tong :P

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

tong :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 20:09

het verzogpaardje van een vriendin van mij gooit zijn tong over het bit.
we dachten eerst dat het kwam omdat het bitje te groot was maar nu ze met een kleiner bitje rijd gebeurd het nog steeds!! wat kan je doen om dit te voorkomen????

groetjes Dinka

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:22

Een meisje dat ik ken heeft een soort riempje gekocht bij de ruitersportzaak. Het zijn 2 lagen leer met in het midden een gat, door het gat doe je de tong, en het riempje maak je dan vast op de plek waar ook de sperriem zit (onder de mond).
Misschien is dit een oplossing?

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:27

ligt het aan mij of klinkt dit heel paardonvriendelijk ? Verward

Echt neit vervelend bedoeld hoor...

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:28

Hangt het bit niet te los?
Ik zal eens proberen het bit een gat hoger te hangen.
Je kan ook een tonglepel kopen, die doe je om het bit heen zodat ie ijn tong er niet over kan gooien.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:35

supertygetje schreef:
ligt het aan mij of klinkt dit heel paardonvriendelijk ? Verward

Echt neit vervelend bedoeld hoor...


Ja dat dacht ik persoonlijk ook, maar het paard leek er tijdens het rijden geen last van te hebben, gewoon even braaf en nageeflijk.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:45

hebben jullie al een sperriempje? volgens mij kan dat ook gewoon helpen namenlijk.......

Sevilla

Berichten: 52
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:11

Je kunt ook een rubberen "tonglepel" (<-- weet niet meer of dit nu het goede woord is, volgens mij niet Knipoog ) kopen, wat je aan je bit kunt bevestigen... Verschilt per paard of het werkt... Bij mijn vorige paardje werkte het wel... Paarden hebben er geen last van met rijden

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:55

Vanillia schreef:
Een meisje dat ik ken heeft een soort riempje gekocht bij de ruitersportzaak. Het zijn 2 lagen leer met in het midden een gat, door het gat doe je de tong, en het riempje maak je dan vast op de plek waar ook de sperriem zit (onder de mond).
Misschien is dit een oplossing?

dit mag toch zeker niet met wedstrijden? en klinkt mij ook heel onvriendelijk in de oren

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:10

Nee, een tongriempje mag niet op wedstrijden en een tonglepel ook niet. Ik zou eens kijken of het bit wel goed in de mond hangt, dus niet te laag, niet te hoog, past het goed, is het niet de dik of te dun. Er zal een reden zijn dat het paard onder de druk uit wil komen, misschien eens kijken naar de vriendelijkheid van de ruiterhand........
Een ander soort bit kan ook uitkomst bieden, bijv. een enkelgebroken ipv een dubbelgebroken of juist andersom.

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 18:34

Misschien kruipt hij achter de teugel, en dat is anders dan achter de loodlijn. Dan kan hij gaan kloten met zijn mond en zijn tong over het bit gooien. Ik heb het ook heel ff gehad. Mijn instructrice, zei me, gewoon vooral voorwaarts rijden, vanuit achteren zodat ie naar je hand toe gaat. Desnoods loopt ie maar even niet aan de teugel, zolang jij maar contact hebt op beide teugels en hij zijn tong weer normaal plaats.

Anders misschien de neusriem gaatje strakker, als dat teneminste nog kan?

Maar veel kan ik er niet over zeggen, gooit ie het eruit als ie nageeft of als ie zijn hoofd omhoog doet?

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 11:11

Over het algemeen is 'tong over het bit' iets wat je ziet bij paarden die niet goed kunnen ondertreden (en de rug rond maken). Je ziet het ook weleens bij paarden die met hulpteugels worden gereden. De meeste houden gewoon hun rug vast. De reden erachter... stres, te klein zadel, wervel blokkade, scheef bekken.. noem ze maar op. Ik zou alles een goed laten nakijken. Mocht het echt niks zijn, voorwaarts voorwaarts en voorwaarts.. met overgangen en heel veel buiging. Dan worden ze vanzelf wat losser in de rug. En maak je teugels niet te kort, contact maar ook echt niet meer dan dat.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:04

Banjer doet dat ook wel eens, (zie topic hier ergens over lippen nat maken)....

De VA gaf wat tips als pantykousjes binden ofzo? :S Maar hij zei er ook gelijk al bij dat dat nou niet een bepaald paardvriendelijk iets is, en dat het alleen bij uiterst hoge nood gebruikt mag worden, als je paard er bv. niet meer stuurbaar van is....

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:37

Is het bit niet te dik? Er stond lang geleden een topic van op Bokt. Daar stak het paard ook z'n tong uit en met een dunner bit was dat opgelost. Het bleek dat het paard niet genoeg ruimte had voor een dikker bit, zodat deze altijd op de tong en tegen het gehemelte drukte.

Topic: [RT] het wonder van het dunnere bit...nee niet scherper

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 19:52

Toen ik nog op de ,manege reed was er ook een pony die telekns zijn tong over het bit deed. Hij had wel een gewoon bitje in maar ook een soort bit voor dat probleem. Die lag boven op zijn tong die die er niet over kon. Het was een plat lang werpig bitje

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:25

ja je hebt ok een bid met ene tonglepel die heeft mijn pony werk erg goed

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:22

ja die bedoel ik ja en die helpt echt goed

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:32

Tonglepel heb ik ook goede ervaringen mee, maar het schijnt dat je daar nogal moeilijk weer vanaf komt. Pantykousjes zijn een optie, maar bij rijpaarden alleen in het uiterste geval; bij dravers wordt het nogal eens gebruikt, maar alleen voor korte periodes. Het is niet aan te raden om die lang achter elkaar te gebruiken omdat het afknijpt.
Hangt het bit wel hoog genoeg? Als het bit van ofir te laag hangt heeft hij ook snel genoeg zijn tong erover... Tong uitsteken

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:34

Ik ga mee met de tonglepel! Mijn nieuwe verzorgpaard doet ook haar tong over het bit heen, en wordt daarom dus met een trensje met tonglepel gereden. Ik zou trowuens wel een leren tonglepel nemen voor je paard!