hoofd kantelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

hoofd kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 00:45

Ik heb weer een nieuw probleem met Maddox Haha! .

Het probleem dat hij niet linksom wilde, is redelijk opgelost. Nu kantelt hij zijn hoofd behoorlijk wanneer we rechtsom rijden. Zolang ik de teugels redelijk lang hou en hij achter niet heel actief is, dan blijft zijn hoofd recht of neemt hij stelling indien nodig, zakt hij netjes en is er niets aan de hand. Zodra ik mijn teugels korter neem en achter wat meer activiteit vraag (lees: in mijn les), dan gaat hij zijn hoofd naar rechts kantelen en lukt het me niet om links contact te zoeken. Ik kan wel links contact krijgen als ik dan rechts weer meega met mijn hand en hij geen stelling hoeft te nemen.

Ik heb 2 x per week privéles maar ben nog niet helemaal tevreden met de oplossing en ben benieuwd naar jullie tips.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:15

Dit is een probleem wat veel mensen hebben met hun paard. Het is ook niet zo makkelijk om daar wat over te zeggen vanachter een computer. Je merkt dus duidelijk dat het paard een probleem heeft. Ik zou je willen adviseren om het paard eerst goed recht te rijden. Het stappen over balkjes(aan de hand en erop) kan daar goed bij helpen.
Is het paard, voor zover je dat weet, met hulpteugels getraind? Dat is namelijk erg belangrijk om te weten. Je moet namelijk weten waar de oorzaak zit, omdat symptoom bestrijding geen zin heeft.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 10:55

Het paard is niet met hulpteugels getraind.

Recht rijden zijn we natuurlijk mee bezig maar het is nog een banaantje (linksom krult hij naar binnen). De oorzaak is dat het paard niet recht is en dat hij niet op eigen benen loopt maar steun zoekt op de teugels.

Ik ben niet op zoek naar de oorzaak maar meer naar een antwoord in de trant van : "toch links meer contact zoeken" of "meer binnenbeen" of zoals jouw antwoord met de balkjes.

Ik spring ook elke week met dit paard (Niveau B parcours of net iets lager) en heb dan het probleem dat hij altijd over de rechterschouder wegloopt. Dit probleem heb ik ook als ik linksom rij.

Ik begrijp natuurlijk dat alles verband houdt met dezelfde oorzaak.

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:37

Een meisje die ikken had dit probleem ook heel erg maar ze moest volgens mij juist goed opletten dat ze op 2 teugels reed en voorwaarts rijden! ik zal het nog ff navragen hoe ze dat opgelost hebben maar volgens mij door zo heel consequent te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:41

Je paard heeft een aanleunings- en lengtebuigingsprobleem. En zo als [bijna] alle problemen ligt ook dit probleem achter, je paard is niet actief genoeg en zet zijn AH niet recht onder de massa, wordt scheef en gaat kantelen.

Alle oefeningen die er op gericht zijn de achterhand sterker te maken en meer onder de massa te plaatsen zullen helpen dit probleem op te lossen. Waarschijnlijk gaat je paard ook in schouder hangen. Zorg dat je gelijke druk op beide teugels houdt [niet veel, wel gelijk]. Zorg voor een goed basistempo, je paard hoeft niet harder te lopen, harder is niet actiever.
Als je paard in een wending zijn AH naar binnen zet, duw die dan meteen naar buiten en rij ook op die manier een volte. Als hij in een wending de AH naar buiten uit laat zwaaien duw de AH dan meteen naar binnen en rij ook zo een volte. Het gaat er om dat jij controle krijgt over waar je paard zijn AH plaatst.

Wat het exacte probleem is is vanachter de PC niet te achterhalen maar ik geef hier alleen een richting aan waarin je de oplossing moet zoeken.

Succes!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 16:59

Als aanvulling kun je 2x in de week gaan longeren met dubbele lijnen.

Buitenlijn loopt achter de kont langs en de binnenlijn direct naar je hand.
Houd contact met de buiten lijn en houd hem met de binnelijn op de volte. En hierbij vooral goed voorwaarts houden.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 17:51

Wat Jippie schrijft is exact het probleem, dat zegt mijn instructeur ook. Ben in ieder geval blij dat het hetzelfde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:26

Zoek voor de grap even op AdB-topics; ik denk dat je wel e.e.a. zult herkennen in rechtrichtverhalen en adviezen.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:40

ik het ook een tijdje zo'n probleem gehad. Ik moest toen goed opletten dat ik mijn buitenhand goed laag hield en rechtop. Vooral dat laag was belangrijk en ophoudingen vooral niet naar "boven"maken maar recht naar achter (hoop dat je dit begrijpt) . Het helpot vaak ook wel als je je handen iets verder uit elkaar houdt. Dan geef je hem minder de kans om te kantelen. Let ook op in de bochten dat je niet je buitenhand omhoog brengt!!

succes

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:45

Hallo,
Ik weet niet goed wat je nou precies wil horen maara, ik denk oefeningen om het probleem kwijt teraken???!!!
Ik zet mijn les klanten dan altijd op de volte en laat ze de volte groter en kleiner maken (en tempo wisselingen) Als er dat een beerje in zit dan laat ik ze van de volte een vierkant maken dus een strakke korte wending gevolgd door een rechte lijn lukt het dan nog niet??.....
DAn zet ik ze weer terug op de volte en laat ik ze de nek spieren van het paard nog beter gebruiken door exteem veel stelling naar binnen tevragen maar let daar wel op dat hij/zij niet over de schouder weg gaat lopen.
Breng de binnen teugel naar het middenpunt van jou circel(volte) en je buiten teugel daar hou je het paard natuurlijk mee op gesloten maar dat is oud nieuws denk ik???!11 Bloos! Ik hoop dat je hier wat aan hebt ??? Maar het blijft natuurlijk een moeilijk probleem omdat je het eigelijk moet kunnen zien!!!!
Super veel suc6 ermee en ik hoop dat je er wat aan hebt~!!!!!!! Clown

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:05

Ik heb dat ook gehad met mijn paard toen hij nog jong was en ik dacht toen ook dat het door het rijden kwam, maar toen bleek dat hij een hoop haken op zijn tanden had. Misschien heeft jou paard daar ook last van. Bij mij was het probleem nadat de paardentandarts was geweest meteen opgelost.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:45

Manon 2 schreef:
Wat Jippie schrijft is exact het probleem, dat zegt mijn instructeur ook. Ben in ieder geval blij dat het hetzelfde is.


Idd, Jippie heeft volkomen gelijk. Licor heeft het ook een hele tijd gedaan. Nu doet hij het niet meer, of toch minder.
Wat bij mij de oplossing was: telkens hij het doet, naar voren rijden (dus drijven) tegen je hand aan. Dan ging het weer enkele passen goed en deed hij het weer, en zo steeds verder.

Veel voltes rijden helpt inderdaad erg goed, en steeds vergroten en verkleinen. Ook schouderbinnenwaarts is een goede oefening.

Vaak is de oorzaak ook dat je te veel druk zet op 1 teugel. Mijn instructeur vertelde me dat het probleem dan ligt bij de hand van de kant waar het oor het hoogste is.
Dus kantelt hij zijn hoofd naar rechts, dan is zijn linker-oor het hoogste, dus ligt het probleem bij je linkerteugel.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:05

Ik had ook een probleem met kantelen, maar dat lag er puur aan dat ik mijn rechterhand te strak hield. kwestie van loslaten dus.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:38

Ik heb momenteel hetzelfde. De mijne kantelt op de linkerhand zijn hoofd naar links (neus naar rechts). Wij zijn er nu heel erg mee bezig dat hij op 2 handen leert lopen, dus in elke hand even veel druk. Bij mij is het probleem dat ik mijn linkerhand teveel vastpak en daardoor laat hij rechts los en kantalt dus zijn hoofd. Ik moet m nu dus op de linkerhand heel goed met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel rijden. Dit duurt vast nog wel ff voor het beter gaat, maar er zit vooruitgang in. Het is de basis dus erg belangrijk dat je het goed doet!

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:58

Soms werkt het ook om je hand naar voren te brengen, dus loslaten, flinke boog in de teugel, net als dat ze gaan hangen (op één of twee handen). Eerst helemaal loslaten dan weer oppakken. Als hij het op rechts doet, staat links (te) strak, dus dan goed linkerbeen erbij (of andersom natuurlijk).

Ik weet niet hoe lang hij het al doet, maar ook hier geldt; aanleren is makkelijker dan afleren.

roze

Berichten: 31
Geregistreerd: 21-12-03
Woonplaats: emmeloord,vollehoven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:58

drukken met je binnenbeen en je binnenteugel tegen de hals houden,je linker teugel ontspannen. en veel longeren op de slechtere kant helpt meestal ook goed!