vragen over gebruik slofteugel.......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

vragen over gebruik slofteugel.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 23:53

Ik reed vroeger wel eens met slof maar daarna eigenlijk nooit meer, mijn instructrice vind het niet nodig om te gebruiken, alleen als laatste redmiddel en mijn paarden kunnen eigenlijk best zonder maar ik heb er vanavond toch even n slof omgedaan, omdat het zo waaide en om mn paard iets losser te krijgen, mijn ene paardje liep er lekker op maar mn andere paard liep te diep en ik had heel veel kilo in mijn handen, mijn bedoeling was om hem rechts losser te krijgen maar dat lukte niet echt nu.Normaal rijd ik dit paard vrij laag maar nou liep hij te diep, ik deeed waarschijnlijk iets verkeerd, mijn teugels waren langer dan de slof en t lukte me niet dat goed te krijgen, ik had de slof onderlangs vast gemaakt. Nou is mijn vraag, kan ik bij Peer beter(als ik nog een keer met slof zou rijden)de slof aan de zijkant vastmaken en hoe komt het dat hij te diep liep en zwaar werd en wat kan ik doen om dit op te lossen???Ik weet dit is waarsch moeilijk achter de computer maar wie wil een poging doen, en zoals ik al zei, mn instructrice hoef ik niet te vragen want zei vind dat ik het zonder moet doen, maar afentoe jezelf even een dagje iets makkelijker maken is best lekker, toch???Alvast bedankt!!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 00:03

Zie hier het antwoord op je vragen: [RT] FAQ: aan de teugel, hulpteugel, sporen en springen

(overigens is er vorige week ook net een topic geweest over de slofteugel).

Mijn persoonlijke mening: volg het advies van je instructeur en ga niet zelf aan de gang met een slofteugel.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 00:12

Dank je, ik had op zoekfunctie gekeken maar kon niet echt wat vinden, wat op mijn vraag aansloot.

Heureka

Berichten: 416
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:07

Door met de slof te rijden maak je het jezelf echt niet makkelijker, want dan is het zooo ontzettend belangrijk dat je je paard voorwaarts houdt en inderdaad niet je teugels langer laat worden dan je slof want dan krijg je een hefboomwerking en dat is foute boel. Als je echt goed gebruik wilt leren maken van de slof zou je toch eens moeten vragen aan je instructrice of ze er een lesje aan zou willen wijden, maar beter is om het op een andere manier op te lossen, zonder slof. Suc6

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:39

Hoe ik zelf met de slof rijd;
Op het sterktste punt gebruik ik deze, tegelijk met veel kuitaandrijving zonder dat het paard onder mij vandaan loopt, dus ik vang het paard dan ook op. Als het paard dan nageeflijk wordt (dat voel je en dit moment komt VOOR het moment dat het paard geheel nageeft) komt de slof al slap te hangen bij mij. Eigenlijk doet de slof het begin, en ik zelf de rest. Als ik hem al gebruik. MOmenteel heb ik niet eens een slofteugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:14

Als ik een vergelijjkidng mag geven: je gaat toch ook niet auto rijden met de handrem er nog op?
Eerst je paard voorwaarts rijden. De slof hoort als een waslijn te hangen en mag alleen inwerken wanneer je paard gaat sterrenkijken. In mijn profiel staan foto's van mij en Lois in training met slof.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:16

ik heb ook 1 x met slof gereden en het beviel me eigenlijk best wel goed, ik kon er goed mee overweg, maar ik doe het niet nog een x, mn paard zat een beetje vast en ik heb dr heel goed losgekregen door de slof
maar ik ga er niet nog een x mee rijden

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:09

zoals jippie al zei: als je goed rijdt met een slof hoort hij slap te hangen, anders dwing je je paard in een houding en kan hij daar pijn van krijgen. Een slof hoort alleen te werken op he moment dat je paard z'n hoofd de lucht in wil gooien. Het is geen middel om hem nageeflijk mee te krijgen, dat moet je doen met je been hulp en licht vragen met je hand

succes ermee

ps als je niet zeker weet of je goed rijdt met de slof gebruikt hem dan liever niet of vraag iemand die er verstand van heeft om ff te kijken als je aan het rijden bent......kan problemen voorkomen

XxEmmaxX
Berichten: 173
Geregistreerd: 11-01-03
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:52

Je moet iig niet vergeten dat met een slof rijden van achteren naar voren is. Dus als je paard gaat hangen, drijven... Ik vind zelf een slof voor mijn paard heel prettig ze is echt lekker ontspannen en niet meer zo rennerig!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:30

XxEmmaxX schreef:
Je moet iig niet vergeten dat met een slof rijden van achteren naar voren is. Dus als je paard gaat hangen, drijven... !

ja maar als je drijft en je blijft voor vast houden, gaat het paard alleen maar harder lopen en blijft ie hangen. Dus vergeet niet erbij te zeggen dat ze dan ook meteen moet ontspannen met de hand nadat ze deze gesloten heeft.

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:30

maar afentoe jezelf even een dagje iets makkelijker maken is best lekker, toch???
dit valt voor mij even in het verkeerde keelgat, kom op zeg, je bent met een dier bezig. als je je het zelf even makkelijk wilt maken, ga dan met hem wandelen ofzo, of longeren, maar ik vind dit toch zo zwak. sorry hoor.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:21

Maar vergeet niet dierenvriend: als een ruiter het gemakkelijker heeft bij het rijden (MITS hij het op de JUISTE manier toepast), heeft het paard het OOK gemakkelijker. Vergeet niet dat strijd voor de ruiter evengoed strijd voor het paard is. Je bent namelijk toch met 2en he.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 22:26

dierenvriend schreef:
maar afentoe jezelf even een dagje iets makkelijker maken is best lekker, toch???
dit valt voor mij even in het verkeerde keelgat, kom op zeg, je bent met een dier bezig. als je je het zelf even makkelijk wilt maken, ga dan met hem wandelen ofzo, of longeren, maar ik vind dit toch zo zwak. sorry hoor.


Ik weet dat ik met een dier bezig ben, en ik ben gek op dieren.
Ik doe mijn best om het mijn dieren zo fijn mogelijk te maken en ik rijd normaal alleen met trens op mijn paarden maar wou gewoon weer een keer een slof proberen, mijn paard pakte een beetje vast dus leek mij dit een iets makkelijkere oplossing, not dus...daar ben ik nu ook achter.
Dus geen slof meer voor mij en andere bedankt!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 23:42

als hij vast pakt moet jij loslaten en juist pakken aan de andere kant. Op de manege heb ik en vele anderen met mij geleerd dat stelling naar buiten iets is wat heel vies is. Maar ik trek me daar niets meer van aan. Ik rij veel met contrastelling en als ze nageven kan ik ze altijd weer naar binnenstellen als ik wil.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:28

Ik vind dat als je instructrice zegt dat de slof niet nodig is, en je er zelf niet veel verstand van hebt (van de slofteugel), dat je er dan beter niet aan kan beginnen!