Paard nu inrijden of toch nog even wachten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Paard nu inrijden of toch nog even wachten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 22:28

Mijn haf is nu 3 en ik heb al 2x gehoord dat ik beter nog even kan wachten met inrijden. Ik rij 'm niet intensief, het is meestal maar een half uurtje en soms iets langer, omdat de bak bij ons ook wat zwaar is vindt ik het meer dan genoeg.
Ik heb 'm deze week 3 keer gereden en morgen weet ik nog niet wat ik ga doen, maar ik wil eigelijk zoveel mogelijk afwisseling hebben; een dag longeren, een dag rijden, en een dag mennen (erachter lopen met de lange lijnen)

Ik heb dan vandaag gereden, maar omdat hij nog zo naar zijn evenwicht zoekt en vast zit aan de linker kant (rechtsom gaat moelijk) heb ik het idee dat het misschien nog iets te zwaar voor 'm is.

Ik weet eigelijk niet precies wat ik met dit berichtje wil berijken, maar ik denk dat ik zoek naar iemand die mij een paar lessen wil geven en het van dat punt kan zeggen, of het misschien aan mij ligt.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:36

langzaam aam beginnen met rijdenkan geen kwaad lijkt me hij is 3 maar hij zal best nog wat groeien dus geef m ook de ruimte daartoe niet elke dag rijden of zware oefening...paar keer in de week rijden voor de kar of longeren geen porbleem lijkt me vraag neit teveel het blijft een jong paard die nog lekker mag bokken en kuren hebben wees duidelijk in de straf en een les je lijkt me goed

fiehie

Berichten: 365
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 23:22

Vanaf 3 kan je beginnen met 'm licht in te rijden, ook je afwisseling is een goed idee. Je kan er mss ook mee naar het bos als de mogelijkheid er is.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:08

ik denk dat je het wel goed doet door je paardje veel afwisseling te geven. Een paard van 3 jaar hoeft niet elke dag bereden te worden, 3 keer in de week lijkt me prima, en dan niet langer dan een half uur.
Het lijkt me inderdaad wel aan te raden om af en toe les te nemen.
veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:10

Je kunt best vaker op een driejarige gaan zitten, maar ga dan lekker naar het bos......gewoon recht toe recht aan. Dus niet teveel aan de kop zitten, maar beetje stap, draf, galop.

Leert ie goed van om op zijn eigen benen te lopen, en zal niet zoveel belasting hebben.

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 15:46

Bij ons op de manege zijn er op het moment 3 3jarige die worden ingereden maar nu hebben ze 2 weken vakantie De eigenaar zei dat ze anders hun plezier in het werk verliezen en gefrusteerd geraken. Ik weet niet ofdat de juiste manier is maaar je kunt je paard mss ook gewoon eens vakantie geven 't is maar een idee hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 16:05

Is hij 3,5 of 2,5? ALs ie 3,5 is zou ik maar eens maken dat er een zadel op kwam, als ie 2,5 is vind ik dat je er niet veel van vraagt en zou ik hem rustig zadelmak maken. Ik vind altijd dat je beter het zadelmak maken even kort kunt doorpakken, ze ietsjes doorrijden en ze evt dan nog eens een maand op de wei gooien als je denkt dat ze het nog zwaar hebben, dan dat het hele proces maar maanden en maanden duurt. Worden ze alleen maar lastig van en het voegt niets toe.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 16:20

ik rij mijn 3.5 jarige meestal een 3.4 keer per week, maar de laatste tijd wat druk geweest met school, dus minder gereden. Meestal gaan we naar het bos toe! Lekker lange rechte stukken, en mijn paardje vind dit ook veel leuker! Wel heb ik Baloe na hem "inrijden" dus zover dat stap, draf en galop er in zat, hem 2 maand stil gezet. daarna weer begonnen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:24

Citaat:
ALs ie 3,5 is zou ik maar eens maken dat er een zadel op kwam


Beetje overdreven niet.
Je kan een paard ook goed inrijden/beleren als hij 4 is. Dat is zelfs nog beter.

Voor dat vastpakken zul je hem recht moeten gaan richten.(zie diverse topics)

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:35

Ik denk dat je beter lekker buiten kan rijden zodat ie eerst op eigen benen leert lopen met jou op zijn rug.

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:42

wat bedoel je precies met inrijden? je zegt dat je er al op 3 x in de week op rijdt, dan is hij toch ingereden? ik begrijp ik de term inrijden verkeerd? bedoel je het trainen voor dressuur enzo? nouja, je haf is nu 3,5 en hij kent de basiscommando's dus goed. ik zal nog eventjes zo door gaan voordat je zwaarder begint te trainen(als dqat je plannen waren) ik rijd zelf ook een pony die net ingereden is(wordt in maart 5, dus leeftijd zegt niets) en aan haar merk ik gewoon dat ze er nog niet helemaal aan toe is. ze draaft bv nog niet heel regelmatig, ze moet echt nog sterker worden in haar rug ed. dus rijd ik 3 x in de week een half uurtje en af en toe eens een buitenritje. als jij denkt dat je pony er klaar voor is, hij goed op de hulpen reageert ed kan je best beginnen. als de basis maar goed is. ggroetjes en succes!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:01

Mijn advies: neem alle tijd en ga niet elke dag met je pony (intensief) bezig; een dagje rust doet wonderen. Dus 3 keer in de week rijden is goed, maar las wel rustdagen in want voor de pony is het ook erg zwaar!

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:41

Je doet het goed hoor!!!!
Ik heb zelf ook een 3 jarige dan alleen een fries en ik rijdt hem ook niet meer als 3 keer in de week ik doe het net als jij alleen het mennen doe ik niet dat kan hij wel al,maar ik wil daar van de zomer mee verder,maar goed je doet het dus goed!!!!!!!
Groetjes en succes verder!!!