Knarse tanden tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Knarse tanden tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 19:22

Vandaag voor het eerst op mijn pony gereden want ze is net ingereden maar wat me opviel was dat ze heel erg knarsetand tijdens het rijden..blijkt dat ze dit al vanaf het begin doet met inrijden maar ik heb ooit gehoord dat je hier iets speciaals voor hebt voor op het bit ofzo Verward ??weet iemand hier iets meer van of iets anders om dit tegen te gaan??

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:45

Je kunt je beter af vraagen waarom ze het doet. En wat je aan die oorzaak kunt doen.
Want tanden knarsen is meestal stress spanning. Waarscheinlijk is je pony te snel ingereden.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 19:47

te snel is het absoluut niet als je ziet hoe geduldig en rustig dit is gegaan en er is ook nix van stress aan haar te merken(k ken dr vanaf veulentje en het klinkt raar maar ik voel haar zo goed aan)ze is momenteel wel aan het wisselen zou dit er iets mee te maken kunnen hebben

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:09

Jep, dat zou zeker goed kunnen. Voelt niet zo lekker al die losse tanden en doorkomende tanden.
Probeer is zonder bit te rijden als het kan. Doet ze het dan ook. Dan moet je kijken of ze niet ergens last van heeft.
Het is niet bepaald goed voor haar tanden. Ze houd geen tanden zo meer over.

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:44

mijn jonge pony kauwt ook nog erg veel op haar bit. ze gaat hierbij ook rond lopen. ik merk het wel aan haar wanneer ze dus gespannen is, als we op buitenrit iets spannends tegen komen, dan maalt ze ook met haar tanden op haar gebit. ik denk dat het een kwestie van vertrouwen is. je pony is nog maar net ingereden dus logisch dat ze wat onzeker is. ze moet nog echt vertrouwens krijgen in de ruiter op haar rug. daar gaat wat tijd in zitten, maar als je haar rustige en goede hulpen blijft geven, komt het allemaal wel goed. groetjes

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:55

Licor doet het ook. Hij heeft het altijd al gedaan, ook toen ze hem voorreden in Spanje. Hij doet het meer naar het einde van de training toe, als hij moe is volgens mij, of als hij iets moeilijk vindt.

Maar iig duidt het ergens op een spanning.

De laatste tijd werd het echter heeeeel erg (hij deed het zelfs bij het uitstappen aan een lange teugel), en daarbij begon hij ook onregelmatig te lopen, DA geroepen en nu bleek hij een spanning in zijn achterhand te hebben... Daaraan lag wschlk ook het knarsetanden, dus nu is het even afwachten of hij het na het verdwijnen van de spanning nog gaat doen.

Als ze het blijft doen, kan het dus zijn dat ze ergens pijn heeft. Als je twijfelt, laat haar eens onderzoeken door je DA Knipoog.

Succes!

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:25

knarsentanden is mij geleerd dat hjt komt door ongelijke aanleuning *LOL*

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:28

Dat gaat dus niet altijd op... Zie verhaal boven.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:34

de mijne doet het ook, waarom? geen idee,
aanluining vind ik ook een beetje raar, als het daaraan zou liggen, want de mijne doet het de ene keer wel andere keer niet, ook aan de bijzet, als ik hem klaarmaak om te longeren, hij staat dan gewoon in stal, met losse bijzet, maar wel met zn hoofd in goede positie,

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:49

Hoi hoi, dat knarsen kan verschillende oorzaken hebben. Het kan stres zijn maar dat lijkt jou onwaarschijnlijk. Je kent je paardje zelf het beste dus dat zal wel overgaan. |Maar het kan ook gewoon een aanwensel zijn hoor. je kunt het oplossen door gewoon voor het rijden wat zand in zijnmond te stoppen.En nee dat is niet zielig, de meeste paarden vinden he naar als ze vervolgens met zand tussen hun tanden knarsen en met een beetje geluk ben je er dan vanaf na een paar x. succes

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:18

muiltje schreef:
:)* Hoi hoi, dat knarsen kan verschillende oorzaken hebben. Het kan stres zijn maar dat lijkt jou onwaarschijnlijk. Je kent je paardje zelf het beste dus dat zal wel overgaan. |Maar het kan ook gewoon een aanwensel zijn hoor. je kunt het oplossen door gewoon voor het rijden wat zand in zijnmond te stoppen.En nee dat is niet zielig, de meeste paarden vinden he naar als ze vervolgens met zand tussen hun tanden knarsen en met een beetje geluk ben je er dan vanaf na een paar x. succes


dit lijkt me niet echt diervriendelijk Verward of ligt dat aan mij..

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:20

mijn vriendin dr pony is 8 jaar en die knarst ook heel erg met dr tanden Verward

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:25

volgens mijn iunstructrice is het niet erg als ze dat doet. het schijnt een soort van spelen te zijn????

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:26

ja maar als je buiten start dan kan je gedwiskwalificeerd worden

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 22:49

een vriendin van me had het over een soort bandage voor om het bit...kennen jullie dit??

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:07

Bij jonge paarden is het idd. een vorm van protest of stress. Misschien zit de neusriem niet goed of te strak?

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 01:57

Ik weet zo effe niet de naam van het bit, maar het is er een met van die losse deeltjes.
Misschien dat het paard hierdoor meer met het bit gaat spelen en zo het knarsen achterwege laat.
Maar een diagnose van een DA is natuurlijk nooit verkeerd.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 13:04

ilse_lieffie"]
[quote="muiltje schreef:
:)* Hoi hoi, dat knarsen kan verschillende oorzaken hebben. Het kan stres zijn maar dat lijkt jou onwaarschijnlijk. Je kent je paardje zelf het beste dus dat zal wel overgaan. |Maar het kan ook gewoon een aanwensel zijn hoor. je kunt het oplossen door gewoon voor het rijden wat zand in zijnmond te stoppen.En nee dat is niet zielig, de meeste paarden vinden he naar als ze vervolgens met zand tussen hun tanden knarsen en met een beetje geluk ben je er dan vanaf na een paar x. succes


dit lijkt me niet echt diervriendelijk Verward of ligt dat aan mij..
[/quote]

Lijkt mij ook niet echt . Ik kan me ook herinneren dat ik laatst in de Paard en Sport heb gelezen dat de tuchtcommissie iemand een straf heeft opgelegd omdat hij met een wedstrijd zand in de mond van het paard stopte... Lijkt me geen aanrader... Hoe je het wel moet oplossen weet ik ook niet. Jorden doet het ook wel eens als hij het ergens niet mee eens is (oftewel, vind dat hij te hard moet werken... Haha! )

Roxette
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 14:41

ik heb altijd geleerd dat dit komt omdat het paard niet goed over de rug is. Net als bij het uitsteken van de tong.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 14:59

Dandy heeft het ook een tijdje gedaan toen hij net ingereden was (en ik heb het ook heeeel rustig aan gedaan). Hij doet het nog steeds wel eens als hij zich zenuwachtig maakt. Om het echt stress te noemen vind ik overdreven, maar als ik hem iets nieuws probeer te leren, begint hij meestal met knarsen (ook al heb ik veel geduld en straf ik hem absoluut niet, hij maakt zich gewoon zenuwachtig omdat het iets is wat hij nog niet eerder gedaan heeft).
Gaat het over als je een tijdje aan het rijden bent en hem gerust stelt of doet hij het echt altijd ? Ik denk dat je aan de hand van alle tips wel uit kan vinden wat de oorzaak is.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:27

MelodyT schreef:
een vriendin van me had het over een soort bandage voor om het bit...kennen jullie dit??

dat is waarschijnlijk een plakband achtig iets, een soort sponsje

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 19:53

Dandy:Ik heb haar pas 1 x gereden(proefgereden)met stap deed ze dit heel erg en met draf afentoe..ik weet vrijdag pas of ze het echt veel doet want dan kan ik haar ophalen en is ze weer lekker iedere dag thuis

Novelle:weet jy ook hoe zoiets werkt want had er nog nooit over gehoord

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:17

ze hebben er wel eens latex omheen geplakt, ik denk dat je dat met die soort bandage bedoeld. En wat betreft dat zand, dat word dikwijls gebruikt op africhtingsstallen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:36

Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 13-01-04 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:46

Mable is 9 en die doet het ook. Niet altijd alleen als het rijden niet lekker gaat dan heeft ze last van haar spieren. Als ik haar dan een paar dagen lekker rij dus goed door haar hele lijf heen dan is het met een paar dagen over.