wat is het beste??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
l0rrYp0rrY

Berichten: 226
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: hilversum

wat is het beste??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 13:08

Hey,
ik heb een jong paard 5 jaartjes.
ze loopt alleen maart met haar hoofd in de lucht, waarmee kan ik het beste gaan oefenen slof, tideman *opfziets* of martengaal??
ik weet neit wat het beste voor haar is..
wie helpt me??

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:43

Krijg je les? Misschien is het beter om eerst na te gaan waarom je paard met zijn hoofd in de lucht loopt voordat je er alle mogelijke hulpteugels aan hangt Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:07

Het zadel ook eens even goed bekijken. Een paard loopt niet voor niks met zijn snufferd in de lucht.

l0rrYp0rrY

Berichten: 226
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 14:36

heey..
jah ik krijg paar x per week les,
het is puur dat ze het bit vastpakt en met de rhoofd in de lucht gaat lopen..
en het zadel is goed, dat heb ik aldoor verschillende mensen die zadels verkopen na laten kijken..

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:22

ik zou het eerst maar eens met je instructeur overleggen, voordat je zo'n jong paard al een slof omhangt. er is vast ook een andere manier om jou paardje te leren wat de bedoeling is. met een hulpteugel kan je zoveel verzieken........ en je paard is nog zo jong.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:15

Haken op de kiezen, verkeerd zadel, verkeerde houding van de ruiter, hangend rooster, niet goed passend hoofdstel, rugproblemen, te ruwe teugelhulpen, etc. Er kunnen zoveel oorzaken zijn. En inderdaad, overleg met je instructie kan al een heel eind helpen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:20

Het beste is om zelf goed te leren rijden. Om alle medische dingen uit te sluiten, zoals hierboven al werd gezegd door Cornelie.

Overleg met je instructie, kijk zelf veel naar anderen en besef dat rijtechnisch goed bezig zijn belangrijk is dan het koppie naar beneden. Anders krijg je al snel de valse krul die erin getrokken is.
En echte aanleuning krijg je niet 1, 2, 3 voor elkaar met hulpteugels. Want dan zal je ze te vaak moeten gebruiken en is het bijna geen hulp meer te noemen.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:49

en als er nou echt geen verdere redenen zijn, gewoon puur omdat ze geen zin heeft zou ik beginnen met martingaal, niet meteen naar de zwaarste middelen grijpen...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:39

Als er geen medische oorzaken zijn, les nemen!
Dit is iets dat bijna niet uit te leggen is via internet. Zeker met een jong paard moet je geen hulpteugels gebruiken.

Probeer gewoon de ontspanning te zoeken, en weinig met je handen en veel met je benen en zit te rijden.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:53

Probeer wat intensiever te rijden.. dan gaat ze haar aandacht bij het werk brengen en dan zal ze zich niet focussen op het houden van haar hoofd in de lucht. Ze zal meteen wat zakken en dan kan jij verder naar de ontspanning toe werken.

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:02

Alieska schreef:
Probeer wat intensiever te rijden.. dan gaat ze haar aandacht bij het werk brengen en dan zal ze zich niet focussen op het houden van haar hoofd in de lucht. Ze zal meteen wat zakken en dan kan jij verder naar de ontspanning toe werken.


uhu,.. Haha! denk ik ook

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:38

vooral niet met dwang het hoofd naar beneden proberen te krijgen!! dus echt niet vast gaan zetten met hulpteugels. Zoals de andere ook al zeggen eerst een medisch probleem uitsluiten!! Ik zal vooral eens de mond na laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 14:29


KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:28

Vooral zorgen dat het paard ontspant. Niet te veel druk op de teugels. Dan merkt ze vanzelf dat het niet nodig is om het hoofd omhoog te houden. Ook heb je speciale ringen die je om de hals kunt doen, hier kun je ook mee sturen i.p.v. de teugels. (Is wel even wennen) Door de aandacht van de teugels weg te halen zal ze vanzelf haar hoofd naar beneden doen, mocht het echt nodig zijn kun je alsnog de teugels pakken.

fybro_rulez

Berichten: 203
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Maaseik (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:23

mijn pony schudde vroeger ook veel met hoofdje en toen een martingaal omgegooid (niet letterlijk he :p) en toen ging ie beter dus..ik zou nog geen slof gebruike om een jong paarde,als je hem verkeerd gebruikt kan dit hindere voor de rest van zijn leventjeuh

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:41

voor een meid van 16 dacht ik dat je iets slimmer was?

hierboven staan idd tips genoeg die ik eerst eens zou gaan uitproberen.
suc6 ermee Lachen

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:10

past het bit wel goed, misschien een ander bit proberen?? helpt ook vaak. en idd helemaal mee eens dat je beter geen slof, of andere hulpteugel erom kan hangen, zelf ontspannen en intensief rijden werkt vaak beter op de lange termijn.

roze

Berichten: 31
Geregistreerd: 21-12-03
Woonplaats: emmeloord,vollehoven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 18:28

ik zou met geen een hulpteugel gaan rijden! Scheve mond
kijk eerst eens naar het zadel,ja!
en probeer hem ontspannen te rijden door aan de teugel te laten lopen enzo,allemaal oefeningen te rijden,mischien helpt het.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:37

Heeft ie geen haken?
Ik zou er geen hulpteugels aan hangen met rijden.
Miss kan je hem wat vaker longeren aan de bijzet, om hem een btje los te krijgen.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:55

Heb je les?
Het helpt vaak wel om een tideman...of martengaal te gebruiken en waarneer je denkt het wil wel weer dan kun je het beste weerr zonder en bij mij hielpt het wel

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:59

ik denk dat je dat het beste aan één van je instructrices/instructeurs kan vragen, die kent jouw paardje het beste.

Zelf, maar dat is mijn eigen mening, heb ik zoiets van: probeer eerst alle manieren zonder hulpteugel uit, en als je er iets aanhangt, zorg dat je in ieder geval de werking goed begrijpt, want anders maakt het meer kapot dan dat het helpt, zeker bij zo'n jong paard.

ikkuh15

Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:59

ik ben net zoals jullie zo veel mogelijk tegen hulpteugels
ik vindt eerst zoveel mogelijk zelf oplossen het ligt namelijk 99 procent aan de ruiter als het paard het niet goed doet.
alleen ik sta op een stal wat ook een handelsstal is
daar hadden ze ook een jong paardje van 4 jaar dacht ik
deze wou ook nooit netjes ontspannen naar beneden lopen
wat hebben ze nou gedaan: 1 x met slof gereden zodat het beestje in de gaten kreeg wat de bedoeling was ( natuurlijk wel onder begeleiding )
ik ben ook tegen slof enzovoorts maar na deze ene keer met slof liep het beestje wel netjes ontspannen naar beneden. ik zeg niet dat dit bij jouw paard ook helpt maar bij deze wel.

Moon_lover

Berichten: 54
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:12

Je pony ook goed aan je been zetten en naar voren rijden.
maar als je toch een hulpteuel erbij pakt neem dan een martingaal.
Succes verder.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:15

Ik denk dat je beter naar een nieuwe instrukteur op zoek kan gaan dan naar een hulpteugel

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:51

animals schreef:
Het helpt vaak wel om een tideman


ik heb mn vorige pony ook met thiedeman gereden, met als enige effect als ie erom zat liep ie nagevelijk, en zonder was het na 1 of 2 keer weer het zelfde.
op de manege waar ik toen reed zeiden ze er niks van el ik was al bezig zn rug te verknallen, maar omdat ik toen een week op pony kamp ging en ze hem er daar vanaf hebben gehaalt, me op weg hebben geholpen met het negevelijk rijden, ging het daarna een stuk beter.

zal gewoon goed les nemen, en vooral voorwaarts, neerwaarts rijden, en al duurt het langer voor hij goed loopt, je verknalt dan de rug temiste niet.
als hij egt aan het sterrenkijken is, kun je wel een martingaal gebruiken, mits die goed afgestelt is.