aan de teugel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 22:11

....hebben jullie daar nog goeie tips voor? ik heb namelijk een verzorgpaard en als ik ben het haar nu aan het leren dan gaat het goed. kom ik de dag daarna weer en wil haar weer aan de teugel rijden is het net of ze het niet meer snapt wat ik bedoel, net of ze het vergeten is. ik vind dit echt super irritant want moet iedere keer opnieuw beginnen. als ik les heb is opeens haar ''geheugen'' wel weer terug en dan loopt ze gewoon wel mooi. hebben jullie nog goeie tips?? ohjah aan de longeerlijn helpt niet want ik heb geen longeer singel of kan het ook anders?
groetjes marijke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:12

Kijk eens in de sticky bovenaan hier bij Rijtechnisch Lachen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:15

neem les! zoiets kun je namelijk niet uit een boekje of van bokt leren. een paard moet namelijk ontspannen, in de krul trekken is heel verkeerd. het gaat niet om hoe je paard zn hoofd draagt, maar dat het ontspant. zie ook de zoekfunctie

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:08

Aan de teugel lopen is niet het belangrijkste!
Als je haar eerst eens op ontspannenheid rijdt en even maling hebt aan dat aan de teugel rijden wordt ze vanzelf wel nageefelijk en kun je haar altijd op de juiste manier aan de teugel rijden
Suc6!

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:50

Hier zijn heel veel topics over...

Voor de rest, eerst zorgen dat ie voor het been is, ontspannen etc.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:38

De instelling 'ik wil mijn paard aan de teugel gaan rijden' vind ik al klinken alsof het met teveel druk gebeurd. Zo van 'het moet!'.
Als je je paard lekker aan het lopen hebt, d.w.z. ontspannen en goed aan de been, zit - en teugelhulpen gebeurt het namelijk vanzelf.

Zorg er in de 1e plaats voor dat je paard goed en constant aan je been is. Rijdt veel overgangen en figuren om het oplettend en soepel te krijgen. Een licht teugelcontact is voldoende. Je moet absoluut niet met je hand gaan afdwingen.

En inderdaad zoals in bovenstaande reacties al staat -> NEEM LES!
Dat is de enige manier om het goed te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:12

ik heb zelf geleerd van mn beste vriendin dat je idd licht contact moet houden (sowieso),
dat is super fijn voor het paard, want die krijgt ondersteuning. wat NIET fijn is, is als je je teugels in boogjes laat hangen. (kort,strak,kort,strak)
zorg dat je zn mond kunt VOELEN aan beide kanten van het bit, houd desnoods je handen iets verder uit elkaar dan je normaal doet, als dat ervoor zorgt dat je het beter voelt. zorg datje geen contact verliest. en neem idd ook les, zodat iemand anders het tegen je zegt als je je contact hebt verloren (hebje niet altijd door)
suc6!!!

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 19:08

ik heb al les met haar, dat ben ik vergeten om erbij te zetten maar als ik dus les heb gaat alles goed. loopt ze mooi diep naar beneden maar zodra ik voor mijzelf rijd gebeurt er dus dit.

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:30

ze moet ook niet te diep naar beneden lopen he... want bij diep stel ik me iets anders voor als gewoon normaal voor de loodlijn..

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 02:43

ga eerst les nemen voordat je begint zelf aan de teugel te leren ,je kan zo je paard verpesten.en vindt de eiegnaar het wel goed dat je dat gaat leren?

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 12:48

jah de eigenaren vind het goed dat ik het haar ga leren.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:26


sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:07

rachel15 schreef:
jah de eigenaren vind het goed dat ik het haar ga leren.

oke en heb je ook les zoniet zal ik dat maar eerst gaan doen Lachen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:54

Ik hoef mijn paard niet meer te leren hoe ze aan de teugel moet lopen, maar toch moet ik er elke dag aan werken dit voor elkaar te krijgen, als het al elke dag gaat.

Het is al eerder gezegd, maar het gaat niet om het plaatje, maar om de ontspanning in het lijf van je paard. Elke dag moet je haar weer naar die ontspanning toerijden. Misschien ben je tijdens een les zoveel met allerlei andere dingen bezig dat je niet zo gefocust bent op de aan de teugel houding en loopt ze dan daarom makkelijker.

Afgelopen zaterdag dacht iemand mijn paard wel even te rijden. Die ging zitten en zette haar in de houding. Ik heb Pris nog nooit zo lang met haar hoofd omhoog zien lopen als toen. Te geforceerd, daar reageren paarden op.

vraag ook aan je instructeur of die weet waarom het de rest van de week zo moeizaam gaat. Misschien heeft die goede tips...

Succes ermee, maar probeer niet teveel te willen