Verschillende methodes voor nageeflijkheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:07

Ik heb ze ook gezien Pipo Lachen. Ik denk dat ze de stukjes zelf heeft verwijderd Lachen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:09

ik ook

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:10

Ha ha ja dat klopt er STONDEN paar stukjes. Haha! had er nog is over nagedacht en had eigenlijk geen zin in discussie over nageeflijkheid omdat ieder daar een eigen definitie bij heeft !

Kort samengevat wat ik had geschreven was dat nageeflijkheid niet zo maar is te bereiken met paar handelingen en klaar.

Ik train met Solange altijd puur en alleen nageeflijk maken. En weet dus dat het niet zo eenvoudig is als wat sommige hier zeggen.

Ik denk eigenlijk dat Aimee het beter kan verwoorden *LOL* Zij heeft me onlangs zien rijden en weet wel wat ik allemaal onder nageeflijk versta .......

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:45

Hahaha Haha!:D:D *LOL*
Jacobien verstaat, denk ik zo, hetzelfde onder nageeflijkheid als ik. En dat heeft idd niet zoveel met slechts enkele handelingen te maken, geen truukje dus (*knipoog* voor SP). Of ik het beter kan verwoorden is nog maar de vraag, helaas heb ik de stukjes van jacobien niet gelezen.

Oh, Apple. Sorry, je waarschuwing sloeg duidelijk op mijn berichtjes. Gelukkig staat in die zelfde berichtjes al dat ik het persoonlijke wou vermijden maar enkele opmerkingen kon ik niet laten.... Bloos:o

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:16

Maar in ieder geval ben na alles gelezen te hebben nog steeds van mening dat wanneer een paard een mindere dag heeft, je niet kunt spreken van onwil.
Stel, hij heeft spierpijn en gaat die dag beroerd kun je imo niet spreken van onwil. Hij wil wel, maar hij kan het dan niet.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:34

jacobien schreef:
En weet dus dat het niet zo eenvoudig is als wat sommige hier zeggen.
volgens mij heb je het dan verkeerd begrepen. Knipoog lees nog maar eens.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 00:19

Ik vind juist dat nageeflijkheid één van de moeilijkste aspecten van het hele paardrijden is, en dat veel mensen dat onderschatten. Tijdens mijn trainingen zowel bij Solange als bij Evert de Jong ben ik 3/4 van de les bezig met het gymnastiseren, elektrisch maken, recht stellen e.d. en juist daardoor kan ik Oby nageeflijk krijgen. En als hij eenmaal daar is kan ik alle oefeningen op mijn duimpje doen. Maar nageeflijkheid is een hele belangrijke voorwaarde om die oefeningen juist uit te voeren zodat ze het paard juist verbeteren in zijn bewegingen..... en niet het trucje an sich uit kunnen voeren !

De oefeningen (schouderbinnenwaarts ed.) zijn een middel om je paard beter te laten lopen, niet een doel opzich.. Knipoog

Ik sta voor ieders mening open, en dat is juist het leuke van dit soort forums, het geeft je weer stof tot nadenken Knipoog

Dus collega bokkers laten we doorgaan, en proberen wat van elkaar te leren! OK dan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 00:45

Volgens mij heb ik een vraag bedacht die hopelijk 1 en ander van onze miscommunicatie oplost Lachen

In algemene zin(dus niet specifiek paard) zien jullie wil en onwil dan als karaktereigenschap of boze opzet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 00:48

Meer een gemoedstoestand, net als bang of jolig. Duur is onbepaald.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:01

Ik heb net alle pagina's gelezen en ik vond hetboeiend om te lezen. Ik ben veel dingen tegen gekomen die denk ik op een kern van waarheid berusten. Ik zal proberen om mijn visie ook helder op papier te zetten.

Ik denk dat er maar 1 manier is om nageeflijkheid te creeeren, namelijk vanuit de ontspanning. Ik ga dus duidelijk met methode 3 mee van de topicstartster. Alle vormen waarin dwang voorkomt, geven een valse nageeflijkheid. Eigenlijk betekent dat dat een paard vrijwel uitzichzelf nageeflijk wil zijn omdat dat voor het dier fijner is. Hiervoor moet je het paard leren dragen.

Ergens las ik dat het niet eenvoudig is. Ik vind dus dat nageeflijkheid bij een paard creeeren niet moeilijk is en hoeft te zijn. Dat houdt dus in dat een ruiter het niet goed doet. Dat kan in mijn ogen komen door de rijtechniek van de ruiter maar ook door bijvoorbeeld een niet passend zadel of verkeerd op gezadeld waardoor dus een zadel knelt. Al onze paarden zijn door iedereen nageeflijk te rijden omdat ze vrijwel uitzichzelf
aan de teugel lopen.(op de goede manier uiteraard dus nageeflijk) Ook paarden die wij revalideren lopen vrijwel direct nageeflijk terwijl ze dat niet wilden of met veel moeite. Deze paarden zijn vaak teveel op de voorhand gereden en gaan dus ook eerst achteruit zodra ik op het paard ga zitten. Binnen 10 minuten lopen ze nageeflijk en ervaren ze dit als plezierig.

Met KAWA ben ik eens dat er altijd impuls moet zijn. Zoals zij dat zo leuk beschreef "zelfs een paard dat achterwaarts gaat is voorwaarts"

Ik denk ook als een paard niet mee werkt het probleem altijd bij de ruiter ligt tenzij het een medisch verhaal is. Ik ben ervan overtuigd dat paarden graag met mensen willen werken maar dan wel "samen-werken" Je moet dus het paard altijd respecteren en het paard jou. Zelf denk ik vanuit het principe "Het paard is mijn vriend en kameraad maar als er beslissingen moeten worden genomen beslis ik altijd" En daar heb ik alleen maar goede ervaringen mee.

Verder denk ik dat het erg belangrijk is om je paard goed te kennen. Dus zijn karakter, zijn geschiedenis en zijn beperkingen. Daar moet je dus op in kunnen spelen. Het ligt dus aan de kwaliteiten van de ruiter in welke mate dat lukt. Daarnaast is ook de rijkunstigheid van de ruiter erg belangrijk.

Een voorbeeld uit de praktijk: veel mensen rijden met sporen, maar waarom? Sporen zijn een verfijning van de hulpen. Maar op dit moment zie ik heel veel mensen die die sporen gebruiken om hun paard voorwaarts te houden. Dat vind ik dus verkeerd. Een paard is vanzichzelf over het algemeen voorwaarts(mits er geen medische beprkingen zijn) omdat het een vluchtdier is. Het is dus raar als mensen sporen moeten gebruiken om voorwaarts te gaan. Hier zit dus de fout, de ruiter. Rijtechnisch schiet een ruiter over het algemeen dus te kort als die persoon het paard voorwaarts moet houden met sporen. Is het dan een niet meewerkend paard? Nee, ik denk van niet. Ik denk dat de ruiter iets doet waardoor het paard niet voorwaarts kan of durft. Dus het paard wil wel maar de omstandigheden houden hem tegen.
Het is heel gecompliceerd maar dat is paardrijden toch wel, heb ik ervaren. Je raakt er werkelijk nooit mee uit geleerd!!!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:33

Ik zie het meer als een samenloop van verschillende omstandigheden Rom. En eventuele onwil zie ik net als Lov meer als een spelletje. Als je dat spelletje op de juiste manier mee kan spelen, verdwijnt de zogenaamde onwil als sneeuw voor de zon.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:38

jacobien schreef:

Kort samengevat wat ik had geschreven was dat nageeflijkheid niet zo maar is te bereiken met paar handelingen en klaar.

Grappig, ik vind het juist wel een simpel iets dat snel te bereiken is Lachen
Maar waarschijnlijk heeft voor jou nageeflijkheid een andere definitie dan die ik ervan heb. Voor mij is nageeflijkheid het nageven op druk. En dat is heel simpel en snel te bereiken.
Of is er misschien ergens een officiele definitie van nageeflijkheid? Zoals bij zovele discussies scheelt het in elk geval dan al als je het over hetzelfde hebt.
On-topic, ik ga ook voor methode 3 Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:45

volgens mij is jouw definitie de oorspronkelijke cornelie en ook die ik gebruik. nageven is het ontspannen van het kaakgewricht bij contact op de teugels.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:52

Aqua8horse schreef:
Ergens las ik dat het niet eenvoudig is. Ik vind dus dat nageeflijkheid bij een paard creeeren niet moeilijk is en hoeft te zijn. Dat houdt dus in dat een ruiter het niet goed doet. Dat kan in mijn ogen komen door de rijtechniek van de ruiter maar ook door bijvoorbeeld een niet passend zadel of verkeerd op gezadeld waardoor dus een zadel knelt. Al onze paarden zijn door iedereen nageeflijk te rijden omdat ze vrijwel uitzichzelf
aan de teugel lopen


Kijk en dit zijn dus typisch die opmerkingen waarvan ik denk: laat maar zitten. Aan de teugel en nageeflijk zijn is in mijn ogen heel wat anders. Ik vind dat er sprake is van nageeflijk als al deze elementen aanwezig zijn:

Door het paard op de
juiste manier te gymnastiseren
, dus buigzaam lenig en soepel maken, maakt de ruiter het mogelijk voor een paard bepaalde oefeningen uit te voeren met behoud van balans, ontspanning, rechtgerichtheid, aanleuning, takt, impuls, durchlässigkeit, cadans, schwung en uiteindelijk ook verzameling en oprichting. (met dank aan Aimee Haha! )


Maar kijkje in je profiel en zag ik dit en schrok een beetje:

Citaat:
Op dit moment hebben we het naast het revalideren druk met het omscholen van paarden van het LDR systeem naar de dressuur zoals het bedoeld is. Deze paarden worden dan pas echt mooi rond en gaan veel beter bewegen.


Kom ik een keertje met mijn paard bij jou langs wat LDR gereden is en eentje wat klassiek gereden is (door jou zelf) en dan mag het publiek zeggen welk paard beter door zijn lichaam beweegt ...... en ronder is en welke beter beweegt .........

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:13

Ik kan me wel vinden in de beschrijving van Jacobien... Hoewel ik bij sommige begrippen nog geen gevoel heb (wel een idee..)

Voor mij is een nageeflijk paard, een paard dat los en ontspannen is, door het hele lijf heen loopt en waarbij je het gevoel hebt dat je teugel in contact is met het achterste puntje van de achterhoef...

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:18

MarkKH schreef:

Voor mij is een nageeflijk paard, een paard dat los en ontspannen is, door het hele lijf heen loopt en waarbij je het gevoel hebt dat je teugel in contact is met het achterste puntje van de achterhoef...


Ja inderdaad ! Maar het gevaar is dat iedereen dit moment anders ervaart en de een de eisen wat hoger leggen dat de ander.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:19

Daarom was ook mijn vraag: is hier een officiele definitie van? Voor mij is nageeflijkheid nog steeds nageven, ik vraag, mijn paard antwoord. Heel simpel dus. De dingen die ik hierboven lees vind ik persoonlijk verder gaan dan nageeflijkheid, komt bij mij eerder terecht bij durchlassigkeit etc etc.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:29

Ik denk dat het een kwestie van volgorde is... Als je met nageven bedoelt de losse hals en kaak, hoofd op de loodlijn en kauwend op het bit, is dat idd wat anders..

Maar mijn ervaring is juist dat ik eerst aan die losheid in het lijf moet denken, tegelijkertijd de hals en kaak los kan maken en op het moment dat de hoofd halshouding op elke positie instelbaar is is ook aan de rest van mijn definitie voldaan.....

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:46

Voor mij is een nageeflijk paard een paard wat alert is op mij en mijn hulpen en bereidt om onmiddelijk te reageren als ik een hulp geef.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:36

de officiele definitie van nageeflijkheid:

wanneer de ruiter inwerkt met zit en kuiten en tegelijkertijd met handen even weerstand biedt, moet het paard erop reageren door na te geven. dat wil zeggen, het moet al naar gelang de sterkte van de inwerking meer of minder met het hoofd afbuigen, waarbij een verende verbinding blijft bestaan met de handen van de ruiter.

bron: in het rechte spoor.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 23-01-04 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:36

jacobien schreef:

Kom ik een keertje met mijn paard bij jou langs wat LDR gereden is en eentje wat klassiek gereden is (door jou zelf) en dan mag het publiek zeggen welk paard beter door zijn lichaam beweegt ...... en ronder is en welke beter beweegt .........


Ik kom zeker kijken!!

Ben heel benieuwd wie er de meeste swung, tact, dansende gang en souplesse laat zien!

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:44

BOKTMEETING !!!! Haha! Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:10

Wat hebben we weer een plezier om iemand proberen te kijk te zetten Scheve mond

Jullie gaan dan zeker ook geheel objectief kijken Verward

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:14

Romkabouter schreef:
Wat hebben we weer een plezier om iemand proberen te kijk te zetten Scheve mond


Verward Verward Verward

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:23

Romkabouter schreef:
Wat hebben we weer een plezier om iemand proberen te kijk te zetten Scheve mond

Jullie gaan dan zeker ook geheel objectief kijken Verward


Hoezo zou je niet iemand mogen vragen om te demonstreren wat er beschreven wordt? Lijkt me juist superinteressant.....