Liverpoolstang met kinketting lost probleem op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Liverpoolstang met kinketting lost probleem op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 00:53

Een paard van mijn vriendin (ik wil rijd hem zo'n 3 keer per week) is in de bak wel heel braaf en daar rijd ze hem met een gewoon gebroken bustrensje.
Op een buitenrit is hij ook 100% verkeersmak (als een bom naast hem omploft schrikt ie zelfs niet Knipoog ) maar buiten is hij zoo gek als we rustig aandraven zet hij zijn nek erop en weg issie, en dan kun je wel zo hard trekken als je wil (geef nou geen antw van je moet ook niet trekken blablala want hij is zo snel, gevaarlijk gewoon) maar hij loopt gewoon door, het is alsof hij helemaal geen idee heeft van dat er iemand opzit hij doet NERGENS wat op uit.
De laatste keer was echt de druppel, hij galoppeerde met grote snelheid een autoweg over, en pas na 1 km ofzow kreeg ze hem terug. .(en dat met passoa op het laatste gaatje)

Nu wil ik het een keer met liverpoolstang proberen, en dan met 2 teugels, 1 op bovenste gaatje (aan die ring) en 1 teugel op het onderste gaatje van die stangetjes aan de zijkant, en dan met kinketting.
Dan kun je hem onderweg gewoon op de bovenste teugel inhouden, mocht dat niet lukken dan is de onderste teugel de noodrem.
En dit is alleen een maatregel voor het buitenrijden, want dit is echt levengevaarlijk, beter voor paard en ruiter.

wat vinden jullie ervan?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:58

Mijn paard is buiten ook supersterk en een stang met kinketting hielp bij mij niet helaas. Hij pakte hem vast en vertrok gewoon Boos! . Dus nee, bij mij was het geen oplossing. Het hielp wel toen ik gewoon met brave paarden buiten reed, toen had hij ook niet de neiging er vandoor te gaan.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 01:26

In het begin ook dezelfde problemen gehad met mijn haflinger, die pakte het bit niet vast, maar zette zijn nek er op, kon je omtrekken, zagen, hangen, loslaten... hij racede helemaal blind recht voor uit richting huis... en dan moest je maar zien hoe je overleefde...
Ik heb hem na een paar maanden van alles proberen op de wei gegooid, en ben toen na een maand weer helemaal op nieuw begonnen.
Het was gewoon een kwestie van geen respect/onderdanig en toen hij eenmaal wist dat ik de baas was...
Had er sindsdien wel altijd de slof bij hangen, gewoon voor me zelf als idee... want nooit hoeven te gebruiken.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 09:52

Ik weet niet of een liverpool een idee is. Zelf rijd ik buiten op een dubbel gebroken. Als mijn pony gaat, gaat hij toch wel. Hij zet zijn nek erop en is sterker.
Alleen met bosritten, als ik gewoon niet constant op een ander wil hangen, zit er een pelham in, met twee teugels. Dat gaat best goed, maar dan heb ik nog mijn handen vol aan hem. En ik moet er niet aan denken om met buitenrijden altijd met dat bit te moeten rijden, want dat is toch geen pleziertje voor het paard lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 10:49

Je probleem is dat je paard buiten niet genoeg gehoorzaam is, dat los je nooit op met een ander bit. Longeer het paard eerst voordat je het bos in gaat zodat de meeste opgekropte energie er al uit is. Ik krijg toch de indruk dat dit paard uit blijdschap zo uit zijn dak gaat.

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 11:03

Mijn paard doet buiten soms hetzelfde, hij maakt zich heel sterk en gaat er vandoor. Ik rijdt buiten met een ongebroken pelham met dubbele teugels. De stangteugel dient alleen voor noodgevallen (hangt verder los) en heeft ook goed gewerkt. Je moet die stangteugel alleen heel erg gedoseerd gebruiken, als je iets teveel doet, steigert hij. Dat is natuurlijk ook gevaarlijk. Ik rijd in gezelschap steeds vaker met een gewone gebroken trens. Het vertrouwen moet echter van twee kanten komen!
Als je met een stang en dubbele teugels gaat rijden, probeer dat dan eerst in de bak, zodat je zijn reacties leert kennen.
Longeren hielp bij mij onvoldoende. Hij vindt het allemaal gewoon geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 11:05

VirtLink schreef:
Longeren hielp bij mij onvoldoende.

Dan heb je te kort gelongeerd Haha!

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 11:51

neej longeren is geen optie, dag mag ik wel eerst 10 uur longeren want hij heeft en stalen conditie

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:18

Mijn paard is daar ook toe in staat, ik weet helaas uit ervaring hoe hard ie kan en hoe lang ie volhoudt en dat hij ook zo wegen overklettert.

Ik woon in dichtbevolkt en druk gebied dus dat mag absoluut niet gebeuren.
Ik rijd buitenop een pelham met dubbele teugel (en kinketting), als ie braaf is, rijd je alleen op de bovenste teugel, de onderste teugel is de "handrem" als ie neiging vertoont ervandoor te gaan, pak je die erbij.

het werkt bij mijn enorm sterke paard (met onderhals die ie ook opzet) prima! Je krijgt wel veel commentaar van 'dierenliefhebbers' maar dat heb ik er wel voor over!

Als ik mijn paard eerst zou longeren, zou ie pas goed wakker zijn als ik er dan op zou gaan zitten, dus dat doe ik niet, met andere paarden buiten rijden; met 1 tegelijk en die moet dan echt superbraaf zijn met een betrouwbare volwassene erop, niet een kind die er ineens in galop vandoor vliegt.

De keren dat ik op hol ben geweest was het steeds in een groepje paarden, dus dat laat ik wel uit m'n hoofd!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:17

Jippie schreef:
Je probleem is dat je paard buiten niet genoeg gehoorzaam is, dat los je nooit op met een ander bit. Longeer het paard eerst voordat je het bos in gaat zodat de meeste opgekropte energie er al uit is. Ik krijg toch de indruk dat dit paard uit blijdschap zo uit zijn dak gaat.


ja ik ook!

mijn paard heeft de eerste 1,5 jaar alleen maar gerend in het twiske, ik heb hem nu 6 jaar en kon de eerste 1.5 jaar dat ik daar stond(toen had ik hem al een jaar) niet naar buiten.

Maar wij hebben hem toen altijd losgegooid voor het rijden zodat hij al zijn energie kwijt was en dat heeft wel geholpen, en toen kon mijn moeder met hem naar buiten

maar na die 1.5 jaar kon ik met m naar buiten met de tiedeman, en langzamerhand is het steeds beter gegaan, toen met de martingaal, en daarna zonder alles, en dat ging heel snel achter elkaar.

nu rijd ik inmiddels zeker 3 jaar lekker met lang teugeltje buiten zonder iets. Het was waarschijnlijkin het begin gewoon wennen voor hem .. want hij is wel een stresskip.
Hij is nu echt superbraaf overal ook op de weg ik doe alles met hem.

En misschien moest hij dat vertrouwen nog in mij krijgen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:01

Volgens mij is er nog nooit een paard rustiger geworden van steeds harder in de mond trekken, dus een oplossing voor je probleem is het in elk geval niet.

Misschien dat je hem er mee op de handrem kun zetten, maar ik heb het vermoeden dat dat 2-3 keer werkt en dan komt hij daar ook wel weer onder uit.

Hij moet gewoon gehoorzamer worden. dat begint in de bak en ga dan bv naar een weilandje waar je gehoorzaamheidsoefeningen kunt doe. Dan eens open neer langs het fietspad enz. enz.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:19

laurae schreef:
Volgens mij is er nog nooit een paard rustiger geworden van steeds harder in de mond trekken, dus een oplossing voor je probleem is het in elk geval niet.


wat moet je dan doen?laten doorgalopperen tot hij uit zichzelf stopt is op de openbare weg geen optie,op een volte zetten ofzoiets kan je 9 van de 10 keren ook niet doen.Aan een stuk door trekken moet je idd niet doen,maar als je in topsnelheid over de weg raast kan je ook niet opvangen op je zit.Het enige dat dan nog overblijft is ophoudingen geven of hem ergens "tegen" proberen rijden.(dit is niet banketstaaf bedoeld ofzo,ik vraag me gewoon af wat jij dan zou doen)

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:30

Hard trekken heeft geen enkele zin, helemaal mee eens. Maar in zolle galop op de snelweg af is een ervaring die ik nooit zal vergeten en nooit meer hoop mee te maken.
Wij zijn in de bak en op de weg steeds aan het trainen op onmiddellijk luisteren en reageren, dat werkt op zich goed. Soms kom je in een situatie terecht waarin je een paard toch even niet in de hand hebt en in een gevaarlijke omgeving kies ik dan toch voor de noodrem van een pelham.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:05

tja soms is dat wel een goede oplossing. Maar er zijn paarden die zich er niks van aan trekken. Proberen waard lijkt mij. Werkt het niet, dan ook niet meer gebruiken, anders wordt ie alleen maar sterker in z'n mond en daar heb je ook niks aan.
Voor de gene die zeggen dat hard trekken je niks zal helpen. Kom mij eens demonstreren wat jullie dan zoal doen? Dan wel langs een weg he, en niet in de bak.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:54

langs een weg met aan weerskanten een diepe sloot }> die uitkomt op een druk kruispunt met stoplichten....... Schijnheilig *katteklop katteklop*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:59

Ik heb ook eens in volle galop over de weg geraast.
Toen ik hem terug had na 3 kilometer (of beter gezegd, toen hij zelf terug kwam) ben ik naar huis gegaan, heb hem 2 uur flink aan het werk gezet en ben weer de weg op gegaan.
Met gewoon dezelfde trens als die hij al in had.
Probleem was helemaal weg.

De week erop, een uur flink laten werken, rondje uitstappen buiten.
Geen probleem meer.

Dit heb ik daarna bij meerdere paarden gedaan waarvan ik verwachte dat er problemen konden komen, maar ik heb nooit geen problemen meer gehad.

Ales een paard echt er van tussen gaat, heb je een vrachtwagen nodig om hem te stoppen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:07

Citaat:
heb je een vrachtwagen nodig om hem te stoppen.


dan bellen we Crossmonster die blokkeert de weg wel ff voor ons....

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:54

*tring tring* ha Crossmonster met Smurf, ik wil efkes een buitenritje maken, kunde gij daar en daar het verkeer ff blokkeren???? Clown Haha! Knipoog

ff ontopic, ik rijd rond met een tank van een paard, bit maatje 17,5 cm, stokhoogte maar 1.54 maar zo sterk als een olifant, dus ik heb er een bijpassend bit in hangen.....wat ik de laatste maanden gelukkig niet meer nodig heb gehad....*afkloppen*...... Pling

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:53

als ze eenmaal gaan kun je trekken wat je wilt, maar vlak voor dat moment dat ze er vandoor spurten kun je heel wat hulp hebben aan zo'n stang. Maar even flink laten zweten voor dat je naar buiten gaat kan natuurlijk ook wel, maar dat vind ik helemaal niet leuk. Als ik een buitenrit wil maken dan wil ik lekker naar buiten, en niet eerst m'n paard in de bak "afraggen" heb ik geen zin in. Altijd vervelend dat soort paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:00

Maar dat "afraggen" hoef je maar een paar keer te doen, dat leren ze heel snel dat jij een rem wilt en als je die niet krijgt dat ze daarna meteen aan het werk gezet worden.

En het buiten uistappen is na gewone dresuurtraining, dan is het frisse er wel af en dat doet wonderen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:00

Is nog leuker als je een paard zoals ik hebt. Die heeft zoveel conditie dat je een hele dag kunt longeren maar hij nog fris is. Leuk, endurance Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:05

die crossmonster krijgt het nog drukkies...........

Ik hang er gewoon een slof om Haha! ook niet een al te beste waardering op bokt...... maar voor mijn gevoel errug plettig, hangt los bij braaf en pak m vast als tempo niet meer van mij is.........

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:41

Citaat:
hangt los bij braaf en pak m vast als tempo niet meer van mij is


is met mijn onderste teugel ook zo

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:47

Nou sinds kort heb ik wel een pessoabitje. Ook niet voor een alte beste waardering op bokt maar ik hoef nu niet meer zo te trekken en hij ook niet Haha!. En nu rij ik met een losse teugel. Beiden blij. Wel is het alleen voor wedstrijden. We gaan met dressuur flink aan de gang om meneer eens duidelijk te maken dat niet altijd alles snel hoeft Haha!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:06

Ook ik heb een paard wat naar buiten gaan gewoon errug leuk vindt Haha!

Mensen die zeggen dat het paard dan niet gehoorzaam genoeg is: in de bak is hij op een dubbelgebroken bitje supernetjes te rijden, hij is dan heel braaf en werkwillig. Het heeft dus geen zin om hem "gehoorzamer" te maken want dat is hij al.

Mensen die zeggen dat je niet met sterkere bitten moet rijden omdat het paard dan hard in de mond wordt: ik rijd mijn paard buiten op een pelham met 2 teugels of een portugese stang met 1 teugel op een westernachtige manier. Als hij gaat neem ik die teugel toch echt strak, en bij de pelham pak ik de onderste er echt wel bij. En ik heb nog nooit problemen gehad met het rijden op dat gebroken bitje als ik in de bak dressuurmatig ga rijden, hij is lekker los, nagefelijk en gevoelig in zijn mondje.

Het heeft ook geen zin hem eerst "af te raggen" of moe te maken want hij heeft een conditie waar je u tegen zegt, en zodra hij buiten komt is hij helemaal blij en dan maakt het hem echt niets uit of hij al een uur, of twee of drie gelopen heeft. In Spanje met bergritten van 5u was hij zelfs na 5 uur nog fris als een hoentje en dat is echt geen vlak en makkelijk terrein wat je dan daarkruist. Hij is ook niet bang of schrikkerig want hij vindt eigenlijk niets eng, hij is ook niet bang van vuurwerk.

En ja hier op bokt wordt vaak idd gezegd dat het paard-onvriendelijk is om een "scherp" bit te gebruiken en bla bla bla maar elk bit is zo scherp als de handen van de ruiter die de teugels voert. Zoals meer mensen al zeggen: het kan gewoon levensgevaarlijk zijn als je geen controle meer hebt over je paard terwijl je buiten bent. En dat doe ik EN mezelf, EN mijn paard niet aan.

Mijn paard is erg slim. Hij weet gewoon als hij dat dubbelgebroken bitje inheeft, hij KAN gaan als hij wil. Als hij fris is en je hangt de slof er bij (met vorst bij voorbeeld, als we in de bak rijden) WEET hij dat hij het niet meer hoeft te proberen. Hang je de pelham er in, dan WEET hij dat ik meer over hem te zeggen heb en dan probeert hij ook niets. Hij WEET als hij de portugese stang inkrijgt, dat we buiten gaan rijden en dat hij niets hoeft te flikken. De teugel hangt los: ik kom niet aan hem als hij ook niet aan mij komt. Dat weet hij en respecteert hij. Imo is dit beter dan een trensje inhangen, zijn hele mond naar de maan trekken en vervolgens onder een auto komen.