zwiepen met staart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

zwiepen met staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 21:52

Mijn bijrijdpaard zwiept heel erg met de staart als je met je been aandrijft. Vaak is het een teken van protest. Bij ondersteunende beenhulpen doet ze het niet, alleen als ik haar echt duidelijk aandrijf omdat ze meer voorwaarts moet oid. Ook bij het aangalopperen is er vaak protest (hoofd schudden enzo). Ik heb niet echt het idee dat ik iets fout doe. Wat kan het zijn en wat kan ik er aan doen?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:54

ja,dan is ze er een beetje ge-irriteerd door.
mickey doet dat met het aanspringen ook,geef ik been,legt ze der oren meestal even in de nek en hoor ik haar vaker zwiepen met de staart.

een anders paard wat ik welles rij,die doet dat vaker met aantikken.

wat je eraan kunt doen weet ik eigenlijk niet echt,ik negeer het meestal gewoon,ze heeft het te accepteren.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 22:56

Ja maar het is gewoon heel vervelend met rijden. Ze zwiept soms zo dat haar staart tegen mijn jas aan slaat (zelden zo erg hoor). Maar ik vind het gewoon niet lekker ontspannen rijden.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:59

reageert ze wel goed voorwaarts op je been?

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 23:03

Niet altijd......in het begin niet zo, dan is het protest ook het grootst. Het is ook voornamelijk in stap. In draf is het veel minder en dan is ze veel beter aan het been. Om aan te galopperen is ze veel lastiger. Ze springt zelden aan op het moment dat IK dat wil, voornamelijk door het protest wat eerst is. In de galop valt ze vaak ook terug in draf. Dat is voor mij ook best een probleem. Ze is aardig groot en niet echt heel gevoelig ofzo, dus ik kan drijven wat ik wil, maar dan valt ze toch terug. Als ik dan een tik geef, geeft zij een mega bok en is ze de rest van de tijd pisnijdig en valt er niks meer mee te beginnen.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:06

misschien es proberen:
geef ze een tik, bokt ze? direct nog ee ntik,bokt ze weer,nog een tik
als je goede zit hebt, dan wil ik wedden dat zij eerder moe zal zijn Haha!
*dit zegt de held die meestal al bang wordt als het paard met zen hoofd schudt*

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 23:10

Ik vraag me af of dat wat oplost. Heb gister ook zoiets gedaan. Maar dan loopt ze weer en dan is ze zo boos, dat ze opeens vol op de rem gaat etc etc. Dan is ze gewoon boos.
Verder is het lastig dat ik haar maar 2x per week rijd. De rest van de week rijden er verschillende mensen op, dus ze kan niet echt aan je wennen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:11

Oh... dan heeft ze niet echt ontzag voor je, heeft ze meer zoiets van: je kriebelt, vlieg Tong uitsteken
maare ik zou wat vaker leuke dingen met haar gaan doen, buiten rijden enzo, dat ze er wat meer zin in krijgt, dwang helpt zelden. Maar áls je dan dresuurt mag ze zich niet zo tegenover jou opstellen. Nja ik heb verder geen ervaring met zo'n type paarden, dus kan verder beter mn mond houden

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:14

manzano schreef:
Ik vraag me af of dat wat oplost. Heb gister ook zoiets gedaan. Maar dan loopt ze weer en dan is ze zo boos, dat ze opeens vol op de rem gaat etc etc. Dan is ze gewoon boos.
Verder is het lastig dat ik haar maar 2x per week rijd. De rest van de week rijden er verschillende mensen op, dus ze kan niet echt aan je wennen.

Oh, is het een manegepaard oid?
Ja dan kan je er sowieso weinig aan doen... dan heeft ze waarschijnlijk gewoon een hekel gekregen aan die irritante ruiters

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:15

ohja, dat is ninderdaad niet zo handig, anders zou ik ook geen tips weten, misschien es sporen? kweetniet of je daar ervaing mee hebt? nou ja, ge zult ook we weten dat je dan instructie en blablabla nodig hebt he

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:18

daarom zoals ik al eerder vertelde negeer ik het bij mickey,anders word het alleen erger Haha!
maar goed ze doet het niet zo erg als bij jouw paardje,en de laatse tijd zelfs al bijna niet meer.

ik hoop dat andere bokkers je verder kunnen helpen ermee.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:20

Mijn merrie deed het ook altijd, zodra ik de teugels oppakte begon ze te zwiepen. In het rijden vond ik het niet bijzonder irritant, merkte het niet eens meer op een gegeven moment, maar van jury's kreeg ik er nog wel eens een opmerking over. Het is een vorm van protest, maar volgens mij op een gegeven moment ook een aanwensel van je paard. Ze leren het denk ik niet zo snel meer af.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:45

Dolly doet het ook heel erg, bij alles wat met mijn been doe. ik vind het wel vervelend, maar ik krijg het er ook niet uit. bij haar is het niet echt duidelijk protest, want ze is wel heel voorwaarts, maar waarom ze het dan wel doet? misschien is ze gewoon gek Knipoog

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:58

HEt heeft vaak ook te maken met ontspanning. En het valt idd onder de catogorie verzet.
Het hoeft maar een kleine spanning in de rug te zijn.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 10:11

Vaak is slaan met de staart een vorm van protest. Dit kan zijn omdat hij niet voorwaarts genoeg is en niet voldoende voor het been, maar het kan ook zijn dat hij ergens last van heeft.
Als hij last heeft van bijv. zijn rug, doet het extra pijn om van tempo te wisselen.
Doordat hij zijn hoofd omhoog doet, lijkt het alsof hij onder de pijn uit wil komen door zijn rug weg te drukken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:39

Het kan ook zijn dat je haar teveel vasthoud van voren.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 14:44

Ik zie om me heen dat paarden dit alleen doen met mensen die constant zitten te prikken met hun sporen in hun lijf ja dan zou ik ook protesteren.

die van mij doet dit echt nooit ook niet als ik drijf gelukkig vind het altijd heel irritant als paarden dit doen en zeker als je erachter rijd ofzo.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 15:58

Nou prikken doe ik sowieso niet. Ik rijd ook niet met sporen. Ik heb daar wel ervaring mee, maar wil toch het liefst met zo min mogelijk rijden. Verder is het dus vooral in de stap dat ze het doet. In draf is ze in het begin altijd even sloom, maar daar heb je haar redelijk snel goed voor het been (dan kan je makkelijk tempowisselingen rijden).
Het is niet echt een manegepaard. Haar eigenaresse kan haar wegens medische redenen een paar maanden niet rijden, daarom wordt ze 4 dagen gereden door 2 bijrijdsters en loopt ze af en toe mee in een lesje om beweging te krijgen.
Maar hoe kan ik er achter komen of het haar rug is. Bij het opzadelen is ze ook heel nijdig namelijk, dus dat zou het ook best kunnen zijn. Maar tijdens het poetsen is ze sowieso niet echt heel lief, dus ik vind het moeilijk in te schatten of ze gewoon aan het klieren is of niet. Als ik over haar rug poets vind ze het allemaal geen probleem, maar als ze het zadel ziet gaan de oren naar achter en als je het op wil leggen vaak trappen en drentelen enzo...........dus missschien is dat het wel.

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:59

Hoi, Als je zeker weet dat hij geen pijn oid heeft en dat ook uitgesloten hebt, zal ik hem als ik jou was, hem goed aan het werk zetten. Veel oefeningen rijden om hem soepel te maken en veel overgangen om hem meer op jou benen te laten reageren. Voor wat betreft zwiepen met zijn staart, dat is dan protest... en dat zal je dan moeten negeren... Succes