grr, puber of...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

grr, puber of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 21:41

Mijn pony heeft de laatste weken weer een nieuw spelletje ofzo, hij was altijd heel rustig, en makkijk te rijden, liep bij lichte druk netjes nagevelijk, het ging gewoon super.
maar sinds een paar weken, hij is ook wel lichtelijk aan het puberen, maar dit is gewoon niet leuk meer.
Boos! Boos! hij is soms niet vooruit te branden, reageert gewoon totaal niet op lichte hulpen (behalve als het hem uit komt). hij is zo goed al onmogelijk nagevelijk te krijgen, als je hem daar uiteindelijk hebt gaat het gewoon direct al weer beter. en is schrikachtig, en bokt als je kwaad word en als hij niet doorloopt een keer de zweep gebruikt. heb zn rug laten nakijken en daar was niks mis mee, heb van iemand anders les tegenwoordig (andere instructie is gestopt met die les, en heb meestal bijna prive les), en op zich verschilt de methode nietzoveel van die van mn vorige instructeur.
Stoom uit je oren heel irritant, heb hem met longeren nu een paar keer goed achterna gezeten dat ie door moest lopen, en met rijden ga ik ook door tot ik bereikt heb wat ik wil (lees: ontspanning) maar het is gewoon elke keer hetzelfde gevecht, schuin door de bochte, geen normale volte, door mn been heen vallen, en vooral nergens langs durfen.
wie heeft een oplossing?????????????????????????????????
ga waarschijnlijk binnenkort 2x per week lessen, maar dat duurt nog minimaal een maand en zo schiet het niet op.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:41

ik zelf had dat ook met mijn pony. ik had toen vakantie en hij had 2 weken alleen in de wie gelopen. na de vakantie ging ik rijden en hij was weer beetje beter. maar dat wou je vast niet horen. ik denk dat je verderniet moet opgeven en blijven oefenen. vroeg of laat komt zijn oude vorm weer terug.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:44

Ik zou eerst gewoon eens longeren en zorgen dat ie normaal aan de longeerlijn loopt. Niet achter z'n vodden aanzitten zodat ie de hele bak door stiert, maar gewoon rustig rond laten draven.
Ik denk dat je pony je gewoon aan het uitproberen is. Als je weet dat hij met rijden de bochten afsnijdt, lichte druk op je buitenteugel houden en je binnenbeen erbij, belonen als ie het goed doet. Gewoon zorgen dat je net wat vlugger bent.

Die van mij heeft ook wel eens zo'n periode. Het kan aan het weer liggen of hij heeft gewoon z'n dag niet. Bewijst maar weer eens dat je met een levend dier aan het werk bent.
Heel veel succes, groetjes manon

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 19:49

Das het probleem aan de longe loopt hij super, ontspannen en nagevelijk over zn rug en gebruikt zn achterhand, netjes recht, en maakt nette overgangen. en hij loopt dan door, als je hem dan aan t begin ff achter hem aanzit reageert ie super op je stem.
maar als je dan een dag erna er weer opzit heb je gewoon het zelfde probleem en voert ie gewoon niks uit.
en hij snijdt niet af, we vliegen gewoon steeds de bak door want meneer durft niet langs de lange zijde (waar we al 1000x langsgelopen zijn), en dat zandkorreltje op de grond is ook errug eng, neej die is egt anders dan alle anderen, daar gaan we gewoon met een idiote sprong overheen.
en als je een keer weer gaat springen, vind hij onwijs leuk, denk leuke afwisseling misschien werkt dit, gaan we veel te hard op de hindernis af, en na de sprong is de rem verdwenen. op zich was dit na een kwartiertje wel over en kon ik hem verder gewoon rijden (voor zover mogelijk).
maar het zal wel uitproberen zijn, hij is ook nog maar 4,5 jaar dus de ideaale puberleeftijd Verward
ben benieuwt naar zn nieuwe trucendoos voor de volgende les Haha!
groetjes

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 19:55

en als je hem nu eerst es longeert, met bijzet, totdat hij mooi los is
en er dan opkruipt met de bijzet er nog aan, misschien kun je dit es proberen, en dan na een halfuurtje als je stappauze houdt de bijzet eraf en dan nog halfuurtje rijden zonder?

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 19:59

o gezellige pony heb je.....ik herken het.......ik ben gewoon verder gaan rijden....ben vaak gevallen....maar nu is ie vet lief( na 1 jaar)
xxDevica

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 21:10

dutske schreef:
en als je hem nu eerst es longeert, met bijzet, totdat hij mooi los is
en er dan opkruipt met de bijzet er nog aan, misschien kun je dit es proberen, en dan na een halfuurtje als je stappauze houdt de bijzet eraf en dan nog halfuurtje rijden zonder?


zal ik s proberen, misschien dat dit helpt hem in de ontspanning te houden, morgen als maar s kijken of t werkt.
in ieder geval bedankt voor de tip, en als er iemand andere suggesties heeft??
groetjes

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:59

Dit heeft mijn ponybeest dus ook Boos! .
Echt precies hetzelfde als jij beschrijft! Denk ook wel dat mijn ponybeest aan het puberen is (4 jaar). Vooral in de galop bokken enzo, erg sterk worden en álles is eng!
Ik rijd zelfs nu in de bak met sporen (ja, een draver Scheve mond ), en dat werkt prima. Behalve dat hij steeds bokt als ik prik, maargoed, dan rijd ik meer met mn kuiten en doet hij het ook nog goed omdat hij denkt dat ik hem zal prikken Haha! .
In elk geval, volgens mijn instructrice zoekt hij steeds weer nieuwe spelletjes om onder het werk vandaan te komen, en is dat er dus 1 van.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:34

Misschien is het een optie om eens door een deskundige zadelmaker je zadel te laten bekijken. Dat kan soms erg veel doen met een paard als het niet past en bijvoorbeeld knelt.

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 13:53

Ik rij al met sporen, heeft ie momenteel ook geen ontzag voor, alleen er naar bokken.
en het zadel is nog geen jaar geleden door een zadelmaker gepast, zou zn rug zo verandert zijn (is tussendoor nog een keer opgevult)??
maar heb nu lekker vakantie, kan ik er even tegenaan met hem, ga ook weer een keer buitenrijden in het bos of bij een zandverstuiving, misschien dat hij zn lange rit wel weer een leuke afwisseling vind en er weer ff tegenaan gaat. (hopelijk)
denk dat ik hem vandaag maar een dagje vrij geeft en morgen in de les weer ga kijken wat voor leuks hij allemaal kan. (hij kan dan spontaan heel goed wijken, en een perfecte keertwnding rijden, jammer genoeg doet ie t niet als ik iets eenvoudigs vraag Lachen )

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:26

Ik zou dan toch maar eens naar mijn zadel laten kijken. Prikken met sporen waar hij bokkend op reageert lijkt me niet helemaal goed.

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 17:04

vanmorgen met les, de instructrice naar mn zadel laten kijken, en dat lag goed. op zich ging het rijden vandaag ook wel redelijk, halverwege de les gingen we springen, en met dressuur ging ie na 20 minuten ook wat meer ontspannen en was redelijk nagevelijk. er zit vooruitgang in.
met springen ging ie alleen af en toe wat te hard, en was 2 x een beetje aan t doorkletteren, maar was verder wel te houden
wat een opluchting. OK dan!
nu s kijken hoe het van de week thuis gaat, maar zo als die vandaag liep heeft ie al tijden niet gelopen, dus ben weer helemaal happy
groetjes

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:57

Een paarderug kan in een half jaar veel veranderen hoor, ligt vaak aan het paard, 1 van mijn paarden verliest haar bespiering al binnen een paar weken (horzelseizoen- waarin ik weinig kan doen aan de rand van het bos!) maar krijgt ze ook heel snel weer terug als ze weer in training is.
Zeker omdat je zegt dat ze aan de longe wel goed loopt, gok ik op het zadel. Puberen uit zich toch meestal in bokken, schrikkerig zijn, maar een paard dat door puberen sloom wordt heb ik zelf nog niet meegemaakt.
Is het van nature een "snel" paard of is hij/zij vrij rustig ?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 19:41

Ik wil niets over jouw instructrice zeggen maar in het algemeen geldt dat zadel maken een apart vak is. Vaak kunnen instructeurs dus ook niet zien of een zadel werkelijk goed draagt. Zijn gedrag lijkt wel op gedrag dat een paard kan vertonen met een zadel wat niet lekker zit.

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 21:05

hij is van zichzelf normaal erg kalm, rustig.
Tijdje geleden waren ze naast de bak een huis aan t afbreken, geen enkel paard durfde in de buurt van de korte zijde komen waar t huis naast stond en, hij liep er rond van is er iets? moet ik iets eng vinden? en ging alleen meelopen als een ander in de buurt van hem schrok en langs hem vloog.
maar ben nu ook op ander voer over gestapt, hij heeft wel s eerder gehad dat hij met basisbrok niet genoeg binnen kreeg. misschien heeft dat ook effect.
en de persoon die mn zadel gecontroleerd heeft, schijnt er veel ervaring mee te hebben. en hij bokt alleen als hij aan t werk moet, (en heeft vandaag niet gebokt Lachen ) als je gewoon ontspannen erop zit, het zadel erop legt of wat dan ook reageert hij niet.
vooral bij dat "elledige dressuur" is hij niet te rijden, zodra hij een hindernis ziet oortjes naar voren en tanken maar.
maar zal s kijken of t deze week net zo goed gaat, of beter als in de les. had er vandaag in ieder geval weer s een goed gevoel over, nog niet helemaal zoals hij heeft gelopen, maar het was al weer een enorme vooruitgang.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 09:24

Nimmy schreef:
hij is van zichzelf normaal erg kalm, rustig.
Tijdje geleden waren ze naast de bak een huis aan t afbreken, geen enkel paard durfde in de buurt van de korte zijde komen waar t huis naast stond en, hij liep er rond van is er iets? moet ik iets eng vinden? en ging alleen meelopen als een ander in de buurt van hem schrok en langs hem vloog.
maar ben nu ook op ander voer over gestapt, hij heeft wel s eerder gehad dat hij met basisbrok niet genoeg binnen kreeg. misschien heeft dat ook effect.
en de persoon die mn zadel gecontroleerd heeft, schijnt er veel ervaring mee te hebben. en hij bokt alleen als hij aan t werk moet, (en heeft vandaag niet gebokt Lachen ) als je gewoon ontspannen erop zit, het zadel erop legt of wat dan ook reageert hij niet.
vooral bij dat "elledige dressuur" is hij niet te rijden, zodra hij een hindernis ziet oortjes naar voren en tanken maar.
maar zal s kijken of t deze week net zo goed gaat, of beter als in de les. had er vandaag in ieder geval weer s een goed gevoel over, nog niet helemaal zoals hij heeft gelopen, maar het was al weer een enorme vooruitgang.


Ellendige dressuur....dressuur kan anders enorm mooi zijn Pling
In ieder geval gaat het de goede kant op, houden zo!

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 10:31

dressuur "kan" heel fijn en mooi zijn , maar het moet wel van twee kanten komen. Zonder de medewerking van je pony zul je er niet veel lol aan beleven. Als iedereen denkt dat het aan het zadel ligt, waarom klim je er niet op zonder zadel, het kan zijn dat het zadel wel goed ligt , maar de singel hem verveelt. Alles proberen, maar weer de eerste om het te proberen, niet de pony de eerste laten zijn( zijn ze goed in) volhouden en niet boos worden, lach hem maar uit, daar kunnen ze niet tegen. *LOL*

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 17:42

ben er mee eens dat dressuur heel mooi kan zijn. maar als je paard er geen lol meer in heeft, terwijl hij het goed kan.

en ook zonder zadel is hij zo, heb ik ook geprobeert, licht volgens mij eerder aan het bit dan, daar verzet hij zich wel wat tegen, al heeft hij geen wondjes, haken ect.
misschien s een ander bit proberen, alleen welke???

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 09:07

Heb je ook al eens zonder bit geprobeert. Het kan zijn dat het probleem helemaal ergens anders ligt. Is hij verhuisd van stal? Voer veranderd? Iemand in de rij stallen erbij gekomen of weggegaan? Iets in zijn omgeving veranderd? Allemaal vragen en je kunt er zelf nog wel meer bij maken. Is daar niets, dan kunnen het inderdaad puberstreken zijn en dan zul je moeten optreden, anders blijft hij je ampeteren.

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 15:36

zijn omgeving is niet verandert, hij staat nog steeds thuis, in de zelfde stal, en dezelfde wei.
voer heb ik vorige week verandert, en hij is nu wel weer actiever, maar niet nagevelijker.
en ik heb het nog niet zonder bit geprobeert, behalve een keer met halster om uit de wei gehaald en er op, en toen liep hij door, een laag met zn hoofd.
al gaat het sinds zaterdag weer wat beter, kan alleen nu al weer niet rijden, het is een modderpoel hier, en waar ik anders wel eens terecht kon om te rijden, gaat nu niet meer.

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:15

En dat net als je vakantie hebt , pechvogel

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 18:09

en om langs de weg te gaan als ze overal karbietschieten, en vuurwerk afsteken, lijkt me geen succes.
duzz zal straks wel weer overnieuw kunnen beginnen, terwijl het eindelijk weer iets beter ging.
maar ga denk ik toch een ander bit proberen, nu nog ff bedenken wat voor bit.

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 09:44

Ik hou persoonlijk van een zo dik mogelijke bustrens, licht in gewicht en soepel. Mijn ervaring is , dat ze er graag op sabbelen en kauwen. Om de consentratie op het bit te brengen , kun er wat honing aan smeren, hij sabbelt kontinu en je lacht je rot om zijn kapriolen. Hij heeft ook geen tijd om te klooien.