rijden met slof.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

rijden met slof.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 20:33

Mijn paard wil de laatste tijd niet meer aan de teugel lopen, als ze het wel doet is ze dan heel sterk zodat ik niks meer te vertellen heb. Ook wil ze nog wel eens haar hoofd heel hoog in de lucht steken en dan heel hard gaan rennen en bokken. Als ze dat doet kan je echt niks meer beginnen.
Instrucrtice heeft erop gereden en zij zei ook dat het niet normaal was wat Luna doet. Ze heeft gezegt dat ik haar twee weken met slof moet rijden en dan weer zonder, als ze weer zo sterk gaat worden moet er dan weer een slof omheen. Heb haar dus nu twee dagen met slofteugel gereden maar ze word er aleen maar heel erg sterk op. Dan roept ze dat ik die slof strakker moet pakken en naar beneden trekken zodat ze rond moet. Maar het lijkt wel of ze met al haar gewicht in die slof hangt maar ik weet niet of dat kan, heb namelijk niet echt ervaring met die dingen.
Maar zijn er meer mensen die dit herkennen of weten hoe ik het moet oplossen? Ze is echt zo sterk met dat ding dat je haar niewt eens meer kan sturen en heb nu spierpijn in mijn armen lijkt me niet zoals het hoort.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:42

heel snel een andere instructrice zoeken...

de manier waarop jij met je slof rijdt zal je paard alleen maar sterker maken. Nee ik vind dit geen goede oplossing. je instructrice zeg je je paard naar beneden te trekken met de slof, dit is echt niet de manier om met een slof te rijden. Ik zou er voor kiezen om met je paard naar ontspanning toe werken en niet naar een forceert in de krul trekken.
Nee hier win je niets mee.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:45

Die slof werkt dus NIET... Indd ga een andere instructrice zoeken. Dit is niet normaal. Je moet zoals mobick al heeft gezegd, eerst naar ontspanning toe werken. Niets forceren! Want met die slof wordt ze alleen maar sterker, en zal het nog moeilijker op te lossen zijn.
Veel succes i.i.g..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:48

Sluit me bij bovenstaande reacties aan.
Vraag me dus ook af wat voor ervaring die instructrice heeft?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:52

Tssss tjonge hier sta ik echt even van te kijken! Dit moet juist ZONDER slof opgelost worden! Mijn instructrice rijd ook zonder hulpmiddelen en zal er ook niet over twijfelen om haar leerlingen die wel te laten gebruiken. Door de slof forceer je het. Zo is het nl. met Syta ook gegaan en dat heb ik nu met goede instructrice op weten te lossen. Zonder hulpmiddelen! Nu loopt ze ontspannen rond.

Zie ook dit topic dat ik opende omdat ik niet meer wist wat ik moest doen met haar:
[RT] Hoe een dribbelaar een beetje rustig krijgen?

Kop omhoog, rennen, gek doen, galopperen..... nu allemaal verleden tijd Haha!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:01

Dit is zker een verkeerde manier. Slof vind ik zelf persoonlijk echt een elende ding en iedereen die ik dat ding ziet gebruiken daar zie je alleen maar paarden die in verzet gaan en alles wordt erg en erger. De paarden worden inderdaad super sterk ervan en je trekt je paard gauw te strak erin. De meeste personen kunnen niet omgaan met dat ding en daarom zeg ik weg ermee. Een thiedemanteugel die zou ik dan het beste aanraden dan kan hij z'n koppie niet hoog rijden maar dan kan je wel op een ontspanne manier laag gaan rijden.

Succes

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:33

Idd ik ben het met iedereen eens.
Je moet niet met een slof rijden.
Idd een thiedeman of martingaal.
Een goede instructice doet het halve werk!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 21:57

Ik vond het ook al een beetje een rare manier maar ik dacht, ze weet wel wat ze doet. Jullie reacties zijn eigenlijk alleen maar een bevestiging dat ik niet iets raars dacht. Maar ze hangt echt in de slof, als ze gewoon loopt loopt ze zech maar wel naar beneden maar dan om in jehand te hangen. Ik loste dit altijd op met mijn benen. Dan maat te hard maar dan loo;t ze op haat eigen benen. Ik vond dat hangen altijd vervelend maar wat ze met die slof doet.... Die gaat dus morgen de kast weer in.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:00

K zou niet meer bij deze instructrice lessen, sorry!!
Zo krijg je alleen maar een onderhals en is het helemaal moeilijk om hem nog nageeflijk te krijgen.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:43

Ik zou inderdaad stoppen met deze instructrice, heeft er duidelijk geen benul van wat ze hier allemaal mee aan kan richten.
succes er mee

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 01:03

ik denk dat wanneer je zonder gips zou rijden het allemaal een stuk vloeiender zou gaan. Ik merk duidelijk (ben nu zelf uit het gips) dat het allemaal wat stroever gaat, de hulpen geven. Nageeflijk rijden doe je uiteindelijk met je benen en wanneer 1 been niet werkt?

Verder is je manier van slof gebruik niet echt goed.. Andere instructrice is DE oplossing.. Ik ga dus mee met de rest hierboven!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:09

Vreemd dat je instructrice dit advies geeft. Een goede instructrice zal dit rijtechnisch moeten kunnen oplossen. In ieder geval zelf!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 10:23


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 10:32

Ik heb je verhaal eigenlijk met stomme verbazing zitten lezen.
Je moet je probleem echt zonder slof oplossen. Je instructrice zou als geen ander moeten weten dat een slof dit verhaal alleen maar verergerd.
Ik zou dus heel snel op zoek gaan naar een nieuwe instructrice. Ik heb het idee dat deze niet helemaal weet waar ze mee bezig is!
Dit gaat op den duur ten kosten van zowel jezelf als je paard!

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:41

lekker makkelijk, meteen naar een slof grijpen...moet je niet doen hoor, grote kans dat je het alleen nog maar erger maakt...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:40

Ik ga ook emt de rest mee, instructrice en slof de deur uit Haha!

Als je paardje dit eerst niet deedt zou ik haar eerst even laten nakijken.
Zelfde geldt heeft ze ergens last of pijn aan en wordt het nu allemaal erger gemaakt voor het diertje.

En heeft ze nergens last van lopen er nog steeds genoeg instructrices rond die jou echt kunnen helpen.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:56

Ik zou eerst een DA bellen, daarna een nieuwe instructice.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:33

En als het geen pijn is, dan eerst aan de ontspanning werken. Dit kan ook heel goed aan de longe als ondersteunende training.
Een goede instructeur helpt je hierbij en laat je niet aan de slof hangen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:22

Misschien is er iets anders mis? een paard geeft niet zomaar verzet. Heb je de tanden weleens na laten kijken? Of misschien zit het zadel wel niet goed of heeft je paard last van drukkingen.
Zeker als het probleem niet eerder voorgedaan heeft, zou ik niet gelijk naar de slof pakken maar eerst naar de oorzaak van het verzet gaan zoeken.
Jou instructrice deugt niet voor haar vak! In plaats van de oorzaak te zoeken pakt ze gelijk naar een behoorlijk heftig middel (slof).

Ik ben helemaal niet voor het rijden met de slof, omdat het m.i. niet oplost als het een rijtechnisch of gezondheidsprobleem is.

Maar dat is moeilijk te beoordelen zo vanuit de stoel hier.

Suc6 er mee iig

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 16:25

Ik houd eigenlijk ook helemaal niet van een slof.
Ben er ook wee rmee gestopt en gevraagt wat ik eigenlijk aan het berijken was met dat ding.
Het was niet zo dat ik haar naar beneden moest dwingen met dat ding.
Het was de bedoeling dat ik haar dan kon sturen. En aan de stelling kon werken maar ik snap dat eigenlijk niet.
Hoezo zou je je paard beter kunnen sturen met een slof?

Arina
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:42

Het is heel vervelend en frustrerend dat je paard zo sterk wordt, maar rijden met een slof is meestal niet de oplossing. Dat jouw instructeur slof korter nemen als alternatief geeft, is niet zo'n goed teken. Zoals andere reacties ook al zeggen -> een andere instructeur nemen en je paard eens laten nakijken door de veearts. Succes !

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:23

ik zou ook een andere instructeur nemen. Slofgebruik hoeft niet slecht te zijn, mits je hem goed gebruikt, en zo als jou dat uitgelegd wordt klopt er geen snars van. Een slof moet nooit strak, dan wordt je paard idd alleen maar sterker omdat hij zn onderhals spier ontwikkelt. Die slof werkt pas als hij niet werkt.
En ik zou ook maar eens een da laten kijken, want als hij eerst goed aan de teugel wilde en nu ineens niet meer, zou het heel goed kunnen dat hij last van zn rug of zn tanden heeft.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:35

Ik sluit me gehaal bij verootjoo aan, een slofgebruik hoef echt slecht te zijn maar vaak wordt het verkeerd gebruikt. Je zou met je ophoudingen beter door kunnen komen maar daarna moet het los hangen. dus als bovenstaand: als het niet werkt, dan gebruik je het goed. Och het is zo moeilijk uit te leggen

Ik denk ook dat er zeker wat anders aan de hand is. Uit het gips, niet goed bij kunnen drijven?

Ik moet ook weer aan de slof, heb net een schouderoperatie gehad, kan geen ophoudingen maken, dit doe ik dan met behulp van de slof die daarna weer geheel los hangt

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:44

Afbeelding

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:12

Niet echt de meest creatieve oplossing idd, van je instr.

ga met de rest mee, om niet in herhaling te vallen Knipoog