ben ik te voorzichtig/aardig voor mijn paarden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 12:39

In mijn lessen rijdt altijd iedereen met zweep en sporen. En zgn scherpe bitten en trenzen/stangen.
Ik rijd zonder sporen en zweep met een aurigan dubbel gebroken bitje. Het gaat prima!
Alleen iedereen vraagt mij steeds waarom ik met zo weinig hulpmiddelen rijd?? en of ik niet eens meer zou gaan gebruiken?? Ik bedoel het gaat prima op de paardejs waar ik nu altijd op rijd (wel eigen paarden) waarom zou ik dan met meer hulpmiddelen gaan rijden. Ik rijd ook niet slechter dan de anderen, we zitten op het zelfde niveau.
(ik kan alleen niet meer met zweep rijden als het wel moet laat m steeds vallen Haha! ) Maar ik wil ook niet met sporen ofzo rijden, dat vind ik niet nodig en ik heb ook een hekel aan sporen. Oke als je nou zo'n niet/minder-gevoellig paard hebt (meestal de koudbloeden) kan ik me het nog voorstellen maar ik rijd een kwpn'er welsh K en ja ook een koudbloedje een fjord.. gaat perfect, zonder zweep, zonder sporen en met een zacht bitje. Aleen de fjord heeft een enkelgebroken bustrens, iets harder dan een dubbelgebroken aurigan watertrensje die ik voor de andere 2 gebruik.
Maar ik kreeg dus ook nog voorgeschoteld dat iedereen in de Z met sporen rijdt (je mag dan geen zweep meer gebruiken?) en harde bitten en dat ik daar dus ook maar eens mee moest beginnen...
wat vinden jullie?? Want ik rijdt het liefst zo door, maar als ik bij wedstrijden hardere hulpen moet gaan gebruiken??? is het dan nog wel leuk om wedstrijden te rijden??

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 12:53

in de z moet je met sporen en zonder zweep zrijden, vanaf M eigenlijk al!
Wat ik merk is dat jongere ruitertjes en amazones het stoer vinden als ze met sporen rijden om zo hun paard rond te trekken en dat staat veel mooier en stoerder..... dit vind ik het belachelijkste wat ik ooit heb gehoord!!!!!

je moet pas met hulpmiddelen gaan rijden als jij vind dat je daar aan toe ben en als het nodig is.... ik had nog nooit met een martingaal gereden tot mijn i struktrice het me aanraadde het werkte wel.... ik had nog nooit met sporen gereden tot ze totaal nie tmeer op minj been reageerd en ik met een klein spoortje ben gaan rijden, na eerst nagevraagd te hebben bij eigenaresse en mijn instruktrice hoe die daar tegenover stonden nu rijd ik altijd met spoor maar dat wil niet zeggen dat ik hem altijd gebruik..... ik kan niet meer zonder! ik ben er zo aangewend!
maar probeer het eens als je wil maar zolang het rijden goed gaat meot je het zolang mogelijk zonder doen!!!!
ik heb bewondering voor de mensen die helemaal zonder hulpmiddelen rijden!!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 13:04

Wat heb jij rare lessen zeg.

Het is juist goed dat je met zo weinig je paard lekker kunt laten lopen.
Ik denk dat de rest een voorbeeld aan jou moeten nemen !
Het is idd dat er zon stom regeltje is gemaakt dat je vanaf de M dressuur met sporen moet rijden. Een regel die ik dus nooit gesnapt heb.

Maar zelf rij ik u M dressuur met een dubbel gebroken bit. Ik zie het nut er niet van in als mijn paard hier lekker op loopt om een scherp bit in te doen.

Dus rij lekker zo verder.
Naar ijn idee ben jij de enige met verstand daar Party!!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 13:18

Thanks!
Ja ik rijd sinds ik een eigen pony heb altijd zonder zweep, op manege ponies moest dat soms wel, maar mijn pony is heel gevoellig en reageert heel snel al op het been, de kwpn'er iets minder snel maar ook meer dan genoeg om zonder sporen te rijden. Alleen de fjord wil nog wel eens "door mijn been heen" lopen met kleine voltes, wijken of schouderbinnen waarts. dus voor haar zou het misschien een optie zijn, maar wil toch liever zonder, ik heb nl ook altijd het gevoel dat ik voor sporen veel te veel zwabber met mijn benen.
En als ik dan toch zonder zweep moet rijden vanaf M kan i dat nu ook wel blijven doen. Ik zal ook nog eens een andere instrukteur informeren naar het gebruik van scherpere bitten. Al mijn beestje lopen zelfs met alleen een halster nog "in de krul" dus daarvoor hoef ik zowieso geen scherper bit.
(alleen als ik ga crossen met die fjord heb ik zon bit met hefboom werking anders stopt ze pas als ik op een boom afrijdt ofzo en das met toch een beetje te link, kan ook beter gaan crossen met die andere 2, maar das ook het enige waar die fjord een scherp bit voor nodig heeft en dus cross ik ook niet vaak, ja ik laat m zelf crossen in de bak!)
Is het trouwens ook zo met springen dat je met sporen en scherpere bitten moet gaan rijden vanaf het M?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 17:08

Perfect hoor als je zo kan rijden ?

Bij ons zie je ook alle soorten hulpmiddelen Haha! merilyn kijkt altijd haar ogen uit.
Ik heb zelf alleen een spoor en af en toe een zweep nodig om hem met wijken iets bij te tikken.

Ik zou eigenlijk ook zonder sporen kunnen rijden maar om het goed te doen heb ik hem af en toe nodig als hij traag op mijn been reageerd. Verder gebruik ik met rijden absoluut geen hulpmiddelen heb het gewoon niet nodig Lovers.

Zo lang jij lekker rijdt zonder hulpmidden waarom zou je ze dan gebruiken. Loopt je paard goed en actief van achter prima toch?
Voor de wedstrijd moet je op een gegeven moment met sporen rijden maar dan zou je hele klein knopjes kunnen nemen. *LOL* .

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:20

Hulpmiddelen zijn maar dode dingen, het gaat om het gebruik, 'harde' bitten bestaan niet, het is de ruiter die hard inwerkt, alleen de maximale inwerking kan per bit verschillen, maar dat betekent niet dat die maximale inwerking ook gebruikt wordt, dat hangt van de ruiter af.
Ik zie liever iemand die subtiel inwerkt met een spoortje, dan iemand die voortdurend zit te klapperen en schoppen met z'n onderbenen om z'n paard aan de gang te houden. En zo zie ik ook liever een paard ontspannen en nageeflijk sjouwen op een stang, dan een in de krul gesleurd en gespannen paard op een 'zacht' bit.
Het gebruik van 'hulpmiddelen' is dus niet per definitie verkeerd, het gaat erom hoe je er mee om gaat en dat is moeilijk te beoordelen vanaf hier.

Jiska

Berichten: 2099
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:09

Ik rij ook nooit met een martingaal (ik heb er niet eens een en ik zou niet weten hoe ik zo;n ding om zou moeten doen!!) en daar word met de springwedstrijden soms wel een na gevraagd, maar zonder gaat het ook best. ik ben in het z meestal de enige die zonder rijd, maar ik doe het er ook niet aan 'omdat iedereen dat heeft' hoor! ik rij dan wel met sporen omdat dat in het M dress. verplicht is. en alleen met de sgw heb ik een zweep 'voor de zekerheid' maar ik heb hem geloof ik nog nooit gebruikt!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:42

In de Z moet je inderdad met sporen rijden, en zonder zweep, maar er stat nergens hoelang die dingen moeten zijn. Dus kun je ook een miniknopspoortje nemen. Je mag in de Z ook nog gewoon met trens rijden...
Hoe minder hulpmiddelen hoe beter!

Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 09:58

ik snap wat je boedoelt. Ik reed laatst ook in mijn les. Iedereen rjid hier met sporen en soms ook nog met zweep. ik rijd zonder ook maar iets, een enkele keer met springen als de hindernis hoger wordt gebruik ik een zweepje. Dit vonden ze zo raar, dat ik geen sporen om heb Verward Verward Verward ja sorry hoor, maar als ik sporen omdoe en ik raak hem een keer aan met die dingen stan we binnen een paar seconden aan de andere kant van de bak. En ik ga dus echt niet voor de show met sporen rijden. Eigenlijk ook raar dat je in de Z met sporen moet rijden. Ik vind het veel meer een prestatie als sporen vanaf de Z verboden worden. Maar ja, ik heb mijn mond maar dichtgehouden tegenover mijn lesgenoten Lips are sealed maar ondertussen ergerde ik mij eigenlijk rot.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:21

Ik vind dat margreet heel mooi gesproken heeft. Ik sluit me bij haar tekst aan!!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 23:04

Ik ben op zich niet tegen het gebruik van dergelijke hulpmiddelen, maar als het niet echt nodig is, zou ik het niet doen.

Er zijn er erg veel die het gebruiken voor het 'mooi',
maar de helft is alleen maar op weg naar verdere afstomping van hun paard. En dat je een tijdje met sporen oid. rijdt om je paard te corrigeren is helemaal niet erg, zolang je er wel voor zorgt dat als de hulpmiddelen eraf gaan, je paard dus attenter is geworden op bv. je been.

En dat je in de Z verplicht met het een en ander moet rijden wil niet zeggen dat je dat in je training ook moet doen. Ik vind het des te knapper als je het zonder kan! Want dat bewijst dat jij je paard zo licht hebt kunnen houden zonder dat er allerlei teugels e.d. aan te pas hoefde te komen.

Er zijn echt wel ruiters geweest die in protest zijn gegaan omdat je vanaf dit niveau dit moet gebruiken en vanaf dat niveau dat. Van mij mogen ze die regel afschaffen. Het lijkt wel of degene die die regel ooit verzonnen heeft, zelf niet weet wat nou de bedoeling van dresuurrijden is geweest.
Maar goed,

Groetjes van Patricia

Cass
Berichten: 13
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 23:42

Party!! Als 't niet nodig is, gewoon niet doen!!!!

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 10:52

Hai allemaal,
Denk dat het tijd word, dat de regels bij wedstrijden verandert worden.
Verplicht met sporen rijden is je reinste WAANZIN.
Als je het zonder kunt, zou ik ze ook zeker niet gebruiken, dan maar geen wedstrijden.

Groetjes
Ton

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-01 15:43

Om nog ff terug te komen op de reactie van magreet...
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, maar ( ja dr is nog een maar.. Frusty )
De "kinderen" bij ons in de les/manege slingeren zo met hun benen dat ik ze liever zonder sporen zie rijden... want dan komen hun hulpen onnodig hard aan.. Ik vind dat ik dat zelf ook wel heb eigelijk al zeggen ze daar van niet, mijn paarden (op die fjord na) reageren op (das geen gel*l) de lichtste aansluiting van mijn been, vbtje: als ik mn been ook maar iets naar achteren leg is het wijken of nog verder naar achteren galop en dan hoef ik niet eens bij te drukken. en voor alleen het actief zijn heb je niet echt sporen nodig, dat moet je pony/paard leren... voor het niet of laat reageren op been hulpen kan het nodig zijn, maar als je de verkeerde (is dus verwarrend) hulpen geeft kan het paard toch nooit goed reageren??
Ik wil een met mn paard zijn, dus met zachte hulpen.. zo zacht mogelijk! en dat gaat alleen maar als je ook de zachtste "dode" hulpen gebruikt...
Dus ik rijd nog lekker zonder "ietsjes" zolang het kan!
Heb gister les gehad van een andere instrukteur, die zei dus ook dat ik niet met die hulpen moet gaan rijden tot het noodzakelijk is (voor de wedstrijd dus) probleem is wel dat ik wel moet oefenen dus niet alleen op de wedstrijden ff sporen oid. (een voordeel als het ooit een keer moet, kan ik op het minst gevoellige paardje bginnen... die nu zo nu en dan wel eens een extraatje nodig heeft (fjordje! Knipoog )

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 11:53

waarom zou je allerlei hulpmiddelen gebruiken als het goed gaat Verward gewoon niet naar de rest luisteren en doen wat je zelf het beste vind voor je paardjes Koe Lachen

Lieneke
Berichten: 10
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 15:11

Ik heb zelf een kwpn merrie van 8 jaar en ze is nogal traag aan mijn been, ik rijd nou L2 dressuur met haar en ben Z springen. Ik heb eigenlijk altijd een paar sporen aan maar dat is gewoon om haar lekker snel aan het been te maken want als ik met zweep ga rijden gaat ze helemaal flippen. Mijn andere paard is een bij het ZFDP (duitsland) goedgekeurde hengst, hem rijd ik ook met sporen, hij is ook lui aan het been en ik moet hem regelmatig aanpakken omdat hij kuren heeft (bij changementen naar het been trappen, in eens wegvliegen, enz.) Maar iedereen moet zelf weten wat ze gebruiken, er mag alleen wel wat meer controle op komen op maneges enzo. Als je je paard maar niet onnodig bezeerd enz. Heel veel succes, en alles wat zonder hulpmiddelen kan houden zo! (nog een ding, ik startte afgelopen zomer mijn eerste Z parcour, komt er een man naar mij toe en zegt, Zo, geen sperriem en zo'n simpel bitje? (ik rijd haar met een enkelgebroken holle watertrens) Ik zeg ja, als het zonder kan graag! Een wijze man zei eens: Waar de ruiter tekort komt, komt leer in de plaats. c ya ( graag reacties op Lieneke@netmail.nl) Schijnheilig *LOL*

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:26

als het goed gaat dan blijfje toch lekker zo rijden!!trek je niets van anderen aan!jij kan het zonder hulpen hun niet!

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:57

hoi volcano,
het is best moeilijk om voor iedere ruiter en ieder paard te beslissen, alleen jij kan dat doen, want jij rijdt je paard uiteindelijk zoals je wilt,en ook ik denk , hoe minder hulpmiddelen hoe beter.
maa in mijn geval bv, 2 hele slappen benen zonder kracht (door ziekte) zijn sporen (welliswaar zo rond mogelijk want ik vind het nog steeds niks en durfde ze niet eens te gebruiken in eerste instantie) een uitkomst. Mijn paard bv is een echte doerak en protesteert ( 6 jaar Lachen ) door te bokken of omhoog te komen, de enige oplossing is drijven...en nu ik die sporen gebruik...ben ik minder moe, en uiteindelijk drijf ik minder , want voorheen klopten mijn benen, en nu is af en toe een prikkie voldoende. Heb altijd een zweep in mijn handen, maar eigenlijk gebruik ik m nooit en als ik al een tik geef, dan is het meer een aai. Maar die zweep heb ik voor mijn eigen onzekerheid, voor het geval dat hij echt uit zijn bol gaat en ik meteen moet reageren.
Zo zie je maar weer dat al die hulpmiddelen voor iedere ruiter weer een andere betekenis heeft.
Ook ik ben een zachtaardige ruiter (min of meer uit onkundigheid en onzekerheid) maar sinds ik zekerder geworden ben pak k m af en toe wel aan met die sporen, het is nl een paard wat je zo in de maling neemt. dus ik moet wel.. Lachen

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 13:25

Een goeie ruiter is geen hulpmiddel nodig.. Dus kan je wel zien wat jij bent... En als je m gaat rijden doe je wel je sporen om en rij je er alleen maar mee..
Heb ik ook gedaan bij de ponies ik had ze wel om maar gebruikte ze niet. Of je zaagt de knobbel eraf..
greetz Marije

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 14:19

Da's zeker slim, die knobbel eraf zagen Boos!
Dan komen er scherpe randen aan en dat is veel beter voor het paard NOT
Ik zou gewoon zonder sporen blijven rijden en op het moment dat het verplicht wordt met een heel klein knopspoortje gaan rijden wat je niet gebruikt

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 18:08

Das juist handig als je je paard zonder hulpmiddelen kunt rijden, vooral nx van de anderen aantrekken die zeggen dat je meer hulpmiddelen moet gaan gebruiken.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 18:18

Ik vind het helemaal niet slecht dat je vanaf de M met sporen en vanaf de Z met sporen en stang en trens moet rijden. Het is niet om je paard te martelen, maar juist bedoeld om je hulpen te verfijnen. Je komt gewoon in een hogere graad van africhting dus kan je je paard ook steeds sneller aan de hulpen stellen. De mensen die verkeerd met deze hulpmiddelen omgaan (ook zoiets als hulpteugels en dergelijke) die komen zichzelf later erg tegen. Die hebben dan steeds grotere sporen en scherpere bitten nodig. Paard gaat vastzitten, staken, rugklachten enzovoorts. Ik vind dat hulpmiddelen indien goed gebruikt de africhting van een paard kan verbeteren.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 14:36

Ik snap wel wat je bedoelt Wodan, maar daarom is het nog wel stom om het te verplichten.
Maar als jou paard al zo fijn om te rijden is zonder sporen, dan moet je niet onnodig toch sporen aantrekken.

Da's een beetje dezelfde vreemde logica om vanaf de M iedereen te verplichten met een slof te rijden, terwijl je paard al een goede aanleuning en ruggebruik heeft en zo'n ding eerder schade aan zal richten dan dan het het paard ten goede komt.
Snap je waar ik heen wil?

Ik snap ook wel dat sporen precisie-instrumenten zijn, maar als jou paard heel erg goed op je been reageert, is een spoor dus overbodig.
Dus voor een wedstrijd moet je de spoor dan maar omdoen en niet gebruiken. Dat is dan de enige oplossing die er dan nog is.

Groetjes van Patricia

_________________
Lekker belangrijk!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jessica op 2001-11-23 13:37 ]</font>

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 18:25

Als het niet nodig is, moet je het niet doen! Maar waarom zou je het doen? Omdat andere het doen? Daar heb ik dus een hekel aan! Frusty

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 17:05

Als 't niet hoeft gewoon niet doen, ik bedoel, dat is net zoiets als je paard een tik geven omdat ie iets heel misschien eventueel kan gaan doen ofzo