leren sturen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
timon_lucky
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-03

leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 21:33

Hallo,

Heeft iemand informaite, over hoe ik het beste mijn paard leren sturen. Is beetje lastig, hij is zo koppig Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:35

Leren sturen....Tja hoe heeft mijn pony dat geleerd?Je moet natuurlijk goe aanwijzen wat links en rechts is,en niet te veel met je handen gaan wijden naar links en rechts,gewoon stilletjes spelen van links naar rechts,bocht hier,bocht daar.Of je kan er iemand even laten naastlopen met jou erop,en die dan eerst b.v. voltes laten rijden,en als dat goed lukt met aan de hand kan die persoon een stapje opzij doen en er eigenlijk naast lopen terwijl jij zelf al wat stuurt tot het helemaal gaat...Zo heeft mijn pony het geleerd en die stuurt nu goed!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:33

Vergeet de gewichthulpen niet. Die komen bij een jong meestal nog het duidelijkst door.
Verder mag je dus bij een jong paard best nog duidelijk met je handen sturen. Natuurlijk je benen er wel bij dan leren ze meteen dat het wel daar om draait.
En als ze het goed doen natuurlijk goed belonen.

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:01

oeps vergeten...natuurlijk je benen gebruiken want dat is een van de belangrijkste elementen bij het opleren van jonge paarden! Als je rijden kan,moet ik hier niet veel uitleg meer bijschrijven denk ik..tenzij je geen verstand van paarden hebt Knipoog

timon_lucky
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 23:50

dank je wel voor de aan wijzingen
alleen ik kan hem wel goed sturen in stap. in draf heel iets
maar verder lukt het niet
hij gaat vaak naar de uitgang van de bak en af en toe loopt di er door heen
wat kan ik daar tegen doen Verward

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 16:30

Bij een jong paard moet je ook met een kort zweepje rijden. Dan kan je hem een tikje op de schouder geven als hij door de teugels heen loopt. Als het echt niet anders kan, moet je je wel sterk maken op de teugel, maar doe je dit te vaak, dan stompt je paard daar op af.
Gewichtshulpen en begrenzen met de buitenteugel blijven de basis.
Ik gaf mijn paard soms ook met de blote hand gewoon een duwtje op de hals of achter de oren om wat meer duidelijkheid te geven.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:55

Ik knoop altijd een extra teugel aan de neusriem. Je hoeft dan niet in de mond te gaan hangen en met een beetje geluk gaan ze hun neus wel achterna.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:32

Die van mij kon ook nog niet zo goed sturen ja aan de teugels trekken zo had hij het geleerd nu doe ik heel overduidelijk mijn benen gebruiken bv. op de volte goed binnen been aandrukken buitenteugel doe ik tegen de hals en de binnen teugel doe ik dan opzijniet naarmetoe trekken en na een paar keer gaat het nu steeds beter.
Goed belonen als hij het goed doet is ook heel belangrijk, daar is die van mij heel gevoelig voor.
succes

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:22

Tip: LES NEMEN!!!
succes ermee!

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:12

dobbel schreef:
Die van mij kon ook nog niet zo goed sturen ja aan de teugels trekken zo had hij het geleerd nu doe ik heel overduidelijk mijn benen gebruiken bv. op de volte goed binnen been aandrukken buitenteugel doe ik tegen de hals en de binnen teugel doe ik dan opzijniet naarmetoe trekken en na een paar keer gaat het nu steeds beter.
Goed belonen als hij het goed doet is ook heel belangrijk, daar is die van mij heel gevoelig voor.
succes


Inderdaad, als je op cirkel rijdt en je paard valt naar binnen ; binnenteugel openen (uitnodigen zoals men instructeur het noemde) en binnenbeen hard gebruiken, gaat ie zo naar buitenlopen met de juiste stelling.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:19

Owh, ik dacht het stuur erop leren monteren met zadelmak maken...

Mijn eigen paarden zijn heel makkelijk te sturen; gewichtshulp ietsje naar links en paardje gaat links... Ben ik geen teugels benen of wat dan ook voor nodig. Met de benen sturen doe ik alleen met oefeningen op meerdere hoefslagen. (wijken schbw, travers, etc.)