Zadelmak maken, hoe doen jullie het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Zadelmak maken, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:57

Vandaag heb ik staan kijken bij het zadelmak maken van wat paarden. Dit ging op een totaal andere manier dan ik altijd deed, en ik kreeg zelfs naar mijn hoofd dat mijn manier bij lastige paarden zeker niet zou werken Haha! ( heb het tegendeel al wel bewezen Haha!)

Toch was ik bijzonder onder de indruk van deze wijze. Een vrij jonge jongen, die kwam en deed het zadel op het paard, halster ging om met daaraan een lang touw. Dat touw ging om de neus en daar hield hij het paard mee vast.

Hij rende even met het paard achter zich aan door de binnenbak. Kroelde het dier een keer achter de oren en trok het hoofd met het touw wat schuin en steeg op. IN zijn eentje, niemand die het dier vast hield. Toen reed hij weg, een keer probeerde het dier te bokken en toen gaf hij een flinke por met been. Na drie rondjes ging hij vrolijk even stilstaan om rustig zijn beugels toch maar een gaatje langer te doen, en het beestje aan te singelen. Toen deed hij vanaf het paard ook het halster maar even af. En na tien minuutjes stap draf en galop en het paard amper bezweet, steeg hij nog een paar keer op en af. En toen was hij klaar. Geen nerveus paard, gewoon heel relax.

Zelf longeer ik altijd eerst, dan ga ik een keer hangen en dan een keer zitten. Maar dan ben ik al wel een paar weken langer bezig. Persoonlijk zou ik bovenstaande manier niet doen omdat ik dat gewoon niet durf. Maar deze jongen had er afgelopen jaar 280 stuks zadelmak gemaakt. En vandaag al weer negen stuks. Na de bovenstaande hebben we er nog maar wat van stal geplukt, onder het motto.............hij is er nu toch Haha!

Dit grapje koste per paard 30 euro.

Deze manier heeft wat weg van de manier waarop Gert van t Hof het doet, maar alleen is deze jongen veel vriendelijker en minder lomp en komt er ook geen gemep bij in de buurt. Na bovenstaande deed hij een merrie die wel begon te bokken en het enige wat ie zei was : Toe maar meisie maak je maar even druk.............de hand voor en hij bleef heel veel lucht geven. Jullie merken, ik was onder de indruk.


Maar hoe doen jullie zadelmak maken en wat vinden jullie van deze manier? Tuurlijk overbluf je de paarden, maar er was een man bij die het al jaren bij hem laat doen, en die zei dat de paarden heel braaf bleven!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:06

Nou Esme..............hij stapt dus gewoon op. HIj longeert niet, helemaal niets. Doet er een zadel op, rent een rondje en gaat zitten..........thats it!

Ik vroeg nog aan hem of hij liever had of de paarden longeren enz al kenden. Dat maakte hem niets uit, hij had ze weleens met de lasso moeten vangen omdat ze nooit in handen waren geweest. Dan ging hij er ook gewoon opzitten.

Moet je wel lef hebben of niet Haha!

Dus geen weken longeren, gewoon vers uit het land, zadel erop en zitten. Dus de paarden hebben nooit een hoofdstel of zadel gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:16

Hij heeft mijn paard gedaan, of tenminste het paard wat ik voor iemand ga rijden. En hij doet het voor een aantal bekende springruiters ook. Eigenlijk zou een vriend van mij het doen, das ook geen onbekende in de springwereld. Maar vanmiddag hadden we het geprobeerd, hij gaat ook gewoon zitten. Maar hij was zo lastig, dat die vriend zoiets had van............dat doe ik niet. Ik kan het mij niet veroorloven om mijn poot te breken. Dus daarom deze jongen gebeld.

Ze schijnen allemaal heel braaf te blijven. Ik moet ook zeggen dat deze jongen over een zeer athletisch lijf beschikt, en super mee zit in de beweging, daarnaast heel rustig is.

Fonsje was bij die vriend echt lastig, hij kwam er tot 4 keer toe niet eens op. Brutale k*thengst werd ie al genoemd Haha!

Maar bij die jongen ging het prima, met afstijgen schrok hij wat, maar de tweede keer was hij echt schaapmak. Dus het werkt duidelijk wel.

Morgen gaat hij er nog een keer op, en dan mag ik maandag zelf erop!

Maar hoe doe jullie het zelf , en wat vinden jullie van deze manier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:26

Esme_27 schreef:

Ik ben dus zelf nog van de ouderwetse manier, alleen met een vleugje NH erin. Ik begin met een paard los te werken op de Emiel Voest manier. Dit eigenlijk om de rangorde vast te stellen waardoor het paard vertrouwen in je krijgt. Daarna het bit laten wennen. Longeren. Zadel erop zonder beugels. Beugels eraan. Hangen. Zitten. Rijden aan de longeerlijn. En dan los. Even heel beknopt, maar op die manier dus.



Zo doe ik het zelf ook altijd, vooral omdat ik niet anders durf Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:32

Aimee schreef:
Me too! Exact hetzelfde, alleen is het loswerken niet op de Emiel Voest-manier maar zoals ik het in Duitsland heb geleerd.


Dat doe ik ook inderdaad niet op de Emiel VOest manier. Gewoon zoals ik het geleerd heb.

Maar ik heb afgelopen zomer voor het laatst een paard zadelmak gemaakt kan ik je vertellen, want voor 30 euro ga ik mijn nek niet breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:44

Aimee schreef:
Denk dat ik hier volgend jaar ook nog wel wat klanten voor hem heb Haha! En twee stalgenootjes zijn al drie maanden bezig hun paard lekker 'freestyle' zadelmak te krijgen. Whahaha, die schrikken zich helemaal kapot als ze dit horen....... *LOL*



Ik heb het Wannabet ook al verteld......over twee jaar liefje, dan komt Herman en die gaat zomaar op je rug zitten. En jij bent dat heel lief, dat geloof je zelf niet, maar neem dat maar van mij aan knul Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:53

Kawa, als je wil komt hij gewoon een paar keer rijden. Je kan hem ook bij hem neerzetten en dan rijdt hij hem door.

Ik riep ook, ja ze zijn overdonderd. Maar hij heeft er vorig jaar 280 zadelmak gemaakt, en niet voor ruiters die zelf niets kunnen. Allemaal bekende namen in de springsport. En ze blijven echt heel braaf. Deze was ook helemaal niet gestresst of niets...........gewoon heel relax.

Ik stond echt met mijn mond open van verbazing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 03:00

Natasha schreef:
En nog 1 ding:
Ik ben ervan overtuigd dat veel jonge paarden gaan paniekeren op t moment dat ze druk van het bit in de mond voelen, in combinatie met de ruiter die erop zit.



Hij trekt niet, dat scheelt enorm. HIj houdt braaf zijn hand voor als het dier begint te bokken en geeft hem een klopje op zijn hals Haha!

Leuk detail : Vorig jaar was er een wedstrijd met een rodeo stier. HIj en Gert van t hof hebben het prijzengeld maar gedeeld, want de rodeostier kreeg hun beiden niet eraf Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 03:21

Ik zal morgen even het telnr vragen. Uhh.........hij komt uit Twente, dus das niet echt in de buurt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 03:26

Het halster gaat over het hoofdstel. Aan het halster zit een touw wat hij vasthoud samen met de teugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:36

astridh schreef:
Pipo, rij jij de paarden altijd op 2.5 jr leeftijd aan of laat je ze ook wel eens wat langer staan als ze nog niet sterk genoeg lijken?



Meestal pas bij drie en een half einde zomerseizoen. Behalve de brutale flikkers die gaan nu onder het zadel.

Maar Fons is dusdanig af en paard dat hij wel wat kan gaan doen. Maar eigenlijk doe ik het liever later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:04

Tigger schreef:

Nou heb ik niet veel verstand van spieropbouw en wat teveel is.
Maar zo'n paard heeft totaal geen getrainde spieren, hij stapt er zo op en rijd er op weg. Hij wil hem zelfs door rijden...

?


Welke driejarige die je zadelmak maakt heeft wel spieropbouw dan?

En met doorrijden bedoel ik niet dat ie gelijk een GP proef moet lopen de week erop. Gewoon zoals je ieder jong paard doorrijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:46

Faustie schreef:
Je zegt dat ie het hoofd van het paard iets schuin trok, waarom deed hij dit?



Ik denk, maar ik doe het zelf natuurlijk niet via deze manier. Dat het paard op deze manier minder snel op de vlucht kan slaan. Met opstijgen kunnen ze flink schrikken natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:08

Heureka schreef:
Goh Pipo wat goed deze man, ook ik ben erg benieuwd naar z'n telefoonnummer. Maar eh, jij rijdt toch paarden voor iemand anders, dan hoef je die 30 euro toch ook niet zelf neer te tellen? En over alle bovenbeschreven methode's; er zijn meerdere wegen die naar Rome lopen, er hoeft niet perse 1 methode alleen maar goed te zijn. Het moet bij je passen, deze man is kennelijk heel relaxed en maakt zich nergens druk om, ik ben zo'n persoontje die denkt aan alles wt er mis kan gaan, ja fout natuurlijk, dus zadelmak maken is 'not my type of business' Tong uitsteken
Wel stap ik verder op allerhande verschillende paarden, daar heb ik verder geen moeite mee.



Ik heb zelf ook niets betaald Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:00

CarS schreef:
Ik ben heel erg benieuwd naar het verder verloop van het paard(hoe zal het gaan als je wat eenvoudige hulpen gaat vragen want dat moet een keer gebeuren).....
Ik ben ook van de "ouderwetse manier"(de laatste jaren niet meer,ben banger geworden en dan moet je er mee kappen).
Ik kan me voorstellen dat je met open mond hebt staan kijken....ik had het ook echt graag met eigen ogen gezien *LOL* ....

rekent even na hoeveel geld uitgegeven aan zadelmak maken ponieke*oliebol*


Op de gewone manier zadelmak maken dan leer je dat toch ook gewoon aan als je erop zit? Dus dat hoeft niet echt heel anders te zijn. Het gaat hier gewoon om de eerste keer zitten mensen. Dus het verdere inrijden gebeurd op de gewone manier.

Overigens zijn de paarden vandaag weer gereden en ze waren superbraaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:26

Anya schreef:


Gert doet het inderdaad op dezelfde manier, maar is daar net wat lomper in.

Voor degene die een nr willen, pb mij maar want ik ga dat niet zo op het forum zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:05

Sjuimpje schreef:
We hebben het klaarblijkelijk allemaal over één en dezelfde persoon, ik zelf heb alleen positieve verhalen over hem gehoord.



Volgens mij hebben jullie het over Gert van t Hof. Ik niet namelijk!

Ik heb het over Herman Koorman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:33

CGJ12 schreef:
Wat wel handig is:
Herman Koorman komt gewoon bij je thuis langs!
Da's altijd goedkoper dan je paard een paar weken wegbrengen.


Jij kent hem dus ook?

Handig ventje of niet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:55

Jesus Missouri, wat een mongool zeg.

Doe mij Herman dan maar, die is niet verstaanbaar.......maar wel heel rustig, en kan heel goed met paarden overweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:09

Sjuimpje schreef:
Het was mij duidelijk dat de persoon die de Fons zadelmak maakte niet Gert was, ik doelde op de posts voor mij.



Dat had ik ff niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:10

Maitu schreef:
1e keer meteen erop met inderdaad alleen halster. !


Deze jongen doet het met hoofdstel en halster. Dus het halster gaat over het hoofdstel heen.

Wim van Hoof ken ik nog wel van de opleiding in Deurne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:04

jacobien schreef:


Het hoort gewoon bij de opvoeding van je paard en het stukje vertrouwen wat je moet winnen bij een paard. Als een paard je vertrouwt zal hij door het vuur voor je gaan, dit is iets wat onmisbaar is bij een toekomstig (top) sportpaard !



Als je er tig hebt zadelmak gemaakt dan houdt de fun een keer op. En dat is bij mij nu wel het geval. Al moet ik zeggen, dat ik dit eigenlijk veel enger vind. Normaal ken ik het paard al goed, en het paard kent mij.

Nu vindt Fons mij maar een raar wezen, hee das die ene die poets, mij buiten zet en mijn stal uitmest Haha!

En als je het paard kent dan stap je er gewoon makkelijker op. Maar deze mensen willen het niet hebben dat ik het doe, die zeggen laat een ander zijn nek maar breken. Ook prima toch Haha!

Overigens is Fons vandaag weer gereden, alleen nu door de Cowboy van stal. Het ging prima, alleen met opstijgen was hij erg ril. Daarna superbraaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:29

Ilindra schreef:
Maar wel om te leren zwemmen Schijnheilig
Elke situatie en elk paard is anders, kan me heel goed voorstellen dat mensen hun paard wel wegbrengen om te laten beleren c.q goed aan te laten rijden.
Ken genoeg totaal verkl*te paarden door mensen die het wel even zelf zouden doen, tijdje op een manege gereden dan ivm de financiën een groen paard kopen en vervolgens zelf beleren..........
Echt het recept voor ongelukken Scheve mond



Inderdaad, gelukkig is dat mijn situatie niet maar ik zal voor de anderen die situatie even uitleggen.

In augustus ben ik gestopt met het rijden bij een fokker, waar ik vrij veel zadelmak heb gemaakt. De jaren daarvoor maakte ik ook aan de lopende band zadelmak. Maar vanaf augustus heb ik op een keer na niet meer op een paard gezeten. En je mag gerust weten, ik ben het gevoel kwijt door zolang niet op een paard te hebben gezeten. Dat maakt mij gewoon wat onzeker.

De eigenaar van de Onze fons is een vrij verdienstelijk springruiter, die het onzin vind, dat ik dat soort dingen zelf doe. Die wil dus niet hebben dat ik er zomaar opstap, helemaal omdat ik zolang niet op een paard heb gezeten. Dus vandaar dat deze jongen is ingeschakeld, en dat er een cowboy is die hem deze week nog even rijdt. Zodat hij goed zadelmak is. Want een jonge hengst op een pensionstal waar je bijna nooit even alleen in de bak kan, is niet heel succesvol als je zelf niet lekker in je paardrijvel zit.

Ik weet zeker als ik er drie keer opgezeten heb, dat de onzekerheid weg is, en dat ik weer gewoon lekker aan het paardrijden ben.

Maar dames, heeft niemand van jullie ooit een maand of 4 niet gereden? En was je dan ook niet even wat onzeker? Als mensen dan tegen je zeggen, joh maak die hengst ff zadelmak.........dan vraag je ook of je tijdelijk even een ander beestje mag rijden voor het gevoel lijkt mij!

Of ik wordt gewoon oud Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:44

Sjuimpje"]
[quote="Pipo schreef:
Maar dames, heeft niemand van jullie ooit een maand of 4 niet gereden?

3 keer in 2,5 jaar tijd om precies te zijn, ik stap gewoon weer op.
Ook al was het de laatste keer na een val van het paard, dat hakte er niet dieper in als de andere verplichte rijstops.

Maar goed, als voor mij het zadelmak maken geregeld (en betaald Haha!) zou worden, zou ik het ook niet afslaan in jouw situatie.
[/quote]


Sjuim, ik stap zo op! Op een paard wat ik ken en wat gewoon gereden is. Maar een driejarige hengst die niet zadelmak is?
Al had ik het wel gedaan als ze niet hadden gezegd dat ze het zouden regelen. Want mijn trots is sterker dan mijn onzekerheid Haha!

Maar dit wordt geregeld en betaald. Dus ik vind het wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:47

Natasha schreef:
Je wordt idd ook ouder.
En het scheelt wel als je een begeleider hebt met enorm veel overwicht op t paard; en op jou..


Dat was ook een probleem, ik had niemand die mij kon helpen. Een begeleider met overwicht wil ik overigens niet, want meestal heb ik meer ervaring dan de begeleider Haha! En het gebeurd zoals ik het wil, en niet anders Haha!

Maar waarschijnlijk is het inderdaad de leeftijd. Toen ik een paar jaar jonger was riep ik altijd. Jesus wat een mietjes dat ze onzeker worden voor zadelmak maken. Pfff. dat zal mij niet gebeuren hoor!

Hmm.......de 28 nadert en ook ik krijg er last van. Vriendin van mij gaf hetzelfde toe vanmiddag. En die springt wekelijks ZZ parcoursen. Maar ook zij schijnt voorzichtiger te worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 64 bezoekers