Wat voor bitje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kato
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-10-03

Wat voor bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 00:55

Ik heb merrie van bijna 6 jaar oud, ik heb haar nu een paar maanden. Voorheen is ze altijd een fokmerrie geweest en er is bijzonder weinig met haar gedaan onder het zadel.
Onder het rijden lijkt het net of ze dronken is en probeerd veel steun te zoeken aan het hek van de bak, ik probeer zoveel mogelijk op de binnen hoefslag te rijden.

Ik heb het idee dat ze aardig gevoelig is in haar mond, als bitje gebruik ik een dubbel gebroken K&K volgens mij is dat een heel zacht bit. Ze kauwt als een gek op dit bit, maar als ik iets te onrustig doe met mijn handen dan gaat ze met haar hoofd omlaag en weer omhoog.
Zou ik voor haar een dikker bit moeten kopen??

wie heeft er een tip voor me

irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 01:25

opzich is dit een prima bit dus daar zou ik de oorzaak niet zoeken... past het zadel ben je niet te onrustig met je handen ,gebit nageken...enzenz

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 16:27

Als je een dun dubbelgebroken bitje hebt, dan is dat scherper als een dikker bit. En een plat middenstukje is weer scherper dan een bol middenstukje. Misschien kan je een keer een enkelgebroken bitje lenen om te proberen.

Ik rij mijn paard juist op een dubbelgebroken bit omdat hij hier beter op reageert dan op een enkelgebroken bit. Mijn bitje is echt ook scherper.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 16:35

Het hangt er idd van af wat voor dubbelgebroken bit je hebt. het kan zacht zijn, maar een dun dubbelgebroken bit kan ook erg scherp zijn. Ik had bij mijn pony ook een dubbelgebroken bit, wat wel scherp was. Je kunt altijd een dikker bit (als dat het is) proberen en zien hoe ze dan reagereert

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:09

Jij zegt zelf dat ze aardig gevoelig is in haar mond. Ik denk dus dat een ander bit niet de oplossing is. Ik denk dat het aan jou ligt (niet l*llig bedoeld hoor Knipoog ). Je zult je handen stiller moeten houden. Zoek een goede instructrice, die kan je daar beter mee helpen dan wij, wij zien nl. niet wat jij nu precies doet Knipoog .
Veel succes!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:04

Ik zou geen ander bit nemen. Dat slingerige komt waarschijnlijk doordat ze niet veel gereden is. Een jong paard slingert ook. Ga gewoon lekker les nemen met je paard, vraag niet te veel (ze is wel volwassen, maar de spieren moeten ook nog sterker worden) en rij veel op de binnenhoefslag hoe moeilijk dat ook is.

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:35

Een dubbelgebroken bit is goed en je bedoelt denk ik een dunner bit.
Hoe dunner hoe scherper!
Laat er is nakijken door de paardentandarts.
Dat kan ook last veroorzaken.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 10:29

Het zou ook kunnen dat je paard niet snapt wat je aan haar vraagt. Je zegt zelf dat ze niet veel echt gereden is, dus misschien weet ze nog niet helemaal wat te doen.

Mijn paard heeft ook zoiets gedaan. Zij snapte niet dat je ook voorwaarts neerwaarts kan en schrok van zichzelf als ze dat wel deed. Klinkt misschien vreemd, maar zij had dat echt een beloning nodig om te snappen dat je hoofd zo laag mag gaan. Mijn paard liep heel strak in de houding toen ik haar kocht, in elkaar gereden zeg maar. Ik dacht eerst dat het verzet was dat ze weer omhoog kwam, maar toen moest ik haar op stem gaan belonen als ze met haar hoofd zakte en ging het al snel beter. Nu doet ze het nog wel eens om mij te laten merken dat ze los gereden is. Ze vraagt dan als het ware om aan de teugel te mogen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:07

Ik zie een heel andere oorzaak in je verhaal, ik denk dat je paard gewoon nog niet zo veel gewend is, bij jonge paarden die net onderhet zadel zijn zie je het ook veel, ze zijn niet gewend om op eigen benen te lopen en hebben dusmoeite met het lopen van rechte lijnen. De enige manier om dit aan te leren is inderdaad op de binnen hoefslag rijden, van korte zijde naar korte zijde wenden etc. Maar als je gewoon regelmatig rijdt, gaat het over een poosje zeker wel over..

succes!

Wendy_Komen

Berichten: 6297
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 13:45

Wat je ook nog kan proberen om het slingeren te verhelpen is veel rechtuit rijden. Een paard kan zijn evenwicht in een bocht pas goed vinden, als hij deze gewoon ook heeft. Ik weet niet of het een braaf paard is, en of je bos in de buurt heb, maar ik zou zeker aanraden om bijvoorbeeld een weekje in het bos te rijden. Dit zodat ze haar evenwicht goed kan vinden. (Dit lukt in de bak minder snel aangezien er dan telkens een bocht is).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:48

blando schreef:
Hoe dunner hoe scherper!


Lang niet altijd waar. Een paard kan ook een erg smal bekkie hebben waardoor ze van een dik bit veel meer hinder ondervinden (dus scherper) dan van een dun bit.
Daarbij bepaald de hand van de ruiter voor het grootste deel de inwerking van het bit.
Iemand met een extreem "stille" hand zou met gemak met een ijzerdraadje kunnen rijden zonder dat het paard er op een manier last van heeft