Omdraaien tijdens het longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 20:32

Gisteren heb ik Propala gelongeerd. Linksom gaat alles prima, maar zodra ze rechtsom moet (is haar moeilijke kant) draait ze continu om. Ik probeer dit wel voor te wezen, maar vaak krijgt ze het toch voor elkaar. Een tik met de longeerzweep mag helaas niet baten. Ze doet dit trouwens in alle gangen.. dus stap, draf en galop, al is het in de stap wel het ergste. We hebben het ook al met zijn tweeen geprobeerd, de een longeren en de ander haar voorwaarts houden met de zweep, maar ze geeft er echt niets om. Die zweep interesseert haar niet. Wie o wie heeft wat tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 20:42

Je moet zelf heel duidelijk ter hoogte van haar achterhand blijven, en draai ook niet zelf (in je bovenlichaam) naar links. Stap steeds een klein cirkeltje naar de achterhand toe, zodat je haar echt duidelijk van je af drijft. Probeer zelf sneller te zijn dan zij, je merkt meestal het eerst dat ze haar hoofd iets naar binnen haalt. Dan geef je onmiddelijk iets mee met de lijn (zodat je haar uitnodigd haar hoofd weer naar links te brengen) en je jaagt haar flink van je af. Mag best met een kwade stem en een flinke tik. Zodra ze weer gewoon doorloopt flink belonen met je stem, maar blijf alert.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 22:47

blijf idd achter haar achterhand en hou haar voorwaarts dan krijgt ze niet de kans om snel om te draaien, je merkt het idd hoe ze haar hals draait maar dat moet je ff zien, en verder sluit ik me aan bij Zep!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 22:57

Ik weet precies wat jullie bedoelen. En ja, dat doe ik ook wel. Wat die beste tik betreft die ik haar dan maar moet geven. Daar geeft ze dus echt helemaal niets om. Kan haar dus echt helemaal niets schelen.

Talanta
Berichten: 161
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: ede / lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 23:08

Het helpt vaak om de longeerzweep "achter " zijn hoofd te houden.... Tsja hoe leg je dat uit... Hem gheel duidelijk blijven volgene en als het dan goed gaat moet je stoppen en hem belonen en volgende keer verder gaan ( vage uitleg ja )

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 23:35

Tja, dat is dus echt een probleem. Propala geeft letterlijk en figuurlijk niets om de zweep. Al zou je haar er bont en blauw mee slaan (bij wijze van spreken) over haar hele lichaam. Het kan haar niets schelen. Laat ik het zo zeggen.. de zweep heeft bij haar geen enkele werking. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 00:52

probeer dan iets anders te vinden waar ze wel op reageert. Flink zwiepen met dat ding, met het einde van de longeerlijn, goed je stem opzetten... voor longeren geldt hetzelfde als voor het rijden: ze móet een reactie geven als jij een hulp geeft. Beter een verkeerde reactie dan helemaal niets.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-01 01:10

Nou, morgen is het weer zo ver! Ik houd jullie op de hoogte Knipoog

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 10:36

Hoiii!

Ik heb dit ook gehad, echt heel vervelend. Ik ben toen gewoon begonnen met superkleine rondjes die ze om mij heen moest lopen, ikzelf telkens bij drijven bij de achterhand, en de rondjes steeds iets groter. Dat werkte heel goed, ze heeft het nooit meer gedaan!!!

Suc6!!! Party!!

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 20:12

Wat ontario al schrijft klein beginnen. Mijn paardje wilde alleen maar rechts om. Links om was een probleem. Nu niet meer, gewoon klein beginnen. En belangerijk is dat je je hand waar je je longeerlijn in houdt laag houdt. Een paard reageerd op jouw lichaamstaal, en hou je je hand hoog dan is dat alleen maar meer reden om te stoppen of om te draaien. De hand waar je je zweep in houdt wel iets hoger houden. Zeer eigenaardig dat je paardje niets om de longeerzweep geeft, de meeste paarden hebben er wel respect voor. Succes....

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 10:52

Ik heb met Wenga precies hetzelfde probleem!
Ik ga de tips dan ook maar eens uitproberen Lachen !

Groetjes Marije

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 23:11

Mijn paard deed precies hetzelfde. ik ben hem toen gaan longeren met dubbele lijnen. Is in het begin best moeilijk maar hij kan dan niet meer naar binnen vallen. Je kan je paar dan ook makkelijk stelling geven in de bochten en een beetje naar binnen laten kijken. Je kan ook heel makkelijk van hand veranderen zonder dat je de longeerlijn aan de andere bitring hoeft te doen.

Je doet de lijnen door de zijringen van de longeersingel (of door de beugels van je zadel) Ze zitten nu alsof je aan het mennen bent.
de buitenteugel hangt over zijn rug of achter zijn kont. Achter zijn kont is het beste, als hij op de rem gaat, voelt hij die lijn achter zijn kont en blijven ze vaak lopen. Je kunt gewoon in de linkerhand de zweep en je buitenteugel houden en in de rechterhand je rechterteugel. je moet er goed voor zorgen dat de buitenteugel niet te slap hangt (gaat hij er misschien in staan, dus daarom zit hij door de ring/stijgbeugel) en natuurlijk niet zo strak dat hij alleen maar naar buiten kan kijken.
als je op de andere hand wilt longeren, laat je hem gewoon in een S van hand veranderen. je hoeft niet de lijn aan de andere bitring te doen.

ik heb in het begin heel erg lopen stuntelen. Zweep vast in de longeerlijn en verkorten van de lijnen is in het begin erg irritant. Maar nu weet ik niet beter en regel ik de 2 lijnen met 1 hand. (Zelfde manier als dat je ment, Achen-bach systeem) *LOL*

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 23:43

ipv de longeerzweep: ik weet niet wat jullie als bakbodem hebben, maar wat in Amerika heel goed werkte voor een paard dat geeeen ontzag had voor de zweep, was snel bukken, een steen oppakken en richting zn kont gooien (of op zn kont!) Poeh dat was wel even schrikken. En de keer daarop, hoef je maar een beetje te bukken... en je raad het al Lachen Werkte daar geweldig. Of het helpt tegen omdraaien weet ik niet! succes!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 23:49

Knipoog Zo vergeet ik vaak mijn longeerzweep en dan gebruik ik een handje zand als hij bijvoorbeeld geen zin meer heeft om vlot te blijven lopen, helpt aardig hoor.