vreemd geval/vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

vreemd geval/vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 21:25

Ik heb al eerder op dit forum gestaan, omdat mijn paard erg traag is.
Het lijkt net of hij geen plezier heeft om te rijden. Hij 3,5 jaar en zo'n 4 maand onder het zadel, staat bij mijn merrie in het land en is dol op haar, hij gaat helemaal door het lint als ik haar weg haal.
Als ik zijn karakter moet omschrijven hij is braaf, rustig van aard, en een ontzettende schat maar wel lomp.
Als ik ze in de bak losgooi dan blijft hij achter mijn merrie aanlopen en neemt geen eigen initiatief. Als ik samen met een ander paard op buitenrit ga en dat paard loopt ergens langs, dan doet hij het ook zonder problemen, de engste dingen kunnen langskomen, als een ander schrikt schrikt hij ook, hij doet alles na!
Maar nou probeer ik toch of hij alleen mee kan op een buitenrit omdat ik gewoonweg niet elke keer als ik naar buiten wil de mogelijkheid heb om iemand te regelen die met mij mee kan op het paard. Maar hij haakt dus af, hij vindt het erg dat hij alleen moet lopen en dus geen partner heeft waar hij op terug kan vallen. Dat hij stil blijft staan en niet meer vooruit gaat met geen enkele mogelijkheid, pas als ik iemand met een longeerzweep achter me heb staan die heb aardig slaat dan gaat hij weer vooruit om na 50 meter weer stil te gaan staan.
Maar dit is niet mijn bedoeling er zal toch iets moeten zijn waardoor ik hem in zijn waarde kan laten en hij het leuk vindt om met mij mee te gaan op buitenrit? Zodat ik meer als zijn maatje over kom waarop hij kan vertrouwen? Maar ik weet dus niet hoe ik dit zou kunnen doen. Het is namelijk niet echt vervelendheid, tuurlijk mag hij dit niet doen en straf ik hem hiervoor af, maar het lijkt erop dat hij dit doet omdat hij het echt heel erg vindt om alleen te gaan.
Ook in de bak vindt hij geen klap aan. Maar ik zou dus neit weten wat ik nog meer zou kunnen doen, waardoor ik hem meer vertrouwen kan geven zodat hij iets voor mij wil gaan doen? Zodat hij plezier in zijn werk heeft? Heeft iemand een idee ik zou het heel graag willen horen, ben namelijk erg benieuwd!!! Ik vind dit namelijk zo'n raar geval!!!! Ik heb het nog nooit mee gemaakt en toch heb ik al veel jonge paarden gezien
Als iemand me zou kunnen helpen heeel graag

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:30

veel paarden volgen.
ze volgen liever dan te leiden.

op buitenrit lopen ze het liefst achter een ander paard aan.
je zult merken dat als je buiten gaat, naast je paard hij gewoon volgt, ga je erop zitten dan gaat ie staken , wil ie niet verder.

probeer als je met 2 wandelt, ook eens een stukje op kop te gaan. laat hem niet steeds met z'n neus in de staart van z'n voorganger lopen. laat hem lopen waar jij het wil.
dus ga eens echt voor je voorganger. ernaast is vaak moeilijker omdat de meeste dan neiging hebben in te houden om er toch nog achter te kunnnen gaan.

het is niet gemakkelijk maar je kunt het proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:05

ik denk dat jij krachtiger moet worden, hem niet teveel zn zin geven als je dat aandurft.
Ik heb het vermoeden dat je paard teveel zn zin krijgt en uit verveling dit gedrag vertoont, soms is het ook echt het karakter en zou je het gevecht aan m oeten gaan. Niet woest worden of uit je dak gaan, maar eens boos worden kan geen kwaafd.
Bij ons op stal hebben alle paarden dat volg instinkt, allemaal helden dus.
Ik heb geluk met mn merrie en gaat overal met me naartoe al is het midden de kermis op.

Maar geduld en respect en af en toe een lelletje kan echt geen kwaad, doorzetten dus!

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:37

ja inderdaad..
doorzetten en niet opgeven!!!
mijn vorige merrie was na het inryden ook heel erg `kleverig`.
kreeg haar met moeite uit de wei,als haar vriendje niet mee ging.
daarna weer met moeite weg van de wei,enz...
tydens het ryden byna niet vooruit te krygen,totdat ze opeens weer bleef staan,haar hoofd ophefte ,omdat ze iets zag,begon te hinneken,en dan weer niet te stoppen was,..omdat ze dacht dat er een ander paard liep!!
en dan nog het grootste probleem;by iedere wei waar maar een paardje stond was ze niet meer weg te krygen...
dit was heel vervelend,en dit maakte me altyd heel kwaad,echt tot janken toe!!
maar ik kan je geruststellen,gewoon doorgaan,en de moed niet opgeven..
by my is het allemaal goed gekomen,naarmate ze wat ouder werd en wat meer plezier in het ryden kreeg...
dus kom op!!!
en houd ons op de hoogte!!
succes.

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:24

Een pony bij mij op de manege vroeger had hetzelfde probleem als jou paard.In de lessen reden ze soms wel met een stuk of 12 en hij was ook altijd een volgertje,want hij reed nooit op kop.Op buitenrit ook. Het is waar,je moet idd doorzetten! Je mag dan een zweep meenemen en eens een goede flets geven,hij moet en zal doorgaan onder jou gezag! En je moet hem natuurlijk wel eens de kop laten trekken als jullie met 2 buiten gaan rijden,of het toch proberen. Je mag het gewoon niet opgeven!Bij die pony is het na een tijdje ook gelukt... Probeer ook eens verandering te brengen in je buitenri(andere wegen nemen enzo) misschien dat dat nieuw is en dat hij dan nieuwsgierig word en er plezier in krijgt.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:10

denk ook dat het komt omdat je paard nog jong is en net onder het zadel. Hij heeft zo te horen aan je verhaal weinig zelfvertrouwen en kruipt het liefste indie merrie. Denk dat je het gewoon moet blijven proberen, ook wat de andere zeggen, niet altijd achterop rijden maar ook naast elkaar en eens voorop als dat lukt. Verder meot je zorgen dat je zelf vol vertrouwen zit, want dat voelt hij.
Nogmaals....ik denk dat het vanzelf wel overgaat als hij wat meer vertrouwen krijgt in zichzelf.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 13:46

Ik denk eigenlijk zelf niet dat ik te zacht voor hem ben hoor. En hem te veel zijn eigen gang laat gaan. Echt niet. Ik heb veel jonge beesten gereden, maar hij is anders. En ik ben ook van mening dat een paard echt niet overal mag stoppen en voor aan de kant mag gaan. En hij krijgt echt op zijn tijd een flinke lel. Maar op een gegeven moment leek het gewoon net alsof hij het nodig had. Als ik hem een mep geef dan reageerd hij er helemaal niet op, hij sluit zich helemaal af. Daarom zit ik met zo'n dubbel gevoel, want hij krijgt best vaak een pak slaag, ook omdat hij zo verschrikkelijk traag is en ik moet conseqent zijn en als ik been geef moet hij naar voren, maar ook daar heeft hij problemen mee dus verdient hij wel eens een pak slaag. Maar het lijkt gewoon alsof hij zoiets heeft van bekijk het allemaal maar ik heb er geen zin meer in, doe het toch nooit goed, ach en wat maakt dan 1 pak slaag extra uit.
En ik heb ook met mijn instructrice overlegd, maar zij weet er ook niet echt raad meer mee, want een normaal paard zou na deze aanpak echt wel harder gaan lopen, maar hij niet. Dus ik heb het maar weer een beetje op een andere toer gegooid, veel belonen als hij braaf is.
Het lijkt net of hij het vertrouwen mist en het zelfvertrouwen, maar ik ben dus benieuwd of jullie een idee hebben om dat met hem op te bouwen, of nog andere tips hebben....

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:11

Ga eens lekker met hem wandelen, wel met hoofdstel aan (wandelen is ook "werk".) Flink doorstappen en zelf ter hoogte van zijn schouder blijven, zweepje mee in je linkerhand zodat, als hij inhoudt, je hem achter jezelf langs aan kunt tikken om hem op te drijven. Zo leert hij voor je uit te lopen. Verder veel belonen en het wandelen voor de rest gezellig maken. Veel kletsen tegen hem, of zing een liedje, pluk eens een handje gras voor hem, of laat hem halverwege een minuutje grazen. Van huis gaan is leuk! Ook als je alleen bent! Maak het rondje niet te lang in het begin, 10 minuten is zat. Zo leert hij dat je na een leuk rondje stappen gewoon weer lekker naar huis gaat, naar je vriendjes.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:39

misschien kun je andere dingen met hem gaan doen....gewoon om hem meer vertrouwen in jou te laten krijgen. Je kunt bijv. gaan oefenen door (eerst met halstertouw) rondjes te gaan lopen in een bak (handig als het een beetje klein is..) en dan als jij stil staat moet hij ook meteen stilstaan. Als hij dat met halstertouw goed doet dan zonder proberen. Zo gaat hij jou als leider zien en krijgt zo misschien meer vertrouwen in je. Er zijn vast ook nog wel andere dingen die je zo kunt doen om hem meer vertrouwen in jou te geven (bouw eens een eng parcoursje ofzo). En als dat niet helpt dan moet je toch echt consequent blijven en blijven proberen. Maar aangezien jij zelf denkt dat hij geen vertrouwen erin heeft en als hij jou dan als leider gaat zien misschien gaat het dan beter.
succes!!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 09:26

Gewoon een tijdje andere dingen doen. Zoals spoekie al zei wandelen in de bak, maar ook op straat. Maar ook los in de bak/paddock en dan dingen met hem doen. Bijvoorbeeld voetballen. Dat deed ik zltijd met Peter Pan. Hij vond het geweldig.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 19:31

Dank je wel voor alle tips. Het heeft wel geholpen het doorzetten. Ben druk bezig met andere dingen verzinnen maar het valt nog niet mee! Wat wel een voordeel is dat hij inmiddels niet meer in de staak (stop) gaat. Nadat ik hem 2 keer heeel duidelijk heb verteld dat ik dat geen leuk grapje vond, bedenkt hij zich nou toch maar en loopt hij wel verder, vraag niet hoe, maar hij doet het gelukkig. En Anne Marie als ik met hem wandelen is hij ook zo verschrikkelijk sloom en als ik hem dan achterlangs wil aantikken gaat hij helemaal in de stop en kan ik helemaal niks meer mee. Enig idee wat ik dan het beste kan doen?
Als jullie nog nieuwe dingen weten waardoor jouw paard sneller is geworden, meer aandacht voor jouw heeft en ook wat meer respect heeft gekregen dan zou ik het graag willen horen!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:46

weet je wat je ook ken doen, mischien is ie zow lusteloos, omdat hij te weinig voedselrijk voer krijgt. geef hem is wat meuslie(melange) het werkt echt hor!

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 20:04

Hij krijgt op het moment 2 kg prestatiebrok van hippostar op een dag en 2,5 kg power plus mix van havens, tenminste volgens mij heet dat zo. En hij krijgt ook nog 1 schep soul-mate per dag? Ik weet niet of dit niet voedselrijk genoeg is. Inprincipe zeggen ze van soul-mate dat dat alle mineralen en vitamines en andere bouwstoffen daarin zitten, maar ik weet het dus niet?

OokellyoO
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: hulst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 01:08

Heb wel al eens goed naar hem gekeken wanneer hij weer eens in staking gaat?
Aan zijn houding kun je namelijk zien waarom hij iets doet. Kijkt hij boos , bang of gewoon ongeintresseerd?
Is hij echt boos dan kan ik ook niets anders verzinnen dan hem veel op zijn donder te geven en flink te blijven doorzetten.
Maar lijkt hij bang of ongeintresseerd zou ik eerder met hem veel afwisselend werk gaan doen. Vrijheids dressuur lijkt me dan een heel goed idee. Leer hem dingen die gemakkelijk zijn, die hij snel onder de knie heeft. Beloon hem uitbundig en geef hem een suikerklontje (of iets anders ) als hij iets goed doet. Laat hem vooral merken hoe goed je hem vind.
Ik doe dat met mijn pony ook wel eens, toen mijn pony nog jong was was hij ook altijd wat langzaam. Door dat ik met hem veel leuke dingen deed die toch leerzaam waren kreeg hij plezier in zijn werk hij is nu een stuk actiever. Door te longeren kun je goed werken aan het voorwaarts houden. Bij vrijheids dressuur leer je hem dat werken ook leuk kan zijn. Als je op buitenrit hem ergens mee naartoe neemt moet je hem meenemen naar een fijne plek, bijvoorbeeld een plaats waar lekker gras staat. Doe hem wel altijd een hoofdstel aan ook bij de vrijheids dressuur, want ook dat is werken. Hij moet werken en plezier hebben als één ding zien. Hij moet van het werken natuurlijk geen lolletje maken, maar het gewoon fijn vinden om te werken. Ik doe dit bij mijn pony's ook en je zult daardoor ook niet gauw één van mijn pony's chagrijnig zien.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Succes!!! Haha!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:27

jannahuis schreef:
Hij krijgt op het moment 2 kg prestatiebrok van hippostar op een dag en 2,5 kg power plus mix van havens, tenminste volgens mij heet dat zo. En hij krijgt ook nog 1 schep soul-mate per dag? Ik weet niet of dit niet voedselrijk genoeg is. Inprincipe zeggen ze van soul-mate dat dat alle mineralen en vitamines en andere bouwstoffen daarin zitten, maar ik weet het dus niet?


2,5 kilo powerplusmix, pfff KIm ( is dan wel een pony ) krijgt een halve schep per dag ( komt denk ik overeen met een halve kilo ) en wordt daar al hartstikke fit van, maar goed offtopic!

Ik denk dat je nu al aardig op de goede weg zit, veel afwisseling en ik denk dat hij doordat hij zo jong is nog niet echt veel zelfvertrouwen heeft.

Zo'n anderhalf jaar geleden ( Kim is nu 5 ) heb ik een beetje een vergelijkbaar probleem gehad, Kim vond een buitenrit hartstikke leuk met een ander paard erbij, zolang ze daar maar een beetje schuin achter kon blijven.
Zodra ik alleen naar buiten wilde was het foute boel, ik kreeg haar absoluut niet van huis weg, totdat de staleigenaar ( waar ze een beetje bang voor was ) kwam met de longeerzweep, dan spoot ze vooruit, maar goed kan moeilijk van die man verwachten dat hij mijn hele buitenrit achter me aan loopt Tong uitsteken Dus toen ze aan het eind van de straat ( stal was inmiddels uit het zicht ) weer ging staken, besloot ik een stukje er naast te gaan lopen totdat we in het bos waren ( is niet zo ver, en het bos vind ze meestal wel leuk genoeg om te lopen ) dus ik loop er een stukje naast, niks aan de hand, loopt gewoon vrolijk achter me aan. Toen we bijna bij het bos waren ik er weer opgestapt, en ja hoor! ze liep! Helaas... het was maar van korte duur aangezien de enige reden dat ze liep was dat ze een aantal intressante pony's had ontdekt in een weiland naast de weg... grrr daar was ze dus niet weg te krijgen! zelfs niet toen ik het had opgegeven en haar richting huis stuurde, dus ben ik maar het hele eind ( viel wel mee hoor *LOL* ) weer terug naar huis gelopen, balen, balen, balen natuurlijk!

Een half jaar later lag de situatie alweer heeel anders! We waren wat gestart op wedstrijden, waren begonnen met lessen bij een ponyclub hier in de buurt, waar we weliswaar heen gingen met een groepje andere pony's en paarden. Tot op een dag al die andere pony's en paarden niet mee deden aan een springwedstrijd waar ik wél graag aan mee wilde doen....wat nu? Mijn ouders vonden het onzin om voor dat kleine stukje de trailer te pakken, dus ik waagde het eropp! Moedermens ging meer op de fiets, en wonder boven wonder had Kim daar behoorlijk wat steun aan ze liep gewoon achter de fiets aan zonder ook maar een keer te staken kwamen we bij de club aan. Op de terugweg had moedermens geen tijd om mee te rijden ( werd opgehaald met de auto ) en omdat de heen weg zo lekker ging besloot ik terug helemaal ALLEEN OK dan! te doen. En... we kwamen thuis en weer zonder ook maar een keer staken! de hele weg in een heerlijke draf afgelegd.

Nu zo´n anderhalf jaar later, is Kim niet meer te pony van toen. Op buitenritten is zijn degene die vooraan loopt, en niemand moet het wagen om haar in te halen, ze is altijd al wel dominant geweest tegenover andere pony´s, alleen naar buiten is geen probleem ) ik heb van de zomer als enige in een bepaalde clubles gezeten van onze stal, waar ik dus elke week alleen heen ging! Een rit door het bos maken alleen, geen probleem!

Wat ik dus eigenlijk met dit lange ´levensverhaal´wil duidelijk maken, is dat wanneer je paard ouder wordt hij zelf wat meer zelfvertrouwen krijgt, hij is wat ervaringen rijker etc.


bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:57

hallo
Een vervelend probleem!!!! Verward Kun je wel zeggen.
Als je paard gaat staken en geen pas meer voor of achteruit gaat en alles hebt geprobeerd wat hier allemaal staat ja.........
Ik zou nog maar 1 ding kunnen bedenken en dat is probeer hem voorzichtig uit zijn evenwicht tehalen.
Daar links of rechts af tegaan ook al staat hij stil.
Dit wil nog wel eens helpen ik doe het zelf met jonge paarden wel eens.........
Ik hoop dat je eruit komt suc6 OK dan!

Tjitx

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:33

ik denk dat het ook een vertrouwens probleem kan zijn. Jullie 2 vormen samen een kudde. Jij moet hem drijven (als de hengst) en leiden (als de leidmerrie). Dit kun je samen oefenen in de bak, zo groeit het vertrouwen en als hij iets eng vindt zal hij achter jou aanlopen. Emiel Voest werkt volgens dit principe en ik vind dat het heel goed werkt.
suc6!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:56

Ik zit nog niet op mijn jonge paard, maar wandel er al wel mee. Ze heeft altijd met andere paarde gelopen en vind het eng/ vreemd om alleen weg te gaan.
Ik neem haar mee, met in de linkerhand een zweepje, zodat ik haar aan kan tikken.
Ik ben begonnen met een heel klein stukje, min of meer alleen om de stal gelopen. Dan een klein stukje verder en zo langzamerhand uitbreiden.
Zodat zij weet dat we iedere keer weer terug komen en dat de andere paarden er dan nog steeds zijn.

Ik sla haar niet bij de andere paarden vandaan, omdat ik weet dat het in dit geval geen onwil/ dwarsigheid is, maar onzekerheid/ angst.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:32

orsini schreef:
denk ook dat het komt omdat je paard nog jong is en net onder het zadel. Hij heeft zo te horen aan je verhaal weinig zelfvertrouwen en kruipt het liefste indie merrie. Denk dat je het gewoon moet blijven proberen, ook wat de andere zeggen, niet altijd achterop rijden maar ook naast elkaar en eens voorop als dat lukt. Verder meot je zorgen dat je zelf vol vertrouwen zit, want dat voelt hij.
Nogmaals....ik denk dat het vanzelf wel overgaat als hij wat meer vertrouwen krijgt in zichzelf.


Dit is een heel zinnig verhaal.
Ik ben ook niet zo van de "braaf paardje", ik pak ze het liefst aan als ze eigenwijs zijn.
Maar misschien moet je dit paard wat meer belonen. Hij mag het ook wel eens weten als hij wat goed doet! Daar krijgt hij veel zelfvertrouwen van. Al is het maar een of twee passen... met belonen bereik je erg veel. Het paard moet leren het leuk te vinden!
Pak hem aan, wees wel streng, maar prijs hem de hemel in als hij het goed doet.