Sloom maar toch aan het been?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Sloom maar toch aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 17:31

Ik ben hier eerder een topic over begonnen, of je een paard nageeflijk kan rijden als hij niet voorwaarts is. Nou, nu heb ik weer een volgende vraag hierover Haha!
Cadans is namelijk liever niet dan wel voorwaarts, maar reageert verder wel goed op de hulpen. Hij rijdt netjes de figuren, en wijkt als ik dat wil, kan voltes vergroten en verkleinen, overgangen rijden. Alles doet hij, maar hij is gewoon niet constant qua tempo! Zodra hij de kans krijgt, gaat hij weer zijn langzame gangetje. Hoe kan dit nou gecombineerd? Dus en langzaam, maar toch goed reageren op de figuren en overgangen. En nee, hij schijnt niet van zichzelf een langzaam tempo te hebben, volgens zijn eigenaresse en de instructeur is hij echt lui. Ik heb het gevoel dat dit echt een domme vraag is, maar ik stel hem toch maar. Alvast bedankt voor de antwoorden!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:42

Ik denk dat je dan het beeld krijg dat het paard 'uit elkaar loopt' of 'in twee delen loopt' ofwel, voor lijkt het netjes, maar achter komt het paard absoluut niet mee..

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:07

Emeandor schreef:
Ik ben hier eerder een topic over begonnen, of je een paard nageeflijk kan rijden als hij niet voorwaarts is. Nou, nu heb ik weer een volgende vraag hierover Haha!
Cadans is namelijk liever niet dan wel voorwaarts, maar reageert verder wel goed op de hulpen. Hij rijdt netjes de figuren, en wijkt als ik dat wil, kan voltes vergroten en verkleinen, overgangen rijden. Alles doet hij, maar hij is gewoon niet constant qua tempo! Zodra hij de kans krijgt, gaat hij weer zijn langzame gangetje. Hoe kan dit nou gecombineerd? Dus en langzaam, maar toch goed reageren op de figuren en overgangen. En nee, hij schijnt niet van zichzelf een langzaam tempo te hebben, volgens zijn eigenaresse en de instructeur is hij echt lui. Ik heb het gevoel dat dit echt een domme vraag is, maar ik stel hem toch maar. Alvast bedankt voor de antwoorden!


Ik begrijp denk ik wel wat je bedoeld, ik heb ook zo'n lui varken Haha!
Hij reageert prima op een lichte hulp, versnelt hartstikke owkee... voor 5 passen Boos! Ik weet het, blijven vragen, blijven vragen.. maar hij heeft meer geduld dan ik *LOL*

Verder wijkt hij netjes etc., net zoals je zegt, no problem..
Ik denk dat er niet zo heel veel aan te doen is behalve misschien buiten oefenen zodat hij wat meer voorwaartse drang krijgt. Niet te lang rijden of eerst even galloperen (wordt de mijne wel eens spontaan wakker van Verward )
Ik bedoel, in de bak lopen heeft geen doel (volgens mijn paard niet, ik denk daar anders over ) dus waarom zou je hard lopen? Er valt wat voor te zeggen haha.

Wat wel interessant is, Pat Parelli heeft een aantal 'impulsion games'. Hiervan leren ze in een constant tempo te lopen etc. Misschien even zoeken op western daar heeft (volgens mij Cornelie) er wel eens wat uitgelegd. (cloverleaf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:53

Een paard dat de voorwaartse drang mist zal altijd traag reageren op een been en is daarmee niet [voldoende] aan het been. Ook is het onmogelijk dergelijke paarden te verzamelen. De oefeningen zullen al snel ophouden met wijken en voltes rijden.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:57

Zo'n een heb ik ook, je moet idd maar denken: De aanhouder wint. Helaas is het vaak zo dat hij het langer volhoudt....
Ik ben met een scherper spoortje gaan rijden. Dan hoef je (bij de mijne iig) maar een keer te prikken i.p.v 20 keer.
Als je paard wel goed "aan je been" is, "sjokt" hij dus braaf zijn oefenlingetjes, maar daar houdt het ook wel mee op.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:23

nou die van mij is ook niet voorwaarts, maar dat komt niet omdat ze het niet wil.

Het is gewoon een trut die aan het etteren is Verward

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:47

robin is ook heel sloom. dat we hem net deden, kregen we hem nieteens in gallop Boos! nu gaat het steeds beter. omdat we met het volgende bezig zijn: als we merken dat hij ook maar iets langzamer loopt, zonder dat we dat hebben gevraagt, krijgt hij een tik. niet heel hard ofzow, maar gewoon een tik.
het klinkt misschien zielig, maar na 10 keer, is het niet meer nodig, en kan je tik-loos rijden Knipoog
ik wens je suc6 met rijden! of je mijn advies nou opvolgt of niet, want sommige mensen vinden dat veel te streng. ik weet het niet. ik weet iig dat het werkt.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:18

Jippie schreef:
Een paard dat de voorwaartse drang mist zal altijd traag reageren op een been en is daarmee niet [voldoende] aan het been. Ook is het onmogelijk dergelijke paarden te verzamelen. De oefeningen zullen al snel ophouden met wijken en voltes rijden.


Ben het hier niet mee eens. Ook ik heb zo'n trage trien, maar door hard werken en zeer consequent zijn loopt ze nu met gemak een m2 proef en ben ik haar aan het trainen voor het Z. Verzameling gaat zeker niet vanzelf, maar door veel training om het achterbeen sneller en sterker te maken, kan ze nu heel erg ver terug verzamelen, zowel in de draf als in galop.

Bij mij heeft ook een scherper spoortje uitkomst geboden(lees: spoor met wieltje). Eerst had ik gewoon stompe sporen, maar omdat ze niet op mijn been reageerde begon ik veel te veel met m'n sporen te rijden ipv met m'n been en nog luisterde ze voor geen meter. Toen kreeg ik van m'n instructrice het advies om met een wieltje te gaan rijden. Ze reageert hier zo goed op, dat ik m'n sporen amper nodig heb, ff "kriebelen" en ze loopt als een kiviet. Hierdoor kon ik me weer met andere dingen bezig houden ipv alleen maar m'n paard aan het lopen te houden. Nu is ze echt super aan het been.

Tjitx

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:34

volgens mij bereik je ook het meest met concequent zijn, ik heb ook zo'n paard gereden en mijn instructrice zei dat je beter na twee keer vragen met je been een goede tik kan geven want anders luistert hij na een tijdje ook niet meer naar je been. Ik was altijd bekaf na een uur les, maar doordat mijn instructrice door bleef gaan en ik dus ook, liep hij wel lekker dat uurtje. Ik merkte dat als ik alleen aan het trainen was, ik sneller op gaf als het vermoeiend begon te worden. Hij liep dan ook veel minder lekker.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:13

fiek schreef:
omdat we met het volgende bezig zijn: als we merken dat hij ook maar iets langzamer loopt, zonder dat we dat hebben gevraagt, krijgt hij een tik. niet heel hard ofzow, maar gewoon een tik.
het klinkt misschien zielig, maar na 10 keer, is het niet meer nodig, en kan je tik-loos rijden Knipoog


ik heb hetzelfde ook een paard wat wel goed op de hulpen reageert, maar graag net iets langzamer loopt dan dat ik wil, maar ik moet dus wel een harde tik geven, anders reageert hij niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:32

Ophelia schreef:
Ook ik heb zo'n trage trien, maar door hard werken en zeer consequent zijn loopt ze nu met gemak een m2 proef en ben ik haar aan het trainen voor het Z. Verzameling gaat zeker niet vanzelf, maar door veel training om het achterbeen sneller en sterker te maken, kan ze nu heel erg ver terug verzamelen, zowel in de draf als in galop.

Voorwaartse drang is t.a.t. noodzakelijk voor een correcte verzameling. Veel ruiter verwarren verzamelen met langzaam of traag worden. En daarbij is het rijden van een M2 proef thuis heel iets anders dan op een wedstrijd een M2 proef met winst rijden. Bovendien wordt er in het M2 nog geen echte verzameling gevraagd, dat begint pas een heel klein beetje in het Z.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:48

Jippie"]
[quote="Ophelia schreef:
Ook ik heb zo'n trage trien, maar door hard werken en zeer consequent zijn loopt ze nu met gemak een m2 proef en ben ik haar aan het trainen voor het Z. Verzameling gaat zeker niet vanzelf, maar door veel training om het achterbeen sneller en sterker te maken, kan ze nu heel erg ver terug verzamelen, zowel in de draf als in galop.

Voorwaartse drang is t.a.t. noodzakelijk voor een correcte verzameling. Veel ruiter verwarren verzamelen met langzaam of traag worden. En daarbij is het rijden van een M2 proef thuis heel iets anders dan op een wedstrijd een M2 proef met winst rijden. Bovendien wordt er in het M2 nog geen echte verzameling gevraagd, dat begint pas een heel klein beetje in het Z.
[/quote]

Eeehmm, ik rijd ook wedstrijden en ook nog in het M2 en ook nog met winstpunten... Verward
Daarbij weet ik echt wel wat verzameling inhoud, heb nl zelf ook al wat ervaring(lees 17 jaar) met de dressuur sport en heb meerdere keren Z dressuur gereden. Waarin je overigens niet pas begint met verzameling, maar het toch echt al bevestigd moet hebben. Dat het niet makkelijk is om een traag paard actief op het been te krijgen en te houden is een feit, maar dat je met zo'n paard niet meer kan dan alleen wat voltes rijden en wijken, dat gaat toch echt niet op.
En dat je je paard al traind voor het Z als je nog in de M2 rijdt, hoef ik jou toch niet te vertellen Knipoog .

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:37

Maar Jippie heeft er wel gelijk in dat je in het z eigenlijk pas begint met iets dat je verzameling kunt gaan noemen, als je voor ogen houdt dat passage/piaffe pas écht verzameling is..... Wat jij hier zegt dat je bevestigd moet hebben in het z is het verplaatsen van 'gewicht' naar een dragende (!), actieve achterhand, zonder dit kun je nooit beginnen met verzamelen om tot een correcte verzameling te komen.

En een lui paard zal nooit een flitsend paard worden, hoe consequent je daarin ook bent. Je kunt lui wel omzetten in oplettend/meedenkend waardoor je minder met je been hoeft te onderhouden en hij zelf meer zn tempo zal onderhouden. Tel zelf is mee, hou een bepaald ritme voor ogen en wijk daar niet vanaf. Als je paard weet in welk tempo hij behoort te lopen (en als hij dat niet doet hij er naar toe gedreven wordt) zal hij waarschijnlijk wat meer mee gaan denken om dat tempo te onderhouden. Elke keer weer optrekken kost benzine Knipoog ! Hiervoor heb je dus wel 1 basistempo nodig, dus niet de ene dag sneller willen dan de andere dag, of juist langzamer.....

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:55

Remember schreef:
Maar Jippie heeft er wel gelijk in dat je in het z eigenlijk pas begint met iets dat je verzameling kunt gaan noemen, als je voor ogen houdt dat passage/piaffe pas écht verzameling is..... Wat jij hier zegt dat je bevestigd moet hebben in het z is het verplaatsen van 'gewicht' naar een dragende (!), actieve achterhand, zonder dit kun je nooit beginnen met verzamelen om tot een correcte verzameling te komen.


Er zijn genoeg mensen die nooit zover zullen komen dat ze ook passage of piaffe kunnen rijden, maar wel een correcte verzameling voor elkaar hebben. Volgens mij heb je die verzameling echt wel in het Z nodig, anders zeker wel in de Z2. Om te zeggen dat mensen dènken dat ze hun paard verzameld hebben, maar dat verwarren met langzaam of traag worden vind ik wat te ver gaan. Die zullen er gerust zijn, maar er zijn ook mensen die trage paarden echt wel kunnen rijden..en het verschil tussen verzameling en traagheid ook nog uit elkaar kunnen houden....
Laatst bijgewerkt door Ophelia op 24-01-04 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:01

Remember schreef:
En een lui paard zal nooit een flitsend paard worden, hoe consequent je daarin ook bent. Je kunt lui wel omzetten in oplettend/meedenkend waardoor je minder met je been hoeft te onderhouden en hij zelf meer zn tempo zal onderhouden. Tel zelf is mee, hou een bepaald ritme voor ogen en wijk daar niet vanaf. Als je paard weet in welk tempo hij behoort te lopen (en als hij dat niet doet hij er naar toe gedreven wordt) zal hij waarschijnlijk wat meer mee gaan denken om dat tempo te onderhouden. Elke keer weer optrekken kost benzine Knipoog ! Hiervoor heb je dus wel 1 basistempo nodig, dus niet de ene dag sneller willen dan de andere dag, of juist langzamer.....


Hier ben ik het zeker wel mee eens. Een lui paard blijft een lui paard. Je kunt hem 100% verbeteren, maar je moet ten aller tijde consequent blijven. Als je zelf afzakt, zakt je paard gewoon met je mee. Persoonlijk vind ik het ook fijner om een paard te rijden dat uit z'n eigen voorwaarts is, maarja, als je eenmaal zo'n flegmatiek geval onder je kont hebt, dan is dat ook wel weer een uitdaging.