geen kracht tijdens het doorzitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-01 09:07

Ik heb nogal wat moeite om bij Rocky in zijn draf te volgen tijdens het doorzitten. Dat lukt uiteindelijk wel, maar ik heb dan precies geen kracht in mijn benen en ze zwabberen ook wel gemakkelijker. Erg lastig, want rij zo maar eens slangevoltes Frusty .
Hebben jullie dat ook? Verward

Ik krijg ook altijd pijn aan de onderkant van mijn longen of is het mijn darmen. Ik weet niet, maar het doet daar altijd zeer, ook als ik juist doorzit. Frusty

Iemand tips???? Verward Of medeleven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 12:48

Tip: zitles! Is het enige zinnige dat je op afstand hierover kunt zeggen. Is leuk en leerzaam!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-01 12:58

Doe ik al hoor *LOL* . Maar ik vroeg me af of jullied aar nu ook last van hebben? Verward Ik heb
soms echt het idee dat ik verkeerd in elkaar zit als ik paardrij Knipoog

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 13:43

ik heb er normaal geen last van, maar bij sommige zadels wel....
nu heb ik een divopad onder het zadel, en daar ben ik werkelijk helemaal gek op!!!punt 1 :het is bijna onmogelijk dat je paard nog drukkingen krijgt. punt 2 :het zit zoooo lekker door!!!de schokken van mij op voor m'n paard en zijn schokken zodat ik lekkerder kan zitten!!normaal heb ik er dus geen problemen mee, maar op dit zadel wel, maar het is toevallig zo op gelost...
verder heb ik geen idee wat je eraan kunt doen, misschien kan je instructeur zien of je iets fout doet... Verward

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 18:39

bij mijn pony is het ook niet makkelijk om door te zitten ik ben er nu wel aangewent, maar dat komt ook als ie z'n rug spant hoef ik niet door te zitten want dan zit ik er op te stuiteren maar als die lekker ontspannen loopt dan kan ik wel gemakkelijker doorzitten! Mijn moeder had laatst een keertje op cor gereden nou die kon duz niet doorzitten en had de volgende dag last vaan haar ease, wat ik wel grappig vond Haha! Haha!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 19:55

hey, ja ik heb er idd ook last van dat ik steken krijg in me zij... en dat is ontzettend vervelend. Maar kan er ook nix aan veranderen. Heb ook niet het idee dat het aan je zit ligt, maar misschien ook wel hoor!!! Ik zeg maar wat

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 21:21

tips:
zitles aan de longe
doorzitten met je voeten uit de beugels zodat je goed voelt hoe je dan in het zadel zit
zorg dat je benen op de juiste lengte zijn, te kort kan zorgen dat je uit je zadel wipt, te lang heb je geen grip meer.
zit op de 1 lange zijde door en de rest licht rijden en dan weer op de lange zijde doorzitten
zit nooooit te lang door als je merkt dat het niet goed gaat. Let op je bekkenstand!!!!
laat je benen helemaal los en doe of je je beugels van je aftrapt, klem niet met je bovenbenen maar doe je ogen dicht en concentreer je helemaal op een diepe zit (wordt een zoutzak Lachen, doe of je met je voeten de grond kunt raken
enne..oefen iedere dag, maar niet teveel. Maak het doorzitten een onderdeelje van je programma.
maar wel iedere keer dat je rijdt en dan steeds langer.
SUCCES!!!!!!!!!!

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 21:24

ow ja..span je buikspieren tijdens het doorzitten heeeel goed aan zodat je bekken automatisch in de goede stand komen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 21:40

Die pijn komt waarschijnlijk omdat je tijdens het rijden niet goed doorademt. Bij het doorzitten in draf span je je waarschijnlijk teveel waardoor je niet goed ademt.
Probeer dus te ontspannen tijdens het doorzitten (ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan, maar oefening baart kunst), en let vooral goed op dat je goed in- en uitademt.
Deze ontspanning komt dan ook je houding duidelijk ten goede.
Succes.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 00:03

Ik heb dus hetzelfde probleem. Aan de longe wil het perfect, zowel met als zonder beugels, maar zodra ik alles tegelijk en zelf moet doen (vooral dat drijven/ je been eraan houden) dan lukt het niet meer!

Ik heb met zitlessen ontdekt dat ik dan mijn buikspieren inderdaad flink gebruik, terwijl ik dat met gewoon rijden eigenlijk niet deed. Nu span ik dus zelf mijn buikspieren bewust wat aan. En inderdaad als je paard los is een lekker loopt beginnen met kleine stukjes. Zodra jij of je pony gaat spannen gelijk wee lichtrijden en later opnieuw proberen. Ik kan nu zo ongeveer een kwart baan doorzitten, soms iets langer. Wedstrijden begin ik dus ook maar niet aan... Hi hi, dan moet ik namelijk, en dat is geen succes!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 14:07

Ik kon dus ook nooit doorzitten op Isolda. Voel me een oen, voelt alsof je voor het eerst op een paard zit ofzo Knipoog
Zwabberende/klapperende benen, zelfs in een kalm drafje. Ik weet helemaal wat je bedoelt.

Maar nu, sinds een klein tijdje heb ik Isolda goed aan het lopen en ineens kan ik ook beter doorzitten. Het kan dus ook wel een kleinbeetje van je paard komen. Zelfs een iets snellere draf kanik nu bijhouden. (Niet te hard hoor, dan gaat het bij mij mis... Haha! )

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-01 19:15

Ja ik kan dus wel doorzitten, zelfs zonder mijn paard te storen (ja duhh, anders kan je het ook nauwlijks doorzitten noemen Knipoog ), maar dan voel ik dus 2 dingen:

1) Ik heb precies geen enkele spier in mijn benen. Als ik gewoon lichtrij heb ik echt het gevoel dat ik "in" mijn paard zit, maar hier zit ik wel op een troon en ik kan dus heel moeilijk met mijn stelling bezig zijn, daardoor zijn mijn slangevoltes veel mooier als ik lichtrijdt *LOL*. En in zeker zin moet ik ook wel iets meer moeite doen om mijn benen stil te houden.

2) ik krijg dus pijn juist onder mijn ribben. Ik vermoed ook dat het door slecht ademen is, daar heb ik wel vaker last van (vergeet af en toe te ademen, en dat pakt wel op je adem Knipoog ). Weet iemand oefeningen die ik daarvoor kan doen? Ik doe wle veel ademhalingsoefeningen in de toneelles, in dehoop dat die ook iets helpen *LOL* .
Het probleem is ook dat eenmaal je die pijn voelt, meer ontwpannen, meer pijn doet.

Ik oefen nu wel wat met 10 passen zitten, 5 passen lichtrijden (op buitenrit Knipoog ) en ik hoop dat
het me iets helpt *LOL* .

Als iemand ademhalingsoefeningen of bepaald rekoefeningen (buikspieren of ik weet niet wat)...
ik ben bereid om in de keuken wat oefeningen te doen Knipoog .

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 19:34

Odessa heeft een zaaaaaaaaalige draf om door te zitten.Je blijft echt plakken in het zadel... Party!!
Maar als ik dan ineens op een groot paard rijd en moet doorzitten is het ineens erg moeilijk omdat ik die draf van Odessa zo gewoon ben...
Dus om er nog iets positief uit te halen, eens je het gewoon bent om op Rocky door te zitten kan je zeggen dat je op alle paarden tegoei kan doorzitten... Clown
nog veel succes en niet teveel spierpijn

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-01 21:48

Haha, toch bedankt dan Knipoog
Met dat nieuwe zadel is het wel kontpijn verzekerd *LOL* Clown

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 18:21

Een kinesist kan je wel aan goede raad helpen, maar op mij zul je dus nog enkele (5 minstens hé Knipoog ) jaartjes moeten wachten Pling

gr.marijke

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 23:28

het beste is geloof net als in de natuur zonder zadel te rijden en zo de bewegingen van je paard goed te voelen en uiteindelijk zelf de juiste balans te vinden. galop zonder zadel is makkelijker dan de draf,maar een hulp middel is een stukje v/d manen vast pakken. als je het idee hebt dat je eraf glijd.Rijden zonder beugels is ook een goede oplossing alleen moet je er voorzorgen dat je niet je knieën in het zadel zet.Zelf heb ik dat namelijk fout geleerd toen ik zonder zadel op manege paarden ging (licht)rijden.daar ben ik de fout in gegaan en ben nog steeds elke dag bezig het te corrigeren.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 23:57

De steken in je zij komt inderdaad door een verkeerde ademhaling.
Zitlessen op ontspanning rijden:
Laat iemand je paard aan de longe vast houden en ga zonder zadel(bij erge onstabiele zit,zonder beugels)met je ogen dicht geheel in de passen van je paard mee.
Je paard moet wel rustig en ontspannen lopen.
Je zal voelen dat je evenwicht vreemd aanvoeld.
Blijf je ontspannen en hou je armen langs je lichaam op je benen rusten,denk aan je ademhaling!!
Hou je hooft iets omhoog zodat je goed op je zitbeenknobbels komt te zitten.
Voel hoe het paard zijn benen bewegen en ga raden welk been het paard verzet puur op je gevoel.
Ga in je zit ontspannen mee in die beweging en je zal voelen hoe je van links naar rechts wordt opgelicht.
Doe dit niet te lang en oefen het regelmatig en maak het daarbij steeds iets moeilijker,door je armen wijduit te strekken,je benen los en vast op en neer naar buiten toe bewegen(denk aan je evenwicht).
Rij je paard op een natuurlijke manier en wordt 1 met het dier.
Oefening baart kunst maar forceer jezelf niet en maak jezelf niet te moe.
Groetjes Smousje. Gaaaap Gaaaap Slapen

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 00:06

Probeer ook uit te vissen of je paardje z'n achterhand voldoende gebruikt. Als mijn paard achteraan te weinig werkt, gaat het zitten niet zo goed. Als ze goed onderkomt en stuwt dan plak ik als het ware in het zadel.

groetjes

Anja

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 09:30

Ja? Ik heb juist het omgekeerde idee. Hoe meer Rocky zijn rug gebruikt, hoe moeilijker het voor mij wordt. Op een eenvoudig buitenritje met losse teugels heb ik het helemaal niet zo moeilijk, maar als we echt in de les dressuur rijden wordt het een hoop moeilijker. Misschien omdat ik ook wel de neiging heb naar zijn hoofd te kijken om te zien of alles goed is? Verward
Hij gebruikt zijn achterhand dan wel heel goed en ik weet denk ik wel welk gevoel je ongeveer bedoelt, zo het gevoel dat je door 2 dolfijnen in je rug vooruit geduwd wordt door het water Knipoog . Vlieg! Clown

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 17:28

Misschien heeft het wat te maken met de stand van je bekken, om goed te kunnen zitten moet je namelijk je bekken kantelen, zo voelt het alsof je in je paard zit ipv van erop.
Ik kan je wel een oefeningetje uitleggen om bekken en onderrug soepeler te maken maar ik ga dat via PB doen want ik kan het alleen maar op een "ondeftige manier" uitleggen.

doei

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 18:11

wil je mij dat ook op die 'ondeftige manier' pb-en?

Groetjes van iemand die ook niet kan doorzitten!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 19:07

Tja Steef

Wacht misschien eerst de reactie van Visje af, als zij vindt dat m'n uitleg door de beugel kan, wil ik nog wel een poging wagen.

doei

Anja

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 19:41

Haha, natuurlijk mag je het hier neerzetten, ik ben de moderator niet Clown .
Dan weten we meteen waarom mannen veel gemakkelijker het juiste gevoel tijdens doorzitten kunnen voelen, hé Anja?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 22:09

nou, ik ben benieuwd, wanneer komtie? Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 22:18

Misschien een ander zadel proberen. Ik kon in mijn vorige zadel Stubben Colombo (dressuur) ook niet doorzitten ik "gleed" te veel.

Ik heb nu een Kieffer Wien en het hele probleem is weg *LOL* .