achterhand sloft er maar wat achteraan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

achterhand sloft er maar wat achteraan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 21:10

Ik rijd sinds kort met een paardje,elbey.Op zich wel een leuk beestje, maar hij heeft twee "gezichten": sloom en wegcrossen.Je moet erg veel moeite doen om hem vooruit te krijgen,en eens je hem vlot hebt moet je moeite blijven doen.Als je een te scherpe wending maakt ofzo ben je het weer helemaal kwijt.De laatste tijd gaat het tempo wel beter,maar ik krijg van iederen te horen dat ik hem meer vooruit moet rijden,terwijl hij naar mijn gevoel best vlot is.Als ik iemand anders met hem zie rijden zie ik hem idd wel slenteren.Maar dat kan evengoed aan de ruiter liggen (ze rijd nog niet lang, zit er tamelijk onzeker op en laat hem meestal zomaar wat doen)Als ik het aan iemand vraag krijg ik als antwoord dat hij bij mij toch wel ietsje beter loopt.
Maar goed,heeft er iemand tips om de achterhand er meer onder te krijgen?

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:39

1. consequent aan het been maken/houden... dit doe je door
2. veel overgangen te rijden..

succes!
(kort maar krachtig deze keer Knipoog )

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:48

Jep, eerst goed voor het been. Probeer haar echt actief te maken van achteren. Dus veel spirten naar voren. En laat haar van voren maar wat losser, en ga dan vooral aan de overgangen werken. Balkjes kun je er ook goed gebruiken. Eerst maar een paar, later steeds meer en hoger.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:48

Idd veel overgangen rijden. Je kunt haar ook eerst aan de longe zetten, zodat ze niet keihard wegcrosst. Gewoon lekker voorwaarts rijden en dan nette overgangen maken, dan wordt het vanzelf beter! Veel succes!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 19:11

Ik wou ook overgangen rijden zeggen, je paard is gewoon niet actief van achteren en door overgangen te rijden is dit op te lossen.

fybro_rulez

Berichten: 203
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Maaseik (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:21

blijf lekker voorwaarts rijde en probeer geen scherpe draaien te make! en lekker veel overgangen rijden en figuren dat die vlot blijft maar nie onder je uit gaat lope

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 16:01

Absoluut overgangen!
Zowel schijnovergangen als gewone. Maar dan wel overgangen die kort op elkaar volgen (het liefst 2 a 3 passen en dan een overgang), want de kracht zit in het feit dat je paard oplettend is op jou. Halt naar stap, stap naar draf, draf naar galop, halt naar draf, halt naar achterwaards, stap naar galop en alles vica versa. De schijnovergangen van draf naar bijna stap naar draf en van stap naar bijna halt naar stap. Maar ook de arbeidsdraf-middendraf-arbeidsdraf-langzame draf-arbeidsdraf (ik wil dat nog geen verzamelde draf noemen). Dit kan ook in de stap en als je goed bent ook in galop.

Zowel het 'slenteren' als het 'wegsperen' wat je noemt is een signaal dat je paardje het rondhobbelen wel lekker vond en nu niet zo graag aan het werk wil. Straks komt hierbij ook nog eens slingeren en aan het eind een bok bij. Maar dan weet je wel dat je met 'm bezig bent.
Succes!

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 17:19

wat ook wel eens helpt is van achteren midden op de achterhand (dus achter je zadel) af en toe bijtikken met je zweep, NIET hard!!!! maar net ff aantikken en dan van voren vragen zodat hij het er niet meteen uitloopt. Hierdoor zal hij achter wel wat actiever moeten reageren. Verder ben ik het met de rest eens veel schijnovergangen en zeker consequent een snelle reaktie verwachten op je been!