traag in stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

traag in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 02:43

Mijn ruin van 8 jaar is zeer traag. Toen we hem zadelmak maakten op zijn 4 jaar (hij was dan nog hengst) was hij in het begin ook zeer traag bij het longeren, hij slenterde maar wat rond. Eenmaal erop bleef hij slenteren maar het longeren ging telkens beter en vlotter. Om hem wat meer zin in het rijden te doen krijgen zijn we op wandeling getrokken. Ook hier bleef het stappen echt slenteren maar zijn draf en galop verbeterden. Nu 3 jaar later zou ik toch graag ook met hem in de piste rijden maar ik wordt zot van zijn geslenter. Wat kan ik doen?

xJustMe
Berichten: 247
Geregistreerd: 26-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 06:42

Een beetje aantikken met het zweepje van achteren om hem een beetje 'heter' te maken.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:50

Je moet hem scherper aan het been krijgen. Sommige paarden zijn van nature heel voorwaarts en die van jou toevallig niet. Dit kun je bereiken door veel overgangen te rijden. En dan niet een heel rondje door de bak draven en dan pas een overgang, maar elke 10 m. bijv. een overgang. Ook veel schijnovergangen maken. Daardoor moet je paard zich echt op jou concentreren, want elk moment kan er weer iets anders van hem gevraagd worden. Dat is trouwens ook hard werken voor jou!
Een tikje met de zweep zal niet veel effect hebben. Hij zal een paar pasjes doorlopen en dan weer in het oude tempo terugvallen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:57

Laat eens door een deskundig zadelmaker naar je zadel kijken. Dat kan geen kwaad, het kan alleen wat oplossen! En uit ervaring weet ik dat dit mogelijk een oorzaak kan zijn.

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 13:51

Bedankt voor de tips iedereen.
Het zweepje maakt helemaal geen indruk op hem. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het liefst zonder zweep rij maar omdat hij echt bleef sloffen heb ik het geprobeerd maar bij elke tik blijft hij stilstaan. Hij is dan ook tot zijn 5 jaar hengst geweest (in een vrijgezellenkudde) en pijn doet hem niets. Ik zou hem ook onmogelijk even hard kunnen aanpakken zoals zijn 'vrienden' met hem spelen (en dat is dan voor de lol). Nu is hij de leidende (lijdende Knipoog ) ruin in een kudde van merries en ruinen en moet hij ook stevige motten weten op te vangen wanneer hij wil dekken maar de merrie of haar vriendin niet.
Die overgangen doe ik nu reeds en zal dit verder proberen doen. Wel valt hij bij de overgang naar stap altijd helemaal op zijn voorhand en staat hij bijna stil.
Het zadel wil ik inderdaad laten vervangen. Tijdens het rijden kijkt hij zeer vaak om naar hetr zadel en drukt hij ertegen met zijn neus. Ik denk dat hij gevoelig is aan zijn schouders. Enige tips qua zadel? Voor dressuur en wandelingen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:00

Wat bij mij erg helpt (mijn paardje is ook erg traag in stap) zijn overgangen van halt naar stap en weer halt. Een halve bak doorrijden en op elk recht stuk halthouden. Paar seconden stilstaan en weer wegstappen. Ook een keertje wegdraven om je paard allert te houden natuurlijk of wat andere dingen plotseling tussen door doen.

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 14:00

bedankt

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:11

vhnele schreef:
Wel valt hij bij de overgang naar stap altijd helemaal op zijn voorhand en staat hij bijna stil.

Daarom dan ook die schijnovergangen. Dus vanuit de draf net doen alsof je naar de stap wilt, maar niet in stap laten vallen weer bijdrijven naar de draf.

Ik heb zelf een Ainsley (dressuur) met verstelbare bodem. Die heb ik al 7 jaar en die zit echt heel fijn. Maar wat voor de een heerlijk zit kan voor de andere een marteling zijn. Het ligt er ook aan hoe je paard gebouwd is (vlakke schoft, hoge schoft, brede schouders, enz.). Laat iemand komen met veel verstand van zadels bij jou aan huis. En gewoon passen en er zelf op gaan zitten.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:28

Ik heb een trage merrie. De zweep voelt ze (bijna) niet en een stompe spoor is helemaal uit den boze. Mijn instructrice heeft een tijdje met de stap achter haar aangelopen met de longeerzweep. Dat hielp op zich wel, maar zodra ze buiten bereik was, ging mevrouw weer slenteren. Diezelfde instructrice raadde mij een spoor met wieltje aan. Dus ik geprobeert en er ging een wereld voor me open. Die stompe sporen kon ik er rechtop inzetten, zonder een reactie van haar kant, maar met dat wieltje heb ik eigenlijk helemaal geen spoorhulp meer nodig, zogoed reageert ze erop. Eindelijk was ze voor m'n been. Ik rijd nu alweer heel wat jaartjes met m'n wieltje en ze reageert er nog steeds super op, de kleinste beenhulp komt gewoon door en als ze niet luisterd geef ik haar een klein prikje en dan is ze weer wakker. Let wel, ik heb nooit keihard hoeven prikken om haar te laten reageren, ik "kriebel" haar als het ware en daar heeft ze respect genoeg voor.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:38

Van Triest uit Meppel is een zeer deskundige zadelmaker. Hij komt ook aan huis meten.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:04

Eerst lichamelijk na laten kijken (ook tuig).
Misschien meer/ ander voer geven.
Verder sluit ik me aan bij scum.