Rechtergalop probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Rechtergalop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 12:05

telkens als ik in rechtergalop wil gaan doet ze dat wel maar neemt dan super scherpe bochten zodat ik bijna met men been tegen de grond kom.
2dagen gelede is ze zo eens uit evenwincht geraakt dat ik er bijna afstak en zij heel ergt hard is beginnen te bokken en te steigeren Verdrietig .
wat ik al geprobeert heb binnebeen aanduwen en buitentuigel eraan houden ,voltes rijden, veel overgangen maken maar niets help .
heeft iemant nog ideëen ???

[Edit Apple= titel aangepast]

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:32

Longeer haar eens met zadel,en kijk of ze dat nog doet. Versnelt ze haar temop wanneer ze dat doet? Misschien is er iets medisch aan de hand ofzo,maar dat lijkt wel onwaarschijnlijk...Verder weet ik er niet veel raad mee. Is het vroeger geen westernpaardje geweest? Die doen dat soms wel,bijna heel laag tegen de grond scheren als ze hard gaan,b.v. als ze rond zo'n tonnen moeten ofzo.

veel succes!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:34

Ik dacht ook meteen aan longeren!

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:36

Ja,dan zie je het het beste,en kan je metteen ook zien of er nergens een probleem is.

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 23:53

longeren wilt ze echt niet ,ze is ook geen westernpaardje geweest maar heeft wel vaak voor de koets gestaan ,medish is er ook niet aan de hand en nee ze versnelt haar tempo niet als ze dit doet .

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:00

Voltes draaien lijkt me juist geen goed plan. Als je haar wilt leren recht te blijven en niet om te vallen in de wending, kun je het beste aangalopperen voor de lange zijde en dan niet te lang doorgaan, maar alleen rechtuit galopperen en dan terugnemen voor de bocht. Zo leert ze in balans recht te galopperen (misschien ook buiten op een lange rechte weg oefenen?). Als dat goed gaat probeer je een wending erbij te doen, maar niet te lang doorgaan, probeer te stoppen voor ze zelf haar evenwicht verliest en omvalt of harder gaat.

Osita

Berichten: 154
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:20

Het is moeilijk zonder het te zien. Het klinkt als paniek. Hoe zit je zelf op het paard wanneer je aan galloppeerd? Als je al te veel vast houdt en te veel klemt heb je kans dat je het paard forceerd in deze houding. Durf je het aan om jouw paardje te laten galloperen aan een losse teugel terwijl je haar op een volte probeerd te houden. Ze zal dat zelf moeten gaan lopen en wellicht merkt ze dan dat het toch niet zo eng is om te galloperen met een ruiter erop. Dan moet je zelf ook volledig ontspannen!

Natuurlijk het zadel bekijken of dit wel past en of ze zelf geen last van haar lijf heeft zijn dingen die je eerst zal moeten bekijken. Zoals de meesten al aangeven even longeren. Wat is de reden waarom longeren niet gaat? Misschien heb je het probleem al gevonden.

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 20:00

Ze wilt niet longeren omdat ze mensen te graag ziet en als ze even op volte is aan de longe gaat ze bokken en omhoog gaan .ik galoppeer altijd heel ontspannen ,met het zadel en haar rug is ook niets aan de hand .

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 02:39

gewoon de hoefslag volgen en contra stelling vragen

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:27

idd contra stelling vragen.
Hoe zit het met nageven?

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:40

Oefenen, oefenen, oefenen. Ik zou toch wel meer oefenen met longeren. Als zij niet wil en jij geeft toe dan is dat 1e binnen voor haar. Nu doet ze gek in de rechter galop en jij past je aan 2e ook binnen! Hop wat zal het volgende zijn? Ik zou gewoon doorzetten. Hoeft niet perfect als ze het maar doet!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:05

kellykeuhh schreef:
Ze wilt niet longeren omdat ze mensen te graag ziet en als ze even op volte is aan de longe gaat ze bokken en omhoog gaan


Ik denk dat je pony gewoon eigenwijs is... pak hem maar eens goed aan met longeren (nee, dat is niet zielig, veel zieliger is het voor jou als je pony niet luistert!!).
Lange zweep erbij, laat maar bokken, houdt-ie vanzelf mee op. En als-ie omhoog gaat sla je gewoon een keer goed raak. Dit hoef je maar een of twee keer te doen, en dan weet je pony heel goed wie de baas is.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:55

Ik zou het niet pikken als Kim niet zou willen longeren, als me geen goede reden kan geven waarom ze niet wil gelongeerd wil worden, zal ik echt wel mijn zin doordrijven en wel gaan longeren! Elk paard ( zonder medische problemen ) moet fatsoenlijk aan de longe rond kunnen lopen.

Zo te horen heeft je paardje niet al te veel respect voor je! Ik denk dat longeren een goede oefening is om te kijken wat er nou precies zo 'moeilijk'is aan de rechtergalop!

Ook zou ik eens aangalopperen op een lange zijde met een losse teugel, kijken of ze het dan ook doet

Succes ermee! Lachen

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:12

is het probleem niet dat ze juist heel stijf is?
dat ze zich niet rond in haar lijf wil maken in de rechtergalop?
en dat ze in de bochten dan van alles gaat doen ,om maar niet rond te buigen om je been?
zo klinkt het in ieder geval(mijn paard heeft hetzelfde)
in dat geval:juist wel veel longeren,d'r spieren sterker maken aan die kant!

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:27

Mexx2 schreef:
is het probleem niet dat ze juist heel stijf is?
dat ze zich niet rond in haar lijf wil maken in de rechtergalop?
en dat ze in de bochten dan van alles gaat doen ,om maar niet rond te buigen om je been?
zo klinkt het in ieder geval(mijn paard heeft hetzelfde)
in dat geval:juist wel veel longeren,d'r spieren sterker maken aan die kant!

Ik moest ook gelijk hieraan denken. Zit ze op de rechterteugel ook meer vast? Bij de galop moet ze haar binnenachterbeen er natuurlijk veel meer onder zetten en het kan zijn dat ze daar moeite mee heeft (heeft mijn verzorgpaardje ook).

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 19:56

oke deze keer is het longeren wel gelukt maar telkens in galop vliegt ze uit de bocht op de 2 kanten ik kan ook m'n zin doordrijven maar mijn paardje ook Knipoog het draven en stappen ging goed op een paar hoge bokken na Tong uitsteken
ik heb de 24 en 25-ste januari dressuurwedstrijt met haar waardoor ze wel op volte moet galloperen }> en morege heb ik priveles Haha!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:58

succes daarmee en onthoud het is jou paard en ze is er voor jou plezier. Laat haar dat niet omdraaien he! Succes met de wedstrijden! Laat je horen hoe het is gegaan?