Pony knettergek tijdens rijden wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Pony knettergek tijdens rijden wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 21:37

Ik zit met een probleem waar ik zo 123 geen oplossing voor kan vinden.
Ik verzorg al 11 jaar lang een Welsh A pony (die nu bijna 19 is)
Deze pony wordt al zo'n 7 jaar bereden, en op zich gaat dat goed,behalve dat ze een nogal opstandig karakter heeft, en er geen problemen mee heeft om kinderen (of grotere kinderen) op een bepaald moment eraf te gooien.

Ze doet het alleen tijdens de galop, en dan vooral de eerste 2 rondes. ze maakt zo'n geluidje dat ze er geen zin in heeft,zet haar hoofd omlaag, en begint dan als een gek te bokken.

We weten dat ze geen last heeft van haar rug, ze vindt het rijden superleuk, maar ze draaft er teveel in door, ze ziet het echt als uitlaat.

Probleempje..ik kan er nu niemand meer op laten omdat ze zo doet. Eerst zelf rijden of longeren heeft geen zin, ze doet het daarna nog steeds (bij mij bokt ze trouwens niet zo vaak)

Weet iemand andere oefeningen die zouden kunnen helpen? een tijdje gevorderden erop laten helpen is geen optie, daar doet ze het ook bij.

Bij buitenritten doet ze het weer nooit, dus ik vermoed dat ze gewoon baldadig is (op haar leeftijd?) ze krijgt alleen hooi te eten.

Wie o wie weet er een oplossing? je doet mij en Joey er een groot plezier mee:)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:01

staat ze de hele dag op stal of loopt ze in de wei.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 01:08

Ik hoop niet dat dit dezelfde pony is die je onlangs wilde leren steigeren?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:29

Als jij zegt dat ze het bij gevorderden doet, laat ze het dan eerst afleren bij iemand die kan rijden en zet er dan pas weer beginners op.

Denk dat ze gewoon doorheeft dat ze er iemand af kan gooien, misschien is ze het rijden wel zat. Misschien heeft ze wel eens een onredelijke ruk gehad in d'r mond, ik weet het niet.

Als het tuig verder goed is en de pony gezond, zal ze er toch doorheen gereden moeten worden. Ze zal toch een keer ophouden met bokken.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 16:08

Is er al iemand zo moedig geweest elke keer dat ze een bokt geeft, er een tik overheen te geven? Ik denk dat het nu een leuk spelletje is, en dat de lol uit het spel gehaald moet worden, voordat ze ermee ophoudt.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:31

Ja inderdaad, degene die erop zit en een bokpartij meemaakt moet 'r gelijk een grote mond geven. Ik denk dat gaan slaan niet echt helpt, daar zal ze waarschijnlijk alleen maar bozer van worden. Als ze elke keer een grote mond krijgt als ze dit doet, zal ze het waarschijnlijk op een gegeven moment niet meer leuk vinden.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:23

ik heb geleerd dat jij de laatste tik moet geven. Dus bokt mijn paard, krijgt ze een tik. En een schreeuw erbij natuurlijk, maar dat is deels ook van de schrik. Ze moet leren dat degene die erop zit de baas is en dat is in zo'n geval véél makkelijker gezegd dan gedaan...

Toch denk ik dat de enige oplossing is doorgaan, iemand zoeken die stevig zit en niet bang is om te vallen, zodat die er na het vallen weer op kan en door kan gaan. Er zal iemand moeten zijn die het langer vol houdt dan je pony... vind die maar eens...

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:23

Direct voorwaarts knallen Cynth! Zodra Joey maar dat geluidje gaat maken moeten ' je' kindjes gelijk ongelovelijk been geven en haar voorwaarts laten galopperen. Als je Joey zo voorwaarts drijft heeft ze niet de kans en de tijd om te gaan bokken.
Ik weet dat Xandra eigenlijk net te groot is voor Joey maar misschien een optie om haar Joey eens aan te pakken? Xandra is immers niet zo snel bang Haha!
Tssss, dat dat kleine oude opdondertje nog zo baldadig kan zijn Tong uitsteken

stef schreef:
Ik hoop niet dat dit dezelfde pony is die je onlangs wilde leren steigeren?

Nope, het ging toen om haar eigen pony en niet om Joey. Cynthia kent Joey goed genoeg om te weten dat die kleine daar misbruik van zal maken.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:20

Dat er geen probleem in de rug is wil niet zeggen dat er geen probleem is met hals, benen of bijvoorbeeld gebit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:58

en als ik je verhaal zo hoor: zodra er gegallopeerd gaat worden: hoofd omhoog houden! Zolang ie zijn hoofd omhoog heeft, bokt ie waarschijnlijk niet.. (of in ieder geval een stuk minder)

Maar dat is een tijdelijke oplossing, ik vind ook dat jij de laatste tik moet uitdelen, niet het paard..

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:24

je moet, maar mijn mening, toch wat hier boven gezegd wordt doen. Het is de beste oplossing om als je paard een bok geeft haar een tik te geven, en dat mag best een flinke mep zijn want bokken wordt absoluut niet getolereerd!! Is ze nou-helemaal..... ze moet er doorheen gereden worden en als ze dit bij iedereen probeert kun je bij de wat bangere of minder stevige zittende mensen een beugelriem om haar hals doen voor extra steun. Maar je moet wel eerst ervoor zorgen dat ze bij jou helemaal NIET bokt en dan pas zou ik met andere mensen beginnen en dan in het begin zeker mensen die een beetje kunnen rijden. En helemaal dan pas zou ik er ooit aan denken om beginners erop te zetten....secces ermee

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:16

ShiningHorse schreef:
Ja inderdaad, degene die erop zit en een bokpartij meemaakt moet 'r gelijk een grote mond geven. Ik denk dat gaan slaan niet echt helpt, daar zal ze waarschijnlijk alleen maar bozer van worden. Als ze elke keer een grote mond krijgt als ze dit doet, zal ze het waarschijnlijk op een gegeven moment niet meer leuk vinden.

hierboven staat dat ze het niet doet uit boosheid, dus als je haar een tik geeft steeds als ze bokt, zal ze snel doorhebben dat het echt niet de bedoeling is *weet zij veel dat mensen niet van zandhappen houden*

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 17:03

Ik heb nu een meisje gevonden die haar erdoorheen gaat rijden,want hoewel de meeste tips goed zijn, werken ze vaak niet in de praktijk. haar een tik geven is onverstandig, dan wordt ze nog wilder omdat het een kitting ding is. ze krijgt alleen hooi, en staat dag en nacht buiten.
Ze heeft gewoon precies in de gaten bij wie ze het kan doen, want bij mijn goede ruiters doet ze het weinig of zelfs helemaal niet. bij Joey vind ik "meppen"zowiezo niet goed omdat ze al druk is, dan wordt ze alleen maar nog wilder. maar ga kijken of dit meisje haar goed kan doorrijden, zo niet, dan horen jullie het nog wel in ieder geval bedankt voor de adviezen:)

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:12

Onze 12 jarige A-welsh heeft daar ook een handje van. Bokken, omhoog springen of achteruit draven etc. Gewoon dwarsheid en baldadigheid, ze is lichamelijk prima in orde. Heel lang werd mijn toen nog erg jonge dochter er vaak afgegooid. Inmiddels blijft ze meestal wel zitten, maar het blijft lastig.
Vorige zomer hebben we het bijna helemaal onder de knie gekregen. Zodra de ruiter aan voelt komen (of iemand langs de kant het aan ziet komen) dat Tosca wil gaan bokken, wordt ze meteen (in draf) op een krappe volte gezet en dan toch wel 4 àq 5 rondjes en dan weer verder rijden. Ook als we te laat waren en ze gaf een bok, meteen daarna op de volte. Deze les werd gauw geleerd, de eerste keer wel 10 keer op de volte, de tweede les nog maar een keer of 5, toen heel wat keren 1 tot 3 keer nodig en toen bijna nooit meer. Heel af en toe nog, maar dan ook consequent zijn en echt altijd doen, behalve wanneer je te laat zou zijn (omdat je eraf bent gevallen of zo). Haar gedrag is enorm verbeterd.

Oh ja, een tik is voor Tosca alleen aanleiding tot een bok.