Springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 11:58

Mijn paardje springt supergraag, alleen heb ik er een serieuze schrik van opgenomen (op manège). Gisteren in de les een paar balkjes genomen (cavaletti's). Nu was mijn vraag hoe leer je deftig te zitten?? Dat lukt mij echt niet, oftewel doe ik net of ik een sprong van 1.20 hoog ga nemen of ik zit achter mijn zadel, of vlieg in zijn nek... Het lukt mij echt niet om deftig te zitten.. En ja ik kreeg wel degelijk les, maar als je direct zes hindernissen achter elkaar moet nemen is dat toch niet zo gemakkelijk.. (wij doen dit zodat ze hun achterhand meer zouden gebruiken)
Dus als er iemand tips heeft hoe ik deftig leer zitten bij het springen, laat maar komen *LOL*

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:14

voldoende druk houden op je beugels, voor je uit kijken en voelen wat er onder je gebeurt.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 12:15

hehe ja dat is het hem juist, soms springt hij er goed over, maar soms denkt ie dat hij een sloot van 2meter neemt, vind ik dus niet erg handig om dan mijn evenwicht te vinden...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:19

zorgen dat je beugels kort genoeg zijn, en vooral veel doen *LOL*

Sandytje

Berichten: 32
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:02

Ik heb een vraag en wie weet daar antwoord op??? Ik rij op Manege Charlois in Rotterdam en ik zit daar op springles en ik rij altijd op een NRPS Merrie maar zij weigerd altijd weet iemand hoe ik mijn pony niet kan laten weigeren??? En ze gaat ook zo hard!!!! Alvast bedankt voor de hulp

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 21:05

dat weet ik wel Haha! je zet haar voor de hindernis en blijft haar pushen tot ze springt (of als de hindernis te hoog is, tot je voelt dat ze eens omhoog wipt) dus als ze weigert niet omkeren en nog eens proberen er blijven voorstaan en blijven pushen, natuurlijk je wel goed vast houden, want er kunnen rare sprongen volgen dan Knipoog (geleerd op clinic van Karin Donckers)

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:29

idd nooit erlangs laten gaan, altijd voor de sprong blijven, gewoon ervoor zetten totdat ze toegeven zeg maar. Je voelt dan dat de pony zich niet meer verzet en dan nog een keertje aanrijden. Ook goed op 2 teugels en 2 benen houden en recht aanrijden. Als ze springen altijd belonen!!!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:27

tempocontrole moet je al hebben voordat je gaat springen. Balkjes lopen moet in alle rust gebeuren.
Hoe je netjes blijft zitten? probeer tijdens het balkjes lopen gewoon te doen alsof je dressuur rijdt. Met springen ook gewoon rechtop blijven zitten en pas als het paard 'af' gaat meegaan met de sprong. Veel oefenen, en niet meteen te hoog.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 18:16

zoals ik dus al eerder zei was deze oefening meer voor de achterhand te leren gebruiken, dus de balkjes waren zogelegd dat ze hun benen heel hoog moesten opheffen, net alsof ze piaffe gaan doen zeg maar, dit vond ik al zeer moeilijk, paard schommelt dan echt onder jou...

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:27

ik had dat ook, nu heb ik al een tijd les van een springinstrukteur bij ons op de club en nu heb ik een erg goede zit zegt ie. dus gewoon veel oefenen.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 01:59

kwestie van veel oefenen je moet je balans leren vinden, en dat kan je niet in 1 keer gewoon oefenenen oefenenen en nog eens oefenenen

Nona

Berichten: 295
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 03:00

het is inderdaad heel moeilijk om dat te vinden, ik heb ooit eens gesprongen op een pony met een te klein zadel, en ik belande telkens achter het zadel *auw* terwijl ik normaal goed blijf zitten Verward ik vond het maar vaag

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:58

Lielle schreef:
voldoende druk houden op je beugels, voor je uit kijken en voelen wat er onder je gebeurt.

inderdaad en dan oefenen, oefenen, oefenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 08:59

Je moet je beugels goed kort houden, daardoor kun je ook beter druk houden op je beugels.
Probeer je knieeen tegen het zadel aan te houden en je onderbeen laten liggen waar hij hoort. Dan belemmer je jezelf al teveel naar voren of naar achteren te hangen.
Je moetgoed naar voren kijken, tussen de oren van je paard door. Niet kijken of hij wel goed springt, dat zit wel goed (meestal Haha! ).
Je zou ook een video opname kunnen maken dan eens jezelf terug zien. Daar kun je een hoop zwakke punten van jezelf in terug zien.
Maar ook hier geldt oefening baart kunst

Jolan
Berichten: 374
Geregistreerd: 15-10-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:24

Kijk jij over het hoofd van het paard heen. Als je naar beneden kijkt kom je vaak ook uit balans omdat je dan in elkaar kruip. Door erover heen te kijken, zit je meestal vanzelf in balans.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:52

Sandytje schreef:
Ik heb een vraag en wie weet daar antwoord op??? Ik rij op Manege Charlois in Rotterdam en ik zit daar op springles en ik rij altijd op een NRPS Merrie maar zij weigerd altijd weet iemand hoe ik mijn pony niet kan laten weigeren??? En ze gaat ook zo hard!!!! Alvast bedankt voor de hulp


De tips die je al had gekregen opvolgen, en omdat JIJ het tempo regelt en niet je paard, kan je ook eens een overgang naar de stap maken voor de hindernis. Je komt aandraven, maakt een overgang naar de stap, draaft weer aan, en dan een laag sprongetje.