Been sterker te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Been sterker te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 00:15

Ik heb 5 weken in het gips gezeten en nu heb ik weer 2 keer gereden. Ik merk heel erg dat ik krachtverlies heb in m'n rechterbeen. Ik kan b.v. moeilijk druk houden op m'n rechterbeen. Als ik rechtsom rijdt heeft bram de neiging om doro m'n binnenbeen heen te vallen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik ZONDER m'n been te overbelasten toch meer kracht/overwicht ga krijgen in dat been?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:23

ik denk dat je het beste naar een sportschool kan gaan en daar uitleggen wat de situatie is... daar kennen ze veel oefeningen waardoor je je been sterker kan maken en ze letten er uiteraard ook op dat je je been niet overbelast

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:45

Idd onder begeleiding oefeningen gaan doen (sportschool/fysio/oid)
Niet te zwaar beginnen en rustig aan opbouwen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:10

Oefeningen doen onder begeleiding of zelf op de bank

Samshorse

Berichten: 63
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:28

Ik heb dit ook gehad en ben toen een tijd naar de fysio gegaan. Zij gaf mij allemaal oefeningen om voor de tv te doen en het werkt echt goed.
Voor de rest heeft veel fietsen ook veel geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:46

In overleg met de Fysio. Wij kunnen jouw spieren vanaf de computer niet beoordelen. Fijn dat het gips eraf is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:46

WAT je kunt doen is een beetje op je rechterbeugel leunen als je er mee wilt aandrijven. Dan heb je misschien geen spierkracht maar wel je gewicht erbij. En dat scheelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:47

PS Zwemmen is waarschijnlijk een heel goede oefening voor je, en nog lekker ook!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 18:07

Zwemmen!!! Dat is i.d.d goed, en altijd genieten!! Dat ga ik maar eens proberen.

Ziet er nu niet uit zo'n dun mager spillebeentje. De ene heeft een omtrek van 40 1/2 , de andere donderdag 37 Bloos! .. en nu 38,2. Gaat dus de goeie kant op OK dan! .

Ik heb dus geen fysio Boos! . Heel lang verhaal. Maar morgen moet ik weer terug naar het ziekenhuis en dan ga ik maar eens overleggen..
Fitness is geen optie, daar ben ik te lui voor Tong uitsteken ... En dan hou ik ook nooit lang vol.. Bloos

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:48

Ik moest een keer mijn knie sterker maken daarbij moest ik al een stoel gaan zitten en een boodschappen tas aan mijn voet hangen met een steen erin en dan een paar keer liften dus je been omhoog doen en weer neer. Misschien werkt dat ok voor je been...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:54

Ik moest ivm slechte knieen mijn onderbenen sterker maken. Dat kon ik gewoon thuis doen. Neem een pak suiker (= 1kg) doe die in een plastic zak. Ga op een tafel zitten en doe die plastic zak om je voet/enkel. Ga nu steeds met je been langzaam van onder naar boven bewegen. En zo wordt die sterker... Lachen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:34

Trampoline springen is ook leuk en een goeie oefening. (niet alleen voor je been, maar voor je hele coordinatie)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:14

annegti schreef:
Trampoline springen is ook leuk en een goeie oefening. (niet alleen voor je been, maar voor je hele coordinatie)


En voor je conditie Haha!

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 14:14

is idd wel heel leuk maar of je dat nou wel moet doen als je een been hebt wat nog niet zo sterk is??? heb het idee dat je dan vrij snel uit balans raakt en zeker in het begin......

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 17:04

Springen mag ik dus nog niet. Wel fietsen (ook goed voor de lijn Bloos ). Paardrijden mag ik ook, mits rustig aan. Verder veel lopen/wandelen, en stukje hardlopen, maar dat alleen op rechte ondergrond en met de juiste schoenen ..

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 18:07

Me vriend is fysio, maar via de pc kan je niet iemand helpen. Omdat we je anamnese niet weten en je moet dan ook zien hoe jer nu aan toe bent.
Dus dat is moeilijk te zeggen.

Het beste is om even naar de fysiotherapeut te gaan, die kan je anamnese vast leggen en je oefeningen geven.

Wat je ook besluit te doen, zorg er voor dat je bene niet dik en rood wordt want dan moet je dus stoppen.

Niet banketstaaf bedoeld voor de andere mensen hier hoor, die zeggen welke oefeningen je kunt doen. Ik zou dat niet doen, want iedere patient heeft weer een andere anamnese en dus een andere behandel methode.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 01:08

Ik kon niet naar de fysio want ik had een doorverwijzing nodig, maar die wilden ze niet geven. Ik kwam voor 2 klachten bij de neuroloog en de orthopeet en een klacht was o.a. m'n pees die overbelast was (bult op m'n pees) en de andere waren mn handen waar ik al ruim 2 jaar meeloop en daar kunnen ze nog steeds niks voor vinden.. Nu heb ik eindelijk na ruim 2 jaar vechten een doorverwijzing gekregen voor m'n handen voor de fysio, maar volgens de orthopeet zou ik dat ook nodig hebben voor m'n been maar daar krijg ik geen doorverwijzing voor Verward . Als ik dus naar de fysio moet ga ik meteen aan diegene vragen of die ook advies kan geven over me been, als die 2 artsen het niet doen moeti k het zelf maar doen ..

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:55

Aha op die manier, maar ik kreeg zelf van mijn vriend te horen dat je tegenwoordig geen verwijzing meer hoeft te hebben voor de fysio.
Ik weet niet of dit al in gegaan is of dat dat nog moet en of het overal voor is.

Ik zal het vanmiddag eens vragen.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:42

Ik heb ook een tijd met mn been in het gips gezeten. Scheve mond
Om mn been aan te laten sterken heb ik eerst fysio en daarna krachttraining gehad.
Zwemmen en naar de sportschool gaan ( wel onder begeleiding in het begin ) is idd een goede optie.
Is het misschien niet een idee om een goede vriend(in) mee te slepen naar de sportschool? Dan kun je het misschien wel wat langer volhouden.
Tis ff tanden op mekaar zetten, maar tis toch voor een goed doel?
Veel sterkte verder.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 00:05

foetsie schreef:
.
Is het misschien niet een idee om een goede vriend(in) mee te slepen naar de sportschool? Dan kun je het misschien wel wat langer volhouden.
Tis ff tanden op mekaar zetten, maar tis toch voor een goed doel?
Veel sterkte verder.


Die wonen een beetje ver weg Scheve mond
Ik ben in augustus verhuisd en ken hier weinig mensen of mensen te slecht om mee te nemen naar de sportschool...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 09:47

Nou ik heb het gevraagd en je kan gewoon rechtstreeks door naar de fysio en je dokter kan je trouwens ook gewoon oefeningen geven.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:51

Fietsen is ook een goeie. Daar krijg je sterke benen van.
En verder zou ik het ook niet te snel willen hoor, anders ben je dadelijk nog verder van huis.
Trampoline springen lijkt me ook niet echt lekker landen met zo'n been.
Tsja ik zou wel met je mee willen naar de fitness, maar daar woon ik toch net te ver voor weg.