Warming up/cooling down

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 11:02

Hoe rijden jullie je paard los? En hoe sluit je het rijden af?

Ik begin meestal (als het weer dat toelaat) met een stuk stappen op het harde, rondje door de woonwijk, uitrijdeken op als het erg koud is (ze is niet geschoren), gewoon aan een lange teugel lekker doorstappen. Ze heeft last van stalbenen en is meestal ook wat stijvig als ze van stal komt, na zo’n 10 minuten lekker doorstappen is dat over. Kun je ook duidelijk zien, als ze van stal komt stapt ze met haar achterbenen in de afdruk van haar voorbenen, na een tijdje stappen stapt ze ruim over. Als het re-gent stap ik in de binnenbak, maar op het harde werkt beter voor haar.
Daarna ga ik de bak in, daar ook nog een paar rondjes stappen op beide handen, de-ken eraf, jas uit, en aandraven. Aan een lange teugel lekker doordraven, ook op beide handen, na een tijdje begint ze dan te ontspannen, briesen, hals laten zakken, zelf contact zoeken met mijn handen, dan is het tijd om teugels iets meer op maat te ne-men, nog wel vrij lang, ze zoekt dan zelf het contact op in een lage lijn. In die lage lijn wat voltes draaien, keertje van hand veranderen. Als ze daar in los laat wat meer op-pakken en wat tempowisselingen erbij pakken, schijnovergangen en echte overgan-gen, alert op het been maken. Helemaal oppakken en daarin veel figuren en over-gangen rijden, ook aangalopperen, ik pak de galop er vaak vrij vroeg bij, omdat ze daarin het makkelijkst loopt, laat ze die rug het makkelijkst los en komt lekker op stoom. Alles bij elkaar trek ik hier zo’n 20 minuten voor uit.

Cooling down trek ik meestal ook zo’n 20 minuten voor uit, hangt er een beetje vanaf hoe intensief ik gereden heb. Ik begin meestal vanuit de galop, daarin laat ik m’n teugels iets door m’n handen glijden en stel haar wat lager in, ga dan vaak in de ver-lichte zit, zodat ze heel makkelijk die rug helemaal kan bollen, lekker rond sjouwen, op de volte, af en toe een lange zijde wat naar voren weg rijden. Overgang naar de draf. Nog iets langer laten, wel naar beneden houden, lekker rondsjouwen en lang-zaamaan helemaal lang laten worden en overgang naar de stap. Deken op. Jas aan. Paar rondjes in de bak stappen tot ze een beetje op adem is en dan als het even kan naar buiten, weer lekker stappen op het harde, in ieder geval tot ze droog is, meestal nog wel wat langer. Of nog even een buitenritje als ik niet zo intensief gereden heb.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:06

Ik begin met lange teugel lostestappen. Meestal doe ik dat dik vijf minuten, en dan super voorwaarts. Dan in draf lange teugels en dan galop lange teugels. Dan ondertussen natuurlijk van handveranderen. Langzaam aan ga ik weer in stap en begin een beetje te buigen en te strekken. Dan in draf, en dan in galop natuurlijk. Zo probeer ik de ontspanning op te zoeken en vandaar uit verder te werken.

De cooling down begin ik weer een beetje als in het begin, ga weer wat buigen, dan vooral in stap, en laat haar nog eventjes met lange teugel ronddraven. Uitstappen doe ik meestal in de koeiestal, want buiten is het veel te koud!

Kelsey
Berichten: 355
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: hoerendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:19

ik begin met losstappen om haar spieren goed los te krijgen.
ditt doe ik zon 10 minuten, daarna ( ik rijd een half uur ) ga ik gewoon draven en galopperen , draven kan ze eigenlijk niet dus word het galop..ik rijd er dan lekker warm .
daarna doe ik weer ongeveer 10 a 15 min een cooling down en dat doe ik met een losse teugel..

ik rijd kelsey in deze kou met een dek op

kelsey Lovers

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:21

Ik begin met het stappen met los teugeltje, hou het deken nog even op. stap hem zo'n 5 min. warm en doe het deken af. pak de teugels een beetje op, stel hem eerst laag in en ga zo draven, na een 5 min. gedraaft te hebben ga ik weer stappen pak ik de teugels helemaal op en ga ik gewoon rijden.

dan stel ik hem laag in in de draf, draaf zo wat rondjes en figuren, dan stap ik nog ff (nog steeds laag ingesteld) dan ga ik nog wat rondjes stappen met een lang teugeltje, deken erop, nog wat rondjes. dan meestal naar buiten (als ik niet 's avonds rijd) nog even ongeveer 5 a 6 min. stappen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 12:22

als paddy en iones na het rijden bezweet zijn, zadel ik ze af, leg ik een dun deken er op en ga ik ze aan de hand uitstappen. dan drogen ze ook op de rug beter op, dan wanneer het zadel er nog op ligt.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:31

Ik stap eerst aan de lange teugel op beide handen de bak door, na ongeveer 10 minuten maak ik de teugels op maat en stap ik hem voorwaarts/neerwaarts. Hierin ga ik ook lekker buigen, 2 kanten op, evt wat zijgangen om hem goed aan het been te krijgen. Dan deken eraf als ik die erop heb (niet geschoren dus meestal zonder deken) en dan ga ik hem vwnw aandraven en galopperen, dit ook weer op beide handen. Daarna een stukje lange teugel stappen en dan pak ik hem echt op naar LDR. Oprichten doe ik lang niet altijd. Als ik klaar ben laat ik hem in draf weer uitschuiven en zo lekker wat voltes maken met wisselende stelling. Dan uitstappen, 5 minuten in de bak en 10 minuten op het erf op het harde.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:16

Losstappen aan een lange teugel, ca 10 minuten. Vaak doe ik dit aan de longe omdat ik het gevoel heb dat hij dan echt helemaal kan ontspannen. Na die tien minuten contactteugel vragen en dan concentreer ik me eerst op het rechtrichten. Van daaruit volgt vanzelf het vwnw rijden. Aandraven en vwnw (als hij niet te gek is zoals de laatste tijd).

Cooling down: vanuit de draf een aantal rondjes vwnw en dan een minuut of 10 uitstappen. Ik stap al veel tussendoor dus mijn paard is aan het einde bijna nooit echt buiten adem.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 18:14

uitrijddekentje erop en aan de lange teugel losstappen ongeveer 5 rondjes op beide handen tussen door stap ik wat volte's puur op mijn zit (vaak laat ik mijn handen naast mij hangen als ik alleen in de bak ben.
Daarna pak ik 'm op en vraag ik 'm rond iets ronder dan normaal zeg maar.
[img]../upload/20/losr.jpg[/img]
zo dus.
Ik ga 'm buigen naar links en rechts zoveel mogelijk met zijn neus richting mijn tenen.
Daarna draaf ik aan. ook zoveel mogelijk buigen en dan ga ik vwnw rijden.
maak een overgang naar stap stap 'm weer even aan de lange teugel en trek dan de deken af.
Als hij niet super voelde ga ik verder werken met diep en rond vragen Voelt ie wel goed ga ik verder met de galop vwnw en buiging vragen.
Dan pak ik 'm op en rijd wat oefeingen als SB en travers dan weer even lang en stappen en dan weer oppakken.
Meestal werk ik dan de moeilijke dingen door en als dat goed gaat ga ik afwerken of ik pak nog een stuk met veel middengangen.
ligt er eigenlijk aan.
Ik eindig iig weer vwnw in de draf en daarna stap. dan dekentje weer op en even lange teugel uitstappen.
ik eraf en dan stap ik aan de hand nog even.(als ie erg nat is)

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 00:05

Als ik haar al uit stal pak dan begin ik meestal al. Omdat ik altijd door de binnenbak moet lopen om naar de spuitplaats te gaan om haar te gaan poetsen en opzadelen. Ik loop dan eerst een rondje door de bak op de hoefslag, en dan loopt ze als een hondje achter me aan Party!! en dan stop ik altijd in het midden van de bak. Daar ga ik haar benen strekken, zowel voor als achter en hals buig oefeningen doen, zowel links als rechtsom. en dan meestal ff spelen. Dit duurt zo'n 5 a 10 min. Dan als ik zover ben om er op te gaan zitten (half uur later) stap ik eerst met een lange teugel een paar rondjes links en rechtsom. Dan draaf ik aan en dan neem ik al wel contact in de mond maar heel licht. en dan maak ik wat figuurtjes, en op een gegeven moment als ik voel dat ze contact wil zoeken naar mijn hand dan pak ik er op. Ik stel er dan altijd eerst laag in en eindig wat hoger.

Als ik klaar ben met rijden dan stap ik een rondje uit en dan gooi ik haar met een dekentje de stapmolen in. En als ze daaruit komt dan poets ik haar weer even (meer massage) en dan doe ik weer hetzelfde als ik haar uit stal haal. Dus weer benen strekken, etc. en haar dan op stal zetten.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 02:16

Ja, ik vind "dan gooi ik haar nog even de stapmolen in" zo gemakzuchtig, dat heeft een normaal mens toch helemaal niet nodig Frusty .

Ik heb een geschoren pony en wat ik niet snap van mensen is dat ze een paard (soms zelfs NIET geschoren) een uur lang met uitrijdeken rijden. Dat doe je zelf ook niet als je gaat sporten. Je warmt op-> doet je trui uit en gaat aan de gang, als je afkoelt-> doe je je trui weer aan.

Dus ik begin met mijn zweetdeken op en ga 10 min. stappen. Deken af en lekker doordraven met licht contact. Daarbij doe ik veel voltes en veel van hand veranderen. Even stappen, weer draven en een lekker galopje.
De laatste tijd zijn we bezig met een ruimere draf en daarvoor moet ik onder haar tempo rijden. Daar heeft ze nogal een hekel aan, daarom mag ze de eerste 20 minuten nog lekker doorlopen en dan hoef ik het alleen nog op te vangen.
Na het werk draaf ik altijd voorwaarts met halsstrekken uit, voltes met mijn benen op beide handen, dan met mijn stem in stap. Meteen zweetdeken er weer op en zo'n 10 min. uitstappen.

Heerlijk zo'n paard dat niet nat wordt Haha! .

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 13:05

Dan ben ik toch geen normaal mens, wat maakt mij dat nou uit. Maar wij hebben maar 1 binnenbak en in de winter rijd iedereen binnen. Dan vind ik het lekkerder om haar in de stapmolen te gooien zodat ik niet iedereen in de weg loop, en zij vind het buiten veel fijner uitstappen dan in een binnenbak. Zo ziet ze nog dingen. Zomers is het weer een ander verhaal. Dan is het over de dijk uitstappen een stuk fijner.

Doe maar normaal, anders ben je al gek genoeg
*LOL*

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 13:20

Ik scheer mijn paard al een paar jaar niet meer, maar toen hij nog kaal was reed ik regelmatig met uitrijdek hoor. Als het heel koud is hou ik zelf ook mijn jas aan, en die regen zo op die spieren is ook niet echt gezond.
Als ik les heb in de binnenbak deed ik het nooit, maar buiten met die gure oostenwind.... Lekker warm houden.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:15

Ik begin met ongeveer 10 minuten losstappen en dan rij ik met lange teugel voltes, gebroken lijnen, een paar keer A-C en van hand veranderen, hierdoor is ze in die ontspanning heel allert op mijn zithulpen. Daarna ga ik aan het werk en met afstappen ben ik ook zo'n 10 minuten bezig.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:23

Volgens mij is er - mits geod gebruikt - niks op een stapmolen tegen hoor. het kan juist heel erg bevorderlijk zijn. Bijvoorbeeld omdat je het paard dan even in de frisse buitenlucht kan laten stappen als het donker is. Bijvoorbeeld om de stal eens grondig uit te mesten zonder dat het paard er in staat. Bijvoorbeeld omdat 10 minuten stapmolen toch altijd leuker is dan 10 minuten stal.

De mijne rukt zich nog los ( Scheve mond\ ) dus gaat ff niet aan de molen, maar dat komt zeker! Verder is mijn warming up/cooling down vergelijkbaar met bovenstaande verhalen, al galoppeer ik altijd nog even in verlichte zit om mijn paard lekker warm en los en wakker te krijgen. En uitrijddeken bij in- en uitstappen & draven. En als ik neit écht aan het werk ga (zoals gister stappen door het bos) dan houd ik mijn dekentje op. Er hoesten al een paar paarden bij ons op stal, daar heb ik mooi geen zin in!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:45

wat is dat voor een zielig gezeik om ze niet aan de stapmolen te mogen zetten? Ik moet soms een paar paarden achtermekaar doorrijden en dat moet binnen een korte tijd en dan heb ik echt geen zin meer om ze helemaal uit te stappen hoor! Ik zet ze lekker aan de molen, dan worden ze nog een stuk beter uitgestapt ook!

Hoe ik losrijd? Het valt me op dat andere altijd wel 5/10/15 minuten losstappen. Ik stap misschien 5 rondjes en dan ga ik draven. DAn maak ik een zooi overgangen en schakel ik veel net zolang tot ie echt lekker gaat. En dan wordt het werken. Dan stap ik 3 rondjes uit en zet ze met een wollen deken aan de molen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:33

Tja het verschilt ook per paard. Ik ben zeker en kwartier aan het warmlopen: minimaal 5 min. stap, 5 min,. draf en paar nminuten galop. Komt ook omdat ik een aantal stijvere paarden heb gehad, maar ik denk gewoon dat goed in- en uitstappen heel belangrijk is, ook om blessures te voorkomen.

Ik vind het ook altijd mega irritant als ik ergens een paard kom kijken (dat te koop staat) en binnen vijf minuten heb ik alle gangen en kunstjes al gezien!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 20:10

Mijn paard staat zonder dek, op dit moment kan ik niet rijden maar longeer ik.
Losrijden begin ik met een paar rondjes stap en dan draaf ik ook aan, het ligt er ook helemaal aan hoe hij op dat moment is de ene keer is hij vlotter en losser dan de andere keer.
Ik laat hem ook lekker een paar rondjes draven en voltes rijden aan een lange teugel, dan pak ik hem voozichtig op en vraag hem naar beneden.
Nu rijd ik ook weer lekker door en na een half uurtje vraag ik wat cirkels , achterwaarts, stopje enz enz.
Uitstappen meestal 5 a 10 minuten en dan dek op en naar stal.
Wat ik vaak zie bij het longeren is dat paarden gelijk strak aan de bijzet gaan. De bijzet gaat vaak al aan IN de stal. Dit is levensgevaarlijk.
Ik laat hem altijd eerst warm lopen voor ik de bijzet vast maak en stap hem ook uit zonder dat de bijzet vast zit.
Je rijd immers ook los met een lang teugeltje en stapt weer uit met een lang teugeltje.

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 20:15

Mijn cooling down eindigt altijd met 5-10 minuten naast mijn paard lopen, singel los, neusriem los. Ik vind dat essentieel omdat de rug van je paard zo de kans krijgt om ook te ontspannen. Tot op het laatst er op blijven en dan op stal zetten is toch een beetje te vergelijken met het ronddragen van een rugzak tot het moment dat je naar bed gaat. Reken maar dat je je rug voelt de volgende dag.

Ik eindig mijn training zo (heb geen stapmolen, maar vind ik een goed alternatief) en het laatste stuk van mijn buitenrit ook.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 21:50

hai, ik ga niet heel me training vertellen, want ik denk dat ieder paard een andere opbouw nodig heeft en ik ga niet alle paarden beschrijven.

Wel wil ik effe reageren op die cooling-down stapmolen.

Ik stap ze in principe gewoon een paar minuten uit. En ze komen iedere dag 1 uur in de molen. Dit omdat het SGW paarden zijn en die hebben gewoon veel beweging nodig. Mijn paarden vinden het leukom in de molen te gaan!! hier krijgen ze een beetje contact en hebben wat te zien.

Sorry dat ik effe of-topiv ging, maar moest dit effe kwijt tegen wat on- wetende

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 22:33

Ik vind een stapmolen ook niet schadelijk ofzo, natuurlijk niet Frusty . Alleen vind ik het gemakzucht om je paard daar in te gooien. Je bent toch met je hobby bezig en geniet er (als het goed is) van om MET JE PAARD bezig te zijn. Dan vind ik hem in de stapmolen doen omdat je geen zin hebt om hem uit te stappen daar niet bij passen.
Ik vind het heerlijk om met mijn paard bezig te zijn en stap haar altijd voldoende uit. Of ik nu haast heb of niet. En als je meerdere paarden neemt, weet je vantevoren dat dat ook meer tijd kost.

Maar goed iedereen moet het zelf weten, maar ik vind zo'n ding overbodig.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 23:03

ja sorry maar ik ga echt neit elk paard 10/20 minuten uit stappen hoor. Ik vind dat gewoon zonde van mijn tijd. De molen functioneerd ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 00:54

Mijn paard heeft laatst 4 weken stil gestaan. Bij ons op stal hebben we een hele mooie overdekte molen, daar had ik hem al die 4 weken gerust elke dag een uur in kunnen kieperen. Dat heb ik dus niet gedaan, ik heb elke kilometer hoogstpersoonlijk met hem gelopen, gewoon omdat dat gezellig is en om met hem bezig te zijn.
Hij loopt nu soms in de molen, maar meestal stap ik m zelf.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 11:03

een uur in de molen???
wel een grote molen hoop ik.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 12:08

Sorry hoor maar volgens mij heeft dat niets met gemakzucht te maken. En zo te horen verkeer jij Lunactic in de luxe positie van veel vrije tijd en één paardje. Maar heel veel mensen hebben meerdere paarden of werken zich de pleures om hun paard te kunnen onderhouden. Ik ga om 7 uur 's ochtends de deur uit en ben met mazzel om 8 uur 's avonds weer thuis. En daarnaast heb ik thuis nog andere dieren, wil ik ook graag eten en schone kleren etc. etc. Mijn paarden hebben nooit een probleem met de stapmolen gehad. Zoals ik al eerder zei, beter de stapmolen dan de stal. En dan heb ik weer tijd voor andere dingen, zoals een extra lange poetsbeurt, nog even snel wortels kopen, de stal goed doen etc etc. Fijn dat jij altijd 20 minuten op of naast je paard stapt, maar neit iedereen verkeert in die luxe positie en dat wil niet zeggen dat ze onverantwoordelijkzijn, niet van hun paard genieten of gemakzuchtig zijn. Frusty

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 12:10

een gewone maat molen.

Het zijn cross paarden. die moeten veel lopen.

En ik zit op 4 vwo, en heb 4 paarden. dan ga ik echt niet ieder paard 20 min uitstappen!!!
ze worden in het weekeinde extra verzorgd en wanneer ze een vrije dag hebben. En ze zijn absoluut niet zielig.

Owja, wannneer mijn paarden een peesblessure hebben en op het harde moeten stappen, stap ik ook 2 maal daags een uur op het harde, in de winter wanneer het regent enz. Dus ik heb heus wel iets voor ze over
En nog effe over dat uur. Dit wordt ons door de veearts aangeraden en deed ik zelf ook al

_________________
Love ya all!! keep smiling!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-11-22 11:11 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-11-22 13:43 ]</font>