wat is de werking van neus riemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

wat is de werking van neus riemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 19:13

Ik zie zo veel neus riemen. Nou heb ik wel gehoort dat het voor de druk verdeling is. Maar wat is nu de werking precies van verschillende neus riemen Bloos .

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:50

voorkomen dat de mond geopend wordt in de meeste gevallen. En men rijdt er mee omdat het zo hoort. Je mag zelfs niet starten zonder neusriem.
Veel mensen snoeren neusriemen te hard aan. Te hard aansnoeren wordt als wreedheid gezien, maar er wordt in de praktijk nooit op gecontroleerd.
Volgens mij zou het best een keer goed zijn om een dagje dressuurwedstrijden te houden en daarbij moet je zonder neusriem rijden.
Een hoge neusriem heeft in verhouding de minste inwerking.
Laatst bijgewerkt door germie op 27-12-03 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:52

Het eigenlijke doel is dat het bit stiller, rustiger in de mond ligt.
helaas gebruiken veel mensen de neusriem als verdoezelaar van hun geweldige rijkunsten en singelen zowel neus als sperriem aan.
Deze groep ruiters zou je verplicht een poos zonder moeten laten rijden.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:53

maar een sperriem moet je toch betrekkelijk hard dichtdoen? anders valt hij af
(ik had eens de sperriem te los vastgemaakt, en na een tijd te rijden merkte ik at de sperriem erafgegleden was, vroeg me al af waarom hij zo met zen hoofd schudde Haha!)

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:57

Ik heb de sperriem een paar maanden geleden van mn hoofdstel afgehaald omdat hij te groot was en dus geen effect had. Hij zat heel erg los om haar neus en kriebelde haar. Omdat ik ziek was heeft een vriendin van me gister op Donja gereden en ik zag dat ze regelmatig haar mond open deed. Nou zette dat meisje regelmatig haar hand vast dus waarschijnlijk deed het haar zeer, maar ik ga denk ik toch even wat gaatjes in de sperriem prikken en hem weer gebruiken. Als ze er niet anders van gaat lopen haal ik hem er ook weer af, maar dat moet ik dus even uitproberen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:58

Ik rij er idd mee omdat het toevallig aan mn hoofdstel zit, maar ik rij net zo makkelijk zonder, en ik rij ook net zo makkelijk met een halster (alleen in de bak of de wei)

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:06

Ik rij tegenwoordig zonder sperriem. Bevalt mij prima.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:07

Ik rijd er alleen maar mee tijdens wedstrijden omdat het nu eenmaal verplicht is. Maar dan heb ik het wel zeer los zitten. Tijdens de training juist niet omdat ik zo 'goed' mogelijk wil leren rijden. Als mijn paard dan dus wel zijn mond opendoet is dat voor mij een teken dat ik iets niet goed doe. Mijn instructrice vond dit wel een mooi idee en gaat hier inmiddels ook volledig in mee. Wat ik dan wel heb is een kinriempje zodat ik, als er wat zou zijn, niet het bit door de mond kan trekken. ( en het scheelt weer een riempje vastmaken Knipoog )

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:07

dutske schreef:
maar een sperriem moet je toch betrekkelijk hard dichtdoen? anders valt hij af
(ik had eens de sperriem te los vastgemaakt, en na een tijd te rijden merkte ik at de sperriem erafgegleden was, vroeg me al af waarom hij zo met zen hoofd schudde Haha!)

Je moet er bovenop het neusbeen 2 platte vingers onder kunnen leggen.

Gezien Treasure aan het wisselen is heeft ze echt een hekel aan haar neusriem. Het bit vindt ze prima, maar de neusriem is een ramp. Alleen al het dichtdoen, ze blijft schudden met haar hoofd.
Heb vandaag een ander hoofdstel gekocht (owwww, zo waanzinnig mooi, ben er heel blij mee) en daarmee gaat het beter. Ik heb nu een hoge neusriem. Ik weet dat ik nu dus netjes met een stille hand moet rijden omdat je anders snel het bit door de mond trekt. Dus nu zie je goed of je op 2 teugels rijdt of niet.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:14

nee, de neusriem dioe ik zo dat er 2 vingers tussen kunnen, maar de sperriem doe ik zo dat ze niet kan afglijden, maar wel dat ze nog de ruimte heeft om op het bit te knabbelen, en haar mond lichtjes open te doen, (als ze dat doet ben ik te hard in men hand)

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:27

Ik gebruik mijn sperriempje niet eens, rij ook alleen maar met lange teugel dus maakt het naar mijn idee niet zoveel uit (op de manier hoe ik rij dan)

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:45

Een neusriem heeft alleen als doel om de mond van het paard dicht te houden zodat ie zich niet aan de teugelhulpen kan onttrekken.
Wáárom doet een paard zijn mond open? Om de teugeldruk te ontwijken.
Wáárom ontwijkt een paard die teugeldruk? Omdat je waarschijnlijk teveel met je handen rijdt. Met teveel druk of ruk en plukwerk. Dan gaat de mond van het paard open en dit wordt verdoezeld door er gewoon een (strakke) neusriem aan te gooien. Op deze manier verdoezel je het probleem ipv dat je aan de oorzaak werkt Boos! .

Eigenlijk moet in heel de wedstrijdsport neusriemen (mss muv de hoge neusriem) verboden moeten worden. Er is nog gewoon veel te veel trek-en rukwerk te zien en door het afschaffen van alle neusriemen zou dat een stuk minder kunnen worden doordat je dan ook werkelijk kunt zien hoe er met de teugels omgegaan wordt
Een open mond is nl het bewijs dat het paard niet aan 'de hulpen' is.

Ik rijd ook niet voor niets western Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:48

Ik rij dan engels, maar ben het daar wel mee eens.
Daarom zei ik ook dat daarom sommige ruiters eens een tijd verplicht zonder zouden moeten.
Dan zie je meteen je fouten.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:08

Volgens mij had ik ook al gemeld dat een wedstrijd waarbij zonder neusriem rijden verplicht is voor alle klassen niet verkeerd is.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 23:11

Wouw zoveel reacties had ik niet verwacht. Ik ben er helemaal mee eens. Een sper riempje heeft voor mij alleen nut om het bit goed stabiel in de mond te houden.

Maar mijn eigenlijke vraag was. Waarom er zo veel verschillende neusriemen zijn. Ik neem aan dat ze allemaal een andere werking hebben.
Want wat jullie hier vertellen weet ik allemaal. Alleen snap ik niet de werking van verschillende neus riemen.

Om over vreedheden te hebben. Op de nederlans kampioensschappen reed een vrouw met een trainings neus riem. Ze had die zo laag en strak. Dat je het paard hoorde sneuven om lucht.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:32

wat is een trainingsneusriem?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:54


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 11:03

Op divoza vind ik ook niet wat ik zoek. Ik denk dat ik een beetje te moeilijk doe.

Een trainings neusriem is een enkele neusriem die onder het bit word vast gegesp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:07

Lage neussriem of africhtinsneusriem heet dat als ik het goed heb.

De werking van neusriemen is ook hoe je het gebruikt, want de lage, wat eigenlijk de vriendelijkste is, is ook gemeen als je hem te strak snoert.

De mexicaanse is de onvriendelijkste, omdat deze een pittige werking heeft als het paard zijn mond open wil doen.
Deze word dan ook gebruikt bij felle paarden.
helaas word dat door jan en alleman gebruikt, zonder eerst dressuurmatig aan de gang te gaan.
Want daar ligt in 99% van de gevallen de fout. Alleen denkt iedereen bij die ene % te zitten Verdrietig

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 12:23

Oeps ja Africhtingsneusriem was het.

Waarom is de mexicaanse de onvriendelijkste. Omdat het scherp in komt op de neus.

Zoveel mensen gebruiken neusriemen om het open van de mond te voorkomen omdat je dan niet zo veel meer te zeggen heb. Naar mijn idee verdoezel je zo enkel het probleem zonder het op te lossen. Ik zelf rij met een spaaans hoofdstel. Hier zit enkel een hoge neusriem aan zonder keelriem. Deze neusriem heb ik losjes vast zitten om het bit goed stabiel te houden. Maar dat is eigenlijk nog geneens nodig.

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:04

ik heb een gecombineerde (normale engelse) neusriem. ik heb een vast gaatje voor de beide riempjes, als iemand op mijn paard wil rijden, moeten ze het dicht maken op die gaatjes. want anders vind k t te strak zitten.

ik wilde eigenlijkj een lage kopen voor sjors, maar diezijn zo stug, dat ik toch maar voor een soepele ging met gecombineerde neusriem

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:19

Ik rijd een groot gedeelte van mij trainingen zonder sperriem, alleen met hoge neusriem. Je ziet meteen aan het hoofd van je paard of je iets fout doet, lekker confronterend in het begin...

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:41

Citaat:
Ik rijd ook niet voor niets western

Kwil niet vervelend zijn maar ik zie het verband daar niet in Schijnheilig
Ik ken zelf iemand die ook western rijdt met strakke neusriem om te zorgen dat het paard er niet onderuit komt...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:15

ik heb een Belsenhoofdstel dat ook alweer te klein is voor mijn tank. Daar zit een hoge neusriem bij, die eigenlijk te strak zit, maar er niet af kan (zit met nagels vast bovenaan het hoofdstel).

Ik heb laatst gelongeerd (een poging gedaan) met een ander hoofdstel zonder neusriem, maar ik werd gewoon de bak doorgesleurd, dus een hoge neusriem (zonder sperriem, want die zijn er niet in deze maat) zal toch wel ergens voor dienen......zonder kan ik namelijk niet sturen!

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:41

Brendahorseslover schreef:
Citaat:
Ik rijd ook niet voor niets western

Kwil niet vervelend zijn maar ik zie het verband daar niet in Schijnheilig
Ik ken zelf iemand die ook western rijdt met strakke neusriem om te zorgen dat het paard er niet onderuit komt...


Nou de meeste westernruiters rijden zonder neusriem en op wedstrijden moet je zonder Lachen