Kijkerig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:18

Sonja schreef:
Ervaring is toch vaak het sleutelwoord, dus sleep 'm zo vaak mogelijk mee.


Helemaal mee eens, mijn paard was precies zo, kijkerig, onrustig, kwam vooral omdat ik op een prive fokkerij stond waar het erg rustig was, vaak alleen rijden geen drukte etc.
Laat hem in het begin maar lekker kijken de eertse 5-10 min, maar daarna moet hij wel aan het werk! Veel overgangen werk meestal wel goed. Die van mij had het altijd nodig om in het begin lekker uit te bokken, die van jou ook??, laat hem dat maar doen als je weet dat je kan blijven zitten tenminste, daarna was hihj altijd al een stuk rustiger

Maar zoals sonja al zei veel verschillende plaatsen rijden helpt vaak het beste. Ben nu twee jaar wedstrijden aan het rijden en meneer vind alles wel prima inmiddels, alleen als hij geen zin heeft kan alles opeens weer eng zijn, maar ervaring leert echt.

succes


orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:26

oja, ook heel erg belangrijk, ik weet niet of je zelf ook erg in de zenuwen zit voor je wedstrijd, maar dat kan ook een groot probleem veroorzaken. Als je paard merkt dat jij nerveus bent zal hij ook zeker zelf kijkeriger worden en niet ontspannen. Neem de tijd en kom op tijd op je wedstrijd dan kan je zelf ook weat spanning kwijt. Poets hem eerst nog ff naast de trailer dan kan hij de omgeving ook al verkennen.


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:16

je kan je paard eigenlijk alleen asan het werk houden door veel verschillende figuren te rijden, kleine voltes, oefeningen als wijken, SB, travers e.d. helpen vaak ook wel. Zeker als hij ergens bv niet langs wil ga er dan langs met SB of in travers dan moet hij op jou letten. Wat bedoel je echter met dominant: dat hij niet naar jou luistert, is dat echt dominantie of gewoon dat hij onder het werk uit wil komen of dat hij dingen echt eng vindt??
Dominantie: wees consequent en geef hem absoluut niet z'n zin, wil hij ergens niet langs, ga er dan gerust 10 keer extra langs!! Net zolang totdat hij ontspannen er voorbij gaat. Probeert hij ergens naar te kijken, zet hem dan op een kleine volte of rij gewoon direkt de andere kant op zodat hij het niet meer kan zien, doen een oefening vraag z'n aandacht en rij dan nog eens terug naar de plek waar hij wat zag.

succes


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers