Links vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Links vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 20:17

weten jullie misschien wat voor oefeningen ik het beste kan doen als mn paard op links vast zit? graag alleen reacties van goede ruiters!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:57

Of ik een goede ruiter ben weet ik niet........ maar ik zou bij het instappen al buigingen vragen naar links én vooral rechts. Je moet niet op links gaan forceren. Vraag even stelling rechts, dan links en weer rechts. Maak veel slangevolte's, vooral in stap kun je er heel veel bogen van maken. Probeer ze naar beneden te rijden en weer stelling te vragen. In draf hetzelfde verhaal. Stelling vragen figuren rijden. Probeer je paard rustig los te krijgen. Elke dag een beetje meer vragen en dan moeten ze langzaam sterker worden. En nogmaals niets forceren! En ook veel op rechts blijven oefenen. En ik weet niet of je les hebt maar een instructeur/trice moet je hier zeker bij helpen kunnen!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 20:59

ja, ik heb een zeer goede instructrice, maar ik heb al een paar weken geen les meer gehad Boos! maar moet ik juist op rechts buigingen enzo. vragen, want dat gaat juist harstikke goed en daar doet ze alles op, maar op links moet ik veel meer moeite doen om het voor elkaar te krijgen...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:01

Je moet niet alleen naar rechts toe gaan. Waar je vooral op moet letten is dat je niet alleen maar op links gaat oefenen! Dat is al de moeilijke kant dus ook recht er goed bijhouden!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 21:05

okeej, dus ik moet afwisselen, links en dan weer rechts en veel voltes en van hand veranderen...

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:07

Stel dat je 5 voltes rijd, waarvan 2 rechts en 3 links ofzo.
Zeker niet je rechterkant verwaarlozen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:17

Een goede instructrice moet dit probleem goed kunnen begeleiden, lijkt mij. Deze problemen zie je veel en dat is niet zo eenvoudig om dat even op te lossen. Er zijn veel oefeningen voor. Een hele goede oefening waar je weinig schade mee kan aanrichten en wat je gemakkelijk zelf kan doen is het lopen over balkjes.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:47

Die van mij is links niet helemaal vast maar wel stroever als rechts omdat bij mij het probleem is dat ik te sterk ben op links dus ik probeer veel figuren te rijden en bij mij is het probleem dat ik heel erg me handen in de gaten moet houden. Ik zou gwoon goed proberen met losrijden voltes te maken en slangevoltes achtejs etc..

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:16

weet je zeker dat zijn gebit in orde is. mijn pony heeft namelijk een wolfskies en de DA waarschuwde me dat je het kon merken dat ie last kreeg als ie bijv op een kant vaster ging lopen zeg maar.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:52

Is het niet zo dat t probleem in eerstenstantie bij jou ligt??
Dat jij de ene kant op gewoon moeilijker bent en daardoor je pony ook??

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:52

Dat is vaak inderdaad het probleem tuurlijk heeft elke pony zijn makkelijke kant net als jij rechts bent en ik bijvoorbeeld links.

Succes

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:35

Even een vraag voor de duidelijkheid. Er is een verschil tussen links vastpakken en links vastzitten. Een paard dat links vastpakt zit dus rechts vast. Logisch, want op het moment dat ie naar links moet kijken worden de spieren aan de rechterkant van de hals opgerekt. Dus pakt hij links vast of zitten de spieren echt aan de linkerkant vast?

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:40

ga je inderdaad niet teveel fixeren op alleen maar linksom rijden want die kant moet beter. Ook vooral veel rechtsom blijven oefenen en veel contrastelling vragen, ook op voltes, rechte stukken en in hoeken. Echt opletten dat je linksom niet teveel gaat vragen.

antano

Berichten: 357
Geregistreerd: 10-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 00:26

Die van mij houdt links ook vast maar als ik hem over de rug rij dan laat ze vaak ook op links los ik hoop dat je er wat aan hebt gr elise

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 00:53

Wanneer is je paard nagekeken door de tandarts?

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:06

mijn paard was op rechts heel erg vast, wat ik heb gedaan en nog steeds doe om hem los te krijgen en te houden is heel veel 8jes rijden met op x een volte 10 meter links of rechts veel slangevoltes met in iedere bocht een volte 10 meter gebrokenlijnen met op x een 10 meter naar binnen, volte sluiten en weer openen overgangen, tempowisselingen, schouderbinnenwaarts, traver en dan moet je er natuurlijk voor zorgen dat je je paard van achteruit aan het lopen hebt, ik longeer ook zeer regelmatig en laat hem veel overgangen en tempowisselingen doen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:11

Grote en kleine voltes, achtjes, slangevoltes, en vaak van hand veranderen. Maar ook veel overgangen, zodat hij gedwongen wordt zijn achterhand te gebruiken.

Verder is het ook heel belangrijk dat jij je teugels op gelijke lengte houdt (uit ervaring weet ik dat je het idee krijgt dat de ene loshangt, terwijl de ander heel strak is, terwijl ze even lang zijn) en je rechtop blijft zitten.

Verder kun je ervoor kiezen op de 'moelijke' kant los te stappen, en uit te stappen.

succes!!

ps Wat versta je onder een goede ruiter? Want ik, en de meeste andere paardenmensen, zijn nog lang niet uitgeleerd...