Stelling naar binnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Stelling naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 14:59

Eergister tijdens de les heeft mn instructrische Guus als het ware door zijn spieren heen getrokken. Het was een ... gezicht om te zien maar een OK dan! eind resultaat. Doordat hij stelling naar binnen liep ging hij ook zijn achterhand gebruiken en kon erg gemakkelijk een schouderbinnenwaarts lopen. Mijn instructrische vertelde mij dat er voor Guus geen andere oplossing op zat om die spieren los te krijgen Verward Als hij een volte loopt klapt hij als het ware naar binnen, door die stelling naar binnen kan hij mooie voltes lopen zoals het hoort. Ik ben dan ook al een erg lange tijd bezig met van alles maar niets wat leid tot het resultaat als dat in de les van de week
In het begin voor hij zo soepel liep wilde hij met 4 benen van de grond komen maar eenmaal die stelling naar binnen en spieren soepel zag hij er ontspannen uit
Nou gister moest ik het oefenen...... als ik maar lichtjes mijn benen aanlegde sprong hij al in draf Verward De stelling naar binnen pakte hij makkelijk op liep lekker makkelijk aan de teugel maar alleen te gestrest naar mijn idee. Ik kreeg sterk het idee dat Guus dacht als ik nou keihard ga draven dan hoef ik niet.......

Is er een manier om dit anders te oefenen? Ik wil geen gevecht met mijn paard. Hij stribbeld namelijk wel iets tegen als hij moet buigen maar geeft zich vrij makkelijk over. Mijn instructrische vertelde dat longeren met dubbele lijn ook een optie is als hij op de volte dan maar niet omvalt als het ware. Wat denken jullie met dit doorgaan of een andere methode zoeken??????

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:19

Wat ik met mijn vorige leasepaard altijd deed, omdat hij er nooit goed doorheen wilde komen is zo nu en dan met de passoa teugel longeren, waardoor hij lekker los door het lijf werd. Misschien een idee? En wat betreft dat draven, vaker een overgang naar de stap rijden als je merkt dat hij er te gehaast van gaat lopen, kleine ophoudingen maken...

Succes Groeten Kim

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:20

Als Par iets moeilijk vidnt gaat ze ook steeds harder draven, dan ben ik gelijk even de klutskwijt en dat merkt ze natuurlijk ook meteen.

Dus zolang ze goed gaat en in mijn tempo blijven we draven, loopt ze weer onder me vandaan gelijk terug naar de stap, doorstappen tot ze weer lekker ontspannen en goed loopt en dan weer rustig aan draven.

Ondertussen blijven we al wat langer in draf, eerst was het een half rondje en was ik haar al weer kwijt....dan vondt ze het te moeilijk worden en gooide het tempo weer omhoog.

Nu gaat het soms meerdere rondjes achter elkaar goed en dan krijgt ze een flinke beloning en ben ik weer tevreden Haha!

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:05

Inderdaad Silly, heel veel overgangen rijden houdt een paard alert, zorgt ervoor dat hij op 'jou' reageert wanneer jij iets van hem vraagt.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 17:47

Hij reageert wel maar te gevoelig... Hij heeft van de week een paar tikken gehad met de zweep en hij is hierdoor nogal van slag. Hij strest te veel want hij is te bang dat hij een tik krijgt .... maar ik heb besloten om nu een paar dagen even te freestylen en wat VD te doen en dan gaan we wel weer trainen Lachen

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:21

Kun je niet eens proberen om zonder zweep te rijden of een kortere? Als de zweep namelijk de oorzaak voor hem is om te gaan stressen... Tong uitsteken
Inderdaad een paar dagen iets anders doen dan alleen maar trainen kan ok wonderen doen. Misschien ook iets om dat er regelmatig in te houden?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 19:37

Normaal wissel ik veel af doe tussendoor veel NH en VD..... ik heb geprobeerd om zonder zweep te rijden maar het blijft..... Guus is geen paard dat snel strest dus dit was echt een slechte ervaring voor hem. Maandag heb ik weer les en ik sla hem nooit meer met een zweep Het kan ook op een andere manier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:45

Ga vooral niet te lang achter elkaar door als je alleen maar stress opbouwt. Je mag best 20 keer lange teugel geven in je training als je paard daarna maar weer gehoorzaam meewerkt.