Pjelk is zo SLOOM!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-01 00:36

Pjelk is tegenwoordig ZO langzaam! Toe ik hem net ging verzorgen (begin dit jaar) was hij heel snel. Wilde bij het instappen alleen maar draven en vloog in de galop echt als een gek de bak door. Hij werd toen maar drie keer per week bereden dus was die snelheid wel logisch. Later reed ik hem met de eigenaar samen zo`n 5 a 6 keer per week en was hij ook lekker voorwaarts. Sinds hij echter een week of drie van mij is eniedere dag bereden wordt is hij echter heel sloom. Vroeger kon ik niet met zweep rijden omdat hij gewoon Te snel wa en nu moet ik wel omdat het anders gewoon niet leuk meer is. Galop wil hij nauwelijks en het liefst gaat hij in een sukkeldrafje. De mogelijke oorzaken die ik verzonnen heb:
-iedere dag beweging dus geen extreme snelheid meer nodig omdat hij weet morgen zijn energie ook wel kwijt te kunnen.
-nieuw zadel met een diepere zit. Zijn oude zadel was heel vlak en met het nieuwe zadel lijkt hij ook wel langzamer te worden. Betere inwerking?
- andere ruiter: zijn eogenaar scheurde maar wat met Pjelk door bak en ik rij serieuzer en doe rustig aan ( te rustig nu Haha! ).
Pjelk hoeft echt niet mer zo`n race-eend te worden als hij vroeger was maa een beetje meer vrolijke voorwaartsheid zou wel leuk zijn. Zou bihij misschien vrolijker worden van meer buitenritten Verward ( ik rijd nu alleen maar in de bak) of meer dagen vrij? Aan het voer ligt het niet want hij krijgt 1 kg biks en 1 kg haver per dag en is best slank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 04:16

Er kunnen verschillende aanleidingen zijn voor deze omslag. Elke dag rijden ben ik geen voorstander van, liever wat meer afwisseling in plaats van elke dag hetzelfde liedje.
Is hij verder goed gezond?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 08:24

Hij is 5 jaar oud (volgens profiel) dan is elke dag rijden wel vaak, vind ik. Nou moet ik eerlijk zeggen dat als mijn paard er veel zin in heeft hij soms 4 en soms 5 keer in de week gereden wordt, dan rij ik echter meestal 45 minuten en als hij heel lekker gaat 30 minuten.
Maar altijd een dag rust en een dag longeren in de week heeft, soms 2 dgn rust.
Naar buiten is ook een welkome afwisseling Lachen
Of een dagje scheren Knipoog

Hoe is zijn vacht? zweet hij snel?
Misschien heeft hij last van zijn wintervacht in combinatie met veel beweging => Warm Lachen

Heb je zijn temperatuur opgemeten?
Misschien heeft hij wel iets onder de leden....

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 13:38

ik zou zoizo niet elke dag rijden hoor!!zeker niet als hij zo jong is!
ik rijd zelf ook niet elke dag(die van mij is ook 5) en als ik rijd rijd ik meestal iets van 30/45 min. verder doe ik vrijheidsdressuur en naar buiten gaan(aan de hand of erop) of gewoon longeren of opjagen.....

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-01 17:07

Pjelk is niet vijf maar inmiddels zes (sinds juli dus oke scheelt niet heel veel) en ik denk ook wel dat hij wat meer afwisseling zou kunnen hebben. Ik rijdt ook niet iedere dag dressuur met hem ofzo maar ga ook wel eens springen, spelletjes doen, longeren of hem gewoon los laten rennen. hij loopt ook een keer per week voltigeles. Binnenkort komt hij op ijzers en kunnen we ook naar buiten. Ik zal hem wat meer vrij geven en kijken of hij zo meer lol in zijn werk krijgt. Vandaag bv mocht hij een dagje vrij buiten in de paddock Lachen . Hij heeft geen hele dikke vacht maar na een uurtje les zweet hij wel behoorlijk.

tanja_xx
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 20:01

probeer eens met sporen te rijden help bijna altijd,
of longeeren en hem voorwaarts drijgen met de zweep.

fellowOud
Berichten: 5
Geregistreerd: 06-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 06:21

hoi,
mijn paard heeft hetzelfde (hij is 4 jr), en het helpt inderdaad als je niet elke dag in die rijbak hobbelt, maar het ene paard is nu eenmaal meer voorwaarts dan het andere, op de een of andere manier moet je zien uit te vinden wat hij echt leuk vind, maar da's lastig, ik ben daar ook nog niet helemaal uit. Met een buitenrit is ie nl wel erg (te) voorwaarts.
SUCCES! Party!!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:04

Quote probeer eens met sporen te rijden help bijna altijd Quote

'Zucht' sporen zijn er niet voor om hem voorwaarts te krijgen....

Probeer wat meer afwisseling te geven, bijvb vrij laten springen, of balksjes draven of aan de hand gaan wandelen lekker laten grazen ect...

Krijgt ie wel voldoende voer?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 20:16

Het kan ook zijn dat hij heel hard moet werken en weinig krachtvoer krijgt.
Verder kan je onder het rijden veel overgangen maken. Als die van mij sloom is ga ik vaak halt houden en dan moet ie meteen wegstappen of wegdraven als ik dat zeg. Je maakt hem dan een beetje wakker. Misschien vindt hij het niet leuk om 2 rondjes achter elkaar te draven.

A&N
Berichten: 165
Geregistreerd: 21-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 20:58

VEEEL AFWISSELING!!!!

mijn paard is 4 en ik rij ook elke dag! MAar met veel afwisseling buitenrijden, springen, dressuur, wandelen (in de buurt is een hengst), longeren en ga zo maar door en ik rij NIET met sporen op hem want dan is ie later niet voor uit te brande als je hoger in de dressuur of springen komt! En sporen zijn niet voor voorwaarts maar zodat hij even extra goed de hulpen kan door geven als je hoger in de dressur bent en als hij door je been loopt ofzo nou suc6 er mee nog
groetjes! Party!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 22:29

Robin was eerst ook nogal sloom. Ik voer hem nu haver bij, en nu istie goed voorwaarts. Misschien een tip? Verward

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 22:48

Bedankt voor alle reacties! Pjelk krijgt voldoende voer ( 1 kg haver en 1 kg biks) iedere dag en ik zal hem meer afwisseling geven al is het nu ook wel aardig afwisselend wat we doen:
-dressuur
-springen
-voltige
-losgooien
-vrij laten springen (heeft ie een ontzettende hekel aan dus niet vaak)
-longetren zonder ruiter
-spelletjes
Al moet ik wel toegeven dat het meeste wel dressuur is. De andere dingen doe ik niet iedere week maar vaak wel een paar daarvan. Met sporen ga ik zeker niet rijden omdat dat nergens voor nodig is. Pjelk kan (bijna) uit stap in galop maar is zonder zweepje soms erg niet voorwaarts.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 19:06

zou het kunnen dat pjelk niet goed voor het been is, dat je inmiddels continu bezig bent met drijven om je paard gewoon aan het lopen te houden???? dan moet het roer om, maar dat is niet zo makkelijk. Korte reprises rijden maar dan wel reactie op je hulp eisen (desnoods met een goed gebruikt spoortje). Dus na het aandraven niet door blijven drijven maar gewoon je been stil houden. Komt hij terug, dan hulp geven, geen reactie is spoor of tik. Daarna weer been stil. Dit is erg moeilijk en vereist consequent handelen maar als het eenmaal lukt heb je een ander paard. Succes.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 10:05

toen ik loulou ging rijden was ze ook een echt racemonster. toen was het zelfs af en toe niet leuk meer. nu rijd ik er ook voort elke dag, maar als ik der altijd in de bak rijd word ze ook sloom. daarom ga ik nu ook weer wat vaker buitenrijden enz en dan heeft ze gelijk weer meer pit. Koe Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:04

Ik zou zowizo zijn voer minderen, in ieder geval de haver weglaten, dit heeft hij niet nodig omdat het in verkeerde energie wordt omgezet.
Hierdoor worden ze erg sloom.
Kun je beter wat meer hooi geven.
Ik heb dezelfde fout met Tjody gemaakt, die was van een volle wei op een erg kale gezet en daarna weer op een volle, werd slomer, dus hup meer voer erin en werd steeds slomer, echt niet meer voioruit te branden.
Ze kreeg toen per dag 1kg biks en 2x kuilgras.
Bloedonderzoek laten doen en zat tegen de spierbevangenheid aan en had een ernstige worminfectie (ondanks netjes ontwormen), ze werd ook niet dikker namelijk.

Gevolg: 2 weken rust, 2x handje biks en hooi. Vergeet in deze de medicijnen niet.
Daarna rustig opbouwen, goed losstappen en veel afwisseling.
Nu rijden we nog maar een half uurtje per keer, buitenrijden een uurtje ofzo, 3 dagen per week rijden, 1x per maand springen, veel wandelen aan de hand en een dagje tutten.

Nu: super allert, lekker voorwaarts, leert goed en beiden meer plezier in het werk.

Als je normaal wel buiten reed zou ik eens een lekkere lange rit gaan maken met een stalgenootje.
Verandering van spijs doet eten.

Maar probeer zeker het voer te minderen, fjorden kunnen van de lucht leven, ook die veel gereden worden.

Viv