Tegen het been...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Tegen het been...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 12:46

Mijn bijrijdpaardje is momenteel voor steeds erg sterk en tja, zoals je wel kunt begrijpen wil ik haar achter sterk hebben en voor licht Knipoog
Probleem is dus dat ze niet aan het been is...
Tis een beetje dit effect:
Kuit -> geen reactie
KUIT -> trap naar been
Tik met zweep -> zwaai met staart

Dit is natuurlijk maar even een voorbeeldje maar ze geeft dus vaak niet de reactie die ik wil... je achterhand gaan gebruiken is natuurlijk ook vermoeiend dus tja zo is het makkelijker Schijnheilig

Hebben jullie misschien tips voor mij? Ik probeer wel met overgangen enzo maarja, de ene keer rent ze gewoon weg en de andere keer krijg ik geen reactie Clown

Alle tips zijn welkom (en ja ik heb les maar ik wil gewoon nog wat extra tips)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:57

Moet je eens op die van mij gaan zitten........... ik heb een tijd gehad dat been betekende langzamer tot uiteindelijk stilstaan betekende........ heeft heel veel bloed zweet en tranen gekost maar nu ben ik eindelijk, door heel consequent been is naar voren te rijden , met behulp van zweep... zover dat been naar voren is..............

Gewoon blijven doen.... overgangen, reactie eisen...... maakt niet uit in het begin hoe groot of grof de reactie is ALS er maar reactie komt, geen reactie is tik, slaan naar zweep is een kledder (dat mag namelijk nooit!!) en dan is het geen begeleidend tikkie maar een afstraffing........

vermoeiend maar uiteindelijk wel voor elkaar te krijgen..

succes

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 13:38

ik heb ook zo'n portret als jij beschrijft Kim en die slaat dus enorm naar de zweep momenteel, zo erg dat ie me eraf bokt, dus ik durf geen zweep meer te gerbuiken....

door dat gebok staat ie nu stil overigens, want ik moest eerst m'n rug recht laten zetten en mag voorlopig niet rijden, alleen stappen Schijnheilig

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 14:36

Gelukkig bokt ze niet naar de zweep... meestal is de reactie op de zweep een zwaai met de staart maarja dan toch maar weer een tik he tot ze wel luistert :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:19

Ik ben daar heel erg streng in want als ze niet voor het been zijn kun je echt helemaal niks namelijk. Ik probeer dat zoveel mogelijk met been op te lossen.

Ga wel altijd terug naar een heel kleine hulp, want daar moeten ze op reageren. Als er geen reactie of een tegenreactie komt mag je ze voor mijn part door het dak schoppen, totdat je de reactie krijgt die je wilt (vlot naar voor) Zodra je de juiste reactie hebt beloon je, neem je hem iets terug en controleer je meteen of je weer een reactie kunt krijgen. Niet een half rondje mee wachten, dan leggen ze de link niet meer. Het is heel erg vermoeiend maar vaak wel goed op te lossen.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 15:23

Ja das inderdaad ook zoiets... dan laat je haar reageren... daarna reageert ze op mijn hulp maar zeg maar een half rondje verder is ze alles weer vergeten...
Maar ik denk dat ik dan dus gewoon vol moeten houden he?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:31

Kijk ook even naar hoe de eigenaresse en voormalige bijrijdsters rijden/reden... Ik denk dat je dan al een beetje de oorzaak van dat probleem ziet namelijk...
Oplossen... Tsja, toch idd de harde manier, niet reageren is een tik enz... Maar ik denk dat dat ook iets is wat je met Jeroen kan bespreken, die heeft daar wel methodes voor als ik het me goed herinner...

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 20:07

Citaat:
Kijk ook even naar hoe de eigenaresse en voormalige bijrijdsters rijden/reden... Ik denk dat je dan al een beetje de oorzaak van dat probleem ziet namelijk...

Dat zal ik zeker niet ontkennen...
Citaat:
Oplossen... Tsja, toch idd de harde manier, niet reageren is een tik enz... Maar ik denk dat dat ook iets is wat je met Jeroen kan bespreken, die heeft daar wel methodes voor als ik het me goed herinner...

En Jeroen helpt ook wel enzo, maar extra tips zijn altijd welkom natuurlijk Knipoog dus vandaar ook hier het berichtje OK dan!

Dan nog zo'n punt... vandaag bijvoorbeeld in de buitenbak gereden... Oresa vind alles dus interessant en 'eng' (meer van tis leuk om ervoor weg te springen dan dat ze het echt eng vind) maargoed, ik kon nu dus helemaal niks... dan galoppeerde ze weer hard weg en kon ik haar niet terug nemen, dan zat ze weer met de neus in de lucht in de verte te kijken... Op het laatst ging het beter, ze liep meer zoals ik wilde alleen reageerde nog lang niet voldoende op mijn been, maargoed...
Iemand tips voor zo'n wegspringend paard waar je geen controle over hebt Clown ?
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze de laatste tijd vaak wordt losgegooid ipv gereden en dat ze naar mijn weten wel dezelfde hoeveelheid voer krijgt dus misschien moet ze gewoon echt haar ei kwijt... maargoed, keihard scheuren in een natte buitenbak vind ik nou niet echt verstandig Clown

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:44

Ik zou zeggen probeer eens als ze zo druk is eerst te longeren/los te gooien voor het rijden, dat ze haar ei kwijt is zonder jou erop Knipoog En misschien even overleggen over het voer...

Overigens die zwaai met de staart... Is dat de enige reactie die je krijgt op de zweep? Dan mag je namelijk gerust (steeds harder) doortikken tot je er wel een (voorwaartse) reactie op krijgt...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:17

Citaat:
Dan mag je namelijk gerust (steeds harder) doortikken tot je er wel een (voorwaartse) reactie op krijgt...

je merkt vanzelf wanneer je te hard slaaat, want dan bokt ie je eraf Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:36

mwah, dat zie ik met dat paard zoals ik haar ken (inmiddels al weer anderhalf jaar geleden) niet zo snel gebeuren Knipoog

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:39

is mij 6 weken geleden overkomen, ik loop nog bij de manueel therapeut Verward

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:02

Hahaha ik loop ook bij manueel therapeut (overigens niet door paarden)... Maarre ik ken het betreffende paard dus, die zie ik niet zo snel op die manier reageren op de zweep...
Wel balen voor je zeg Ach gut

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:36

een keer lief vragen en nie tteageren = harde knal met de zweep.
Klinkt heel zielig maar na een tijdje bedenkt hij zich wel om die geintjes uit te halen.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 19:26

Citaat:
Overigens die zwaai met de staart... Is dat de enige reactie die je krijgt op de zweep? Dan mag je namelijk gerust (steeds harder) doortikken tot je er wel een (voorwaartse) reactie op krijgt...

Moet ik maar gaan oefenen op harder slaan Bloos Schijnheilig
Maar is inderdaad wel zo...

Citaat:
mwah, dat zie ik met dat paard zoals ik haar ken (inmiddels al weer anderhalf jaar geleden) niet zo snel gebeuren

Ze kan het wel hoor *LOL* maar voor zover ik weet is het (voor mij Knipoog) wel uit te zitten haha

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:47

Brendahorseslover schreef:
Dan nog zo'n punt... vandaag bijvoorbeeld in de buitenbak gereden... Oresa vind alles dus interessant en 'eng' (meer van tis leuk om ervoor weg te springen dan dat ze het echt eng vind) maargoed, ik kon nu dus helemaal niks... dan galoppeerde ze weer hard weg en kon ik haar niet terug nemen, dan zat ze weer met de neus in de lucht in de verte te kijken...


De aandacht bij jou zien te houden, zodra ze ergens anders naar kijkt direct weer de aandacht bij jou vragen. Dit kun je doen door bijv. direct een (kleine) volte op te sturen, een overgang maken of desnoods stil te zetten. Als je die aandacht maar weer bij jou krijgt.

Wat betreft het voorwaarts rijden, heel conseuent en streng zijn. Niet als jij moe wordt een half rondje wachten tot je weer reactie vraagt, maar zorgen dat je constant reactie op je been kan krijgen. Beter een half uurtje rijden met de aandacht bij jou, en wel voor het been. Dan een uur rijden, met maar de helft van de tijd de aandacht bij jou.

Tuurlijk klinkt het allemaal veel makkelijker dan het is nu. Maar als ik dit zo lees is consequentie nu even heel belangrijk bij dit paard.
Succes!

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 21:53

Citaat:
De aandacht bij jou zien te houden, zodra ze ergens anders naar kijkt direct weer de aandacht bij jou vragen. Dit kun je doen door bijv. direct een (kleine) volte op te sturen, een overgang maken of desnoods stil te zetten. Als je die aandacht maar weer bij jou krijgt.

Kweet het... maar zoals je al zei, doen is moeilijker Knipoog want soms.... Clown

Paarden zijn nou eenmaal sterk he dus helaas heb je soms gewoon even niks te zeggen (maar volgens mij snap jij dat gevoel ook wel Knipoog )
Maar ik houdt vol natuurlijk OK dan!

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:52

Pfoeh... Ik had ooit zo'n knol op de manege Lachen Was wel mijn lievelingsknol overigens.. Die was echt ontzettend tegen het been... Ging steeds langzamer lopen, been, geen reactie, TIK BOK TIK BOK TIK BOK TIK BOK (je kan je ongeveer voorstellen hoe lang dat dan door ging) TIK BOK KABLAMMMMMM rennneeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeehhhhh... En dan begon het spelletje weer van voor af aan... Toch leuk die paarden...
Ze hebben met mij uiteindelijk van alles geprobeerd... Teugels in een knoop en lopen waarheen ze maar wilde maar wel voorwaarts, niet op de rest letten gewoon net zo lang doorgaan tot ze luisterde, maar nee hoor! Uiteindelijk moest je er met sporen op gaan zitten en die dingen in d'r zij rammen, want anders deed ze niks (wel zielig Huilen ) Uiteindelijk is ze verkocht maar het schijnt nu NOG slechter te gaan. Het is niks lichamelijks zijn ze achter gekomen... Zit gewoon in het koppie.

Lenneke

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:02

Reageert ze aan de longe wel op voorwaartse hulpen?

Mijn bijrijdpaard moet ik echt flink bezighouden om ervoor te zorgen dat ze niet vervelend gaat doen. Heel veel figuren rijden en overgangen maken. Ik rij geen enkel rondje gewoon over de hoefslag! Het klinkt met beide problemen een beetje alsof je te afwachtend bent! Eis absolute gehoorzaamheid en als je die niet krijgt wees dan heel streng! Grondwerk is misschien ook een goede oefening om je hogere positie in rang even te benadrukken!

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 13:18

Citaat:
Reageert ze aan de longe wel op voorwaartse hulpen?

Ik longeer haar eigenlijk nooit Bloos Sterker nog ik heb nog nooit gelongeert Bloos!

Citaat:
Mijn bijrijdpaard moet ik echt flink bezighouden om ervoor te zorgen dat ze niet vervelend gaat doen. Heel veel figuren rijden en overgangen maken. Ik rij geen enkel rondje gewoon over de hoefslag! Het klinkt met beide problemen een beetje alsof je te afwachtend bent! Eis absolute gehoorzaamheid en als je die niet krijgt wees dan heel streng! Grondwerk is misschien ook een goede oefening om je hogere positie in rang even te benadrukken!

Misschien wel... kga het in ieder geval proberen Knipoog is natuurlijk ook wel slim... als je niet MOET werken waarom zou je het dan doen he? Knipoog
Ze doet het overigens niet alleen bij mij maar ook bij de eigenaar maar daar gaan we mooi verandering inbrengen, vanaf nu doet ze het mooi nog maar bij de eigenaar maar niet meer bij mij LOL OK dan!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:14

Het is trouwens geen gek idee om een keer te longeren, is gelijk ook weer een goede afwisseling.

Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:20

als ze niet reageerd op je been ...........een harde 'schop''
reageerd ze dan nog niet geef je haar een enorme schop ( benen opgetilt en dan naar benede ploffen) zodsat ze zo erg schrikt dat ze er vandoor vliegt, dan trug nemen en belonen en dan zachtjes weer been geven.