Handen volgen de paardemond of stil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Volgen je handen de mond of houd je ze stil?

Ik hou mijn handen op éen plaats.
5 (4%)
Ik volg de beweging.
70 (64%)
Allebei, afhankelijk van.....
33 (30%)

Totaal aantal stemmen: 108


Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Handen volgen de paardemond of stil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 14:24

Ik heb altijd geleerd met je handen mee te gaan met de beweging van de paardemond in stap en in galop, dus je handen gaan (met een constant contact) mee naar voren en terug. Nu zie je steeds meer ruiters die dat niet doen. Zij houden hun handen stil op een plaats. Hun handen komen alleen van hun plaats bij bv afwenden of ophoudingen. In mijn ogen stoor je een paard daarmee, omdat het contact steeds zwaarder en weer lichter wordt. Wie denkt daar anders over en waarom?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:26

tuurlijk volgen, een constante aanleuning is de basis. Aangezien een paard in de basis altijd het hoofd wel een beetje beweegd ga je daarin mee. Hoe stiller het paard het hoofd houd hoe stiller dan uiteindelijk je handen kunnen zijn

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:30

Je moet je armen als een soort elastiekjes zien, die de beweging van het hoofd volgen (in zekere mate tenminste). Ik volg dus de beweging.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:38

Volgen natuurlijk.

De enige situatie dat ik in galop m'n handen vast wil zetten op z'n schoft is als hij z'n kop tussen z'n benen wil knallen, maar dat is zo'n 'nood breekt wetten' situatie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:47

Dennis schreef:
Volgen natuurlijk.

De enige situatie dat ik in galop m'n handen vast wil zetten op z'n schoft is als hij z'n kop tussen z'n benen wil knallen, maar dat is zo'n 'nood breekt wetten' situatie.


alsie niet vriendelijk is voor jou hoef je niet vriendelijk terug te zijn.... zeg ik dan maar Haha! Knipoog

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:29

gijsenkim"]
[quote="Dennis schreef:
Volgen natuurlijk.

De enige situatie dat ik in galop m'n handen vast wil zetten op z'n schoft is als hij z'n kop tussen z'n benen wil knallen, maar dat is zo'n 'nood breekt wetten' situatie.


alsie niet vriendelijk is voor jou hoef je niet vriendelijk terug te zijn.... zeg ik dan maar Haha! Knipoog
[/quote]
Dat vind ik dus ook Haha!. Heb laatst ook op een shet gezeten die bleef z'n kop naar beneden knallen, echt om de galopsprong. Iedere keer *toek* op het bit met een klein huppeltje, ik wil net weten wat er gebeurd was als hij wel z'n kop echt naar beneden had kunnen doen Lachen . Gelukkig is Den niet zo van het bokken(meer van het stilstaan Tong uitsteken ).

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:11

Een stille hand, is een hand die stil is tov de paardenmond.
Helaas is daar nog al eens verwarring over en denkt men dat een stille hand statich moet zijn, stil dus tov het mensenlichaam.
Dat is echter niet het geval.

Je hand moet de mond dus volgen en zo een stille aanleuning geven. Geldt natuurlijk niet voor extremen als je paard de teugels uit je handen wil trekken of zijn hoofd eruit trekt.

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:18

je handen mee bewegen in het ritme van je paard. natuurlijk niet als een gek met je handen naar voren en achter gaan, maar gewoon zo dat je paard niet de heletijd word tegengehouden.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 17:49

Toch frappant dat je steeds meer mensen ziet die dus níet meegaan met de beweging, ik dacht al dat ik achterliep of zo Verward Zelfs op wedstrijd in bv M2 en hoger zie je dit steeds vaker. Ik kan me niet voorstellen dat die jury daar niets van zegt. Is er iemand met jury ervaring die hier een mening over heeft?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:51

ik doe NH dus rij vaak met 1 teugel of zonder teugels Haha!
rij nu ff niet want ik heb gescheurde enkelbanden,

maare in het geval van dressuur, ik denk maar ff aan het paard,
denk dat het toch fijn is als iemand meegaat in de beweging want anders trek je het paard in zn mond als die in de galop iets beweegt met zn hood, en dan kunnen ze wel zeggen dat het paard altijd zn hoofd stil moet houden, maar dat lijkt me lekker gespannen,
moet je natuurlijk wel goed meegaan in de beweging, want je hebt ook an die mensen die het proberen en die aardoor juist ontzettend storen...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:01

Het hoofd "stil houden" is imo. een ruim begrip.
In stap en galop maakt het paard van nature een beweging met het hoofd (helemaal 100% stil kan dus niet), in draf in mindere mate.
Je hoort idd. mee te gaan met de beweging van het paard.
Behalve natuurlijk als er verzet in het spel is, dan is het aan de ruiter om de beweging te beperken tot wat het paard van nature zou mogen doen.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:41

Ik volg de beweging wel, maar dat wil niet altijd zo goed lukken, dus ik probeer het wel.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:53

Om een constant contact met de mond te bewaren hoef je niet je hele arm heen en weer te bewegen. Iemand die niet zo duidelijk heen en weer zit te bewegen (wat IMO juist onrustig is, je kunt het nooit exact volgen) kan wel degelijk een hele meegaande hand hebben. Optisch stil, maar zeker niet statisch. Vanuit je polsen en je vingers kun je ook een boel doen, terwijl dat bijna onzichtbaar is.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:56

zo'n 35 jaar geleden dachten ze er heel anders over, toen ik leerde paardrijden, kon ik klatsen op mijn vingertjes krijgen met de lange zweep die de instructeur altijd in z'n handen had als mijn handen ook maar leken te bewegen.

De laatste jaren denken ze er anders over, ik vind het nog steeds heel moeilijk om mijn handen te bewegen, maar aangezien ik 3 maanden moet stappen met mijn paard, kan ik ruimschoots oefenen!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:43

Dat is zeker waar Margreet !
Juist met het op een subtiele manier volgen van de mond, krijg je de mooiste aanleuning.
Het kan dus best zijn dat je op het eerste gezicht aan de handen van de ruiter niet eens ziet of hij/zij meegaat in de beweging.
Gelukkig is een paard in zo'n geval een goede graadmeter, je ziet immers meteen het verschil tussen een paard dat gereden wordt door een ruiter die de hand vastzet of een ruiter die subtiel meegaat in de bewegingen.
En dan zal het ook meteen opvallen dat de paarden met een fijne aanleuning geen ruiter op hun rug hebben die bij elke beweging hun handen tussen de oren van hun paard steken Knipoog

smurf schreef:
De laatste jaren denken ze er anders over, ik vind het nog steeds heel moeilijk om mijn handen te bewegen, maar aangezien ik 3 maanden moet stappen met mijn paard, kan ik ruimschoots oefenen!


Probeer eens met je ogen dicht de beweging te volgen, even in gedachten houdend wat hierboven al geschreven is Knipoog

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:51

Citaat:
Probeer eens met je ogen dicht de beweging te volgen,


kom jij me oprapen als mijn paard dan een paaardetende kabouter ziet die ik gemist heb met mijn ogen dicht??? Haha!

Ik heb geen bak om te rijden, ik rijd altijd op straat (berm, ruiterpad), dus ik ben altijd heel alert

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:04

Als je ontspant in je schouders, ellebogen en polsen komt het meestal vanzelf goed. Alleen dan kan je hand meegaan met de beweging en dus idd zo rustig mogelijk tov de paardenmond zijn.
Bewegen ten opzichte van de mond doe je vooral met je vingers, door een heel klein beetje te spelen en als je een ritme wilt onderbreken (ophouding) bv bij een overgang.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:18

Oscar schreef:
Het kan dus best zijn dat je op het eerste gezicht aan de handen van de ruiter niet eens ziet of hij/zij meegaat in de beweging.
Gelukkig is een paard in zo'n geval een goede graadmeter, je ziet immers meteen het verschil tussen een paard dat gereden wordt door een ruiter die de hand vastzet of een ruiter die subtiel meegaat in de bewegingen.


Precies!
Je brengt exact onder woorden wat ik bedoel.

Ik heb de poll overigens niet ingevuld omdat mijn keuze (of nou ja, mijn streven) er dus niet in staat.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:35

smurf schreef:
Citaat:
Probeer eens met je ogen dicht de beweging te volgen,


kom jij me oprapen als mijn paard dan een paaardetende kabouter ziet die ik gemist heb met mijn ogen dicht??? Haha!

Ik heb geen bak om te rijden, ik rijd altijd op straat (berm, ruiterpad), dus ik ben altijd heel alert


Last van paardetende smurfjes ? *LOL*

Lijkt me dan inderdaad beter om je ogen goed open te houden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 18:40

Daar komt nog bij dat je in de dressuur streeft naar een steeds stillere aanleuning. In theorie zal het dus steeds minder noodzakelijk zijn om zichtbaar mee te bewegen naarmate het paard losser in zijn lijf wordt en meer verzameld.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:45

Allebei, afhankelijk van de situatie/gedrag.
Als ze gaan hangen hang ik heel ff trug en dna laat ik ze vallen. Zijn ze dat ook weer zo afgeleerd Lachen
In stap en galop ga ik in zekere zin mee maar dat wil niet zeggen dat je m'n handen op en neer ziet gaan.
Ik heb normaal m'n handen ontspannen en "open" (bij een ophouding gesloten).

Sall

Berichten: 6713
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:36

Mijn instructeur zei eens, toen ik aan het mopperen wat dat mijn pony geen stille hoofd/hals houding had (was altijd een beetje los en rommelig) en wat ik daar aan moest doen.
Hoe stiller je hand, hoe stiller zijn hoofd. Het paard moet vertrouwen krijgen in je hand, en dat kan je niet afdwingen vertrouwen moet groeien.
En met stille hand, bedoel ik geen vast(gezette) hand. Maar zo, zodat je een mooie stil contact met de paarden mond heb en geen klapperen teugels.
Maar er komt een hoop 'gevoel' bij kijken. Zo'n contact moet aanvoelen alsof er je een vlieger aan een touwtje hebt, altijd controlleren of het paard, aangenaam en elastisch) aan je hand 'trekt', of zoals iemand anders het beschreef: alsof je teugels stokjes zijn die je tegen zijn mond aanduwd... het is moeilijker dan het klinkt, maar als je dat doet kan je nooit trekken, volg je toch de beweging en hou je je hand zo stil mogelijk.
En idd, als je paard steeds meer ontspand en lekker gereden is dan word alles steeds 'stiller' zodat het lijkt alsof je hand niet beweegt.

Veel mensen maken denk ik de fout, om meer te bewegen dan het paard doet.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:10

Ik volg de beweging van het paard naar beneden. Als ik ze stil houdt roept m'n instructrice: 'handen niet vastzetten' mijn zwakke handjespuntje. Dus volgen nara benenden en natuurlijk geen getrek of gesjor.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:18

Feetje schreef:
Allebei, afhankelijk van de situatie/gedrag.
Als ze gaan hangen hang ik heel ff trug en dna laat ik ze vallen. Zijn ze dat ook weer zo afgeleerd Lachen
In stap en galop ga ik in zekere zin mee maar dat wil niet zeggen dat je m'n handen op en neer ziet gaan.
Ik heb normaal m'n handen ontspannen en "open" (bij een ophouding gesloten).


Ik heb gekozen voor volgen. Als een paard gaat hangen, los ik dat met mijn benen op, niet met mijn handen.

Mijn hand volgt de mond van het paard waardoor hij vertrouwen krijgt in de hand maar maak zo nodig een ophouding waarna ik in combinatie met mijn benen het paard uitnodig de hand weer op te zoeken.

Net alsof je gekookte spaghettie in de handen hebt wat kapot gaat als je er te ruw mee bent.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:21

Sall schreef:
Hoe stiller je hand, hoe stiller zijn hoofd. Het paard moet vertrouwen krijgen in je hand, en dat kan je niet afdwingen vertrouwen moet groeien.
En met stille hand, bedoel ik geen vast(gezette) hand. Maar zo, zodat je een mooie stil contact met de paarden mond heb en geen klapperen teugels.
Maar er komt een hoop 'gevoel' bij kijken. Zo'n contact moet aanvoelen alsof er je een vlieger aan een touwtje hebt, altijd controlleren of het paard, aangenaam en elastisch) aan je hand 'trekt', of zoals iemand anders het beschreef: alsof je teugels stokjes zijn die je tegen zijn mond aanduwd... het is moeilijker dan het klinkt, maar als je dat doet kan je nooit trekken, volg je toch de beweging en hou je je hand zo stil mogelijk.
En idd, als je paard steeds meer ontspand en lekker gereden is dan word alles steeds 'stiller' zodat het lijkt alsof je hand niet beweegt.

Veel mensen maken denk ik de fout, om meer te bewegen dan het paard doet.


Met volgen word hetzelfde bedoeld als jij hier beschrijft. Anders stond er bewegen.