Help, treinen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Help, treinen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 16:34

Ik woon in een gebied met spoorlijnen en veel onbewaakte overgangen. Ik heb onlangs een paard gekocht en ze is aardig verkeersmak, maar ik heb geen idee hoe ze op treinen zal reageren. Het lijkt mij doodeng om erop te zitten als we langs of vlakbij het spoor rijden en er komt een trein langs. Als ze dat eng vindt, denk ik echt dat we dat niet overleven! Wie kan mij van goede raad voorzien?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:52

Ik zou er heen rijden en dan van een afstandje gaan staan naast haar... dus haar aan de hand.

En dan wachten tot er een trein aankomt, want dit is de enige manier waarop je kan zien hoe ze op treinen reageerd zonder jezelf en haar in gevaar te brengen.

succes OK dan!

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:55

ik bedoel natuurlijk een afstandje van de spoorweg... niet van je paardjuh

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:06

Niet alleen gaan. Neem een "ouwe rot" mee die niet verschiet van een trein meer of minder, dan kan ze daarvan de kunst afkijken.
En doe zelf ook alsof het de normaalste zaak van de wereld is (nou ja, niet doen alsof, het IS de normaalste zaak van de wereld Haha! ).
Als je de gelegenheid hebt om gebruik te maken van een weiland dat langs een spoorlijn ligt zou dat ook ideaal zijn.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:15

Gewoon ff kijke hoelaat er een trein langskomt en dan op een afstandje gaan staan kijken met haar en idd niet doen alsof het heel eng is!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:49

Ik kwam van de zomer voor het eerst 'zomaar' een trein tegen met Dennis. Hier in dit gat moet je minimaal 25 km rijden wil je een trein tegen komen dus Dennis had zo'n 'ding' nog nooit van dicht bij gezien.

Hij keek d'r niet eens naar Verward . Hij stond lekker op rust om zich heen te kijken terwijl de trein voorbij raaste en de bellen veel lawaai maakte. Z'n maatje waarmee we samen reden(en er bekend om staat het een super verkeersmakke lieve buitenrijpony te zijn die regelmatig treinen tegen kwam) maakte er een groter probleem van.
Dennis reageerde niet op de merrie en niet op de trein, dat vond ik wel erg braaf.
Idd, ook zelf van mening zijn dat het heel normaal is. Ik heb Dennis nog bijna nooit ergens om 'getroost'. We gaan er gewoon langs, dat is simpel. Ik heb hem wel een keer bang gekregen voor een simpele boom(door hem extreem aan te moedingen, te belonen, te troosten en naar die boom te kijken). Sinds dien weet ik zeker, als een paard voor l*l dingen bang is komt het door de eigenaar/ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:38

Ik heb ook een aantal jaar op een manege gestaan die echt letterlijk een meter van het spoor lag. Mijn ervaring is dat ze er heel snel aan wennen.
Inderdaad wat al eerder gezegt is, neem een wat meer ervaren paard mee. Het zijn wat dat betreft net schapen Haha!
Succes en doe wel voorzichtig!! OK dan!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:49

Je begint al dat je het bij voorbaat eng vind, dat zal je paard zeker voelen en daardoor eerder angstig zijn.
Probeer er vanuit te gaan dat ze het niet eng zal vinden en dat het de normaalste zaak van de wereld is, en een heel erg mak paard meenemen, ze zal niet zo snel in dr eentje ervandoor gaan, en als haar maatjepaard zegt dat het niet eng vind ze het waarschijnlijk zelf ook niet eng.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:20

Wij hebben ook een heel gaaf ruiterpad die langs het spoor loopt, en ik vond het ook wel griezelig hoor hoe ze daar op zou reageren, omdat ze voorheen zo hysterisch was voor tractors. Toen zijn we met z'n 2-en gegaan en Cecilia had haar 2,5 jarige ruin aan de hand mee, want zij was er al eens aan de hand mee langs gewandeld en hij reageert daar dus niet op. Eerst zijn we op een afstand over de straat gaan rijden, dat ging goed. Daarna tussendoor het ruiterpad op wat vlak langs het spoor ligt. Komt er een trein aangeraasd, wat doet Rachel, haaaap gras eten Haha!
Sindsdien rijdt ik er gewoon langs ook alleen en ze vind ze zwaar slaapverwekkend geloof ik Knipoog

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:21

nah, niets meer aan toe te voegen Lachen

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:28

Ik woon in Zeeuws-Vlaanderen. Rijdt hier 2 keer per dag een trein met allerlei chemisch spul en het lukt mij iedere keer om dat rotding tegen te komen.
Mijn paard is er heel bang voor. Dat ding dendert heel erg en tis niet zo'n NS trein, maar een langzaam denderend ding, dat verschrikkelijk piept als ie remt....

Heb het idee dat hij nu wel minder bang ervan is... Oefenen, oefenen, oefenen..... Lachen Hopen dat hij eraan went!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:31

Toen ik in keer een cross-country reed waarvan de route lang het spoor ging, kwam er net een trein langs toen ik ook daar was Haha!

Ik heb gezwaaid en ze zwaaiden nog terug ook Cool

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:03

aardige mensen toch... die conducteurs *LOL*

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:59

leuk ja
weet je wat ik doe..als ik met een jong paard van ons naar buiten ga..(ook treinen)en er komt een trein..dan heb ik het mezelf zo aangeleerd om niet op de trein te letten en te gaan zingen of lachen dan ontspan je een beetje en dan doe je jezelf niet ongemerkt spannen..en het hielp bij mij..
en tuurlijk kijken paarden wel naar de trein..dat doe je zelf ook dus..
gr esther