waarom hulpteugels????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

waarom hulpteugels????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 14:08

Ik ben nu sinds kort hier op het forum aan het rondkijken maar ik zie voornamelijk vragen over hulpteugels tijdens het rijden. Doen jullie dit omdat je het paatd niet aan kan of omdat je het zelf niet kunt oplossen.
word hier dan het probleem mee opgelost of vermeden.waardoor je het op een later tijdstip weer hetzelfde probleem weer tegen komt en zo steeds maar weer in het zelfde cirkeltje rond blijft rijden.
daar tegen over vind ik dat je bij het longeren best wel een hulpteugel mag gebruiken zodat het paard/pony op een ontspannen manier aan het werk gezet word.
graag zie ik hier jullie mening hierover. OK dan!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:17

Hier zijn al vreselijk veel discussies over geweest (voornamelijk over de slof). Ben zelf absoluut geen voorstander van hulpteugels trouwens.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:17

Persoonlijk begin ik er niet aan. Ik wil graag leren rijden zonder hulpteugels. En bovendien als mijn paard verzet toont of iets niet wil kijk ik liever naar het totale beeld, waarom wil hij iets niet? En daar ga ik dan aan werken. Op een wedstrijd mag je ook niet met hulpteugels rijden dus wil ik er ook niet van afhankelijk worden. En tja, ik houd ook niet van allerlei riempjes vastmaken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:19

Beste paardenman, hier zijn al erg, erg veel topics over geweest.
Ik vraag me idd hetzelfde af als jou, maar of je nu leuk antwoord gaat krijgen, door de hele vele topics hierover, dat weet ik ook niet Lachen

Zie hier een kleine greep uit het grote aanbod Lachen
[RT] FAQ: aan de teugel, hulpteugel, sporen en springen

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:21

Ik zelf rij in de winter met martingaal, inderdaad omdat ik hem wanneer hij bakkabouters ziet niet in de hand heb. Nou moet ik zeggen dat het nu heel goed gaat. Of de kabouters zijn weg of Gamble is eraan gewend of hij heeft nu eindelijk respect voor me. Liefst zou ik zonder toeters en bellen op Gamble rijden maar het is en blijft af en toe een draak en dan schiet ik gewoon tekort.
Gr Desiree

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:41

cornelie schreef:
Persoonlijk begin ik er niet aan. Ik wil graag leren rijden zonder hulpteugels. En bovendien als mijn paard verzet toont of iets niet wil kijk ik liever naar het totale beeld, waarom wil hij iets niet? En daar ga ik dan aan werken. Op een wedstrijd mag je ook niet met hulpteugels rijden dus wil ik er ook niet van afhankelijk worden. En tja, ik houd ook niet van allerlei riempjes vastmaken Haha!


Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ik weet dat ik iets fout doe als ik hulpteugels moet beginnen gebruiken bij het rijden. Dan leer je tenminste een probleem oplossen en niet verdoezelen met een hulpmiddel.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:35

Ik rij met springen met een martingaal, niet omdat hij hem nou echt nodig heeft, maar voornamelijk omdat ik bang ben geworden na een val en in mijn hoofd zit dat hij met martingaal beter springt.
Verder rij ik in principe nooit met hulpteugels, hoewel ik moet toegeven dat ik vorig jaar 5 minuutjes met slof gereden heb. Het rijden ging al enkele maanden slecht, en na 5 minuutjes een slof gebruikt te hebben liep hij weer super en ik heb hem nooit meer nodig gehad. Ben eigenlijk niet zo voor hulpteugels, zeker niet omdat ik ook niet een heel ervaren ruiter ben, toch ben ik blij dat ik hem gebruikt heb, anders had ik die dip veel langer geduurd.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:46

Zelf zie ik de martingaal niet echt als een hulpteugel oke hij valt er wel onder maar als je hem goed vastzet doet hij eigenlijk niets.

Soms is een hulpteugel makkelijk als ergens tegenaan loopt. Ik gebruik het zelf bijna niet maar soms is het wel handig vooral met buitenritten is een slof erg handig.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:58

Ik ben zelf geen voorstander van hulpteugels. Ik gebruik ze nooit. Ik rij ook vaak zat gewoon op trens en zonder sporen..

Maar soms is het een droom voor kinderen om hun pony aan de teugel te laten lopen in dat geval wil ik in de les nog wel eens (met hele hoge uitzonderingen) een stootteugeltje om doen..

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:18

Tsjah ik ben er ook helemaal geen voorstander van
Maar in sommige gevallen kan het wel een goede oplossing zijn... even een voorbeeldje voor de duidelijkheid-->
Wij hadden bij ons een paardje staan die aan het herstellen was van uhn rugblessure en die leerde zichzelf een hele verkeerde manier van ruggebruik aan om aan de druk te ontsnappen.

Toen zijn we hem gaan longeren met hulpteugels om hem te leren om z'n ruggetje te ontspannen... kijk dit vindt ik wel een goeje manier van hulpteugel gebruik.

maar tijdens het rijden doe ik het toch liever zonder Schijnheilig

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:52

Ik rijd in de bossen vaak met martingaal..
verder met springen af en toe..

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:29

Hulpteugels zijn gemaakt op... te helpen (nee echt??)
Soms schiet een ruiter gewoon tekort, of heeft het paard heel veel moeite met iets, wat een hulpteugel kan vergemakkelijken.

Ik ben dus absoluut niet tegen hulpteugels, alleen vind ik het wel een vereiste, dat er goed mee omgegaan wordt.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:53

Ik benniet voor en niet tegen het gebruik van hulpteugels.

Ik longeer altijd met een elastieken bijzet, maar dat is dan ook de enige hulpteugel die ik bezit. Voor de rest zit ik liever een half uur te kloten dan dat ik er een slof aan knal.

Ik ben van mening dat hulpteugels wellicht tijdelijk helpen, maar uiteindelijk is het geen doel op zich. Oftewel: je zult zelf moeten leren rijden, en anders ga je maar dammen!

Ik heb er een superhekel aan dat er van die trek-personen bestaan die er om het minste of geringste iets aanhangen, om dan maar hun eigen onkunde daarmee te verdoezelen. Paardje niet nageeflijk? Trek um in de krul met een slof. Geen goede aanleuning? Een Thiedeman helpt dan lekker...

Nee, voor mij hoeft het niet.

Eén keer heb ik een uitzondering gemaakt: ik moest een groep zeer ernstig beginnende ruiters (lees: eerste keer op een paard) begeleiden tijdens een bosritje (je kent dat wel, personeelsfeestje... )
Ik heb toen mijn paardje Gino een slof aangehangen, omdat ik wist dat hij tijdens een buitenrit er graag tussenuit peerde en de gevolgen daarvan wilde ik niet meemaken.
Lekker makkelijk inderdaad, want ik had bijlange na niet de trouble die ik normaal gesproken altijd met hem had en ik kon mijn hele aandacht bij de groep houden.

Maar dit was dan ook een absolute uitzondering!!! Ik heb bij Lorenzo nooit een slof gebruikt, en bij Matador zou ik er zelfs zo naast liggen als ik dat deed en um te straf zou pakken.

Moraal van mijn verhaal (uiteindelijk)

Hulpteugels lossen wellicht je probleem tijdelijk op, maar het voegt niets toe aan je rijkunst en ze kunnen meer schade aanrichten dan je in eerste instantie zult denken!!!!!

Dus: niet doen!

Amen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:58

Bij effectief en juist gebruik ben ik helemaal niet tegen hulpteugels. Die dingen heten namelijk niet voor niks hulpteugels...

Ideaal paardrijden kun je alleen maar op ideaal gebouwde paarden die vanaf dag 1 ideaal gereden zijn. De praktijk ligt echter meestal net even anders...

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:34

Zep schreef:
Bij effectief en juist gebruik ben ik helemaal niet tegen hulpteugels. Die dingen heten namelijk niet voor niks hulpteugels...

Ideaal paardrijden kun je alleen maar op ideaal gebouwde paarden die vanaf dag 1 ideaal gereden zijn. De praktijk ligt echter meestal net even anders...



hier sta ik dus ook achter...

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:34

Wie heeft het over IDEAAL rijden????

De kunst is, om zo goed te zijn dat je van ieder paard een (in ieder geval redelijk) goed lopend paard kunt maken!

Daarbij uiteraard rekening houdend met bouw, aanleg en type. Maar als je echt kunt rijden, dan kun je dat ook ZONDER hulpteugels.

DAT is m.i. het ruitergevoel!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:00

Tot nu toe ben ik daar redelijk in geslaagd bij een heel aantal paarden. Dat waren meestal niet de makkelijkste paarden, niet het ideaalst gebouwd en verre van ideaal gereden. daar pak ik dus wel eens een hulpteugeltje bij om sneller en makkelijker door een bepaald probleem heen te komen. Ik snap ook niet wat er tegen is op die snelheid. het resultaat is er niet minder om namelijk, integendeel vaak.

Ik heb liever dat iemand een keer een hulpteugel pakt om een paard echt goed nageeflijk te krijgen, dan dat het hangen sleuren en wurgen wordt. Daar wordt dat paard niet beter van, en het ruitergevoel van de ruiter gaat al helemaal naar de filistijnen.

Antwoorden zoals hierboven van Penny zijn mooi, maar gewoon weinig realistisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:06

Maar Zep geef eens eerlijk toe hoevaak word bv een slof nu goed gebruikt en hoevaak fout?
Denk het laatste helaas meer.
Want je hebt al een flinke dosis ruiergevoel nodig om te voelen of hij met de slof goed loopt.
En wie grijpt er in het algemeen het snelst naar de slof, juist de doelgroep die nog helemaal 0,0 ruitergevoel heeft.
Die rijden zonder benen en je ziet een paard finaal een gat in de grond stampen met zijn voorbeen.

Diegene die wel echt dat ruitergevoel hebben ( en nu niet met z'n alle met 5 jaar manege ervaring roepen ik heb dat) kunnen idd een slof wel een als hulp gebruiken.
Maar lees op bokt en je weet genoeg, dan zeg ik heel hard, niet gebruiken om meer ellende te voorkomen. Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:08

gamble schreef:
bakkabouters

>;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:09

Ik zeg altijd wat ik zelf doe in dit soort topic, ik kan niet voor een ander spreken. Knipoog

Het gros van de mensen heeft niet eens hulpteugels nodig om hun paard in de prak te rijden, die lukt dat zo ook wel. Als ik me daar allemaal druk om moet gaan maken kan ik wel stoppen met paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:10

Daar maak ik me dan wel druk om, beter 1 paardje geholpen dan geen.
Dat is precies waarom ik fel blijf om hulpteugels en scherpe bitten gedoe.
Dat is mijn minder goede en goede kant samen ineen Haha!

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:49

ik heb ook met een oudere pony met een scherpere bit gerden, maar ben er toch achter gekomen dat het niets hielp. het paard werd door een scherper bit alleen maar sterker, martingaal liep het paardje ook zo doorheen alleen maar omdat ik TOEN niet wist hoe ik ze gebruiken moest. maar na heel veel lessen heb ik dat toch wel geleerd. nu ik weet hoe het wel moet blijf ik toch les volgen. je kan beter 1x meer les nemen dan dat je het weer fout doet. dus ik heb er geen mening over. ik heb er iig. veel van geleerd.overigens: de pony heeft er geen schade door gehad.

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 09:37

Kijk wat jullie vertellen over een martingaal vind ik ook want dit is niet echt een hulpteugel.
Maar de meeste die er voor zijn grijpen wel heel snel naar die hulpteugels .
En wie zegt je of je een hulpteugel op de goede manier gebruikt.......... je instucteur , dat vind ik goed maar hij/zij staat ook niet constant langs de bakrand om te kijken dus gebruik je hem dan op de goede manier of ben je het op dat moment het paard "in elkaar"te trekken.
Dus er worden een heel veel paarden door die hulpteugels verknalt.
En er word ook genoemd dat ze niet voor niets hulpteugels verkopen maar deze zijn wel uitgevonden door de ruiters.
MOET JE ZE DAAROM GEBRUIKEN Knipoog Pling

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 10:52

daarom zeg ik dat als iets niet lukt dat ej les moet nemen en niet gelijk een hulpteugel gebruiken

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 11:18

Ja maar de meeste grijpen er wel heel snel na zonder er bij na te denken wat de gevolgen ervan zijn