slingeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23920
Geregistreerd: 22-10-01

slingeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 21:57

Bij het rijden heb ik de laatste tijd heel erg last van dat mijn paard nogal slingert. Ze deed het in het begin dat ik haar reed ook op de diagonaal, dat ze slecht recht te stellen was, maar nu doet ze het ook op de hoefslag. Dan ligt mijn knie bijna open door de zijkant van de bak, als ik dan mijn buitenbeen wat meer aanleg dan schiet ze meteen naar de binnenhoefslag. En dit terwijl ze normaal helemaal niet zo gevoelig is op het been. Als je haar wilt sturen zijn er ook duidelijke teugel hulpen nodig, maar in dit geval niet.
Hebben jullie een idee hoe ik dit kan oplossen, want het is heel erg vervelend. Op de A-C lijn is ze trouwens wel (redelijk) goed recht.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:52

tinka,een jong paardje wat ik ook vaker rij,die loopt op de hoefslag nu wel goed,maar ik doe ook vaker bij a of c afwenden,of op de tweede hoefslag rijden,ze slingerd dan ook erg,enigste wat ik doe,is mijn benen er beide goed aan,en de teugels beiden op goed contact,het word al steeds minder bij tinka Lachen

maar ik las dat je moeite had met rechtstellen,heb je dan als je de bocht omgaat niet teveel stelling?
en je buitenteugel en buitenbeen er goed aan?

wat mickey ook welles deed was ook tegen het schot welleens aanlopen,die genige waar ik toen les van had zei dat dat ook kon doordat ik mijn buitenteugel er niet aan had,ik lette daar op en dat klopte inderdaad,ik hield die er ook goed bij,en het probleem was over.
heb je dat dus ook alleens geprobeerd?

Duhelo

Berichten: 28542
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:56

ik heb een paar manden op een manege gereden, en al die paarden hadden de neiging om tijdjns de galop bijna op het zijschot te lopen
en dan moesten we onze buitenteugel 10 cm omhoog doen
maar of dat dat de juiste methode is ...

manzano

Berichten: 23920
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 23:01

ik heb niet overdreven veel stelling nee. Ze is niet echt soepel, dus de stelling lukt ook niet zo......dat probeer ik nu te oefenen met veel voltes. Ze valt ontzettend naar binnen toe en loopt gewoon door je binnenbeen heen. Maar zodra je dan de buitenteugel wat meer bijpakt dan kijkt ze weer naar buiten. Maar daar ben ik hard mee bezig.
Het rechtstellen op de diagonaal gaat nu echt al stuk beter en op de AC lijn was sowieso nooit heel erg probleem. Maar laatste tijd doet ze dus zo "vreemd" op de hoefslag. Op mijn buitenteugel zal ik eens wat meer gaan letten. Ik heb mijn teugels wel allebei even veel op maat (om het maar zo te noemen). Daar let ik wel altijd op. Ik heb nu ook van die springteugels met van die stukjes ertussen,dus dan is dat relatief makkelijk te controleren.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:19

heb je genoeg binnenbeen eraan?
mag je als je zoiets oefend en ze doet zoiets echt eens flinks binnen been geven,dat ze daarop reageerd.

en mischien dus ook aventoe eens op de tweede hoefslag rijden,dan weer op de gewoone,en dan weer stukje op de tweede hoefslag.

manzano

Berichten: 23920
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 23:23

beautyfull_mickey schreef:
heb je genoeg binnenbeen eraan?
mag je als je zoiets oefend en ze doet zoiets echt eens flinks binnen been geven,dat ze daarop reageerd.

Met die voltes bedoel je? Ja ik geef daar echt goed binnenbeen. Dat gaat op zich ook wel steeds beter. Met op de hoefslag geef in principe even veel been, maar dan gaat ze toch naar buiten toe. Als ik dan wat meer buitenbeen geef dan gaat ze juist weer teveel naar binnen.

Op 2e hoefslag rijden doe ik soms wel. Dat gaat op de rechte stukken nog redelijk, maar in de hoeken is dat gewoon heel moeilijk. Ze is heel moeilijk goed door de hoek te krijgen en als ik dan op de 2e hoefslag rijd dan valt ze helemaal naar binnen en snijdt ze de boel af. En hoe ik ook drijf dat maakt haar niks uit.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:29

in de wei rijden, of ergens zonder omheining iig

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:29

en anders gewoon eens bij iederen hoek een volte maken,dus in een rondje 4 voltes.
dat gewoon eens een paar keer doen,helpt soms welles Haha!
Laatst bijgewerkt door beautyfull_mickey op 17-12-03 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Berichten: 23920
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 23:29

heb ik geen mogelijkheden voor

manzano

Berichten: 23920
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 23:30

kleine voltes of juist grote?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:38

euhm kleine ja Haha!
dus net iets voor de a of voor de c zet je hem in,en kom je weer netjes net iets voor/in de hoek uit.

bij mij heeft dat best geholpen.
doe ik nu nog vaker als ze me een hoek wilt afsnijden,dan rij ik even een kleine volte,de volgende hoek loopt ze dan gewoon in Lachen

verder kan ik je ook niet helpen.
veel suc6 ermee Lachen

manzano

Berichten: 23920
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 23:40

Heel erg bedankt voor de tips tot nu toe. Hopelijk dat het bij mij ook werkt. Kan het in ieder geval proberen.