Geen buiging / vasthouden in de hals & kaak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Geen buiging / vasthouden in de hals & kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 12:47

Plaatst dit voor een vriendin van me die een 12-jarige letse koudbloed heeft. Paard heeft enkele jaren geleden onder haar M1+wp gelopen. Op zijn elfde gecastreerd... Verder wordt ie sinds een jaar of anderhalf ongeveer de helft van de tijd gereden door beginners die weinig van hem vragen.

In de afgelopen tijd is het steeds moeilijker geworden om hem correct te rijden, aan het been is ie wel, buiging in de rug doet ie ook goed, hij blijft super wendbaar. Voorzover mogelijk geeft hij zijn rug en laat ie je lekker zitten.

Het probleem zit em in de hals & kaak, hier weigert hij simpel weg om mee te buigen en na te geven.

Je kan vanachter drijven wat je wilt en dat weer van voren opvangen wat je wil maar der gebeurd helemaal niets. Soms na een uur hard werken kan ie een beetje na gaan geven, je moet dan soms wel vrij grof inwerken met zweep en hand. En dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat je ziet aan zijn bouw is dat de onderhalsspier zich enorm heeft ontwikkeld en dat dat (misschien in combinatie met een oorspeekselklier die knelt) zorgt voor een pijnlijke ervaring op het moment dat ie los wil gaan laten en wil gaan nageven. (weet dit niet zeker hoor..)

Herkend iemand dit misschien en kunnen jullie wellicht suggesties geven hoe dit op te lossen??

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:57

Ik zal proberen mijn idee van het verhaal te geven. Het is moeilijk om het zo te beoordelen, maar ik kan wel het een en ander uit jouw verhaal halen.

Meestal is een paard dat niet fijn nageeft niet los in zijn rug, omdat hij ergens vast houdt. Maar goed, in dit geval blijkt dit dus vrij goed te zijn.
Het is belangrijk om het paard dieper in te stellen. Ik weet niet of de eigenaresse hier mee bezig is? Het is wel belangrijk dat degene hiermee geholpen wordt, omdat het een andere benadering vraagt.

Probeer veel voltes te rijden en vraag daarbij overdreven stelling naar binnen. Na veel oefenen zal het paard meer op de buitenteugel komen. In het begin zal het raar aanvoelen.
De onderhals komt toch door iedere keer de nek er op te zetten om onder de hulpen van het nageven uit te komen. Dat is vervelend, want hierdoor wordt het er niet makkelijker op.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:35

Om te beginnen stoppen met die beginners op hem te laten rijden. Het is niet eerlijk tegenover het paard om het ene moment veel van hem te vragen en hem het volgende moment een beetje te laten flierefluiten.

Vervolgens zou ik hem even na laten kijken:

Stap 1: Tandarts laten komen
Stap 2: Kijken of het zadel nog steeds goed past (boom gebroken?) .
Stap 3: Onderhals betekend: rug wegdrukken. Dus ik zou de fysio laten komen om rug en hals na te laten kijken door de fysio.
Stap 4: Sowieso met martingaal rijden, en veel bijgezet longeren. Als alles hierboven niet de oorzaak is van het probleem, moet het in het rijtechnische vlak gezocht worden. En dat betekend: geen beginners meer laten rijden.

Ik denk sowieso dat het veranderen van de ruiter bij dit paard al een heleboel gaat veranderen

irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 14:02


orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 14:06

ik weet niet wat je precies bedoelt met beginners, maar ben het wel met cassidy eens dat je goed op moet letten wie er allemaal op het paard zitten!! Kan best zo zijn dat hij bij deze mensen idd niet hoeft te werken en nu bij jou ook zoiets heeft van.... dacht het niet.
Dat is het probleem met beginners ze kunnen echt een negatief effect op je paard hebben.
Is hij trouwens gewoon niet nageeflijk of loopt hij echt met z'n kop omhoog als je vraagt met je been/teugel, als dat zo is zou ik z'n mond laten nakijken.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 14:44

Same here: meteen die beginners eraf. Je kunt wel redeneren dat iemand die niet aan je paard trekt 'm ook niet verpest, maar dat is echt lang niet altijd het geval. Als íe vier keer per week z'n mond stoot aan de ruiterhand, dan zal 'ie die twee keer bij de "goede" ruiter ook niet al te happig op de hand zijn.
Verder betwijfel ik eerlijk gezegd of het paard inderdaad zo soepel in de rug is als jij zegt. Maar je moet het zien om er een goed oordeel over te kunnen vellen....

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 15:07

Ik reageer op dit topic, omdat ik jullie reacties rondom belachelijk zijn… Dit paard waar mark het over hebt staat bij mark en mij op stal… Ik zie vaak genoeg die beginners’ zoals mark dat noemt’ rijden (trouwens mark rijd misschien nog korter dan die 2 meiden, maar daar wordt niet over gesproken maar goed dat is een ander verhaal)

Ik heb hun nog niet echt gezien dat zij in de mond van het paard lopen te rukken….. Hij loopt gewoon met zijn hoofdje in normale houding, Dus niet met zijn hoofd in de lucht….. Ik ben van mening dat ie nagekeken zou moeten worden door de kraker, omdat ik dit probleem ook heb gezien met mijn nieuwe paard.. Ook onderhals, vast zitten cq bit vastpakken…. Nu het behandeld is, is het al stukker beter geworden….Het kan inderdaad ook zijn dat het zadel niet meer voor 100 % past op de rug van dit paard…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 16:01

Je kunt dat paard helpen door hem aan een gogue of een touwtje te longeren. Begin met een ruime maat en probeer hem dus niet te dwingen. Zodra hij zelf wat makkelijker wordt, dan pas kun je proberen om hem wat meer voorwaarts-neerwaarts aan de loodlijn te krijgen.
Kijk ook eens of hij wat last van zijn rug heeft, je kunt dit zelf ook wel een beetje voelen.
Als het longeren goed gaat, dan kun je misschien eerst longeren voordat je gaat rijden, zodat hij zonder ruiter eerst alvast ontspant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 16:34

nitouche schreef:
Ik reageer op dit topic, omdat ik jullie reacties rondom belachelijk zijn…


Zeg doe jij es niet zo kattig!
Iedereen schrijft hier met de beste bedoelingen, dus gedraag je daar aub ook naar.
Tuurlijk is er niet veel van te zeggen zonder het gezien te hebben, maar dat weet je toch zeker als je zo'n topic plaatst?

Feit lijkt me wel dat de problemen zijn begonnen nadat de "beginners" erop zijn gaan rijden, dus dat er een verband tussen 't een en 't ander is, lijkt duidelijk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 16:39

ik snap niet dat hier een vraag gesteld word aangezien het antwoord al in huis is

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 17:50

nitouche schreef:
Ik
Ik heb hun nog niet echt gezien dat zij in de mond van het paard lopen te rukken….. Hij loopt gewoon met zijn hoofdje in normale houding, Dus niet met zijn hoofd in de lucht…..


Wie heeft het over rukken? Maar als beginner kun je ongewild constante druk geven in de paardemond, als je niet eist dat het paard nageeft, of als je niet snel genoeg bent in het meegeven, dan denkt het paard op een gegeven moment ook van: bekijk het maar. Dan kan hij met zijn hoofd lopen waar hij wil, ook al is het voor de loodlijn...

En ik snap niet waarom jij vindt dat onze reactie belachelijk zijn? Als je het er niet mee eens bent moet je Mark aankijken dat hij de vraag hier heeft gesteld, en niet ons aanvallen omdat we goedbedoelde adviezen geven.

'nuff said....

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:44

ik ben van mening dat beginners een paard niet hoeven te verpesten als die daarnaast gewoon goed gereden word! bij ons op de manege lopen de paarden zowel in de manege lessen als in dresuurwedstrijden en dat gaat ze heel goed af. het is heel belangrijk dat als een paard zn onderhals uitdrukt (dit hoeft niet altijd gelijk iets ernstig in zn rug te zijn) dat je hem goed voorwaards neerwaards rijd, en zo min mogelijk druk in zn mond heb omdat je daarmee die onderhals ook activeerd..

ik hoop dat je er iets mee kan.. kuzziej

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:14

MarkKH"]
..........aan het been is ie wel, buiging in de rug doet ie ook goed, hij blijft super wendbaar. Voorzover mogelijk geeft hij zijn rug en laat ie je lekker zitten.

Het probleem zit em in de hals & kaak, hier weigert hij simpel weg om mee te buigen en na te geven.
[/quote]

[quote="nitouche schreef:
Ik ben van mening dat ie nagekeken zou moeten worden door de kraker, ............... Het kan inderdaad ook zijn dat het zadel niet meer voor 100 % past op de rug van dit paard…


Gezien de verschillende reacties van mensen die het paard kennen is het voor ons onmogelijk een zinnige reactie via de PC te geven.


Ik vraag me af wat de rol van de instructie is in dit verhaal?!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 11:14

Ik heb ongeveer hetzelfde met mijn paard. linksom wil hij in zijn kaakgewricht niet nageven. Ik ga as dinsdag met hem naar een fysiotherapeut. Met mijn instructrice lukt het aardig om m goed te krijgen, maar ik wil toch een beetje ondersteuning van de fysiotherapeut en misschien kan hij mij nog tips geven. Ik had hiervoor een merrie en als die een hele dag in de wei had gestaan, waren zijn klieren helemaal opgezwollen aan het eind van de dag, dus dan wou ze ook absoluut niet nageven. Het kan dus zeker een oorzaak zijn dat jou paard last heeft van die klieren

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:16

Onzin van die beginners; laat lekker hobbelen. Een goede ruiter heeft zijn paard in 10minuten weer naar zijn hand staan...

Ik denk dat het een probleem in de rug is.. maar kan je vanaf hier niet verder helpen... succes

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:25

Inderdaad, wat een onzin van die beginners. Het paard dat ik nu rijd wordt ook door z'n eigenaar gereden, dan wordt er geen hoogstandje dressuur getoond Knipoog maar ik heb er absoluut geen last van, heb hem zo weer naar mijn eigen hand staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:32

Nistria schreef:
Onzin van die beginners; laat lekker hobbelen. Een goede ruiter heeft zijn paard in 10minuten weer naar zijn hand staan...


Absoluut niet altijd toepasbaar, deze uitspraak.
Misschien als je een heel braaf paard met makkelijk karakter hebt, maar zeker niet bij elk paard. Wij hebben er twee, en bij eentje gaat jouw uitspraak inderdaad op. Daar kan de grootste nono mee rondtuffen en ik heb 'm in een paar minuutjes weer gefixt, maar onze merrie..... oeioeioei laat daar niet iemand opstappen die haar ten onrechte een keer aan d'r kiezen komt, want die is echt voor lange tijd over de zeik.....


Maar terug naar het topic: Gezien dat twee mensen die het dier "kennen" al hartstikke tegenstrijdige uitspraken doen, denk ik dat het weinig zin heeft om hier onze hoofdjes over te breken.
Laat de eigenaar maar een topic starten en uitleggen wat de bedoeling is, lijkt me handiger.
Beide kennissen van het paard hebben zelf ook een paard waar ze de handjes aan vol hebben (niet negatief bedoeld hoor Haha! ) dus zelf ook genoeg om aan te werken.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:22

Mij lijkt het goed als de fysio er even naar kijkt en even kraakt ofzo, of kijkt wat het beste voor hem is. mij lijkt het helemaal niet nodig om die beginners er meteen af te zetten als er wordt gezegt dat ze niet in de mond trekken en hij niet met zijn hoofd in de lucht loopt. wel zou ik een paar keer per week of voor het rijden longeren met bijzet, je kan hem steeds strakker doen maar zorg dan wel dat je paard ook echt loslaat anders helpt het nog niet!

ik hoor het nog wel
groetjes Maudje

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 00:57

Bedankt voor alle tips!

Sonja schreef:
Laat de eigenaar maar een topic starten en uitleggen wat de bedoeling is, lijkt me handiger.


Uiteraard hebben we de tekst en het plaatsen van het probleem hier van te voren even overlegd......

Paard komt op regelmatige basis bij de tandarts en is ook een paar maanden geleden nog door een kraker behandeld.

Vandaag is ie gelongeerd met bijzet die langzaam opgevoerd werd en hierin liep die op het laatst keurig netjes zoals het hoort. Bit werd zelf uitgekauwd. Deze week gaat ze dat regelmatig doen en kijken of dat ook vast te houden is onder het zadel....

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:28

Met een paard dat een natuurlijke krul in z'n hals heeft, lijkt het soms of ze nageven (Friezen hebben dit ook nogal eens) terwijl ze dat net niet doen. Veel voorwaarts neerwaarts rijden zou ik zeggen en inderdaad veel stelling vragen, zodat ze echt los moeten laten in de kaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 09:52

Wonderbaarlijk toch altijd dat problemen die al lange tijd bestaan na het openen van een topic op Bokt ineens heel snel en makkelijk opgelost worden.... Of ben ik nou de enige scepticus in dit gezelschap? Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 09:56

nee hoor Sonja Lips are sealed

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 10:59

Sonja schreef:
Wonderbaarlijk toch altijd dat problemen die al lange tijd bestaan na het openen van een topic op Bokt ineens heel snel en makkelijk opgelost worden.... Of ben ik nou de enige scepticus in dit gezelschap? Haha!


Het probleem is nog niet opgelost hoor, dit "stadium" heeft dit paard al een paar keer eerder bereikt. Onder de man blijkt het dan toch erg moeilijk tot onmogelijk om dat vast te houden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:01

Betekent dus dat het probleem niet in het paard zit maar in de ruiter(s), maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden... Haha!

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 11:13

Sonja schreef:
Betekent dus dat het probleem niet in het paard zit maar in de ruiter(s), maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden... Haha!


Nou dat mag best gezegd worden maar ik vind het wel een stapje te vlug. Een bijzet tijdens longeren werkt natuurlijk vele malen consequenter in als de stilste ruiterhand.... Als we erachter kunnen komen wat het verschil is en de reden dan zijn we natuurlijk al een heel stuk verder...