Alleen in draf hangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Alleen in draf hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 14:52

Ik zit nu inmiddels al best weer een tijdje met dit probleem. Het zit allemaal nogal ingewikkeld in elkaar maar ik zal het zo goed mogelijk uit proberen te leggen Bloos

Sinds een tijd gaat het met rijden alweer een stuk beter OK dan! Ozis geeft inmiddels al in stap, draf en galop netjes na. In draf gaat ze de laatste tijd echter continu lopen hangen Scheve mond Uiteraard heb ik de ''normale'' oplossingen al geprobeerd, bijdrijven en meer loslaten en/of plotseling alles loslaten etc. Dit helpt echter helemaal niets, Ozis gaat als reactie alleen maar harder lopen en reageerd vervolgens helemaal niet meer op ophoudingen Verward Ze loopt gewoon onder me vandaan wanneer ikzelf los laat.... In stap en galop heb ik dit probleem helemaal niet, daar hangt ze ook niet Scheve mond

Nu weet ik dat ze alleen kan hangen als ik zelf vast houd maar als ik los laat loopt ze dus gigantisch onder me vandaan Scheve mond In galop en stap kan ik haar gewoon makkelijk terug rijden op mijn zit maar in draf lijkt me dat met dit probleem niet meer te lukken.

Iemand enig idee hoe ik daar meer mee kan oefenen of wat ik nog meer aan het hangen zou kunnen doen?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:21

Alleen bijdrijven lost het probleem idd niet op. Hangen geeft aan dat de achterhand niet voldoende eronder komt. Je zult dus meer schijnovergangen en overgangen moeten gaan rijden. Daarmee wordt het paard alerter. Elk moment kan er iets van hem gevraagd worden, dus geen tijd om op de voorhand te gaan lopen. Ook in de stap en in de galop tempowisselingen rijden en veel figuren.

Als je een paard voor loslaat kan hij weliswaar minder erg op het bit gaan hangen, maar hij kan evengoed op de voorhand lopen. Dus minder achterhandgebruik. Ook oefeningen als een paar passen naar links wijken, paar passen rechtdoor, paar passen naar rechs wijken kunnen hierbij helpen.

beautyfan

Berichten: 301
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Vinkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:08

Scum heeft gelijk als je alleen bijdrijft is het niet genoeg. Als je je paard een vlotter maakt en meer alert maakt moet hij/zij te veel nadenken om nog te hangen !!! groetjes Lotte

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 17:31

Citaat:
Je zult dus meer schijnovergangen en overgangen moeten gaan rijden.


Ik rij toch eigenlijk best veel schijnovergangen en overgangen, toch lost dit het hangen niet echt op Scheve mond Soms duurt het al heel erg lang om de overgang van draf naar stap goed te rijden omdat ik natuurlijk wil voorkomen dat ze zelfs in de overgang zelf gaat hangen. Uiteindelijk lukt het dan altijd wel, maar meestal duurt dit wel een poosje. Ik zal in ieder geval nog meer schijnovergangen en overgangen proberen te rijden OK dan! . Bedankt voor de tip Scum!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:59

Daarin zit ook een beetje het probleem. De overgangen zullen dus sneller moeten. Je paard moet sneller op je hulpen reageren. Misschien moet je de eerste paar keer iets feller met je hulpen inkomen. Als hij dan goed reageert dan kun je meer onzichtbare hulpen geven. Dus ook erop trainen dat je paard onmiddellijk vertrekt op je beenhulpen en ook snel terugkomt op je zithulpen. Succes! Knipoog