bit vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 20:25

Wanneer ik met Passion aan 't rijden ben gaat 't meestal de goede kant op Haha!

Maar soms heeft ze échte streken. Ik rij een aantal 8-tjes, mevrouw besluit ineens dat ze links wil ipv rechts. Pakt het bit vast en we gaan zo'n 10 meter de andere kant op. Ik kan dan helemaal niets omdat ze zó sterk is. Ik weet dat ik haar dan meteen de naar rechts moet laten gaan, maar dan knallen we heel hard tegen de bakrand op. Au.

Iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:36

Lekker tegen de bakrand op laten knallen, dat is beter dan haar zin geven!
Streng en consuquent zijn

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:18

Consequent zijn, maar wel eerlijk. Mischien zit je zelf verkeerd waardoor je het paard zelf eigenlijk de verkeerde kant op stuurt.

Zit op de binnenkant zonder te gaan overhangen en schouders op gelijke hoogte. Draai je boven lichaam mee naar binnen zodat je armen vanzelf mee gaan. Blijf goed kijken waarheen je wilt zodat je niet te ver gaat met je boven lichaam. Met de buitenbeen geef je kleine tikjes als het nodig is. Om hem weg te sturen van je been.

Ik ken dit probleem. Mijn paard had dit vroeger ook. Ik heb het zelf opgelost door meer respect te krijgen doormiddel van grondwerk. Ik ben namelijk zelf voor het probleem bij de oorsprong op te lossen.

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 00:03

Kun je mij daar meer over vertellen Josien?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:08

Bedoel je van grondwerk.

Ik zelf ben bij de basis begonnen. Dus helemaal terug op af.
Los in een kleine afgezette vierkante ruimte. En dan voor je uit drijven en overgangen maken op lichaamstaal.
Het leiden is ook heel goed. Klinkt gek maar de meeste problemen beginnen bij het leiden. Loop schuin voor je paard. Hij mag nooit zonder toestemming van jouw voorbij je.

Wil hij niet, ga dan niet slaan of ander geweld gebruiken. Probeer slimmer te zijn dan hij.
Als dit goed gaat. Dan kom je automatische bij de volgende oefeningen.
Zelfs zo dat je later tussen vreemde paarden het paard zonder iets om mee kan laten lopen. En dan kun je ook gaan sturen vooral op je lichaam.
Mijn paard is nog steeds niet te sturen op teugel. En daar zou hij ook nooit naar gaan luisteren. Hij vertikt het gewoon op teugel. Het voordeel is wel dat je altijd op de teugels kan terug vallen voor als het paard echt niet wil stoppen.