug maar niet los wil laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 08:46

UZ is Uit het Zadel Haha!
Ik zou eerst rustig het herstel van de operatie afwachten en dan eens een fysiotherapeut laten kijken.
Met werken aan de hand, longe of aangespannen kun je je pard ook lekker los krijgen zonder dat het ruitergewicht haar in de weg zit.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:43

Ik denk van wel hoor, als je haar maar wel de rust geeft om te herstellen.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:24

Ik dank wel dat het rijtechnisch is op te lossen, misschien mbv een goede fysio. En goed les.
Wel eerst zeker weten dat je paardje van de operatie is hersteld. Succes!!!!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:46

Ik denk dat je sowieso even moet afwachten tot na de operatie aan haar eierstokken. Als ze na haar herstel nog steeds last blijft houden van haar rug dan zal het dus niet komen door het uitstralen van de tumor en de pijn naar haar rug Verward

Ik denk dat ze als het inderdaad door het uitstralen komt gewoon rustig moet leren om zonder pijn te lopen en dan dressuurmatig proberen haar ontspannen te laten lopen. Heb je geen instructeur die je daar bij kan helpen Verward Van alleen maar buiten lopen gaat ze natuurlijk niet over haar rug lopen Je moet haar ook eerst de rust geven om te genezen.

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 12:22

ja tuurlijk eerst de rust om te genezen en als het goed is meot ze door uitzeer, heb een redelijk goede instructrice en een goed ga soms naar een andere ook tenminsten dan wil ik gaan doen dan, heb al 1 jaar de tijd ervoor uitgetrokken dus hoop het zo rustig weer op te bouwen

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:17

ik ken een dergelijk geval, en haar paard kon naar de operatie wel over de rug lopen, paard had zich zeer lange tijd verkrampt gehouden wegens een baarmoederontsteking, veel succes

A3jkn
Berichten: 26
Geregistreerd: 08-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:09

Zo te lezen is je paard linksgebogen, heb je telkens ook meer druk op je rechterteugel en gaat hij misschien ook tegen je rechterbeen in?
Moet je eerst leren je paard recht te maken, lukt je niet zomaar.
Je paard moet ook echte drang hebben om voorwaats te willen, als hij niet voorwaarts is zul je hem ook nooit recht krijgen. Zodra hij recht is zal hij na gaan geven en zal hij zijn rug los gaan laten en ruimer gaan bewegen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:16

Barvrouwke schreef:
Mhh.. een paard bij ons op stal had last van zijn rug en om hem een beetje te laten ontspannen kreeg hij elke dag 2 flesjes bier door zijn slobber.


Als het probleem echt diep zit, lijkt dit mij niet het probleem oplossen.

Met gymnastiseren en opbouwend dressuur, zoals MarkKH al noemt, kan heel veel gecorrigeerd worden. Feit is echter wel dat dit zeer consequent en onder begeleiding gedaan hoort te worden. Het is immers een revalidatieproces.